Joka
08-11-2011 om 22:22
Gemakzuchtig
Onze 2e dochter van 12 zit nu een aantal maanden in 1 havo/vwo. Ze is zeer gemakzuchtig en wij als ouders krijgen haar slecht gefocust op het huis- en leerwerk met slechte resultaten tot gevolg.
Heeft iemand tips/ervaring hoe je als ouder een kind met een gemakzuchtig karakter het beste kunt ondersteunen om toch het aanwezige leertalent te benutten.
Alvast bedankt voor jullie reacties

Merel
09-11-2011 om 07:49
Waar en wanneer huiswerk
Waar en wanneer wordt het huiswerk gemaakt?
Hier heb ik ze vanaf de brugklas, dag 1 meteen aan de eettafel geinstalleerd met iets te drinken erbij en ben erbij blijven zitten (ik werk thuis, dus ben ook gewoon gaan werken) deze gewoonte wilde ik ze graag aanleren, dus eerst huiswerk, daarna andere dingen. Gelukkig lukte dat en doen ze het tot nu toe nog steeds meteen vanuit school. Vaak heb ik ze in de avond, die eerste weken, duidelijk gemaakt hoe fijn het is dat alles nu al af is. Toch veel lekkerder tv kijken zonder die druk in je nek van dingen die nog moeten.
(ook op vrijdagmiddag maken ze huiswerk, waardoor ze het hele weekend vrij zijn) uiteraard is het de jaren erna wel wat zwaarder geworden, omdat er nog wel eens wat geleerd moet worden en dan ben je niet klaar op vrijdag middag, dan moet je helaas op zondag nog wel even wat doornemen.
Maar die eerste jaren is dit er goed 'ingestampt' en doen ze dit nog steeds uit zichzelf. Hopelijk is het tij nog te keren?

koentje
09-11-2011 om 12:05
Tjaaaaa
je kunt haar op haar toekomst perspectief wijzen, maar uiteindelijk moet ze het zelf doen. Verstandig is om het haar zelf te laten ervaren.
Als de slechte resultaten haar zelf niet motiveren, om er meer aan te doen kun je er niet veel mee. Maar bepaalde talenten komen er evengoed later wel uit als er nu andere puberdingen spelen.

wil40
09-11-2011 om 14:16
Wie heeft de gouden tip? ook meelezen.
Hier ook een gemakzuchtige brugklasser met tot nu toe wel redelijk tot goede resultaten. Maar het wordt steeds moeilijker om met niets doen goede cijfers te halen.
Wat ik wel merk is dat mijn mopperen, preken, zeuren en ergenis niets helpen. Daardoor wel een ongezellige sfeer in huis met een puber die alleen maar dwarser wordt.
Dus, ik ga alleen nog maar prijzen, aanmoedigen, helpen ( als mijn hulp gevraagd wordt), stimuleren en alleen maar medelijden hebben als er een onvoldoende binnen rolt. Ach gossie, arme jongen, hoe kan dat nou?
Zelf moet ik trouwens ook nog steeds gaan strijken en de was opvouwen i.p.v. achter de computer zitten. Maar dat weet hij niet, zoonlief zit lekker op school. Vòòr dat hij thuis komt ben ik weg achter het beeldscherm, ik moet natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.
Ja ja, ik straal alleen nog maar positiviteit uit naar mijn brugpieper, kijken of dat beter werkt.
"Je kan het jongen, goed zo!"

Annejet
09-11-2011 om 16:57
Jammer hoor
Hier ook een brugklasser die liever lui is dan moe. Ze beseft wel het nut van voldoendes halen, bij onvoldoende resulaten moet ze van school, maar ik zie nu al dat ze precies langs het randje gaat. Van de eerste onvoldoende dit schooljaar was ze wel geschrokken, daar volgde direct een 9 op ter compensatie. Helaas volgde op de 10 voor een ander vak direct een lager cijfer, want je moet het natuurlijk niet te gek maken
Het enige wat ik eraan doe is af en toe roepen dat ik best wil helpen, maar vooralsnog heeft ze daar geen behoefte aan. Behalve als ze weer eens iets kwijt is, dan mag ik helpen zoeken.

oregano
09-11-2011 om 18:25
Leren leren
Mijn dochter zit nu in Havo 3 maar in het begin ging het hier net zo. Op de basisschool kwam alles haar aanwaaien en ze dacht dat dit in de brugklas ook zo was. Vooral geschiedenis en aardrijkskunde bleek moeilijker dan ze dacht. Ik ben samen met haar gaan zitten en toen leek het erop dat ze wel keek naar het boek maar niet leerde. Alsof ze dacht dat nhet zo haar hoofd zou invliegen .2e rapport was ineens een stuk slechter en toen leek ze de boodschap wat te begrijpen, om betere cijfers te halen moet je er wel echt voor gaan zitten. Dus ze heeft geleerd door het ervaren. Hoe meer ik er bovenop zat hoe minder effect dit had dus ik heb het toen wat los gelaten. Nu zit ze in havo 3 en huiswerk is nog steeds niet favoriet en wordt voouit geschoven. Maar toch is het meer haar eigen belang geworden ipv het mijne en dat maakte de sfeer in huis een stuk beter. Cijfers worden nu door haar nauwlettend in de gaten gehouden...Ik hoop dat dit zo blijft. Dus leren leren is wel een aandachtspunt geweest, maar gaandeweg lijken ze dit ook meer te 'vatten'.
Succes,
Groet oregano

Iris
09-11-2011 om 21:26
Zoon heeft zich jaren verveeld
Hier dus ook! Zoon zit in brugklas gymnasium en heeft ook zo'n houding van..het loopt wel los allemaal. Hij is superslim en heeft zich dus echt jaren verveeld op de basisschool, deed alles met twee vingers in de neus. Leert heel makkelijk. Nu kan dat ook nog wel, maar over een tijdje moet je toch inderdaad echt gaan leren. Ze krijgen wel les hoe ze moeten leren.
Dat heb ik laatst ook met hem gedaan. Een uittreksel maken bijv. Bij woordjes leren overhoren en dan de woordkjes die hij nog niet goed kende laten opschrijven en laten leren en later weer overhoren.
Ik laat hem ook hardop lezen bijv. voor geschiedenis. Dan blijft het beter hangen.
Het lijkt hem allemaal niet te boeien. Ik zie het zelfde bij zijn vrienden. Ik dacht eerst dat het echt iets voor jongens was, want ik heb een dochter die in
de brugklas wel veel meer met school en leren bezig was.
Je kunt ze dus helpen met leren hoe ze moeten leren, overhoren. Maar misschien is het ook goed als ze dan niet zulke goede cijfers halen dan ze dat ook meemaken en er zelf wat meer aan gaan doen. We wachten het eerste rapport af. Tot nu toe zijn de cijfers goed.

Rosase
10-11-2011 om 10:12
Hier ook
En die van mij laat zich tot nu toe gelukkig wel aansturen.
Uit zichzelf zal hij niet beginnen met leren en vooruit werken zal ie helemaal nooit bedenken.
Aanvankelijk waren zijn resultaten best goed, maar na een week of zes begonnen de eerste 5en binnen te druppelen.
En nu heb ik de teugels dus weer aangetrokken. We nemen samen de agenda door, ik bekijk de stof en dan maken we samen een planning. En dat doet ie tot nu toe dus braaf.
Maar het kost wel wat, ik geloof niet dat ik dit zo 6 jaar ga volhouden. Ooit zal ie toch zelf het stokje moeten overnemen.... Toch?
En ik maak nu al zorgen over mijn dochter. Die laat zich echt niet aansturen. Dat gaat ruzie worden als ze naar de middelbare school gaat.

Sawo
11-11-2011 om 10:56
Gaat over
Hoi
Bij de meeste jongens is het echt een houding. Vooral geen nerd willen zijn en opvallen door hoge cijfers Bij ons kwam de omslag na de 2e. De echte aanstichters waren toen allemaal afgestroomd naar de havo.
Bij ons heeft ook geholpen neem samen met je kind het boek+cd+internet door, veel boeken hebben een samenvatting of leerdoelen na het hoofdstuk of toetsen ook op internet. Die gebruiken ze vaak niet en zijn wel heel nuttig en sparen tijd uit omdat alleen geoefend wordt op wat ze moeten weten. Dus probeer samen de methode te doorgronden en slim te gebruiken. Bij ons waren er huiswerklessen voor ouders waar dit werd uitgelegd.
Daarnaast beloning voor goede cijfers. Heel expliciet vastleggen wat je van je kind verwacht en wanneer het een beloning krijgt. Een soort omkoping dus maar vaak goedkoper dan huiswerkbegeleiding. Bv geld als je je 2 onvoldoendes weet om te zetten naar voldoende.
Je wil natuurlijk graag een goede motivatie van je kinderen maar dit is bij tieners vaak tijdelijk even lastig.
succes
Saar

mirreke
11-11-2011 om 13:09
Motivatie
Ik lees goede tips (vooral bv. belonen als je van onvoldoendes voldoendes weet te maken), ik denk ook al over geld geven voor goede cijfers...
Toch blijf ik het moeilijk vinden, als ik teveel aandring wordt meneer sjaggerijnig.
Hij zit trouwens in de tweede (een VWO-HAVO-VMBO klas) waar er maar weinig zijn die naar het VWO gaan, en dus daalt zijn motivatie ook. Hij doet al jaren niets tot nauwelijks iets, kon altijd iig zevens halen, maar nu komen de onvoldoendes. Nadeel is dat hij met een beetje werken dan weer ineens een goed cijfer heeft, waardoor hij toch weer op een zes komt.
Ik denk dat dat hapsnap werken hem uiteindelijk nekt, maar inmiddels vind ik dat ook gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid. We praten wel, maar ik probeer zeker niet te pushen.
Over aan tafel zitten en werken, dat deed ik vroeger zeker (ik werk ook thuis) maar nu heb ik geen laptop meer en werk ik op mijn werkkamer. ik ben idd serieus van plan om ook weer een laptop te kopen, juist hiervoor, maar daarvoor heb ik nu nog even totaal geen geld.
Hier is de oudste een dame die inmiddels zeer verantwoordelijk en goed gepland haar huiswerk maakt. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat jongens eigenlijk veel meer begeleiding nodig hebben dan meiden, de (jaren) op de middelbare. Op deze school gebeurt dat niet/nauwelijks, en ik merk echt het verschil. Wat ik ook merk is hoe belangrijk een klassenomgeving is. Dochter had voornamelijk een VWO klas, zoon een klas waarin leren not done lijkt. Hij heeft een enorme hekel aan dat gedrag maar kan zich er toch niet goed tegen weren en laat zich wel beinvloeden erdoor. Lastig allemaal.

Maylise
11-11-2011 om 13:45
Motivatie
Niet elk kind is helaas gemotiveerd. Mijn jongste is ook liever lui dan moe. Het is een lieverd en hij is ook best slim maar hij heeft wel enorme concentratie problemen en is zeer druk en vlug afgeleid dus huiswerk maken is een ramp. Als hij dat alleen zou moeten doen dan doet hij het niet. Dus ik maak samen met hem zijn huiswerk, ik vertel hem wat hij moet, lees opdrachten voor, hak het werk in stukjes, geef extra uitleg, overhoor hem... en als ik geen tijd heb dan neemt mijn man of een van de oudere kinderen die taak over.
Hem loslaten met huiswerk lijkt me geen strak plan want dat gaat een ramp worden. Verder belonen wij een goed rapport uitbundig en de regel is dat na school eerst huiswerk wordt gemaakt en pas daarna ontspannen. Na het eten nog even overhoren en als hij daar goed aan mee werkt mag hij later naar bed.
Dus mij advies is om het heel strak en kort te houden zolang het nodig is maar dan wel een aantrekkelijke beloning tegenover zetten.
Overigens is deze jongen nog maar net begonnen dus wie weet kunnen we hem over een jaar of twee wel loslaten maar als het moet dan doen we het zo tot en met het eind examen.
Bij een oudere zoon was dat ook nodig. Ik heb tot zijn examen hem elke dag begeleidt met schoolwerk behalve gedurende de tijd dat hij naar een huiswerk klas ging. Dat gewoon nodig en nee niet altijd leuk. Maar het resultaat was wel een mooi VWO diploma waar hij nu profijt van heeft tijdens zijn studie.