Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gemengd slapen

mijn zoon van 15 wil met vakantievrienden en vriendinnen 2 nachten in 1 tent slapen. 1 van de meisjes (ook 15) vindt hij erg leuk. Wij vinden het niet goed en hebben gezegd dat het niet ag. Hij vindt dat wij hem moeten vertrouwen.Hij heeft nog geen sexuele ervaring, wij zijn bang dat hij daar ineens mee geconfronteerd wordt. Een ander 2 tal uit het groepje hebben gezoend. Ben ik ouderwets dat ik het gemengd slapen niet goed vind?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Peetje

Peetje

06-08-2010 om 20:59

Tja

Ik denk dat je blij mag zijn dat hij zo open tegen je is.
Een hoop jongeren hebben al hun 1e seksuele ervaring gehad op deze leeftijd. Ik zal persoonlijk het wel goedkeuren, het is namelijk erg leuk en gezellig om samen met je vrienden in een tentje door te brengen.

Dat er gezoend wordt? Tja dat hoort bij het groter worden, ik neem aan dat je hem ook voorlichting heb gegeven en dat hij weet dat seks niet zo maar iets is en als het wel gebeurt dat je dan maatregelen moet nemen.

Bespreek nogmaals jullie bezwaren en dat jullie hem vertrouwen dat hij nog niet te ver gaat en wens hem veel plezier!

1 tent?

Met zijn allen in 1 tent? Nou, dan zal het met sex wel meevallen toch? Lijkt me niet dat hij dat zal doen met zijn vakantievrienden ernaast..
En ook al gaan ze in 2 tenten, dan kunnen ze evengoed bij elkaar kruipen.

Tirza G.

Tirza G.

06-08-2010 om 22:52

Als ze gaan slapen, wat is dan je probleem?

Tirza

Ouderwets? ja

ik vind je inderdaad ouderwets.
je zoon is al 15,ik neem aan dat hij goed is voorgelicht?
alles weet over soa,s ,safesex,respect voor zichzelf en voor een ander?
Laat hem gaan,en vertrouw op zijn gezonde verstand.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2010 om 01:23

Gemengd en 15

Voor diegenen die denken dat er niks uitgespookt wordt omdat je met anderen in 1 tent ligt... dat is wel een beetje naïef gedacht. Om een oudje uit de kast te halen: je bent jong en je wilt wat.
Ik vind het wel begrijpelijk dat je je zoon eigenlijk nog het liefst verbiedt om 'het zo op te zoeken'. Ik weet bijna zeker dat ik dat ook gedaan zou hebben toen mijn dochters 15 waren. Ik ben daar ook niet zo makkelijk mee. Nu de jongste inmiddels 17 is, vraag ik me echter wel af hoe erg het was geweest als ze op 15 jarige leeftijd de eerste ervaring had opgedaan. Ik vind het in mijn hart dus wel jong, maar de wereld vergaat niet. Mijn ervaring is inmiddels dat ook op latere leeftijd het wennen is als je weet dat je kind eraan toe is om seks te hebben, het blijft toch een beetje je 'kindje' die opeens groot wordt. Maar je zult het los moeten laten. Bovendien: als je zoon en het meisje willen kan het ook dichtbij huis. Dat is niet afhankelijk van een tent.

Minet

Minet

07-08-2010 om 08:01

Inderdaad geen handige reaktie

In de eerste plaats omdat hij zijn eerste sexervaring echt niet tussen een stel anderen zal hebben.
In de tweede plaats omdat ik uit ervaring weet dat jongens en meiden prima bij elkaar kunnen slapen zonder sex te hebben, ook als ze verliefd zijn op elkaar.
En daarbij, als het wel gebeurd, wat is er dan mis mee? Jouw zoon is een product van jouw opvoeding, dus hoop ik dat je erop kunt vertrouwen dat hij respect heeft voor zichzelf en voor anderen, ook op dit vlak.

mirreke

mirreke

07-08-2010 om 10:38

Ouderwets dus Ik vind het zelfs een beetje flauw, want je zoon heeft een leuk plan. Wat is er nou leuker en gezelliger dan met vrienden in 1 tent slapen? Ik sluit me aan bij de reacties hierboven, ga ervan uit dat je zoon te vertrouwen is. En bovendien, zoenen? Dat is toch al helemaal niet erg. En de eerste keer seksen met meerdere vrienden om je heen? Dat lijkt me toch niet zo waarschijnlijk.
NEe, ik zou het mijn zoon gunnen, zo'n leuk plan. Misschien kun je eerst nog een goed gesprek hebben, en voor de rest denk ik dat je moet vertrouwen op je opvoeding.
En dan nog, een keer moet (ooit) de eerste keer zijn, voor zoenen of voor meer. Hebben we niet allemaal zo'n fantastische herinnering aan een vakantieliefde? Hoe spannend het is om te liggen in dezelfde tent als degeen waar je stiekem gek op bent? Of met wie je voor het eerst hebt gezoend? Trouwens, waarschijnlijk gebeurt er gewoon niks, maar heeft hij wel een heerlijke herinnering voor later gekweekt. Juist dit soort dingen weet ik me nog precies te herinneren...

Kiki

Kiki

07-08-2010 om 12:34

Maar wat weerhoudt je zoon ervan

om bij het meisje in de tent te gaan kruipen als er twee tenten zijn?
Jij bent er toch niet bij? Als ze op vakantie gaan en het gebeurt kan je er toch niets aan veranderen

Ik denk dat je het een tikkeltje beladen maakt allemaal (en nu heb je het ook veel interessanter gemaakt volgens mij)

Jade

Jade

07-08-2010 om 12:46

Sport,

"Wij vinden het niet goed en hebben gezegd dat het niet ag."

En nu?? Thuishouden?? Hoe wil je het gaan verbieden?? Ik snap je wel hoor (heb zelf een zoon van 15, maar verbieden helpt niet. Jouw zoon heeft gelijk: je moet hem vertrouwen (dat roept mijn zoon ook: "Vertrouw me nou maar".

In ieder geval is hij open tegen jullie en dat is fijn. Het is een hartstikke leuk avontuur voor hem......gun hem dat. Van tevoren een goed gesprek en dan loslaten

Jade

Jade

07-08-2010 om 12:50

Tops,

"Met 15 jaar mogen mijn kinderen niet bij hun verkering slapen."

Dit is een hele groep. Vind ik toch anders dan dat iemand verkering heeft en vraagt of diegene bij je thuis mag slapen.

Jade

Jade

07-08-2010 om 13:12

Tops,

"Maar eerlijk gezegd laat ik mijn dochter niet slapen bij een gemengde club vrienden."

Ik zou daar ook meer moeite mee hebben dan als het om mijn zoon ging. Heel oneerlijk, ik weet het, maar ik kan daar niks aan doen (ik zou het haar niet verbieden, maar ik zou me daar minder goed bij voelen)

Jade,vreemd

*Ik zou daar ook meer moeite mee hebben dan als het om mijn zoon ging*

dat begrijp ik niet,de angst dat je dochter sex zou kunnen hebben,is groter dan de angst voor je zoon?
vertrouw je een dochter dan minder dan een zoon?

sport

sport

07-08-2010 om 14:37 Topicstarter

Moeilijk

ik heb alle reacties gelezen en ben toch wat geschrokken.
Mijn zoon is in enkele weken van echt kind naar jong volwassene gegaan. Mijn mening over het gemengde slapen is niet veranderd, ik vind dat juist op deze leeftijd, of laten we zeggen deze fase van de ontwikkeling, het belangrijk is dat dingen stap voor stap gaan. Hij mag van ons best veel, maar niet alles. Wij kennen deze vakantie vrienden en vriendinnen niet of nauwelijks. Ik zou er minder moeite mee hebben als het om de vrienden, vriendinnen van hier zou gaan, daar ken ik de ouders van en dus hun normen en waarden.
Deze trip zou plaatsvinden aan de andere kant van het land.
Nogmaals, anderhalve maand geleden was er geen enkele sprake van meisjes , het hield hem nog niet bezig. In de vakantie is er een wereld voor hem opengegaan en heeft hij met volle teugen genoten van de omgang met het andere geslacht. Als trotse moeder heb ik minstens net zoveel genoten.
Verder is hij volop bezig grenzen te verkennen, opmerkingen als, waarom kan ik niet op de brommer naar school, wat is de kans nou dat ik gepakt wordt? Waarom mag ik geen biertje drinken, iedereen mag het. Blowen is niet slecht, het is niet verslavend! Hij doet het allemaal niet daar ben ik 100% van overtuigd, maar het lonkt allemaal wel.
Dus om een lang verhaal af te sluiten, stap voor stap gaan we hem loslaten ,maar niet ineens.

Begrip

als je kind ineens een snelle ontwikkeling doormaakt,is het te begrijpen dat je dit als ouder moeilijk vindt.
je loopt als het ware achter de feiten aan,hij gaat nu even sneller dan jij kan bijhouden.
toch denk ik dat je als ouder die ontwikkeling niet kan tegenhouden door dingen te verbieden,als je zoon toe is aan sex ,zal dit toch binnenkort gaan gebeuren,want sex hoeft niet perse plaats te vinden in een tentje,dat kan overal.
de enige manier om het tegen te houden is je zoon op sluiten in zijn kamer.
Daarom zou ik er voor kiezen om veel te praten( je zoon is open en eerlijk genoeg,dat is al iets om heel blij mee te zijn)en hem wat meer los te laten.
en wat betreft brommer rijden en bier drinken,daar zijn wettelijke richtlijnen voor ( niet onder de 16),dat kan je hem uitleggen,voor sex is geen wettelijke richtlijn.

waar ik wel benieuwd naar ben is: wat geef je als reden op dat je zoon niet mee mag kamperen?zeg je hem eerlijk wat jouw angst is? of verzin je een smoes?

sport

sport

07-08-2010 om 17:09 Topicstarter

De waarheid

ik begrijp best dat sex niet persé in dat tentje kan gebeuren, maar ik wil toch voorkomen dat hij iets doet onder invloed van zijn gierende hormonen. er wordt overigens naar hem toe niets anders verteld dan wat ik hier schrijf. We denken dat het beter is eerst nog een beetje te rijpen, om het zo maar te zeggen. We hebben hem ook gezegd dat het ons beter lijkt dat hij hier in de omgeving eerst wat meer ervaring in omgang met meisjes opdoet.Daar krijgt hij van ons alle gelegenheid voor.Hij heeft zich er min of meer bij neergelegd, gaat wél naar de bijeenkomst maar slaapt 's nacht thuis.
Ik wil mijn kind echt gelukkig zien en beslist niet tekort doen, maar mijn moederinstinct zegt dat dit op dit moment de juiste beslissing is. Als ik hem nu zou laten gaan zou ik daar beslist niet achterstaan. Nog niet, misschien denk ik daar over een paar weken anders over maar nu nog niet.

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2010 om 17:40

Wat wil je

in die paar weken zien in zijn ontwikkeling/rijping wat je nu nog niet ziet? Ik snap wel wat je schrijft (het gaat ook niet over mijn kind, dat scheelt ook ), maar het lijkt of jij er meer aan moet wennen dan hij. Jíj moet er naar toe groeien, híj is er blijkbaar al.

Tirza

tonny

tonny

07-08-2010 om 17:45

Vriendengroep

Ik kan me voorstellen dat je het anders had gevonden als het zijn vrienden/vriendinnengroep uit de eigen omgeving was geweest. Nu gaat hij ineens om met vakantievrienden die je niet of nauwelijks kent en dat maakt het extra onwennig.
Ze willen nog een stukje vakantieplezier rekken, aan het eind van de zomer, toch? Vandaar dat kampeerplan.
Zijn ze allemaal vijftien? En waar willen ze gaan kamperen?
Zou je sowieso jongeren van 15 zonder begeleiding met vakantie laten gaan?

Heeft hij die jongeren ontmoet tijdens jullie gezinsvakantie, of was hij met een kamp mee of zo?

Ik kan me voorstellen dat het ineens erg snel gaat voor jou. Voor jou is een paar weken kort, voor hem lang - denk maar aan je eigen jeugd.

Jade

Jade

07-08-2010 om 19:37

Sus-anne,

het is meer de kwetsbaarheid op die leeftijd bij een meisje. Niet dat een jongen niet kwetsbaar zou zijn, maar dat voelt anders. Tjezus, hoe leg ik dit nou goed uit:-/

In ieder geval heeft het niks met vertrouwen te maken. Ik vertrouw ze allebei.

sport

sport

07-08-2010 om 19:42 Topicstarter

Stroomversnelling

Een aantal zijn 15 een aantal ouder. Ontmoet tijdens onze vakantie. Grappig eigenlijk dat veel mensen er vanuit gaan dat je kind sneller aan iets toe is dan de ouders. Maar ik vraag mij af kan het niet zo zijn dat hij in een stroom versnelling zit en amper zelf de controle kan houden, dat is waar ik bang voor ben.

mirreke

mirreke

07-08-2010 om 20:05

Dat kan zijn

Ineens wordt hij, ook door de vakantie natuurlijk, met allerlei nieuwe ervaringen geconfronteerd waar hij ineens ook voor openstaat, maar die zich achter elkaar aandienen. Wie weet dat hij er zelf ook een beetje achteraan holt.
Wat hij trouwens roept over brommers en wiet en zo zie ik ook een beetje als aftasten, kijken of jullie als ouders nog steeds dezelfde mening blijven houden.
MAar ach, als het voor je zoon zonder drama gaat, dus als hij zich er eigenlijk al bij heeft neergelegd dat hij 's avonds weer naar huis gaat, denk ik dat het voor hem ook wel ok is zo.
Ik merk dat ook vaak aan mijn dochter. Die heeft allerlei plannen, en soms vind ik die ook te ver gaan. Ook in mijn geval heeft dat meestal te maken met andere jongeren die ik dan nog niet ken. Ik merk aan haar vaak dat ze zich bij een door ons getrokken grens ineens uitzonderlijk gemakkelijk neerlegt, zeker als je dat vergelijkt bij het theater dat ze soms ook kan opvoeren. Ze legt dan later ook vaak uit dat ze het zelf dan eigenlijk ook niet wilde, en dan eigenlijk blij was als wij nee zeiden, zodat ze zich daarachter kon verschuilen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2010 om 21:06

Achter de feiten aan rennen

Ik heb momenteel zo´n zomer waarin ik af en toe denk ´poeh, wat moet ik nú weer normaal vinden?' De eerste verkering heeft dit jaar zijn intrede gedaan, met alles wat daar bij hoort. Er worden vakanties geboekt. Er gebeurt van alles. Ik word door de oudste wat mopperig onder de neus gewreven dat ik voor de jongste soepeler ben dan voor haar op dezelfde leeftijd. 'Niet zo eerlijk ma!' Jongste is nog geen 18 maar gaat 2 keer naar het buitenland zonder ons. Dat vond ik bij de oudste niet goed. Aan een kant heb ik het gevoel dat ik achter de feiten aan ren, maar aan de andere kant zie ik dat dat prima verloopt. Het is eigenlijk ook wel leuk om mee te maken. Dat ik voor de jongste soepeler ben is een bekend verschijnsel denk ik. Op de oudste moet 'geoefend' worden. Door de ervaring met de eerste heb ik blijkbaar geleerd dat het soepeler kán.
Ik had bij de eerste keer lezen begrepen dat je zoon met zo'n 3 andere personen zou gaan kamperen, ik weet niet waarom ik dat dacht. Ik begrijp nu dat het er meer zijn. Ik zou, heel eerlijk, vreselijk getwijfeld hebben en waarschijnlijk ook gezegd hebben dat ik het geen goed idee vond dat kind op die leeftijd al zonder volwassen toezicht zou gaan kamperen. Kind zou daar tegenin gegaan zijn. Man zou misschien gezegd hebben 'wat kan er nou gebeuren?' en ik zou overstag gegaan zijn. Ik weet precies hoe dat soms kan gaan bij ons. En achteraf is alles dan prima gegaan en kan ik niet anders zeggen dan dat ik mij voor niets zorgen heb gemaakt. Ik denk eerlijk gezegd dat dat ook voor de kampeerplannen van je zoon opgaat. Ik denk dat er veel minder gebeurt dan waar jij voor vreest en dat hij gewoon een paar leuke dagen zal hebben als hij wel mag gaan. Maar het is jouw zoon. Hij moet accepteren dat hij niet mag als jij het niet ziet zitten.

Kaaskopje(ot)

hier is het andersom,oudste twee mochten veel meer op 16 jarige leeftijd,dan middelste(nu 16) mag.
dat verwijt ze ons ook regelmatig.
Maar middelste is in sommige dingen wat laat.zoals verantwoordelijkheid,voor zichzelf opkomen,kunnen overzien wat de gevolgen kunnen zijn van haar handelen.
eerst doen en dan denken.
vandaar dat wij niet zozeer kijken wat ze voor haar leeftijd mag,maar meer naar wat zij zelf aankan.
is dat bij jouw jongste en oudste ook het geval?dat de ene al op jongere leeftijd *verstandiger* is dan oudste was op die leeftijd?

Mijn ideetjes

ik vind dat je groot gelijk hebt sport! ik zou mijn 15 jarige zoon ook niet 'gemengd' laten kamperen - ook hij maakt een groei door, maar dat betekent nog niet dat je dan maar alles goed moet vinden. (nog afgezien van dat sex onder 16 jaar hier illegaal is haha, alsof het dus niet gebeurt ).
ik denk dat we onze pubers meer helpen door grenzen te stellen en wellicht - sport - vind jouw zoon het eigenlijk wel prettig dat jullie nee hebben gezegd, hoeft hij zelf geen nee te zeggen tegen zijn vrienden (en afgaan)

Minet

Minet

08-08-2010 om 10:53

Sex

Waarom gaat iedereen er vanuit dat er sex komt van het gezamelijk in een tent slapen door 15 jarigen?
Ik spreek uit ervaring dat hier de eerste sex plaatsvond terwijl zoon gewoon met ons op vakantie was, het betrokken meisje met haar ouders, beide pubers gewoon bij de ouders IN de tent sliepen, en toch had zoonlief in die vakantie zijn eerste sex.
Inmiddels is hij 18, heeft ruim een half jaar verkering met een meisje van 16, ze slapen in het weekend bij elkaar maar de condoomvoorraad is nog net zo groot als voordat ze verkering kregen, simpelweg vanwege het feit dat zij aangeeft nog niet toe te zijn aan sex (penetratie) dus houden ze het bij knuffelen en andere gezellige bezigheden in bed.

Mij maak je dus niet meer wijs dat pubers vooral niet bij elkaar mogen slapen omdat HET er dan wel van zal komen!

Minet

Minet

08-08-2010 om 10:55

Aanvulling

ik ben er 100% zeker van dat mijn kinderen niet afwijken van de 'gemiddelde' puber in nederland. En ja, ook voordat het stel verkering had sliepen ze regelmatig bij elkaar, soms met meerdere vrienden/vriendinnen erbij, gewoon omdat het zo gezellig is.

Minet

ook mijn dochters blijven weleens slapen bij * een vriend*(niet hun verkering),gewoon samen met hem in zijn tweepersoonsbed,omdat er simpelweg geen andere slaaplaats is.
Dat is ook heel normaal,ze slapen dan gewoon.
maar de angst van degene die dit draadje start is dus duidelijk wel dat haar zoon sex gaat hebben.
Dat begrijp ik niet zo goed,want als hij daar aan toe is( wat vrij normaal is op je 15e)gebeurt het toch wel.
ik zou hem dus gewoon laten gaan,en hem een leuk weekend gunnen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-08-2010 om 12:04

Gemengd slapen

De titel van dit draadje suggereert alsof het gaat om het slapen in 1 tent. Moet je dit wel of niet toestaan? Maar volgens mij is je vraag eigenlijk: wil ik mijn zoon uberhaupt wel twee nachten laten kamperen met vrienden die ik zelf niet zo goed ken, zonder volwassen begeleiding? Want zou je het wel toestaan als er twee tenten meegingen: 1 voor de jongens en 1 voor de meisjes? Eigenlijk lijkt mij de kans op seks dan een stuk groter... (want je kunt je lekker met z'n tweetjes afzonderen)

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2010 om 16:30

Sus-anne

Ik denk dat mijn oudste dochter voorspelbaarder is dan mijn jongste dochter. Haar vereniging en vrienden zijn ook van het betrouwbare soort Ik denk dat ik echt flexibeler geworden ben. Je kunt je wel overal druk om maken, dat heb ik wat afgeleerd en 5 maanden voor je 18de naar het buitenland mogen zal niet gevaarlijker zijn dan 1 dag erna.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2010 om 16:52

Gemengd

Ik ben ook de seks-kant opgeschoten, omdat Sport daar volgens mij het meest ongerust over is. Mijn dochter slaapt zo vaak gemengd met leeftijdgenoten in 1 tent, maar dat wil niet zeggen dat ze zich niet kunnen beheersen. Het zijn gewoon vrienden, grappig toeval is dat de een een jongen is en de ander een meisje. Er ontstaan wel verkeringen, maar die verkeringen worden niet uitgebreid 'gepraktiseerd' tijdens de weekenden en kampen. Maar ook als je niet bij een vereniging met regels hierover zit en gewoon met vrienden op pad gaat is de kans groot dat er weinig gebeurt als er totaal geen privacy is.

Moek

Moek

13-08-2010 om 02:59

Wat voor groep is het?

Zelf ging ik op 16-jarige leeftijd mee met een groep, weliswaar onder begeleiding, maar die waren zelf nauwelijks ouder en wilden vooral tof overkomen. Er was ongelooflijk veel seks, maar niet in de gemengde tent - ze prefereerden toch enige privacy.

Voor mij en nog een paar andere jongens en meisjes was al die seks trouwens erg vervelend, we waren er nog niet aan toe en vonden de mensen die het wel deden vooral saai, want die hadden opeens ook relatieproblemen en zo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.