Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geen vriendinnen


Ik zou het inderdaad open vragen 'wat wil je doen met je verjaardag?'. En dan is een dagje winkelen, een stedentripje, naar een museum of theatervoorstelling ook prima.
Als je dochter wel graag vriendinnen wil maar de aansluiting mist, is dat verdrietig. 
Sommige mensen hebben geen behoefte aan een grote vriendenkring. Er zijn zelfs mensen die helemaal geen behoefte hebben aan sociaal contact, maar die zijn heel zeldzaam (ik had ooit zo'n collega). 
Een mentor die tegen een populair groepje zegt 'jullie moeten vriendinnen worden met X', dat werkt natuurlijk niet. Als dat wel zou werken, waren ze al wel bevriend. 
Beter zet je dan een zelfde type meisje naast haar in de klas of zo. Of je deelt ze voor een opdracht met elkaar in als tweetal of in een groepje. 
En als vriendinnen op school niet te vinden zijn, dan wellicht bij een clubje/hobby/sport. 

Ik was zo'n kind met niet bijzonder veel aanleg voor sociale contacten, weinig (en in periodes ook geen) vriendinnen op school. Ik heb ook wel eens besloten dat ik 'geen vrienden nodig had' in het leven. In de bovenbouw leerde ik meisjes kennen waarmee ik wel aansluiting vond. Inmiddels kan ik mijn talent om alleen te zijn en mijn eigen plan te trekken in het leven, ook met terugwerkende kracht, best wel waarderen.

Christian35

Christian35

01-01-2023 om 08:59 Topicstarter

Leene schreef op 31-12-2022 om 17:07:

Op zich ben ik het wel eens dat je niet moet vragen of je dochter een feestje wil geven als ze geen vriendinnen heeft.
Toch snap ik dat TO zich wel wat zorgen maakt. Soms komt het ook wel goed wat vrienden betreft maar ik vind het te makkelijk om te zeggen dat ze niet moet zeuren en haar wil niet moet opleggen .
Want eerlijk is eerlijk soms komt het niet of maar met moeite goed.
Ik had net als Apiejapie een bloedhekel aan discotheken en ging dus niet. Maar ik had nog wel vriendinnen die daar ook niet van hielden. Je kunt niets dwingen maar ik zou wel proberen het gesprek met haar aan te gaan en kijken wat ze wel leuk zou vinden. Dan bedoel ik niet alleen voor een feestje maar helemaal. Wellicht is dit kind super onzeker. Om jezelf te ontwikkelen moet je toch ' sociale meters' maken. Als dat niet op school lukt dan wellicht ergens anders. Misschien weet de mentor raad? Een groepje wat zegt ' wat kom je doen' dat is ook dodelijk voor je zelfvertrouwen. Zou ze ergens willen kijken? Mijn kinderen vinden scouting heel erg leuk en dat zijn vaak heel accepterende groepen. Of iets met muziek, een bepaalde sport..Soms moet je toch een duwtje in de rug hebben.
Lastig en verdrietig, je zou zo graag willen dat ze beter in haar vel zat. Heeft ze broers of zusjes? Zoja onderneemt ze daar wel eens dingen mee?

Nee ze is enig kind van gescheiden ouders.Klopt ik vergelijk met mezelf Emiraten is ook niet goed.Ze is altijd een eenling geweest die wel van muziek houd en wil nog steeds met mij schaatsen en kamperen 😁

Christian35

Christian35

01-01-2023 om 09:07 Topicstarter

er.is.maar.1.Pino schreef op 31-12-2022 om 08:46:

Zoals ik je OP lees belast je haar (onbewust) met jouw verwachtingen en met “hoe het eigenlijk hoort” en vind je dat ze daaraan niet voldoet. Je geeft daarmee een afwijzende boodschap aan je dochter, wilt haar veranderen en accepteert haar niet zoals ze is. Ik zou ervoor waken om die boodschap en dat gevoel over te brengen aan je dochter.
Als ouder zou ik wel willen onderzoeken of het een vrije keuze is van je dochter of een “onvrije” (doordat zij zich bijvoorbeeld belemmerd voelt in contact met anderen vanwege pestgedrag op school), maar uit je OP blijkt dat niet.

Je heb gelijk,mijn jeugd was ook heel wisselend ,eerste jaar veel vrienden daarna niet meer verkeerde school,toen mezelf ontdekt en toch ook op mezelf gebleven zonder spijt.Ze wordt niet gepest en heeft een eigen ik ontwikkked die momenteel in haar klas niet matchen.

Fantastisch toch dat zij als tiener met haar moeder wil schaatsen en camperen.  

Hi Christo, 
Zo herkenbaar, ik heb een dochter van 15. Die altijd wel vriendinnen heeft gehad. Maar na corona is alles over. Ze is een grappig, leuk meisje maar is wel verlegen of misschien is het eerder spreekangst als ze iemand niet kent. Ze loopt ook bij de psycholoog om te kijken of het misschien te maken heeft met sociale angst. Ik weet zeker dat een vriendin zoveel geluk en levensvreugde voor haar kan brengen. Maar zij is wel het meisje dat er bijgetrokken moet worden. En dan kan iedereen zeggen, ze moet er zelf ook wat aan doen, natuurlijk is dat zo, maar als je het echt heel moeilijk vindt en je ben onzeker en je denkt dat de hele wereld je lelijk vindt. Tja heel moeilijk. Ze is prachtig hoor, ze ziet het zelf alleen niet. Ik zou het liefst een oproep willen doen op de tv: welke leuke meiden in Utrecht e/o omgeving hebben zin om lekker te gaan shoppen met deze leuk meid. Dus Christo, als je beetje in de buurt woont , lets connect! Je gunt die meiden toch een onbezorgde puberteit!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.