Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Boeddha

Boeddha

02-08-2010 om 08:02

Gepaste straf?

De oudste dochter (12,5) spreekt veel af met vriendinnen, prima en gezellig!
Maar gisteren heeft ze het toch wel erg bont gemaakt!

Het begon al met "zeuren" of ze later thuis mocht komen, ik vond half 10 een hele schappelijke tijd (we wonen in een 'net geen stad') en alles is op fiets afstand. Dus daar was geen discussie over mogelijk!

Om iets voor half 10 belde mevrouw dat ze een probleem had, ze had de bus gemist! ehh bus? Welke bus? mevrouw had het in haar hoofd gehaald om met haar vriendinnen naar een dorp verder te gaan om daar te 'chillen'. Ten eerste had ze daar geen toestemming voor gevraagd (had ze ook niet gehad!) en ten tweede ze was dus te laat thuis want de eerst volgende bus ging pas om 21.50 uur En of ik haar niet kon komen ophalen! Nou mooi niet!
Ze was dus pas om half 11 thuis, vol met excuses dat het nooit meer ging gebeuren.
Ik heb haar meteen naar boven gestuurd en dat ik morgen (vandaag dus) er verder over ging praten.

Wat is nu een gepaste straf? Ze heeft mijn vertrouwen beschaamd, ze was niet waar ze zei dat ze was, te laat thuis etc!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heb je wel gevraagd waar ze was dan?

Of heb je gewoon 'aangenomen' dat ze met diezelfde vriendinnen naar hetzelfde als altijd ging?
Dat is mij al eens overkomen namelijk...toen ik boos was jaren terug op oudste omdat ze ook ergens anders was dan ik dacht dat ze was.Toen ik haar daarop aansprak (met dus het idee van straf) was ze diep beledigd...ik had het ook niet gevraagd en zei was er niet over begonnen (onder het mom van geen slapende honden wakker maken)...
wat natuurlijk ook niet klopt.
groeten albana

Boeddha

Boeddha

02-08-2010 om 08:40

Ik had voordat ze de deur uitging aan haar gevraagd waar ze naar toe ging. Nou gewoon 'chillen' bij die en die. ik weet dat het vaak dan toch ergens anders is, dan ze op voorhand gezegd heeft. Ze zijn vaak met een groepje van 8 jongens/meiden en ze besluiten dan op het laatst toch maar naar die of die te gaan. Maar nu is ze dus zonder te overleggen uit het 'dorp' gegaan en dus ruim een uur te laat thuis!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2010 om 12:20

Ik ben niet zo van het straffen

zeker niet bij een eerste 'vergrijp'. Bij de volgende keer weet je nu dat je expliciet moet aangeven dat ze jullie dorp niet uit mag. Doet ze dat wel dan vind ik een straf terecht. 's Avonds de deur niet meer uit of zoiets. Je kunt niet zomaar aannemen bij een puber dat die puber tussen de regels doorleest en snapt dat ze niet het dorp uit mag als dat niet hardop wordt uitgesproken.

tonny

tonny

02-08-2010 om 20:36

Ook niet strafferig aangelegd

Ik kan me buitengewoon weinig straffen herinneren. Je dochter heeft het gewoon niet overzien. Ze waren met z'n allen, ze besloten naar elders te gaan en ze had even niet in de gaten dat in het weekend de bussen minder braaf gaan dan door de week.

Goed gesprek over hebben en klaar. Je wilt weten waar mevrouw uithangt en daar heb je groot gelijk in.

Tirza G.

Tirza G.

02-08-2010 om 21:28

Sluit me aan bij voorgaande dames

Pubers overzien dit niet en als ze het al overzien, dan redeneren ze het altijd weg (in hun eigen voordeel). Goed gesprek met hier en daar een strenge "dus jongedame" er in, en klaar.

Tirza

Duidelijk maken

Ik denk ook dat een serieus gesprek meer gaat opleveren. Anders vindt je het toch ook niet erg als ze ergens anders is dan bij wie ze eerst aangaf te zijn? (zo zal puber redeneren w.s) Maak haar dus duidelijk dat er een verschil bestaat tussen in de plaats en buiten de plaats en dat je niet wil hebben dat ze buiten de plaats gaat zonder dit eerst met jouw overlegd te hebben...
Maak dus goede afspraken voor de volgende keer.
groeten albana

koentje

koentje

03-08-2010 om 22:22

Een sluit ander niet uit...

een goed gesprek is zeker nodig.
Maar gezien de voorbedachte rade en de gemakkelijkheid waarmee ze ook nog eens vraagt of je haar komt ophalen zou mij doen besluiten een uitgaansverbod in te stellen of bijv. meer controle uit te oefenen; bellen als ze ergens is om aan te geven waar ze is en bij verandering van plek dit moeten doorbellen. Ze heeft namelijk aangetoond dat ze niet te vertrouwen is en bewust dingen doet waarvan ze weet dat jullie dat niet willen. Daar moet je een consequentie aan geven. Anders zend je de boodschap uit dat je misschien wel regels stelt maar dat ze niet verplicht is deze na te leven. Ze moet last hebben van haar gedrag!

Tirza G.

Tirza G.

04-08-2010 om 00:04

Ja maar........

Ik lees dat Boeddha-dochter wil worden opgehaald. Het zóu zomaar kunnen, dat Boeddha-dochter als volgt redeneert: mijn moeder wil dat ik om 21.30 thuis ben. Dat gaat dus niet lukken met de bus, als ik die bus neem ben ik pas om 22.30 thuis. Als mijn moeder wil dat ik eerder thuis ben, moet ze me maar komen halen. Immers: zíj wil dat ik vroeg thuis ben, ik niet. Als moeder vervolgens zegt: toedeledokie, kom maar mooi met de bus - dan was die eindtijd blijkbaar toch niet zo superbelangrijk.
Pubers kunnen enorm goed redeneren. En geeft ze eens ongelijk.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2010 om 00:25

Vertrouwen

Ze heeft namelijk aangetoond dat ze niet te vertrouwen is en bewust dingen doet waarvan ze weet dat jullie dat niet willen. ===
Natuurlijk is het normaal als je boos wordt bij zo'n actie en dat kenbaar maakt, maar een kind krijgt bij mij meestal nog een kans om te laten zien dat het wel te vertrouwen is. Ze merken aan mij dat ze die kans niet moeten verprutsen.

Vertrouwen en puberredernatie

Ik geloof niet dat dit een kwestie is van 'vertrouwen beschamen' of niet te vertrouwen zijn. Dit is gewoon een klassiek voorbeeld van puberdenkwijze. Die kunnen heel krom denken....W.s. heeft Boedha dochter eerst gedacht....ach,mijn moeder maakt het nooit zo uit als ik bij anderen ben dan ik gezegd heb te zijn....(Boedha zegt dat dit vaker gebeurd en ze het wel begrijpt)voor puber zal buiten of binnen haar woonplaats wel niet veel uitmaken. En daarna dat probleempje van niet op tijd thuis kunnen zijn. W.s. ziet puber dit niets als 'zijn'schuld. Boedha wilde toch per se dat ze op die 'onmogelijk' vroege tijd thuis zou zijn? En zie puber puber had een betere tijd in gedachten, want de bus gaat niet....
Dat puber niets te verbergen had (dus geen onbeschaamd vertrouwen in pubers ogen) blijkt wel uit het feit dat ze het frank en vrij verteld aan de telefoon en gewoon vraagt of Boedha haar dan dus maar komt ophalen...W.s. met de redernatie die tirza al aangaf.
Omdat pubers zo krom denken is het zaak om dingen erg duidelijk en too the point af te spreken.
Dus niet zoals nu dat 'ach als je een keer bij een ander bent, maakt niet uit...' Nee daar moet je een grens aan stellen. Bij een ander dan je gezegd had is oke, áls het maar in onze woonplaats is...anders moet je eerst bellen om te overleggen. En ik zou er ook aan toevoegen dat het buitengebied (tussen de woonplaatsen in) óók eerst overlegd moet worden en ook dat ze alleen mag zijn bij die groep vrienden/vriendinnen als bij wie ze eerst aangaf te zijn. Maak het duidelijk en benoem voorbeelden en laat haar de boel opdreunen als herhaling en maak meteen de afspraak dat als ze zich niet aan die afspraken houden welke straf ze dán krijgt (3 dagen huisarrest ofzo of verplicht de hele wasmand strijken...)
Dan zul je zien dat ze zich eraan houden....Want het uitspreken en afspreken en dán wat anders doen is wel vertrouwen beschamen...en w.s. zal het zover niet komen, dat is ook pubers eer te na.
Mijn puber heeft ook wel verbazingwekkende dingen gedaan omdat we er niks over hadden afgesproken...en haar redernatie kon ik altijd best wel volgen. Maar oke, 1 keer omdat je er niet over hebt gepraat kan nog...maar een 2de keer na duidelijke afspraken dat kan écht niet. En eigenlijk heeft ze dat ná afspraken ook nooit gedaan.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2010 om 09:57

Precies

En een juiste woordkeuze van jou als ouder is daarom ook heel belangrijk. Ik heb ook wel eens gedacht dat ik het allemaal heel duidelijk had overgebracht, maar door het er met man over te hebben moest ik dan toch concluderen dat er door puber iets anders van te maken was.
Een voorbeeldje: Jij zegt 'Ik wil dat je om half 10 thuis bent want ik wil niet dat je die tijd nog over straat gaat.' Kind komt 11 uur thuis en verklaard in een groepje naar huis gefietst te zijn, want 'dat is wel veilig mam!' Bedenk dus waarom je vindt dat kind om half 10 naar huis moet. Is dat omdat het gewoon laat genoeg is of vanwege de veiligheid? Vind je het laat genoeg dan moet je dát overbrengen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2010 om 09:58

... ik wil niet dat je die tijd nog...
moet zijn '... ik wil niet dat je na die tijd nog...'

ann

ann

04-08-2010 om 12:47

's avonds niet weg

Ik zou haar een verwittiging geven en als het volgende keer nog eens gebeurt huisarrest bv.
Heb een dochter van 14 en ook die gaat zo nu en dan eens weg met vriendinnetjes.Onlangs zelfde voorval ongeveer...met vriendin naar bioscoop,(met de bus),verkeerde uur film,nadien bus gemist en die van een uur later moeten nemen.Had me wel verwittigd.Heb haar duidelijk gemaakt dat ze in't vervolg toch beter de uren van film moet checken,want het was toen ook behoorlijk laat geworden en ik ben er geen voorstander van om een meid van 14 's avonds laat in de stad te laten rondhuppelen.Meestal gebeuren uitstapjes hier dan ook overdag.Na 9uur 's avonds wordt er hier zeker niet meer de deur uitgegaan.

Geen straf

Ze heeft gebeld dat ze het niet haalde om om half tien thuis te zijn, heeft haar excuses gemaakt toen ze thuis kwam. Ophalen wilde je zelf niet, dus logisch dat ze dan pas met de volgende bus komt. Ja, veel te laat dat wel.Maar denk je dat ze expres de bus (zogenaamd) gemist heeft?
En blijkbaar waren er geen duidelijke afspraken gemaakt over het dorp uitgaan?
Geen straf dus. Wel volgende keer beter afspreken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.