Moeder
21-02-2014 om 14:02
geen vriendinnen meer (lang)
Ik zit met m'n handen in het haar voor wat betreft mijn dochter. Ze is 12 en zit in de brugklas. Aan het begin van het schooljaar leek ze een aantal leuke vriendinnen te hebben, ze deden ook het een en ander samen, maar langzamerhand gaat het de andere kant op met als hoogtepunt haar app van vanmiddag tijdens de pauze: X en Y en ook A, B en C willen niets meer met mij te maken hebben.
Om te beginnen is mijn dochter enig kind, wij waren 40+ toen we haar kregen en we waren en zijn dolgelukkig met haar. Al van jongsaf aan heeft ze een hekel aan herrie en veel drukte, tja, hier thuis is het ook vrij rustig. Ze staat zeker niet op de voorgrond. Verder merk ik dat ze niet altijd even sociaal handig is in een groep; ze snapt de groepsprocessen ook niet altijd. Wij hebben haar bewust naar het kinderdagverblijf en bso laten gaan om ervoor te zorgen dat ze tussen leeftijdsgenootjes zou komen. We stimuleren haar om vriendinnen mee naar huis te nemen en elders af te spreken. Aan de ene kant zie ik dat ze graag bij de populaire meisjes wil horen, maar aan de andere kant: daar kan ze niet mee omgaan. Van de basisschool heeft ze twee vriendinnen overgehouden en die ziet ze met enige regelmaat, maar we moeten haar wel aan herinneren dat ze vriendschappen moet onderhouden. Uit zichzelf doet ze dat niet. Langzamerhand worden die vriendschappen ook minder. Nu op het vo krijg ik haar ook niet zo ver dat ze leuke dingen met anderen gaat doen. Een paar voorbeelden. Ze speelt een blaasinstrument en dat doet ze goed. Ik geef haar de suggestie mee om bij een jeugdorkest te gaan. Samen muziek maken, het kan heel erg leuk zijn. Dat wil ze niet want ik weet niet of ik de optredens wel kan, je moet er wel altijd bij zijn. Je kunt het toch proberen zeg ik dan. Er is een frisfeest in een grote disco, ik zie dat op what's app, veel kinderen uit de klas gaan. Ik vraag haar of ze het ook leuk vindt om er naar toe te gaan, van ons mag ze. We halen en brengen je wel of misschien kun je meerijden met iemand. Nee, te veel herrie, stel ik vind mijn klasgenoten niet en als ik nou al om 10 uur naar huis wil? Dan sta ik voor schut. Ze vraagt zich bij alles af of het wel kan, haar kleren, haar fiets, haar haar, haar oude ouders, haar school, en dat maakt haar onzeker.
Vorig jaar heeft ze met gym op school een akelige blessure opgelopen. Ze zegt dat ze nog steeds veel pijn heeft, maar als ik haar in haar uppie zie dansen voor de wii dan denk ik dat het wel meevalt. De pijn wordt ook vaak aangegrepen om te zeggen dat ze iets niet kan. De fysiotherapeut zegt dat ze veel meer kan dan ze nu laat zien. Zij wil ook contact met de huisarts opnemen hoe we nu verder moeten.
De middelbare school valt haar zwaar, veel huiswerk en ze wil graag hoge cijfers halen, maar ze wil of kan er niet alle aandacht aan geven om die hoge cijfers te halen. Van ons hoeft ze geen 8'en en 9'ns te halen, ze moet wel haar best doen.
Ze slaapt slecht, 's avonds niet naar bed te krijgen en 's ochtends er niet uit willen komen, puber-eigen? Ze is moe, dat zie ik wel.
Mijn man en ik zien aankomen dat ze straks alleen staat en de vraag is: wat kunnen we doen? Wat kan zij doen? Mijn man is meer het hardere type en die zegt: ze moet zich maar aanpassen, het is ook haar eigen schuld. We kunnen haar niet met alles helpen. Het kan niet altijd gaan zoals zij het wil. Soms moet je je aanpassen en soms moet je wat harder zijn voor jezelf. Deels geef ik hem ook gelijk, maar aan de andere kant zie ik ook een kind dat dit niet kan! Maar ja, wat is wijs? Nog maar een keer met haar praten? Wat wij zeggen is per definitie raar, stom, niet waar, we hebben echt een puber in huis. Hulp halen? Maar wie, wat, hoe? Mentor op school inschakelen? Is de mentor daar voor? Schoolmaatschappelijk werk? Of toch alles maar op z'n beloop laten? Ik weet het echt niet meer, maar het doet wel pijn hoor zo'n app. Ik zie een leuk kind, een kind wat er graag wil bij horen, een kind wat onzeker is over zichzelf en feitelijk alleen ons heeft en dat geeft veel verdriet. Volgende week is het vakantie en zoals het er nu voorstaat, is ze de hele week op zichzelf aangewezen.

Leen13
21-02-2014 om 16:47
oke
Er werd bij mijn kinderen, oke met autisme, ook altijd de nadruk gelegd op vriendschappen en leeftijdgenoten. Dat zat er helaas niet zo in. Ze gingen vaak beter om met volwassenen, oudere of juist jongere kinderen. Forceren om met leeftijdgenoten om te gaan heeft hier niet zo bijzonder goed gewerkt. Ik leerde ze wel om hun eigen beste vriendje te zijn. En verder zijn er nog een hoop mensen in de wereld die het fijn vinden om tijd met je door te brengen. Ik vind het nog steeds fijn om huishoudelijke werkjes met ze te doen of samen thee te drinken of muziek te maken. Ze konden ook met opa en oma, neefjes en nichtjes naar de film. De buurvrouw vond het wel gezellig om een keer te breien met mijn dochter. De vader van mijn zoon nam hem mee om shoarma te verkopen op koninginnedag. De kunst is om je niet te laten leiden door beperkingen maar te kijken wat er wel mogelijk is.'
Een week bankhangen voor een puber kan ook heerlijk zijn, waarom zou er altijd iets moeten en dan met leeftijdgenoten? En je kunt zelf ook een middag vrij nemen om te winkelen of iets te doen waar je dochter nou net zin in heeft. Toch?

Leen13
21-02-2014 om 16:52
groepjes
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn zoon nu ook met groepen vrienden omhangt, muziek maakt, mee uit gaat naar drukke optredens. Maar mijn kinderen waren met name een-op-een veel geschikter om mee om te gaan. Ik heb ook weleens verjaarspartijtjes voor zoon gedaan dat hij gewoon met 1 vriendje ging paintballen.
Sommige kinderen moet je gewoon letterlijk nemen en als je altijd hun keuze afwijst kun je ze juist onzeker maken. Wil ze thuis voor de wii dansen? Prima! Wil ze alleen met jou naar de film? Ook goed. Of wil ze liever met jou met een dvd thuis zitten? Ook prima. Haar wat meer serieus nemen kan haar ook meer zelfvertrouwen geven. Waarom moet je altijd aan zo'n 'normaalplaatje' voldoen? Het leven is nog lang genoeg en sommige kinderen zijn gewoon ook laatbloeiers. We zijn niet allemaal hetzelfde.

Leen13
21-02-2014 om 16:55
Sterkamp inderdaad
Misschien is een sterkamp ook wel wat voor je dochter. Dan kan ze in een vertrouwde omgeving concreet wat handreikingen krijgen om met zichzelf en anderen om te gaan. Mijn zoon was indertijd te ver heen zeg maar om er van te kunnen profiteren maar je kunt ook hier op het forum lezen hoe veel plezier kinderen daarvan kunnen hebben. Veel kinderen kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken en dan op een prettige manier op kamp.

Boontje
22-02-2014 om 00:36
Wat wel?
Waar vermaakt ze zich wel mee, als alleen is? Hier enig kind (11) dat graag achter de computer zit, veel leest en, door omstandigheden, even geen vriendjes heeft om mee te spelen in de vrije tijd, op school wel. Hij is ook sportief en geniet van teamsporten maar juist omdat hij veel alleen is, hebben we ook naar dingen gezocht die meer individueel zijn. Zou tennisles iets zijn voor je dochter? Of paardrijden? Zwemclub of desnoods zwemles een paar keer 1 op 1 voor techniek oefenen, zomaar of omdat ze het leuk vindt om te zwemmen? O, zoon zit ook op drumles. Hier ligt de nadruk op dingen doen omdat je ze leuk vindt, je hoeft er niet in uit te blinken, dus die schoolband...zou leuk zijn maar is niet het doel Doe ook veel dingen met hem samen, koken en bakken, we hebben een schetsboek gekocht en zijn aan het oefenen met tekenen. Geen van beiden een greintje talent maar wel leuk om resultaat te zien: tekenen kun je leren en we hebben best lol terwijl we bezig zijn.
Sluit me aan bij AnneJ, we zijn niet allemaal hetzelfde en hebben allemaal ons eigen pad te gaan. Alleen-zijn hoeft niet erg te zijn.

Yura
22-02-2014 om 10:28
Onzeker
Ik vind haar wel erg onzeker overkomen, vooral dat allerlei dingen afhouden lijkt me niet goed. Is er niet een jongere volwassene die met haar kan praten? Een twintiger? Een ouder nichtje ofzo? Mijn dochter (14) gaat regelmatig iets met haar oudere nicht (begin 20), naar de film ofzo. Misschien dat ze tegen zo iemand eerder haar hart lucht dan tegen haar "stokoude" ouders.

Polletje Piekhaar
22-02-2014 om 12:00
loslaten
en je vooral niet zoveel zorgen over haar maken. Waarschijnlijk leg je onbewust een druk op haar, dat je van alles van haar verwacht en wil en je probeert haar te sturen in al die dingen. Je moet ook een beetje vertrouwen in haar stellen, dat ze zelf wel weet wat goed voor haar is. Misschien is ze inderdaad niet zo'n uitgaanstype, of is ze daar gewoon nu nog niet aan toe.
Ieder kind is anders en laat het anders zijn!
Jij kunt ervoor zorgen dat je de veilige thuisbasis bent. Zij moet haar eigen keuzes kunnen maken en bij jullie kunnen uithuilen als het moet. Enig kind zijn heeft vaak ook tot gevolg dat je ouders erg op je gefocust zijn, vooral als je lang naar een kindje verlangen hebt. Dus ik denk echt dat je het een beetje los moet latenb. Door van alles aan te bieden an je dochter maak je duidelijk dat je andere verwachtingen van haar hebt. je zou de indruk bij haar kunnen wekken dat zij het niet goed doet. Dan maak je haar alleen nog maar meer onzeker. Dus, probeer het een beetje los te laten en wees er al basis. Hulp is vroeg genoeg als zij het zelf wil!

Lou
22-02-2014 om 21:02
Wat wil ze zelf?
Je dochter doet me wel aan de mijne denken. Ook 12, brugklas, enig kind, geen vriendinnen op school, onzeker over alles, hoge cijfers maar liever niet te hoog want help, ze zou eens opvallen. Dat wil ze te allen tijde tegengaan. Wat haar drijft bij alles is de angst om gepest te worden. Dat heeft ze al eens meegemaakt op de basisschool en het blijkt nu dat ze daar nog niet overheen is. Ze wilde zelf graag met iemand praten (een kindertherapeut), dat doet ze nu en daar wordt ze wel vrolijker van. Het is toch moeilijk om te zien hoor, zo'n meisje alleen. Zij had afgelopen week vakantie en ze heeft niemand van school gezien. Maar dat vond ze helemaal niet erg, zo bleek. Ze was echt ontzettend moe. Heeft ongeveer drie dagen geslapen en voor de pc gehangen, en is toen als een wervelwind haar kamer gaan uitmesten. Nu heeft ze een vriendin van de basisschool op bezoek en daar geniet ze van.
Mijn tip: vraag wat ze zelf zou willen. Misschien wil ze wel meer contact met kinderen buiten school (familie of zo), misschien wil ze hulp van een deskundige (kan reuzeleuk zijn trouwens), misschien wil ze met jou praten of met een mentor, misschien vindt ze het allemaal wel minder erg dan jij denkt.

Annet
22-02-2014 om 22:22
Hier ook nog niet veel vrienden, maar we zien geen probleem
Jongste zit in de brugklas. Hij heeft in zijn klas niemand van zijn oude school. Hij heeft wel leuke contacten in de klas, twee jongens noemt hij zijn vrienden. Buiten school spreken ze nooit af.
Hij heeft nu vakantie. Hij heeft twee afspraken gemaakt met vrienden van de basisschool. Verder doet hij weinig. Hij is relaxt, doet wel wat voor school zodat hij niet gelijk vol aan de bak moet na de vakantie, geniet van het nietsdoen, etc. Oja, online komt hij wel mensen tegen met minecraft.
Hij heeft geen probleem, is helemaal tevreden, mist niets.
Hij ziet wel eens op whatsapp dat sommige klasgenoten wel iets met elkaar gaan doen. Hij zit daar niet mee. Hij ziet die berichten sowieso maar 1x per zoveel dagen. Het boeit hem niet.
Hij is erg tevreden met zijn leventje nu, behalve dan dat hij vindt dat ze veel te veel huiswerk krijgen

Suze
22-02-2014 om 23:39
App
Je schreef: "maar langzamerhand gaat het de andere kant op met als hoogtepunt haar app van vanmiddag tijdens de pauze: X en Y en ook A, B en C willen niets meer met mij te maken hebben."
Net als anderen is belangrijk: wat wil je dochter zelf? Wat vindt ze er zelf van? (dat die meiden niets meer met haar te maken willen hebben). Hoe komt dat zo? Dat klinkt mij nogal onaardig als ze alle vijf dat in een keer aan haar melden?
Zou er van pesten sprake kunnen zijn? Vraag het haar en misschien, als je daaraan twijfelt, het met de mentor bespreken of die het in de gaten kan houden (voor zover die daar wat mee kan?).
Als het voor haar geen probleem is om geen vriendinnen te hebben dan zie ik ook geen probleem, maar ik heb de indruk uit jouw verhaal dat ze wel wil maar dat het haar niet lukt vriendschappen in stand te houden/te krijgen.
Het allerbelangrijkste vind ik in elk geval om je kind te melden dat ze altijd bij jullie terecht kan als ze ergens over wil praten. Maar als ze ergens een probleem mee heeft maar ze kan het zelf oplossen of met behulp van iemand anders dat dat ook goed is. En als ze jullie hulp op dit punt niet vraagt (ook niet als je dat aanbiedt als je het voorzichtig met haar erover hebt - niet te veel sturen in de zin van haar een probleem aanpraten), dan kan je het wellicht beter loslaten.

Moeder
23-02-2014 om 14:59
Wat wil ze zelf
Ze wil zelf graag een paar leuke vriendinnen, gewoon om eens een keer af te spreken om te tutten met make up, evt. samen huiswerk maken, naar de film, giebelen, kortom: meidendingen. En daar gaat het dus fout, het lukt haar niet om vriendschappen vast te houden. Aan het begin van de brugklas komt ze in een groepje meiden terecht en doet ze leuk mee, maar na verloop van tijd, valt ze buiten het groepje en waarom? Tja, als we dat nou eens wisten. Juist omdat ze zo onzeker is, stel ik haar wat dingen voor: zou het leuk zijn om een bakmiddag te regelen? Of nodig die en die uit voor een filmavondje inclusief popcorn en frisdrank gevolgd door een slaapfeestje, nou ja, verzin het maar. En als ik zo'n groepje meiden hier heb, zie ik al dat ze vooral samen klitten zonder mijn dochter erbij. Ze snapt niet wat ze kan of moet doen om bij het groepje te blijven. Dáár zit vooral het probleem en ze heeft enorm veel behoefte aan een leuk contact met leeftijdgenootjes. De relatie met ons is prima, maar ja, die stokoude ouders, daar wil je toch ook niet altijd bij zijn?

Suze
23-02-2014 om 15:27
Omgang met groepen
Ik krijg de indruk dat je dochter vooral moeite heeft met de omgang met groepen meiden.
Ik zou haar dus vooral adviseren een-op-een contacten op te zoeken en leuke avondjes daarmee te organiseren. Zorg eerst dat dat wat beter gaat zodat haar zelfvertrouwen groeit en hopelijk de een-op-een vriendschappen met een of twee meisjes. Als die wat steviger zijn, kan ze het met dat meisje of die meisjes ook in groepsverband proberen.
Nb. Ik zou ook uitleggen dat sommige menen zich minder op hun gemak voelen in groepen.

Gompie
23-02-2014 om 19:27
Mijn ervaring
Het verhaal van jouw dochter doet me een beetje aan mijn jeugd denken. Al was ik geen enig kind en was mijn moeder 24 toen ze mij kreeg
Maar ik was gewoon sociaal onhandig. Snapte niet hoe die meiden met elkaar omgingen. Later las ik van het queen bee, working bees idee en had ik een Aha momentje ). Maar toen was ik al wel volwassen. Maar toen snápte ik het gewoon niet en vond dus slecht aansluiting bij leeftijdsgenoten. Bij mij kwam de kentering toen ik de kracht van humor ontdekte. Ik kon mensen aan t lachen maken en dat hielp. Niet dat ze gierend over de grond rolden maar af en toe een geintje werkte fijn.
Ik denk dat ik geholpen was geweest met wat meer uitleg over vriendschappen en de bijen-dynamiek. En dat je moet investeren in mensen. Ik zou het oude ouders verhaal laten voor wat het is, elk huis heeft wel wat en dit lijkt me geen deal-breaker. Heb je trouwens ooit gehoord (over stokoud gesproken) van het boek van Dale Carnegie, in het Engels heet het How to win friends and influence people. Het is een heel oubollig boek maar er zitten hele simpele tips in om aan sociale vaardigheden te winnen.
En, voor wat het waard is, ik heb nu fijne vriendinnen waar ik veel mee deel, toen de knop omging ging het vanaf toen ook makkelijker.
Succes.

Leen13
23-02-2014 om 20:15
o inderdaad
ik heb mijn zoon op de basisschool een moppenboekje gegeven zodat hij ook eens kon scoren met een mop en ze zelf beter leerde te begrijpen.
En het lijkt me ook goed om aan kinderen begrippen als 'queenbee' uit te leggen en in elk geval benoemen dat iedereen moeite moet doen om goed met elkaar om te gaan. Voor de een is dat makkelijker dan voor de ander, maar je kunt het leren.

Suze
23-02-2014 om 20:40
Queen bee?
Sorry hoor, zal wel aan mij liggen, maar er is toch niet altijd een Queen bee in een vriendinnengroepje? Ik probeer mijn vriendinnengroepjes van vroeger en nu voor de geest te halen, maar herken het toch niet echt.
En eigenlijk kende ik die term tot nu toe ook eigenlijk niet, maar ook dat zal wel aan mij liggen.
En de vraag is dus wat de dochter ober de Queen bee-dynamiek moet leren om makkelijker vriendschappen te kunnen sluiten. Is voor mij nog niet duidelijk.

Annet
23-02-2014 om 20:44
De koningin van 1b
Dit is een boek die het meidenvenijn met een queenbee heel goed laat zien. Mijn dochter heeft dit gelezen in groep 8. Het gaf haar veel inzicht hoe het meidengedoe werkt.

Lou
23-02-2014 om 20:58
1 op 1 en queen bees
Mijn dochter "doet" het ook niet zo goed in groepen. Dat weet ze zelf en ze heeft zich erbij neergelegd dat ze nu eenmaal beter is in 1 op 1 vriendschappen. Vanzelfsprekend vindt ze die ook leuker. Maar dat maakt het in de klas wel lastig soms, waar wel groepjes zijn en waar ze dan dus niet bij hoort. Dat kan een belangrijk inzichtje zijn voor de dochter van Een Moeder, als zij ook zo is. Dan kun je het beter zoeken in één vriendin over de vloer per keer.
Verder is het inderdaad zo dat niet elk groepje een bijenkoninginnetje heeft die werkbijtjes om zich heen verzamelt. Dat is meer een dingetje van meidenvenijn. Ik zag het op de basisschool van mijn dochter wel heel sterk en dat was heel vervelend. Nu in de brugklas zijn de groepjes veel vriendelijker en zonder duidelijke bijenkoningin. Dus die theorie verklaart niet altijd de situatie waar het kind in zit. Het kan wel een aha-momentje opleveren zoals bij Gompie maar ik zie een groepje met een queen bee toch als iets heel naars, een stelletje bij elkaar dat doelbewust anderen uitsluit of zelfs gaat pesten. Maar dat je niet goed in groepjes ligt, wil nog niet zeggen dat je met het hele queen bee gebeuren te maken hebt.

Gompie
23-02-2014 om 21:35
Toelichting
Vroeguh, als alle meiden in een bepaalde trui liepen wilde ik een andere trui, ik wilde ze niet kopiëren . Pas later snapte ik dat dezelfde (soort) truien juist positief bedoeld was en mijn hang maar originaliteit leek alsof ik me afzonderde. Het stond of viel natuurlijk niet met een trui maar ik probeer aan te geven dat ik moeite had om me aan te sluiten, gemeenschappelijkheid te creëren.
Ik begrijp dat de queen bee theorie niet altijd voorkomt maar het had mij wel geholpen om te bedrijven dat je soms beter aansluiting krijgt als je aansluiting zoekt, als je er zelf wat voor doet. Ik was van nature geneigd vooral mijn eigen koers te varen en was dan bedroeft dat er niemand met me mee voer . Maar kwam niet het idee om dan maar in iemand anders bootje te springen. Zoiets
Waarom zou je het niet uitleggen aan een kind? Dat er nou eenmaal sociale dynamiekjes zijn?

Suze
23-02-2014 om 21:43
Queen bee-gedoe
Ik heb zelf VWO gedaan en dochter zit nu ook op het VWO en zegt dat het bij haar vriendinnengroepje ook niet zo is (en van wat ik ervan gezien heb heb ik er ook niet een queen bee tussen herkend).
Is het iets dat meer voorkomt op de HAVO en het VMBO of is het gewoon toevallig dat wij er beiden niet mee te maken hebben (gehad)? Of het misschien nooit hebben herkend?

Gompie
23-02-2014 om 21:51
Tjee
Geen idee Suze. Mijn ervaring was bovenbouw basisschool. Mijn inzicht kwam in de brugklas (waarna ik naar het vwo ging, maar dat ter info )
Waarom jij en je dochter deze sociale dynamiek niet herkennen weet ik niet, ik ben niet geneigd onderscheid te maken naar opleidingsniveau als het om dit soort dingen gaat.

Dalarna
24-02-2014 om 07:58
ligt inderdaad aan de klas
Het zal niet overal zijn dat queen bee gedoe maar er zit natuurlijk niet in elk vriendengroepje zo'n queen, meestal zit er maar één in de klas en het is meer iets voor groep 7 en soms werkt dat door naar de brugklas maar dan moet er wel een stroom kinderen mee gaan naar diezelfde brugklas.
Als de brugklas opnieuw gevormd wordt met veel verschillende kinderen kan er natuurlijk weer een queen op staan maar het is niet in elke klas natuurlijk. Mijn oudste (een jongen) heeft ook nooit op zijn middelbare dit queen bee gedoe meegemaakt maar hij begon in een klas met 2x zoveel jongens als meisjes. Scheelt ook weer.
Ik vermoed wel dat hoe lager het opleidingsniveau is hoe meer je kans krijgt op dat queen bee gedoe.

albana
24-02-2014 om 08:33
queen bee
Dat queen bee gedoe komt niet altijd voor hoor. Wat mijzelf betreft...mijn beste vriendin was een queen bee in een groepje waar ik amper mee omging (andere scholen, was mijn buurmeisje). Een échte queen bee.....nou was mijn vriendin geen 'slechte queen bee' het is meer haar looks en uitstraling die het automatisch afdwingen.
Dat heeft ze nog steeds...en ze is nog steeds mijn vriendin. Er zwermen altijd mensen om haar heen die haar ten dienste zijn. Mensen die ze zelf niet opzoekt...het werkt andersom. Ik heb zelden iets met die mensen. Ze moeten mij ook meestal niet want ik ben hun concurent ofzoiets denken ze. En ze komen en gaan uiteindelijk vaak ook.
Alleen als wij met onszelf zijn....is ze de meest onzekere vriendin die ik heb en ben ik de voortrekker. Met z'n tweeën dan (of partners erbij). Dan werkt dat queen bee dus helemaal niet. Of in ieder geval werkt het op mij niet. En juist dáárom ben en blijf ik haar vriendin. Omdat ik de enige ben (volgens haar) die het om haar gaat en niet om 'wat' ze is (status).
Mijn kinderen hebben eigenlijk ook nooit in groepjes vertoeft met queen bee's. Er zijn ook groepjes met vriendinnen waar iedereen gewoon gelijkwaardig is aan elkaar. Ze herkennen het wel van andere groepjes....
Ze herkennen ook het gezoem om mijn vriendin heen...wat ze niet helemaal snappen, want in hun ogen is mijn vriendin te oud om queen bee te zijn en zij zien haar gewoon als een lieve (oude) 'tante' die ze hun leven lang al kennen...En niet iemand om tegen op te kijken.
groeten albana

Mach
24-02-2014 om 09:13
rotwoord
queenbee.
Het veroordeelt ook het betreffende meisje, terwijl dat niet de enige is die dit soort sociale interacties veroorzaakt.
Bij mijn jongste in de vwo brugklas zat ook z'n meisje waar iedereen voor rende en die iedereen als vriendin wou. Van af de buitenkant gezien leek het vreselijk. Ze zat ook bij dochter op de basisschool en daarom kenden we haar goed. Ze vond het helemaal niet zo leuk, al die geweldige vriendinnen. Maar ze was erg aardig en lief en knap, waardoor ze het middelpunt van de klas was en de queen bee leek.
Aan het eind van het jaar werd ze wat zekerder en durfde ze eindelijk wat van zich af te bijten en gaf ze zichzelf de mogelijkheid conflicten aan te gaan met haar aanbidders. Er bleef toen een klein gezellig meidengroepje over met gelijkwaardige verhoudingen, waar mijn dochter ook bij hoorde.
Haar moeder was ook erg blij, haar dochter had eindelijke de vrijheid bevochten om haar eigen plan te trekken. Het leek een zeker meisje , maar was dat totaal niet.

Dalarna
24-02-2014 om 10:28
Blijkbaar heb je twee soorten bijenkoninginnen
Want zoals Mach het beschrijft is niet de bijenkoningin die ik in gedachten heb. Die van Mach is onvrijwillig in die rol gekomen en wil die rol ook helemaal niet. Meestal pakken ze die rol en buiten die volledig uit en terroriseren de hele meidengroep. Daarom ken ik dit fenomeen ook alleen als één in de klas en niet één per vriendengroep. Ik heb het vaak genoeg gezien in dus de groepen 7.

Sonja
24-02-2014 om 10:42
mijn "queen bee"
Ik had vroeger ook wel zo'n soort van Queen Bee vriendin. In het begin had ik het niet eens in de gaten maar op een gegeven moment (ik denk toen ik onbewust meer mijn eigen plan trok, daarvoor was ik onzekerder) 'mocht' ik dingen niet meer van haar. Ik weet nog een voorval: pastelkleurtjes in kleding was toen helemaal in, dus iedereen had wel iets in zo'n kleur. Blijkbaar had zij de week ervoor gezegd, binnenkort gaat een tante voor mij een roze broek maken. En het weekend daarop had mijn moeder voorgesteld om kleding te gaan kopen (kinderbijslag zal wel binnen zijn gekomen want wij deden dat niet zo vaak) en had ik allemaal leuke dingetjes gekocht, veel pastel uiteraard want de winkels lagen er vol mee. Helemaal blij ging ik die maandag naar school in een pastelroze broek...tot 'vriendin' naast me kwam lopen en me toesiste hoe ik het in mijn hoofd háálde een roze broek te kopen...zij had toch gezégd dat haar tante zo'n broek voor haar ging maken?". Ik weet nog dat ik totaal verbaasd was en me van geen kwaad bewust. Ik vond het niet leuk natuurlijk maar bleef die broek gewoon dragen maar er was iets veranderd van mij naar haar. Meer dingen gingen me ineens opvallen, zij wilde overal in het midden lopen/staan/zitten. Langzaamaan ben ik toen maar wat andere vriendinnen erbij gaan zoeken, vriendinnen die niet in ons groepje stonden maar hele andere meisjes die op andere plekken op het schoolplein stonden. Dat werd me overigens niet in dank afgenomen, maar ik deed het gewoon en ik had gelukkig een paar vriendinnen waarmee ik erover kon praten en me verbazen over wat ze zei achter mijn rug.
Verder thuis trouwens was ik ook veel een einzelgänger, had naast die ene vriendin (die in het begin écht wel een leuke vriendin was) nog één andere vriendin, waar ik soms mee afsprak en verder niet. Vermaakte me ook prima in mijn eentje. Was toch ook wel serieus met mijn schoolwerk bezig of met onze hond. En dan die ene andere vriendin die overbleef toen de vriendin van de roze broek steeds vervelender begon te doen. Met groepjes heb ik het nooit gehad op de middelbare school, altijd 1 op 1. Samen spelletjes doen (monopoly) of winkeltjes kijken in het winkelcentrum, of make-up monstertjes vragen (was toen "in") of een carnavalsoutfit verzinnen en maken, samen huiswerk maken, of elkaars kamer veranderen.
Verder ken ik het queen bee femoneen ook niet, ook niet uit de klassen van mijn kinderen.

Tango
24-02-2014 om 15:28
Dochter hier
Heeft eerder het omgekeerd. Sinds de overgang naar de middelbare school teveel vriendinnen. Zowel binnen haar klas als buiten de klas en dat botst dan ook weer met elkaar. Die meiden maken het elkaar vaak zoooo moeilijk! Wat ik wel herken is dat ook zij het met groepjes lastiger vindt. Dan gaan die andere meiden naar elkaar trekken en valt zij erbuiten. Om die reden nodigt ze meestal 1 vriendin tegelijk uit. Dat gaat dan prima, tot op zekere hoogte, want als er dan via de sociale media weer een andere meid contact opneemt die deze vriendin niet mag, is het weer raak. Mede door de sociale media (ik wilde heel toepasselijk schrijven: meidia) ligt het sluiten van vriendschappen nog ingewikkelder volgens mij. Wij praten hier thuis veel over. Wat doe je wel en niet via sociale media etc.
Dochter hier is ook heel op eerlijk zijn. Vind ik een goede eigenschap, maar ze kan weleens te eerlijk zijn en daardoor weer kwetsend.
Lastig hoor, voor die meiden, ze moeten nog zoveel leren.

Moeder
27-02-2014 om 16:39
Training Meidenvenijn
Uiteindelijk ben ik toch naar de mentor van school gestapt en ik heb een heel fijn gesprek gehad. De mentor heeft contact opgenomen met de zorgcoördinator van school en die stelt voor om een training 'Meidenvenijn is niet fijn' te geven op school. In de training wordt niet gesproken over een queen bee, maar over de koningin, de slippendraagster en de grootvizier. Het omvat preventieve lessen en probleemoplossende lessen, speciaal voor meiden in de leeftijdscategorie 9-15 jaar. En daarmee zou het weer goed moeten komen. Kent iemand deze training?
Het voelde in ieder geval heel erg goed dat de mentor hier serieus op inging en het niet afdeed met een opmerking als, ach het valt allemaal wel mee, of het zijn meiden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.