Ilva
01-05-2012 om 14:23
Gewicht rugzak vwo'er
Kan iemand mij vertellen wat een rugzak gemiddeld weegt die een vwo'er (brugklas) elke dag mee moet dragen. Zoonlief moet volgend jaar een half uur fietsen naar school en denkt dat het allemaal wel meevalt. Nu willen we gewoon eens weten wat zo'n rugzak nu ongeveer weegt. En hoe gaat dat met gymkleding. In dezelfde rugzak of een aparte tas?

brugklasmoeder
01-05-2012 om 14:30
Mijn dochter
Mijn dochter had op dinsdag altijd een zware rugzak. We hebben hem eens gewogen en hij kwam op bijna 10 kilo. Erg zwaar dus. Ze had op die dag ook nog eens gym, maar die spullen nam ze op maandag al mee en liet die in haar kluisje. Op vrijdag had ze niet zo'n zware tas en konden de gymspullen weer mee naar huis. Gelukkig is haar rooster nu veranderd en is haar tas ook wat lichter op dinsdag.
Op de andere dagen komt ze gauw aan de 6 a 7 kilo qua gewicht.

Cas
01-05-2012 om 19:10
12 kg
Op z'n zwaarst 12 kg maar gelukkig had brugpieper al snel door dat het meeste op school kan blijven. Gymspullen in een aparte tas.

Anneku
01-05-2012 om 19:37
Maar
Als je kind de fietstas op een goede manier kan vervoeren op de fiets hoeft het toch amper te lopen met die spullen? Op school doe je een deel in het kluisje.
Koop dus een fiets waar je de tas goed op kan vervoeren.

Isabella
01-05-2012 om 20:06
12 kg
Inderdaad, hier ook 12 kg. Dochter had in het begin ook echt pijn in haar rug en schouders. In de bovenbouw zat er steeds minder in haar tas. Alles lag in haar klasje en alleen voor huiswerk gingen er boeken mee naar huis.
Zijn er nog kinderen met een rugzak (en dus geen schoudertas) die je achter een beugel op je fiets kunt hangen? Of is dat tegenwoordig 'not done'?

Moontje
01-05-2012 om 20:17
Krat op fiets
Hier zijn de fietskratten helemaal in, dus zoon heeft nooit last van het gewicht met fietsen. Wel moet ie op school natuurlijk sjouwen met de tas, maar hij klaagt er niet over. Als je een drager neemt die aan het frame vastzit, voel je niets aan je stuur en kan je ook prettig sturen. Wij vinden het ideaal! (ik neem zijn fiets ook vaak eind van de middag even mee om een hele volle tas boodschappen bij de supermarkt te halen)

rosa
02-05-2012 om 08:52
Vervoeren
Hier had een dochter de rugzak zo laag hangen dat deze op de bagagedrager rustte - mooi compromis tussen stoer en prettig. Andere dochter bond de rugzak gewoon onder de snelbinders.
Die kratten lijken me misschien handig om te fietsen (hoewel zwaar aan je stuur), maar het is een ramp in de fietsenrekken, ze nemen enorm veel plaats in.

Ilva
02-05-2012 om 09:11
Geweldig!
Dit zijn de antwoorden waar ik op zat te wachten. Fijn. Zoonlief heeft nu een prachtige mountainbike. Zonder bagagedrager dus. Ik dacht al dat het een probleem zou worden maar hem overtuigen was wat moeilijker. Nu hebben we hebben een rugzak laten voelen met 7,5 kilo en nu wil hij toch liever een andere fiets. Haha. Binnenkort gaan we er een kopen.

Ely
02-05-2012 om 10:34
Mountainbike met bagagedrager
Hier hebben we achteraf een bagagedrager op de mountainbike gezet. Wel even het goede model kopen natuurlijk maar stukken goedkoper dan nieuwe fiets.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ilva
07-05-2012 om 21:51
Gekocht
Vandaag hebben we een prachtige nieuwe fiets voor Ilvazoon gekocht. Hij is er helemaal blij mee. De mountainbike is nu voor z'n jongere broer en die wilde deze fiets al heel lang hebben. Iedereen blij!

Framboos
07-05-2012 om 21:53
Rekje op bagagedrager
en dan hierop de (rug)tas, zodat het gewicht niet de hele tijd aan de rug hangt. Zo'n rekje is bij een rijwielhandel te koop.

Ilva
08-05-2012 om 22:02
He? (framboos)
Ik snap het niet helemaal framboos. Je bindt die rugzak toch gewoon achterop?

Sancy
09-05-2012 om 08:51
Ilva
http://www.steco.nl/pages/consumer/index.php?taal=nl&page=Producten&cid=12&pid=22
Dit of iets soortgelijks wordt er bedoeld denk ik.

Annet
09-05-2012 om 08:54
Of een kratrekje van halfords
Die zijn een stuk goedkoper, maakt je bagagedrager breder en heeft een opstaande rand bij het zadel. Daar maak je makkelijk een spin aan (2 haken dichtknijpen zodat die altijd blijft zitten). Met zo'n rekje bind je een rugzak makkelijker op de bagagedrager en de rugzak blijft rechtop.

Cas
09-05-2012 om 10:28
Dragen met rekje
de "bedoeling"(als ik de brugklassers moet geloven) van zo'n rekje is dat je je rugzak omhoudt, heel laag draagt zodat hij op de rekje draagt

Ely
09-05-2012 om 15:10
Even nieuwsgierig: rugzakrekje
Waarom wil je dat? Omdat het veel moeite is om je rugzak achterop te binden of zie ik iets over t hoofd?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet
09-05-2012 om 16:00
Anne en ely
Ik zie het rekje inderdaad niet op de site. Wij hebben dit wel bij Halfords gekocht.
Een rugzakje heeft een metalen steun bij het zadel. Die steun schuif je in de rugzak, zodat de rugzak rechtop blijft staan. Vastbinden hoeft dan geloof ik niet meer.
Hier zie ik weinig kinderen met een rugzak op de rug, rugzak steunend op de fiets. Maar hier fietsen ze langs van dorp naar stad. Misschien dat het voor kleine stukjes wel gebeurt.

Ilva
09-05-2012 om 16:19
Waarom?
Ik snap het niet zo goed. Je kan je rugzak toch ook gewoon onder je snelbinders doen? Of lukt dat niet goed om een of andere reden? Ik ben natuurlijk nieuw in dat middelbare school gebeuren.

Marie
09-05-2012 om 17:17
Lekkende bekers
Hallo
Oudste wilde in eerste instantie in de brugklas ook niet zo'n (stom) rekje achterop. Wat dus betekende dat mijn man 's morgens de snelbinders en "spin" over haar hele dikke rugzak moest doen, omdat ze daar zelf de kracht niet voor had. En dan had ze dus na schooltijd een probleem. Voor op de rug was de tas echt te zwaar om te fietsen. Daarbij kwam er door de snelbinders zo'n kracht op haar schoolbeker dat die altijd lekte.
Na een paar weken wilde ze dan toch wel een rekje en nu in de derde gebruikt ze die nog steeds tot volle tevredenheid. Gemakkelijk in gebruik door de verstelbare riem en geen lekkende bekers meer, omdat die gewoon rechtop staan.
Het gaat om zo'n rekje:
http://www.steco.nl/pages/consumer/index.php?taal=nl&page=Producten&cid=12&pid=22
Omdat het rekje niet tegen het zadel aan staat, heb je er met fietsen ook geen last van. Verder is de fiets altijd mooi in evenwicht.
groetjes

Mach
09-05-2012 om 18:12
Gewoon achterop onder je snelbinders lukt niet zo
Daarvoor is de ras meestal te groot en de bagaedrager te smal. Sowieso al heel moeilijk er goed strak en recht op te krijgen.
En inderdaad, alles wordt geplet. Nou is de school beker hier nooit mee geweest naar het VO, maar ook een zakje brood wordt plat.
Hier fietst iedereen ook met een rekje die de bagagedrager wat verbreed en waardoor de rugzak rechtop kanstaan. En heel simpel te bevesitgen is. Ze fietsen ca 12 km allemaal, dus op de rug doen ze niet. Hele dorp heeft zo'n ding.
Wel vakt het me op dat vanaf de derde klas het rekje meestal weer verdwenen is. Maar volgens mij zijn de tassen dan ook niet meer zo vol en zwaar en de kinderen zo groot e en sterk dat ze het tasje op de rug hebben.

Cas
09-05-2012 om 20:06
Ilva
nu praat ik een brugklasser na: maar het zou toch stoerder zijn om je rugzak om te houden en die op het rekje laten steunen ipv hem daar aan vast maken. Tja
Mijn 5e klasser heeft trouwens zeker niet minder boeken en schriften dan dat ze de eerste jaren bij moest hebben. Wel neemt ze zo min mogelijk mee en laat ze zoveel mogelijk op school. Ze worden steeds nonchalanter in die dingen.

Vic
09-05-2012 om 20:54
Snelbinders
Dat is net zoiets als een regenpak, en kan écht niet. Volgens mijn brugklasser dan

Ilva
09-05-2012 om 21:21
Interessant
Okee, heel interessant. Ik leer steeds meer. Als ik naar het centrum ga binnenkort ga ik een bij Halfords kijken. Zo'n ander rekje vind ik wel heel duur (29 euro las ik). De nieuwe fiets heeft hij al, hij moet nog een bureau (met stoel), rugtas (en die zijn ook niet goedkoop begreep ik). Ik mag er wel een baantje bij gaan zoeken, en ik heb er al twee
Wat voor een rugzak is goed eigenlijk? En is het merk nog belangrijk?

Vic
09-05-2012 om 22:37
Rugzak
Dochter heeft een Eastpak. Dat is wel een beetje hét rugzakkenmerk. Niet goedkoop, maar er schijnt levenslange garantie op te zitten, en hij ziet er na bijna een jaar (intensief) gebruik nog prima uit.

Elisa Gemani
09-05-2012 om 23:12
Steco monkey mee
Zoon (1 Gym) zijn rugtas (een royale Kipling; Eastpak had geen geschikte rugtassen) weegt zo'n 5 kilo. De gymkleding gaat in een aparte gym/zwemtas.
Zoon is vrij klein en tenger dus hij kan die rugzak echt niet lang dragen, zeker niet op de fiets. Voor achterop zijn fiets heb ik aan het begin van het schooljaar dit gekocht: http://www.travelbags.nl/artikel/1153/kipling-steco-monkey-mee-bagagerek/mag/7/sort/std/page/1
Fantastisch ding, ook voor de voetbaltas. Sinds zoon ermee fietst zie ik steeds meer andere kinderen met deze bagagedrager en op zijn school is het een soort "hype" geworden onder de brugklassers

Fiorucci
10-05-2012 om 07:47
Eastpak
Via internet zijn eastpaks voordeliger te vinden, even googlen. Reserve eastpak heb ik op MP gekocht.

Jongensmam
10-05-2012 om 13:43
Op de rug
Hier draagt mijn zoon toch de rugtas op zijn rug. Hij wilde niet zo'n rekje omdat een vriend van hem zijn tas soms wel 3x opnieuw vast moet maken bij een bocht of bobbel in de weg. Hij heeft er geen probleem mee.

Elisa Gemani
10-05-2012 om 14:30
Stabiel
Met die Steco drager zit de rugtas zo vast als een huis en is hij toch heel makkelijk eraf te halen. Scheelt enorm om de schouders te ontlasten en is veel veiliger en stabieler dan een tas zo op de bagagedrager te binden. Daarmee valt de tas er juist heel makkelijk vanaf.
Zoon krijgt straks als hij naar 2 Gym gaat een andere, grotere fiets en hij wil toch echt dan weer de Steco er op En nogmaals, voor het veillig en goed vervoeren van de voetbaltas is die drager ook ideaal.

Ilva
12-05-2012 om 10:44
Waar te koop?
Waar koop je die Steco monkey mee? Ik ga straks naar het centrum en misschien kan ik 'm even bekijken.