Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-10-2008 om 10:23
Ik merk dat ik er slecht tegen kan als mensen anderen bekritiseren over hoe hun pubers opgroeien en dan mn hoe sommige mensen alle problemen die pubers kunnen geven afwendelen op de ouders. Vooral ouders wiens kinderen al volwassen zijn geworden zonder noemenswaardige problemen of mensen met kleine of zonder kinderen hebben die neiging soms. Ze vergeten dat je gewoon een dosis geluk nodig hebt als je kinderen zonder problemen opgroeien. Je hebt geluk als je kinderen goed kunnen leren, je hebt nog meer geluk als ze ook nog gemotiveerd zijn tot leren. Je hebt geluk als je kinderen opgroeien zonder dat ze ernstige versterkender zijn dan anderen weten. Je hebt geluk als je kind een makkelijk karakter heeft. Je hebt geluk als je kind al jong een doel voor ogen heeft. Je hebt geluk als....(vul maar in). Natuurlijk kán de opvoeding ook invloed hebben, maar hoe je kind volwassen wordt wordt voor een groot deel bepaald door factoren die je zelf niet in de hand hebt. Dat kun je vaak het best zien als je zelf kinderen hebt die compleet verschillend zijn. Dit is dus geen vraag ofzo, maar gewoon een overpeinzing...
17-10-2008 om 13:09
Behouden vaart
Maylise:"Ik zie alleen niet zo goed in waarom dat vervolgens ook in zou houden dat we geen aandeel hebben in hoe kinderen opgroeien."
Dat zegt niemand.
Maylise:"Ik vind dus zeker dat ik wel invloed heb en kan inderdaad genoeg momenten aanwijzen waarop mijn invloed een rol heeft gespeeld"
Dat er wel invloed is wordt ruimschoots erkend.
Maylise:"Maar nogmaals ik snap dus niet zo goed wat er met de orignele posting bedoeld wordt."
Simpel: Al die inspanning die je levert als ouder geeft je niet de garantie op een goede uitkomst. Omgekeerd: een slecht uitkomst betekent niet dat de ouders allerlei fouten hebben gemaakt.
Net als een schip getroffen kan worden door freak waves, piraterij of onvermoede chemische reacties in de lading, net zoals er op zee nog steeds schepen met man en muis vergaan ondanks al onze kennis en ervaring met de zee en de bouwmaterialen, net zo kan het helemaal fout gaan met het opgroeien van onze kinderen.
Zelfs een behouden vaart is minder maakbaar dan het lijkt. Van 'succesvol groot worden' weten we nog minder dan van boten en de zee.
Groet,
Miriam Lavell
17-10-2008 om 15:52
Miriam
Ja, dat snap ik maar dat is toch zo logisch als wat? Ik dacht dat er een diepere betekenis achter het draadje zat. Ligt waarschijnlijk aan mij verder, ben er niet helemaal bij deze week
Maylise