Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lou

Lou

12-12-2014 om 08:42

geheime date (13)

Gistermiddag ging mijn dochter van 13 in haar eentje naar de binnenstad. Dat mocht. Ik vroeg een paar keer of ze echt alleen wilde, of dat ze met iemand had afgesproken, maar nee, ze ging gewoon alleen. Ze kwam laat thuis en ik stelde haar weer die vraag. Toen kwam het eruit: ze had een afspraak gehad met een jongen van 16 uit een andere stad, die ze had leren kennen op een app. Die app had ik een keer gezien en ze moest hem van mij verwijderen. Het is een app waarvan ik de naam vergeten ben, het gaat over vriendschapstestjes maar er zit ook een tinder-achtige functie in om nieuwe mensen te leren kennen. Zo kent ze deze jongen dus.

Het verhaal kwam eruit en tranen en spijt en nee nee ze zal nooit meer liegen. Even later: mogen we zondag weer afspreken? Ik neig naar nee. Door te liegen en stiekem af te spreken heeft ze dit verbruid.

Het afspraakje zelf ging overigens goed, ze hebben gewoon zitten kletsen, het was heel gezellig. Ik heb foto´s gezien van die jongen, zijn facebookpagina, gegoogled. Het ziet er allemaal vrij normaal uit, ik ben niet zo bang dat het een gevaarlijke gek is of zo.

Maar ondertussen heeft ze de hele dag alleen maar contact met hem. Dat kan natuurlijk als je verliefd bent, maar ze is wel 13, en hij 16. En ze heeft hem stiekem ontmoet via een verboden app en daarna stiekem live.

Wat nu? Dochter zit in spanning of ze hem nog mag zien. Ik heb gezegd dat ik het er met mijn man over moet hebben. Die zag ik net heel eventjes en hij vindt het ook allemaal niet prettig zoals het is gegaan, hij neigt dus ook naar nee. Ik spreek mijn man op zijn vroegst vanavond laat weer.

Wat vinden jullie?

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 08:53

tja

Loverboys beginnen ook altijd heel lief en netjes en normaal, die zien er al helemaal niet uit als gevaarlijke gek

twee dingen

Barvaux heeft gelijk over de loverboys. Maar mijn vraag is meer: waarom zoekt een jongen van 16 uit een stad contact met iemand uit een andere stad? Kan hij bij hem in de buurt geen leuke meisjes ontmoeten?

Als je bang bent dat ze toch stiekem afspreken, dan kun je hem bij jou uitnodigen. Wil hij dat per se niet, dan verbied je verder contact. Komt hij wel, dan kan je hem zelf evalueren en hem misschien zelfs thuis brengen en zijn ouders ontmoeten.

Heeft hij echt slechte bedoelingen, dan haakt hij vanzelf af met zo'n moeder die er bovenop zit! Dan zoekt hij een makkelijker slachtoffer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-12-2014 om 09:17

Niet verbieden

Maar thuis uitnodigen.

Welke garantie heb je dat ze nu wel gaat luisteren? Ik zou die jongem vooral willen leren kennen en dan bepalen of ik deze vriendschap een goed idee vind.

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 09:39

Loverboys

Loverboys zijn meestal geen 16 en hebben verder ook wel wat kenmerken waaraan een verstandige volwassene ze herkent. Ik vind 13 te jong voor afspraakjes enzo, maar die jongen zou best op bezoek mogen komen.

Lou

Lou

12-12-2014 om 10:18

Thuis

Ja, hier thuis uitnodigen is wellicht een idee. Dochter weet van de hoed en de rand over loverboys maar dat zegt natuurlijk niets. En hoe hij eruit ziet zegt ook niets, daar ben ik me wel van bewust. Maar Iselo heeft ook een goed punt: waarom doet die jongen zo veel moeite? Na school op de trein om dan een paar uurtjes hier in de stad met mijn dochter te kletsen? Dat voelt inderdaad, nu ik erover nadenk, toch niet helemaal pluis.

Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin om hem hier thuis te ontvangen. Maar wat dan. Gewoon verbieden zou ik het liefste doen, maar dat brengt dochter misschien wel op het idee dat ze voortaan wat zorgvuldiger moet liegen in plaats van juist niet meer te liegen. Ik ben het vertrouwen in haar even helemaal kwijt.

amk

amk

12-12-2014 om 10:21

daarom

zou ik 'm wel bij je thuis uitnodigen. Dan weet je het zeker en kun je eventueel als nog verbieden, maar dan gefundeerd.

Kakatoe

Kakatoe

12-12-2014 om 11:12

16?

Is hij wel echt 16? Gewoon thuis uitnodigen. Anders gaat ze inderdaad misschien nog meer stiekem doen... Pffff ik zou er ook niet blij mee zijn. Die puberhormonen ook, balen....

Anooo

Anooo

12-12-2014 om 11:32

spannend?

"waarom doet die jongen zo veel moeite? Na school op de trein om dan een paar uurtjes hier in de stad met mijn dochter te kletsen?"

Misschien vindt hij het zelf ook wel enorm spannend of een soort avontuur. Hij is tenslotte pas 16

Uitnodigen

Idd uitnodigen, dan zie je wat voor type het is. Misschien is ie wel hartstikke leuk! Bovendien ga je dit soort strijd toch niet winnen, als ze verliefd is spreekt ze buiten jouw zicht af en vertelt ze je nooit meer wat. Dat wil je natuurlijk ook niet.

tante Sidonia

tante Sidonia

12-12-2014 om 13:22

feit is

Als je dingen verbiedt die zij persé wil dan zul je merken dat dit leidt tot liegen en bedriegen. Dit ga je vaker tegen komen in de puberteit.
Door haar dingen niet te verbieden maar wel sterk te adviseren en door te gedogen dat zij dit advies in de wind slaat, kun je het contact open houden.

Alleen dat geeft jou de kans om haar bij te sturen als het werkelijk nodig is en om haar op te vangen als het nodig is want anders zal zij het willen verbergenals er iets naars is gebeurd!

Een positief punt is dat zij veilig heeft afg esproken op openbaar terrein bovendien heeft zij de jongen naar haar plaats laten komen zodat haar leugen zo klein mogelijk bleef. Ik zou het niet verbieden want zij is nu toch al verliefd en gaat zich niet tegen laten houden. ik denk dat het inderdaad handiger is om de jongen met open armen te ont vangen.

Overigensis 16 jaar nogal een breed begrip. Zelf heb ik een zoon van 16 die vrij jong lijkt en functioneert. Dus...maak het niet zwaarder dan het is.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-12-2014 om 13:23

Waarom?

"waarom doet die jongen zo veel moeite? Na school op de trein om dan een paar uurtjes hier in de stad met mijn dochter te kletsen?"

En misschien vindt hij je dochter gewoon echt leuk?
Ik denk ook dat ze elkaar bij jullie thuis laten ontmoeten een goed idee is, dan kun je er zelf achterkomen.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 14:35

katniss

De leeftijd van loverboys ligt tussen de 16 en 30....

*bella*

*bella*

13-12-2014 om 01:40

scheiden

van die twee zaken, de manier waarop ze dit heeft aangepakt (eng!) en afspraakjes met hem. Je wil haar straffen voor haar gevaarlijke gedrag, zou ik denk ik ook willen, maar eerlijk is dit niet helemaal. Overigens snap ik heel goed dat ze zo'n eerste afpraakje niet wil delen, wilde ik vroeger ook niet. Ze kan er eigenlijk ook niks aan doen dat de wereld zo gevaarlijk is en dat wij ouders erg bezorgd zijn.
Maar goed, ondertussen zou ik zelf ook bezorgd zijn en hem het liefst thuis uitnodigen. Maar ondertussen zou ik er ook voor waken om naar dochter niet teveel motie van wantrouwen uit te stralen. De beste bescherming tegen misbruikende anderen is volgens mij toch nog steeds goed luisteren naar je eigen gevoel en hiernaar handelen. Het belangrijkste lijkt me dat dochter op zichzelf durft te vertrouwen en bij jou durft aan te kloppen.

Teunie

Teunie

13-12-2014 om 09:22

Ervoor waken (betekenis)

Even ot om te vertellen dat ik vaak zie dat 'ervoor waken' precies het tegenovergestelde betekent van hoe het hier en soms in andere postings gebruikt wordt.
Het betekent 'iets niet doen'. De ontkenning zit er dus al in.
De zin
Maar ondertussen zou ik er ook voor waken om naar dochter niet teveel motie van wantrouwen uit te stralen
moet zijn
Maar ondertussen zou ik er ook voor waken om naar dochter te veel motie van wantrouwen uit te stralen

Lou

Lou

13-12-2014 om 12:01

Hij komt langs

Update. Donderdag was de geheime date, vrijdagochtend belde dochter vanaf school of ze die middag weer kon afspreken. Nee. Zondag dan? Nee. Dochter in tranen. Ze is voor het eerst verliefd, en wel tot over haar oren. Ze heeft de hele middag op de bank liggen huilen. 's Avonds heb ik het besproken met mijn man, die een uitnodiging voor hier thuis ook wel een goed idee vond. Het is nog verrekte moeilijk merkte ik, om niet toe te geven bij zo veel diep verdriet! Maar ik wilde het echt heel graag eerst even met mijn man bespreken, dus daar moest ze toch op wachten. Gelukkig was er deze oplossing.

De jongen in kwestie vindt het kennelijk geen enkel probleem om hiernaartoe te komen. Dochter gaf zijn reactie door: "Als ik maar bij jou kan zijn". Ik had gezegd dat hij in de kerstvakantie mocht komen en dat wordt dus direct het eerste weekend van de kerstvakantie. Ze kunnen niet wachten.

Na alle schrik en wantrouwen zie ik hier langzamerhand ook wel wat liefs in. Althans, het zóu best gewoon een mooie vriendschap kunnen worden. Zoals Tijgeroog zegt: misschien vindt hij haar gewoon echt heel erg leuk. Wat ze natuurlijk ook is!

De motie van wantrouwen heb ik niet verborgen voor dochter. Ik heb het juist uitgesproken, dat het tijd kost voordat ik haar weer kan vertrouwen. En ook dat het oppassen is met zo'n onbekende date via internet.

tante Sidonia

tante Sidonia

13-12-2014 om 13:54

leuk zeg

En vergeet nu vooral niet lekker mee te genieten met je dochters kalverliefde!

bertje1

bertje1

13-12-2014 om 15:28

13?? nee

ik zou dit echt verbieden. vind hij haar leuk dan laat hem maar komen.

Lou

Lou

13-12-2014 om 16:02

Bertje

Afspraakjes in de stad zijn verboden. Hij komt hierheen. Ik vind 13 ook erg jong, in combi met een jongen van 16. Verder wil ik het contact toch maar liever niet verbieden, uit angst voor wat er dan juist nog meer achter mijn rug gaat gebeuren. Al en met al ben ik er niet blij mee (en van genieten is al helemaal nog geen sprake tante Sidonia, ik hoop wel dat dat nog komt) maar ja, we maken er maar het beste van.

Yura

Yura

15-12-2014 om 11:38

Jong

Ik vind 13 ook wel erg jong, maar niet zozeer icm een jongen van 16. Ligt er ook aan in welke klas ze zitten. Stel dat je dochter in de 2e zit en hij in de 4e, dan valt dat best wel mee. Meisjes zijn vaak toch een stuk gewiekster en sneller in hun ontwikkeling op dit gebied. Mijn zoon is ook 16. Hij is een intelligente jongen met een enorme algemene ontwikkeling, die in 5 vwo zit. De meeste mensen denken echter dat hij en zijn zus (1,5 jaar jonger) een tweeling zijn, omdat ze ze even oud schatten. Als ik eerlijk ben komt dochter zelfs veel ouder over qua zelfstandigheid dan hij.
Hij is ook laat qua puberen, dat is niet alleen mijn gevoel maar dat is ook door artsen bevestigd, hij heeft een botleeftijd van 2,5 jaar jonger en de puberteitsontwikkeling komt daar ook mee overeen. Hij heeft itt zijn klasgenoten pas nu zijn groeispurt en pas nu krijgt hij de baard in de keel en af en toe een puistje. Ook heeft hij totaal nog geen interesse in uitgaan en experimenteren met alcohol etc. Zijn voornaamste interesses liggen bij voetbal en playstationnen, hoewel hij gister met zijn zus (4 vwo) een hele natuurkundige verhandeling hield waar ik geen touw aan vast kon knopen . Een hele groep vrienden van hem gaat dit jaar (dan zijn ze 17) met elkaar op vakantie naar een Lloretdemar-achtige locatie. Hij moet daar niet aan denken, gaat lekker met papa en mama op vakantie.
Ik kan me bij mijn zoon wel voorstellen dat er eerdaags eens een vriendinnetje in beeld komt, maar ik kan me dus echt niet voorstellen dat dat iemand uit 5 vwo zal zijn, ik denk dan toch eerder iemand die 1 of 2 klassen lager zit. Dit om je een beetje gerust te stellen over het getal 16, dat voor jou nu natuurlijk enorm oud lijkt.
Ik heb uit hoe je de situatie omschrijft het gevoel dat dit ook zo'n jongen is zoals mijn zoon, hoewel hij nooit een afspraakje zou maken met iemand die hij op een dergelijke manier heeft leren kennen. Dus dat vind ik wel zorgelijk. Ik zou daarom zo spoedig mogelijk die jongen willen leren kennen.

Lou

Lou

15-12-2014 om 17:52

Yura

Dankjewel. Mijn dochter is enig kind en ik ken ook geen jongens van 16, dus wat dat betreft zie ik het inderdaad misschien somberder dan nodig. Maar dan nog. Dochter zit in 2vwo, hij in 5havo, dus drie klassen verschil. Verder is het ook een match van niks: zij houdt van verhalen schrijven, lezen, tekenen en pianospelen, hij van sporten en heavy metal, twee dingen die mijn dochter haat. Bovendien heeft hij 'een woedeprobleem', vertelde dochter mij later, en 'hij probeert daar wat aan te doen'. Ik hoop geloof ik toch het meest dat het snel overwaait.

Meisjes van 13

Te groot voor de merels, te klein voor de kerels. Lief gedichtje van vroeger

Meisjes van 13 hebben geen interesse in jongens van hun eigen leeftijd. De jongens zijn niet zo vlot in de emotionele, geestelijke ontwikkeling, dus met een jongen van 16 heeft ze een gelijkwaardige klik. Als ze een date zou hebben met mijn 16 jarige zoon zou hij het nog spannender vinden dan zij.
Al die moeite zou hij ook doen, echte liefde kent geen grenzen
Met iemand een afspraak maken via internet is nu niet veel anders dan vroeger met je penvriend.
Een loverboy had gekund en stiekeme afspraakjes in de stad zou ook ik niet blij mee zijn.
Ze is nog jong maar niet te jong om verliefd te zijn. Zolang de jongelui open en eerlijk zijn naar elkaar en naar de ouders zou ik de prille relatie niet boycotten.
Ook horen dingen voor jezelf houden, geheimen, niet alles vertellen een beetje bij de pubertijd. Leuk dat hij komt in de kerstvakantie, niet te streng keuren hoor vertrouw op de mensenkennis van je dochter( moeilijk!)

Yura

Yura

15-12-2014 om 18:51

Match

Wil zegt hetzelfde als ik ook bedoelde over jongens van 16, vaak zijn het echt nog jochies hoor, zelfs bij meisjes van 13. En ach dat het geen match is ach wat geeft dat, ze gaan nog niet trouwen hoor. Alleen dat woedeprobleem, tja wat houdt dat in? Kinderen moeten met tegenslagen leren om gaan en de driftbuien zouden met de leeftijd moeten afnemen. Mijn echtgenoot wordt echter nog steeds woedend als zijn pc niet doet wat hij wil, soms denk ik dat hij hem uit het raam gaat gooien. Irritant is dat wel, maar probleem is wat overdreven. Pubers en ik proberen hem gewoon altijd uit de buurt van de pc te houden, zeker als er iets geinstalleerd moet worden ofzo, hij is nou eenmaal digibeet maar wil dat niet toegeven, maar er valt best mee te leven hoor. Dus tja wat houdt dat probleem in.

Testosteron.

Woede hoeft inderdaad geen agressie te betekenen. Mijn zoon heeft soms ook last van zijn testosteron, ik vraag dan altijd even of hij soms ongesteld moet worden. Agressief is hij zeker niet. Ook zijn niet alle meisjes depressief en labiel als ze wat hysterisch zijn toch?
Een woedeprobleem, hij is wel eerlijk, maar eens rustig afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt.

Niki73

Niki73

16-12-2014 om 11:54

Opposites attract

Dat merk ik op deze leeftijd nog steeds. Ondanks andere hobby's kunnen er genoeg andere overlappen zijn, is mijn persoonlijke ervaring. Wie weet gaat je dochter ineens wel sporten! Zou dat zo erg zijn?

Lou

Lou

21-12-2014 om 22:54

Hij is geweest

Dochter heeft gisteren haar kamer opgeruimd, gestofzuigd en gedweild en vandaag kwam hij langs. Ik heb ze natuurlijk voornamelijk alleen gelaten maar wel gevraagd of hij bleef eten, dan zaten we tenminste even met z'n vieren aan tafel. Hij zei niet veel maar probeerde wel mee te doen met onze grapjes en keek zeer verliefd naar dochter. Eigenlijk kwam hij nogal zenuwachtig over, wat me wel voor hem innam. Toen hij weg was meldde dochter dat het nu 'aan is'.

Ik denk dat ik er misschien toch wel mee kan leven. Over een paar dagen gaat ze naar hem toe, ze wil de heenweg per se zelf met de trein (net als hij) maar mijn man gaat haar ophalen met de auto.

Het blijft spannend vind ik, maar toch ook mooi om te zien hoe zacht haar ogen ineens staan als ze zijn naam zegt.

tante Sidonia

tante Sidonia

22-12-2014 om 01:39

feit

Dat hij aangeeft aan een woedeprobleem te werken zegt voor mij vooral dat er een stuk zelfinzicht aanwezig is, de wil om eraan te werken en openheid naar je dochter...
Wat wil je nog meer?

even aanbellen

En als je man je dochter gaat ophalen, parkeert hij natuurlijk de auto even, belt aan en maakt kort kennis met de ouder(s). Tenminste, zo doen wij dat. Dan heb je een indruk van 'waar hij vandaan komt'.
Spannend voor je, hoor! Fijn dat het het je meeviel!

Lou

Lou

24-12-2014 om 20:09

Ging goed

Ik had wel even de zenuwen toen ze vanmiddag bij haar nieuwe vriendje was, want ze had nog geen adres doorgegeven (man zou haar ophalen) en ze nam ook haar telefoon niet op. Maar dat duurde gelukkig niet lang. Ze waren zijn krantenwijk aan het lopen

Man heeft zijn voelsprieten goed uitgezet bij het ophalen en kwam zeer tevreden thuis: normale mensen! Dochter heeft een supermiddagje gehad, ze mogen nu wel vaker afspreken. Ik moet zeggen dat ik erg opgelucht ben. En nu ook blij voor haar!

klinkt goed

en advies van tante Sidonia opvolgen: Genieten

Yura

Yura

30-12-2014 om 21:26

Fijn

Wat fijn dat het allemaal mee valt en toch ook gewoon leuk is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.