Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Roos

Roos

05-06-2012 om 11:42

Gepest worden, waar ligt dat eigenlijk aan?

Hoi

Bovenstaande gaat dus niet over mijn kind, maar over het klasgenootje van mijn zoon (groep 8, 12 jaar).

Gewoon iets wat ik niet snap en waar ik de vinger niet op kan leggen...

Zoonlief zit in een leuke, gezellige, grote en ietwat drukke groep 8. Heeft het zelf reuze naar z'n zin en genoeg vrienden in de klas. In groep 6 is er een meisje bijgekomen vanuit een andere school.

Ouders ken ik, leuke mensen.. Meisje zelf ziet er leuk uit, zo op het oog niks mis mee.
Voor een kort praatje denk ik eveneens "aardig meisje"...

Het duurde eigenlijk niet lang voordat kind in kwestie mikpunt was van pesterijen. Waarom, ja waarom ? Ik snap er eigenlijk niks van. Maar leuk is anders natuurlijk en er zijn tig gesprekken geweest met ouders, school, klas.. Kind ging naar weerbaarheidstraining etc etc....

Inmiddels (na heel veel gesprekken) zijn we 2 jaar verder en wordt kind zo af en toe nog gepest, maar voornamelijk genegeerd/buitengesloten. Zoonlief pest haar niet, maar moet haar tevens ook niet. Het enige wat ik in al die jaren duidelijk heb gekregen is dat het meisje om niks woedeaanvallen krijgt en dan ook echt compleet door het lint gaat waarbij ze anderen slaat en schopt. Ik heb erg met haar te doen, want ze heeft de twee jaar op deze school allesbehalve een leuke tijd gehad. Ze telt de dagen af tot de zomervakantie begint...

Moeder van meisje is er volledig van overtuigd dat kind in kwestie een nieuwe en goede start gaat maken op de middelbare school en ik hoop het van ganser harte voor haar.

Toch vraag ik me af: als zo'n meisje -om eigenlijk onduidelijke redenen, behalve dan de woede-aanvallen- zo gepest en buitengesloten wordt, kan zo'n meisje dan ineens op de middelbare school wel lekker in haar vel zitten, vrienden krijgen en met rust gelaten worden ???
Moeder is er heilig van overtuigd dat straks de leuke tijd voor dochterlief gaat beginnen, ik heb eerder zo'n gevoel van "hmmm"......

Zou dat echt zo'n kunnen draaien naar een fijne schooltijd ?

Waarom houdt me dit bezig ? Ik heb met het meisje te doen en ik gun haar een leuke tijd straks, maar vraag me tevens af of het iets is waar je invloed op uit kunt oefenen ?

groetjes Roos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

05-06-2012 om 12:12

Ja hoor

Mijn zonen bloeiden op op het VO, en hebben vrienden zat nu.

Roos

Roos

05-06-2012 om 12:19

Aanvulling....

Het meisje zat/zit niet lekker in haar vel, en dat is ook logisch als het op school niet lekker gaat. Bij de meiden heeft ze geen aansluiting, probeert het ook niet eens meer.

Een terloopse opmerking is genoeg om haar in woede te doen ontsteken, ze kan dan op het betreffende kind afstormen en deze wordt geslagen en geschopt waarbij het meisje zelf zo vreselijk hard schreeuwt dat je er bang van wordt.
Nu zou je kunnen zeggen; logisch, haar boosheid moet er ook uit, de emmer is vol....

Van een feestje in groep 6 waar ik zelf meehielp heb ik wel met eigen ogen gezien hoe ze compleet door het lint ging toen ze bij de stoelendans "af" was (had niks met pesten te maken, ze was gewoon te laat bij een stoel).
Ze heeft toen vreselijk staan huilen en riep toen ook al dingen als; niemand vindt me leuk, ik ben lelijk, niemand moet me enz.... Ben daar toch wel van geschrokken destijds...

Jullie verhalen zijn tot dusver hoopgevend, hoop dat het voor haar ook goed uit gaat pakken. Heeft bewust een school gekozen verder weg waar geen enkele andere klasgenoot heen gaat ofwel: een hele nieuwe schone lei !

koentje

koentje

05-06-2012 om 17:54

Nou......

ik zou er ook een hard hoofd in hebben eerlijk gezegd. Woede aanvallen, zeker zoals jij ze beschrijft komen bijna nooit zo geisoleerd voor in het kader van een verder normaal aangepast meisje. Ik bedoel maar: ze zal op zijn minst sociaal erg onhandig zijn. En juist is dat iets waarmee anderen haar feilloos eruit pikken.
Natuurlijk hoeft het niet te betekenen dat zij eruit ligt op het v.o. maar als een kind zo'n lage frustatietolerantie heeft als zij, dan zou ik -als kind-ook liever een beetje uit de buurt blijven.
Mocht het zo zijn dat ze aansluiting vindt dan gaat het denk ik alleen werken als zij dan ook in staat is haar gedrag aan te passen en haar woede te beteugelen.
Ik zie het niet zo positief als de anderen, hoor!

Ook twijfels

Als een kind agressief is stoot het anderen van zich af, logisch. Als ze haar agressie/woedeaanvallen niet onder controle krijgt verandert er niets. Agressieve volwassenen heb ik ook liever niet in mijn omgeving. Krijgt ze hier professionele hulp bij? Ik vind het vrij heftig klinken wat je schrijft.Of ze gepest wordt is afwachten op het VO, maar ze zal zeker buitengesloten en genegeerd worden als ze bij kleine incidenten zo heftig reageert.

Yura

Yura

06-06-2012 om 08:45

Wat was er eerder?

Het pesten of de woede-aanvallen? Als ze die woede-aanvallen al had begrijp ik best dat ze eruit ligt. Al kan ik pesten nooit begrijpen. Ik zeg altijd tegen mijn kinderen, je hoeft niet iedereen aardig te vinden, als je ze maar niet gaat pesten.
Dat gaat echter over dit specifieke geval, je algemene vraag, waarom wordt iemand gepest is moeilijker te beantwoorden. Ik ben van mening dat de oorzaak altijd bij de pesters ligt en mogelijk aan het thuisfront. Ik denk dat kinderen die erg streng worden opgevoed en kort worden gehouden eerder gaan pesten. Heb hier laatst eens op gegoogeld en voor die theorie zijn inderdaad bewijzen. Zelf werd ik erg gepest in de brugklas voornamelijk vanwege mijn hoge cijfers en wie was de ergste? Juist ja het meisje dat eigenlijk dat niveau niet aan kon en genadeloos op haar donder kreeg (fysiek ook vermoed ik) als ze met een onvoldoende thuis kwam. Overigens ben ik toen van school veranderd en op de nieuwe school niet meer gepest, ik had blijkbaar niet een onzichtbaar bordje op mijn voorhoofd met uitstekend pestslachtoffer ofzo.
Wat ik achteraf aan mezelf terug zie wat er "mis" was met mij: Ik was gewoon een echte nerd, goede cijfers, slecht in sport, slechte kleding, niet bezig met make-up en jongens en al helemaal niet adrem. Ideaal slachtoffer voor onzekere kinderen, die het nodig hebben iemand anders omlaag te halen om zichzelf beter te voelen.

Karmijn

Karmijn

06-06-2012 om 08:56

Ook met woedeaanvallen

Ik denk dat een kind met woedeaanvallen ook niet gepest hoeft te worden. Het is dan wel heel belangrijk dat de klas leert, waarom het kind die aanvallen heeft.
Bij mijn zoon heeft een jongen in de klas gezeten die ook woede aanvallen had. En hij werd niet gepest. Omdat iedereen begreep dat het voortkwam uit het autisme van die jongen en zijn angst en onbegrip ten opzichte van de buitenwereld. Die voorlichting is wel essentieel.
Of het 'het beste' is voor die jongen om in een gewone klas te zitten, waar hij continu overprikkeld raakt en angstig wordt, is een andere discussie. Maar de klas kan wel degelijk leren om met dit gedrag om te gaan, zonder te gaan pesten.

Nou hier ook woedeaanvallen

Jongste heeft hier ook wel eens 'woede-aanvallen' die krijgt ze vooral in 'drukke tijden' en als er méér dingen tegen zitten en ook niet bepaald om 'zomaar' iets (als jij omschrijft bij de stoelendans...Meer als ze op 1 dag tig dingen heeft waar ze van baalt én nog moe is én drukke tijd ofzo. Niet eens zo vaak, misschien 2 keer per jaar. Dan schreeuwt ze, is onredelijk, als anderen haar aanraken (ook kinderen in dezelfde leeftijd) 'schud' ze ze af....En zelfs ons kan ze dan niet verdragen.Maar schoppen en slaan...Nee hoor dat zou ze alleen maar doen als ze haar gaan vasthouden b.v. Ze wil dan gewoon met rust gelaten worden, zegt (schreeuwt) dat ook en loopt weg van anderen...en dan trekt het weer over en als ze gekalmeerd is, is ze weer voor rede vatbaar en na nog wat nagemok moet ze er zelf om lachen, kan ze zelfs sorry zeggen voor de overdreven reactie en uitleggen waarom ze het had. Nooit mee gepest....Zij 'heeft' dat gewoon en anderen houden daar rekening mee...In de geest van: " Ze heeft weer zo'n bui...laat haar maar...Gaat wel weer over.." En erna is het weer over en is ze weer zichzelf. Komt om in de vrienden en vriendinnen..mij is het wel eens teveel, kan bijna niet bij houden hoeveel ze er heeft en heeft ook 'hartsvriendinnen' en is sociaal heel goed.
Dus ik geloof niet dat daar een oorzaak ligt. Ik kan me wel zo voorstellen dat jongste áls ze altijd buitengesloten en gepest werd die woede-buien vaker zou hebben gehad...Of misschien sneller. Die woedeaanvallen lijken mij eerder kip en ei verhaal.
groeten albana

Anneke

Anneke

07-06-2012 om 12:37

Tja, waar ligt het aan.

Op de een of andere manier worden kinderen die anders zijn dan de massa gepest. Ook al zien ze er nog zo leuk uit. Onze dochter bijv. zag er goed uit, geen rare kleren aan, maar ze deed nooit mee aan rages op de basisschool, want dat vond ze stom. En ze had andere interesses dan de meeste meiden van haar leeftijd. Dat was dus genoeg om buitengesloten te worden en gepest te worden. Helaas gaat dat zo.
Ze wilde heel graag in de brugklas met niemand van haar oude school om een frisse start te maken.
In de brugklas werd ze niet meer gepest, niemand kende haar verleden, en ze kreeg nieuwe vriendinnen en vrienden.
Nu zit ze in de vierde. ze schrijft ook fantasy verhalen en heeft die weleens op hyves gepubliceerd. En jahoor, dus werd ze weer gepest via hyves, door kinderen van haar school die ze nauwelijks kent.
Ze is nu van Hyves af daardoor, en ik dacht..daar gaan we weer. Ze doet dus dingen die raar zijn in de ogen van anderen, ze schrijft rare verhalen, en speelt toneel en daar schijn je je ook niet populair mee te maken op school.
Gelukkig staat ze erboven en ik ben best trots op haar omdat ze haar eigen gang gaat, niet meedoet met modegrillen, draagt soms jongenskleren, doet aan zwaardvechten ze fietst op een fiets met fietstassen, dat is ook al niet cool, maar wel handig.
Kortom, zodra je afwijkt van de norm, dan is dat al een reden om gepest te worden,
En dan heb ik het nog niet eens over uiterlijkheden. Het is sneu maar waar.
Vroeger ben ik ook gepest omdat ik een bril had en omdat ik altijd hele goede cijfers haalde. Het pesten zegt meer over de pesters (jaloers vaak) dan over degene die gepest wordt.

Fly

Fly

07-06-2012 om 14:27

Toevallig

Dit verhaal komt me erg bekend voor - het kind in kwestie zit toch niet toevallig in Almere? Dat zou dan de klas van mijn dochter zijn - nee niet degene waar het verhaal over gaat.

Roos

Roos

07-06-2012 om 16:11

Kind

Nee, het is niet in Almere, maar iets noordelijker, maar zo zie je maar weer....

Het komt overal voor, in alle delen van Nederland en ver daarbuiten..

Het is een meisje met een kort lontje, dus wat die woedeaanvallen betreft; had ze -denk ik- altijd wel een handje van (aard van het beestje), maar het zal door het gepest worden natuurlijk een graadje erger zijn.
Iedereen begrijpt dat wanneer je niet goed in je vel zit je sneller uit je slof zal schieten.

Het "anders" zijn herken ik vooral in de verhalen. De overige meiden zijn echte tutjes, bezig met kleding/make-up e.d.

Dit meisje is wat jongensachtig en is vooral heel erg bezig met baskettbal. Meer een type die je in een boom ziet klimmen ofzo..
Maar tevens een onzekere uitstraling. Wellicht voelen de kids feilloos aan dat ze een mooi slachtoffer is en het plotseling-in-woede-ontsteken werkt ook helaas erg op de lachspieren bij de overige kids. Het heeft immers effect dat ze pesten en negeren.

Ben vooral erg verbaasd over het super-positieve praatje van haar moeder die vindt dat alles aan de school ligt en er heilig van overtuigd is dat haar dochter het straks wel leuk krijgt. Hopelijk vindt ze in de brugklas gelijkgestemden waar ze een klik mee heeft !

Appelsap

Appelsap

08-06-2012 om 09:26

Het kan wel..

Heb hier in het verleden veel over dochter geschreven, maar nu even onder een andere nick.
Onze dochter had leer- en concentratieproblemen op school.
Buiten school was er weinig tot niets aan de hand; ze was populair op de clubjes en in de buurt.
Op school echter werd ze gepest en gepest en kon dan ook echt fel reageren (als een dier dat in een hoek gedreven wordt). School legde de oorzaak bij haar en wilde dat we psychologische hulp gingen zoeken. Wij zagen dat niet zitten omdat ze al een paar keer uitgebreid bekeken was door orthopedagoog en kinderpsychiater en later nog een keer door orthopedagoog voor dyslectieonderzoek. (niets gevonden behalve ernstige dyslexie)
Iedere keer hebben we meegenomen dat school dacht aan adhd/autisme (of iets waarvan ze nog geen naam konden bedenken, maar volgens school lag het aan dochter... alle andere kinderen waren perfecte engeltjes)
Remedial teacher stond 'aan onze kant' en we hebben het meer dan eens gehad over een wisseling van school, maar steeds besloten om het niet te doen omdat de school waar ze zat ons veel ruimte gaf om stof te herhalen en in te lopen waar achterstand was en een andere school haar wellicht zou afserveren naar het speciaal onderwijs.
Uiteindelijk bleef school op een vervelende manier hameren op onderzoek. Andere kinderen deden niets fout en zij alles.
Ten einde raad heb ik een andere school gezocht... had ik het maar eerder gedaan. In het begin reageerde ze nog wel eens verkeerd. (bv als iemand zei 'leuke jas' dan kwam ze met een hele verklaring dat ze hem altijd leuk vond en dat ie van haar zus was geweest.. ipv gewoon 'dank je' te zeggen, ze zocht overal wat achter)
Juf heeft dat vriendelijk maar wel iedere keer gecorrigeerd en haar eigenlijk gewoon in het goede sociale spoor (het spoor dat ze buiten school dus wel zlef kon vinden!) geduwd en in die tijd de klas een beetje op afstand gehouden.
Ze zit nu bijna 9 maanden op de nieuwe school, is van allemaal E's naar een mix van A/B met een enkele C gegaan. Ze huppelt naar school en gaat naar haar allereerste feestjes. Er zijn nu ook mensen om uit te nodigen voor haar feestjes.
Thuis praten we er heel veel over; over hoe het nu zo goed te houden en hoe je een beetje onder de radar kan blijven als je je niet helemaal zeker voelt.
Gelukkig hebben we al veel contact (en goed) op de middelbare, want zij vreest de brugklas omdat ze daar haar oude klasgenoten weer gaat tegenkomen (ze lieten zich tijdens ze avondvierdaagse gewoon afzakken naar haar school om te pesten..aangepakt door leiding nieuwe school, oude haalt schouders wederom op).

Het kan echt, als het kind er open voor staat en steun krijgt!!

Yvonne

Yvonne

08-06-2012 om 13:53

Anneke

Je schrijft "...ik ben best trots..."

Best trots?

Ik vind dat je supertrots mag zijn. Hier kunnen pesters én hun ouders nog heel veel van leren.

Een ouder die ook maar een beetje denkt: vind je het gek dat die-en-die gepest wordt heeft het volgens mij helemaal niet begrepen.
Ik vind lang niet iedereen leuk, mooi, gewoon, aardig, of noem maar op. Ik vind heel veel mensen stom. Dat geldt voor volwassenen en kinderen, maar waarom zouden anderen niet stom mogen zijn? Daar heb ik toch helemaal niets over te vertellen?

Roos

Roos

09-06-2012 om 22:08

Reactie..

Hoi allemaal

Om nog even op jou te reageren Lezer, ik zoek geen bevestiging hoor en mijn zoon is niet 1 van de pesters. Die vindt het vaak nogal zielig voor het meisje.

Tuurlijk is het goed als moeder positief is, maar ik vind haar vooral naief. Waarom ? Omdat ze alle schuld bij school neerlegt en vind dat de school niet adequaat met het pesten omgaat, ze laten het een beetje de boel de boel ofzoiets..

Ik stond gewoon te kijken van het feit dat ze overtuigd is van het gegeven dat dochterlief het op haar nieuwe school leuk gaat krijgen en proefde geen spoortje onzekerheid (althans, niet naar mij toe en dat hoeft ze ook niet te uiten, zo close zijn we niet).

Ik probeerde een beetje te analyseren waardoor een meisje door een groep zo wordt buitengesloten. Wat is "het" waardoor iemand door een groep niet wordt geaccepteerd en waarom dan net niet in die ene groep maar bijv. wel op een sportclubje ?

De middelbare school waar meisje straks heen gaat is de school waar moeders werkt. Wellicht weet ze precies hoe het pestprotocol daar werkt en is dat o.a. bewust reden geweest voor deze school te kiezen naast het feit dat haar moeder er ook werkt..

billie

billie

11-06-2012 om 23:06

Intrigerend

Ik vind pesten ook een heel apart onderwerp dat me regelmatig bezig houdt. Waar komt het toch vandaan? Ik denk dat het een wisselwerking is tussen kind en groep, of groepje kinderen, maar hoe en wat precies? Ik heb een kind dat overduidelijk anders is, en bij hem ben ik best vaak bang geweest dat hij gepest zou gaan worden. Toch is het zijn hele basisschool periode niet gebeurd, althans, ik heb daarvoor geen enkel signaal gekregen en geloof hem zelf ook, want toen hij kort gepest werd (maar niet echt, door een enkele jongen, zelf pestslachtoffer, pestte veel kleinere kinderen waaronder zoon) reageerde hij adequaat en was er open over. Ik blijf bang voor middelbare school maar ben toch iets geruster. Maar waarom wordt zoon niet gepest?
Dochter, die veel meer standaard is en sociaal véél vaardiger, is bijv wel echt gepest, al was het een eenling die het op haar gemund had, voelt toch anders dan een hele groep.
Zelf ben ik wel gepest, en zoon lijkt erg op mij. Maar ergens is hij weer sterker dan ik toen was, en wellicht heeft hij een bepaalde uitstraling waardoor anderen wel uitkijken. Maar de bs waar hij op zit is ook vele malen veiliger dan die waar ik op zat, maar of dat echt meespeelt? Achteraf denk ik dat ik een heel kwetsbare indruk maakte, en ook heel kwetsbaar was. Ik heb geen flauw idee of iemand me had kunnen helpen destijds. Misschien indirect, ik had een enorm gebrek aan zelfvertrouwen. Volgens mij is dat het enige dan we kunnen doen; onze kinderen sterk maken. Op het moment dat een kind al enorm in zo'n pestspiraal zit, lukt dat gewoon niet meer. Volgens mij moet je een kind daar gewoon uithalen als niets helpt, en zeker niet wachten op een andere school oid.

Relithe

Relithe

17-06-2012 om 18:45

Roos,

Sorry hoor maar ik vind het nogal vreemd dat je hier op het forum, waar die moeder blijkbaar ook op zit, zo'n draadje begint.. Je vindt blijkbaar zelf ook dat het logisch is dat dit kind gepest wordt, dat haal ik er tenminste uit.
Mijn zoon is ook gepest op de lagere school en ook op de middelbare door hetzelfde groepje kinderen.
Toen hij veranderd is van middelbare school waar niemand hem en ons kende, is het opgehouden.
Mijn conclusie is dat het ook vaak aan de ouders van die kinderen ligt, moeten de ouders de andere ouders niet en passen ouders en kinderen niet geheel in het 'normale' straatje, dan is dat voor sommigen een reden om te gaan pesten, heel vreemd maar waar.
En wat zegt dat?
Dat zegt dat degene die blijkbaar niet om kunnen gaan met het 'anders' zijn van iemand, een beetje vreemd in elkaar zit, misschien wel onzeker is of zelfs jaloers.
Dat is mijn conclusie en ervaring.
Als ik jou was zou ik me er maar niet druk over maken dat die moeder zo optimistisch is want ws heeft ze gelijk en gaat het straks wel goed met haar dochter.
Wees daar blij om voor haar ipv van je het af te vragen in een draadje op een openbaar forum..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.