Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geen tussenjaar, wat dan wel?

Met grote interesse lees ik het draadje over een tussenjaar. Maar eigenlijk is dat hier geen optie voor dochter (net 16) die dit jaar eindexamen doet. Ze wil heel graag naar de kunstacademie, gaat toelating doen, maar stel nou dat ze niet toegelaten wordt. Wat dan?
De reden dat een tussenjaar geen optie is heeft te maken met verschillende dingen. Zo heeft ze add en heeft ze structuur nodig. En door die add kan ze zelf niet die structuur aanbrengen in haar dagen. Fultime werken is ze te jong voor, parttime werken heeft weer geen structuur. En sowieso wil ze dat niet. Een leuk budget voor een georganiseerd tussenjaar hebben we niet. Een vooropleiding op de kunstacademie zou mooi zijn maar dat is op zaterdagen en maar een paar weken. Krijg je dus ook geen jaar mee vol. Op haar eigen school blijven en vwo gaan doen ziet ze ook niet zitten. Ondanks begeleiding en medicatie loopt het daar niet vlekkeloos. Ze wil graag iets gaan doen waar ze blij van wordt (tekenen, schilderen, dat soort dingen).
Ik ben dus hard op zoek naar tips wat voor opties er nog meer zijn. Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

margaretha

margaretha

14-11-2017 om 20:32

secundair onderwijs kunsthumanoira?

Instappen in graad 3 (klas 5 en klas 6 worden samen graad 3 genoemd) in 1 van de richtingen van het kunstonderwijs. In Antwerpen zit een school die ook internaat aanbied. Kijk eens rond op de website oa een kso school in Antwerpen (of Gent), probeer inzicht te krijgen in welke richtingen er zijn (beeldende kunsten, audiovisuele, artistieke enz.). Geen idee of zoiets een optie zou kunnen zijn.

V@@s

V@@s

14-11-2017 om 20:55

waarom te jong voor fulltime werken?

Ze doet havo eindexamen? Dan heeft ze een startkwallificatie, dus dan kan ze in een eventueel tussenjaar toch gewoon aan het werk.

Picasso

Picasso

14-11-2017 om 21:14 Topicstarter

Margaretha

Dank je voor de tip! Ik ken die opleidingen niet maar ziet er interessant uit. Is wel enorm uit haar comfortzone maar past wel erg goed bij haar. Ik me me er in verdiepen!

Picasso

Picasso

14-11-2017 om 21:19 Topicstarter

V@@s

‘Gewoon’ aan het werk is niet voor iedereen ‘gewoon’ Het is echt al een hele prestatie voor haar dat ze sinds een paar maanden een paar uur per week vakken vult. Behalve add heeft ze ook nog wat andere issues. Daarbij wil ze eigenlijk niet gaan werken maar verder leren. Ze is heel erg bang dat ze na een jaar stoppen niet meer wil studeren.
Als toelating niet lukt en er ook geen plan B is denk ik dat ze wel zal moeten (werken). Want de hele dag thuis hangen is natuurlijk geen goed plan. Maar goed, dat zien we tegen die tijd wel.

Precies.

Het examen moet nog komen. Inschrijving op tijd de deur uit en afwachten. Wie dan leeft wie dan zorgt.

Kunstacademie

Welke kunstacademie wil ze doen? De hbo zoals de hogeschool voor de kunsten in amsterdam? Daar worden niet veel zulke jonge kinderen aangenomen. Dan zeggen ze snel dat ze nog niet volwassen genoeg zijn. Dus ik denk dat je dochter haar kansen moet spreiden en niet moet wedden op één paard,

Picasso

Picasso

14-11-2017 om 22:42 Topicstarter

Haha

Geen idee van wie de reactie hierboven is maar mijn naam staat erbij en ik was het niet
Maar het is niet Amsterdam waar ze heen wil, wel Rotterdam. En onze zoektocht gaat ook over die andere paarden. Vandaar dit draadje.
Het argument leeftijd ben ik bij deze school niet tegen gekomen, wel in Amsterdam en Utrecht. Bij de open dag hebben we ook eerstejaars gesproken die niet zoveel ouder zijn dan zij. Maar goed, je weet het nooit met toelatingen dus vandaar dat we meerdere opties bekijken. Wel is deze school dé school waar ze heen wil. Dus als dat niet komend jaar gaat zijn dan het jaar erna als dat lukt.

Yaron

Yaron

15-11-2017 om 08:58

Mbo

Is een tussenjaar op bijvoorbeeld mbo niveau dan niet iets voor haar, bijvoorbeeld een grafische opleiding.

Marie

Marie

15-11-2017 om 09:07

Artez

Is ArtEZ ook een optie?

https://www.artez.nl

Hoe ver is ze al met haar portfolio?

Li

Li

15-11-2017 om 11:41

Rietveld

Ik zie dat ze bij de Rietveld in Amsterdam ook een oriënterend jaar hebben, eventueel in deeltijd. Dan kun je dus kijken of het wel wat voor je is. Misschien is er elders ook wel zoiets.

Leeftijd

Mijn dochter heeft toelating gedaan na haar eindexamen VWO (ze was 18) op de KOninklijke kunstacademie in Den Haag. Ze werd niet toegelaten (te jong en portfolio niet genoeg gevuld). Wel kreeg ze als tip om mee te doen aan het voorbereidend jaar. Dat heeft ze gedaan, met een baantje erbij. Het jaar daarna werd ze op de Willem de Kooning en op de HKU toegelaten, ze koos voor de laatste. Het heeft echt met leeftijd te maken, 16 jaar is echt piepjong. Ik zou contact opnemen met de decaan van de Willem de Kooning en meer info vragen,
Succes
Sini

dochter van collega

is dit jaar na de havo begonnen aan de HKU in Utrecht. Ze is 17, dus t kan wel maar ik denk dat je dan inderdaad al wel goed moet kunnen laten zien wat je kan. Vraag overal info aan wie weet kunnen ze je verder helpen.

Picasso

Picasso

15-11-2017 om 20:22 Topicstarter

Reactie

Yaron: wat mij betreft is dat een prima plan B maar dat wil ze niet. Ze is van vwo naar havo gegaan wat al voelt als falen voor haar (is het niet!). Mbo is voor haar gevoel weer een stapje terug.

Marie: Artez zit hier niet in de buurt en zo te zien hebben ze niet specifiek een 1-jarige opleiding. Haar portfolio is ze druk mee bezig. Ze heeft al een adviesgesprek erover gehad en weet wat ze moet gaan doen.

Li: dank je! Ziet er interessant uit.

Sinilind: ik denk ook dat zo’n voorbereidend jaar perfect voor haar is. Maar het meeste is een paar weken op zaterdag. Dat past qua sporten niet (teamsport) en ze zou doordeweeks tijd zat hebben. Fijn dat het jouw dochter gelukt is de tweede keer!

Lilian: goed om te horen! Dochter heeft best wat in haar mars en is enorm gemotiveerd. Dus de kans is groot dat het wel kan lukken maar denk niet meteen de eerste keer.

Vandaag een balletje opgegooid bij dochter over een jaar naar België voor een kunstopleiding. Vond ze nog interessant ook. Maar heb al wel ontdekt dat een internaat minimaal 300 euro per maand kost dus dat zou nog wel een flinke rekensom worden....

Bedankt voor alle reacties tot nu! Zie nu meer mogelijkheden dan eerst.

crea

crea

15-11-2017 om 21:38

Zo iets?

Zou het voorbereidende jaar van de KABK iets voor haar zijn? Niet in Rotterdam maar wel een traject van een jaar en waarschijnlijk niet op zaterdag:
https://www.kabk.nl/opleidingen/voortrajecten/voorbereidend-jaar

Picasso

Picasso

15-11-2017 om 22:51 Topicstarter

Crea

Dit had ik inderdaad ook gevonden. Alleen lijkt het erop dat die opleiding specifiek bedoeld is voor leerlingen die naar de KABK willen. Er wordt tijdens dat jaar zo te zien al beoordeeld voor toelating. En helaas hebben ze op de KABK niet de richting die dochter graag wil doen. Anders was het een hele goede optie geweest. Denk dat ik nog wel even ga navragen hoe het precies zit. Dank je in elk geval.

margaretha

margaretha

15-11-2017 om 23:07

picasso

mail me persoonlijk (moet toch kunnen via forumbeheer ofzo?)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.