albana
16-05-2013 om 08:34
Gezellige pubers
Met zoveel negatief pubergedoe....Zijn er ook nog gezellige pubers?
Ik vind pubers ondanks hun kunsten en het gedoe ook wel leuk! Ze hebben een geweldige humor en als ze goed gehumeurd zijn kan je er geweldig mee lachen. En ik kan ook wel genieten van alle drukte en gedoe om pubers heen en hoe ze zich ontwikkelen.
Ik ben toch niet de enige?
groeten albana

Koolmees
16-05-2013 om 08:37
Yep
Ik vind het prachtig om te zien, hoe ze uitgroeien tot mensen met een MENING. Heel erg leuk. En ook om te zien hoe ze zichzelf blijven. Veranderen en toch jezelf blijven, best knap.

Marjolein
16-05-2013 om 09:20
Ja hoor!
Nou en of ik geniet van deze fase! Het zijn echt zelfstandige mensen in wording. Maken zelf keuzes en nemen eigen verantwoordelijkheid.
Ik kan ook echt met nostalgie, maar zeker ook tevreden, lezen in Basisschooltijd. Bijvoorbeeld het draadje over "slecht eten" of "constant ruzie onderling". Hoera, verleden tijd voor ons, denk ik dan
Af en toe voed ik mezelf extra op in loslaten, zodat zij hun eigen keuzes kunnen maken. Af en toe touwtje weer aantrekken is soms ook nodig, gelukkig ben ik nog niet geheel overbodig
Ook dit vind ik echt een heel leuke fase, zoals tot nu toe eigenlijk alle stadia die ze hebben doorlopen. Misschien is de conclusie dat ik mee "groei" met plezier?

Bellefleur
16-05-2013 om 10:15
Bestaat niet
dat jullie de leukste pubers thuis hebben. Die heb ik namelijk. Lief, gezellig, behulpzaam, leuke vragen om over na te denken en bijzondere humor. Als ik mocht kiezen, kreeg ik mijn kinderen gelijk op puberleeftijd. Maar dan wel via een postorderbedrijf. Niet via de normale weg

Merel
16-05-2013 om 10:24
Geen problemen
Ik heb geen pubers denk ik wel eens ) Wat mij allemaal voorgespiegeld was vroeger, en wat ik kende van tv series, of hoe mijn eigen broers zich gedroegen....dan heb ik schatjes van kinderen.
Doen gewoon netjes hun best op school, zijn gezellig tegen elkaar (i.t.t. wat ik thuis kende) en zijn nog redelijk opgeruimd.
Toch heb ik hier zelf ook een schouderklopje verdiend, ik probeer zoveel mogelijk onbenullige dingen te laten gaan, zeg er wel eens wat van maar maak geen issues van onbelangrijke dingen. De vloer van dochters kamer is soms niet te zien omdat er allemaal kleding op ligt. "ja mam, sorry, ik had vanochtend een kleding crisis" en daar moet ik wel om lachen, kan me nog herinneren dat ik zelf dat vroeger ook wel eens had, en dan ging ik niet eens naar een feestje hoor, maar gewoon naar school en niet kunnen beslissen welke kleding je daarvoor aan moet trekken
Meestal laat ik de berg kleding liggen, soms ruim ik 'm op als verrassing (wat dochter héél fijn vindt en dat ook laat blijken)
En ik geef ook mijn fouten toe, als ik teveel zeur, of te ongerust ben. Ik geloof dat dat me ook wel credits geeft bij de kinderen. Natuurlijk mogen ze van mij tot laat uit, maar ze snappen dat ik daar nog heel erg aan moet wennen. Ik leg ze dat uit, dat ik het ze echt wel gun, maar dat ik het o zo moeilijk vind.

Genista
16-05-2013 om 11:01
Jawel
Het is natuurlijk lang niet allemaal kommer en kwel. Je eigen pubers kunnen zo leuk zijn. De mijne bijvoorbeeld kan zo gevat uit de hoek komen. De manier waarop hij zijn eigen mening vormt en onderbouwt kan af en toe wat lomp overkomen, maar als je daar even doorheen prikt, merk je dat hij bepaald goed kan nadenken.

Yura
16-05-2013 om 11:15
Gezellig
Oh, ik vind het zo gezellig pubers. Vooral met vakanties of een weekendje weg, ze tellen gewoon volwaardig mee, hebben een eigen mening, soms weten ze meer dan jij en leer je zelf ook nog eens wat. Paar weken geleden waren we lang weekend weg met familie, 1 schoolgaand kind en de rest allemaal in de leeftijd van 13-23, was echt zo gezellig.

Evanlyn
16-05-2013 om 12:38
Ja, gezellig
En veel makkelijker dan toen ze jonger was. Ze heeft nog steeds een stevige eigen mening, maar er kan nu tenminste over gediscussieerd worden. En ze kan ook wel eens ruimhartig toegeven dat ik gelijk heb, of dat wij als ouders best OK zijn, althans vergeleken met sommige andere. Nou, dat was er vroeger allemaal niet bij!

Pennetje
16-05-2013 om 14:15
Hier ook
Puberella's ergste 'vergrijp' hier is lamzakken en bankhangen en te laat beginnen aan projecten. Voor de rest is het een gezellig en redelijk kind. Doet haar best op school, raakt nooit in de problemen, geeft geen buitensporige grote bekken. Twee weken geleden zijn we een paar dagen naar Rome geweest, liep ze daar uitgebreid te vertellen wat ze allemaal op school had geleerd over wat we zagen.
Toen ze 12 was en de puberteit begon, hield ik mijn hart vast. Alles raakte ze kwijt, tassen, jassen, treinabonnement, zelfs sokken (en dan niet met gym, maar 'gewoon'). Maar het is lekker bijgedraaid. Hier geen klagen over vervelende pubers!

bibi63
16-05-2013 om 15:10
Hier
best wel de nodige problemen en zorgen. Maar anderzijds ook weer hele leuke nieuwe dingen. En ben ik blij dat de echte kindertijd voorbij is. Was ook leuk, maar daar ben je op een gegeven moment ook weer uitgegroeid als ouder. Geeft weer nieuwe mogelijkheden en andere dingen.
Gr. Bibi

Monique D*
16-05-2013 om 15:39
Vroeger wachtte ik met angst en beven de puberteit af..
..maar nu wij middenin die fase zitten vinden wij dit reuze meevallen!
Je ziet dat dat de kinderen (dochter van 16 en zoon van 18) hun kindertijd ontgroeien en op weg zijn naar het volwassen leven. Inderdaad, ze hebben een eigen mening die ze ook goed kunnen onderbouwen en zijn assertief. Ze weten wat ze willen. Ook hebben ze dat op het gebied van muziek, kapsels en kledingkeuze. Zij kopen zelf hun eigen kleding. Zoon heeft zelfs een paar tattoo's laten zetten, iets waar ik zelf nooit aan zou beginnen. Uiterlijk is nu heel belangrijk. Een tijd geleden moest ik ze dwingen om te douchen, nu gaan ze uit zichzelf.
Ze hebben zelfstandig een bijbaantje gezocht en verdienen hun eigen geld.
Je kan volwassen gesprekken met ze voeren. Zo hebben wij thuis discussies over politiek en andere maatschappelijke problemen. Ook praten wij samen over wat zij op school hebben meegemaakt. Maar ook het "aansturen" blijft nog even. Soms geef ik wel adviezen hoe zij het anders kunnen aanpakken. En dan merk je dat ze een andere kijk op kunnen hebben dan jij als ouder. Wij zien de gevolgen op lang termijn wat zij niet zo snel zien. En op tijd naar bed gaan en dan weer vroeg opstaan kan een probleem zijn. Ze begrijpen maar niet dat zij met weinig slaap niet goed kunnen functioneren.
Ook is mijn dochter veel netter op haar kamer dan zoon. Maar goed, daar kunnen wij mee leven.. Wat ik ook heel fijn vindt is dat ze in de keuken (ze moeten er wel zin in hebben) hun beste beentje voor kunnen zetten. Gisteren had dochter ons verrast door spaghetti te maken. En soms hebben we zin in patat en hamburgers, dat maken zij ook zelf. Huishoudelijke taken worden hier gewoon uitgevoerd.
Heerlijk toch, twee kinderen die langzaam volwassen beginnen te worden! De zorg wordt ook steeds minder.

Wilma
16-05-2013 om 17:46
Hier ook gezellig
Geen grote mond, geen ruzies, heerlijk. Het bankhangen/gamen is gezellig in de huiskamer en je kunt ondertussen doorgaans ook nog gewoon een gesprek met m voeren. Hij is veertien en deze week moesten wij op zijn school zijn en toen zagen we voor het eerst een pubertrekje, doen alsof je je ouders niet ziet en hopen dat zij doen alsof ze jou niet zien. We hielden ons er allemaal prima aan .

ijsvogeltje
16-05-2013 om 21:24
Heerlijke puber!
Wij hebben een heerlijke puber. Gezellig, netjes, houdt zich keurig aan de afspraken, heeft leuke vrienden, is altijd leuk en gezellig met zijn broertje (die niet de makkelijkste is). Kortom: geen ervaring met puberstreken. Her ergste vergrijp (waar wij weet van hebben in ieder geval, ha ha) is dat hij wel eens 5 minuten te laat is thuis gekomen na een feestje.
Broertje is nog niet in de puberteit, maar is al jaren puberaler dan onze puber. Dat gaat nog wat worden...

Fiorucci
17-05-2013 om 07:21
Heerlijk
Ach, natuurlijk word ik weleens moe van mijn puberella van 13, of van haar broer van 16, maar ze zien opgroeien vind ik erg leuk om te zien. Juist in de puberteit krijg je nog eens wat terug van ze, er is meer wisselwerking. En als ik dan hun broer van bijna 21 zie, dan weet ik dat het alleen maar leuker zal worden.

albana
17-05-2013 om 08:08
O gelukkig
Genoten hebben we van de vakantie waarin we erg veel lol hadden om de pubers en genoten hoe ze met de kleintjes omgingen en even geen gestress want er hoefden géén verslagen af en op tijd ingeleverd en niét op tijd op bijbaantjes te zijn...
Hadden man en ik het er nog over....Dat het toch ook zo enorm leuk kan zijn, pubers. En dat het toch fijn is dat je niet meer de hele tijd achter ze aan hoeft te rennen om ze uit enge speeltoestellen te plukken of te behoeden voor valpartijen...zoals toen ze jonger waren.
We werden er zelfs een beetje notalgisch van...want hoe lang willen ze nog met ons mee? En we herinnerden ons onze eigen puberteit en deden spelletjes met ze die we toen ook deden (hints en hebben ons bescheurd van het lachen. Weer thuis sloeg de stress meteen toe want oudste moest van de week een presentatie houden voor school en hoewel dat af was waren de zenuwen er natuurlijk nog wel en jongste had nog een toets die ze er maar niet in kreeg gepompt en mopperde op oudste die van de zenuwen maar niet ophield met praten want zo kon jongste niet leren
Toen ze beiden uiteindelijk in bed lagen hebben we elkaar nog maar 's verteld hoe leuk ze eigenlijk zijn. Oke vandaag zagen we dat niet zo ) Maar morgen een nieuwe dag en kan het geen kwaad het elkaar nog maar 's te vertellen, dat geeft ouders moed.
Hoe moet dat nu over een paar jaar of misschien volgend jaar al wel? Net als ik er zo van ga genieten, staan ze op het punt om uit te gaan vliegen? Wie heeft er bedacht dat dat zo inelkaar steekt?
Dat is toch gewoon niet eerlijk?
groeten albana

-Flupke-
17-05-2013 om 12:34
Albana
Ik post nog wel eens 'negatieve' berichtjes met problemen en vragen over mijn puber. Maar gelukkig, wij hebben hele leuke en goeie momenten, ook. Dat je ervaart dat je een grote zoon hebt die zo zorgzaam en gezellig kan zijn. Gevat kan reageren en meer dingen begint te snappen. Maar dat is geen probleem en daar post ik dan niet zo over.
Gerustgesteld?

P
17-05-2013 om 13:36
Albana
Maar dacht je een 2tal, 4tal, 6tal etc jaren geleden niet precies hetzelfde? Nu zijn ze zo leuk, het is leuker dan vroeger?

albana
18-05-2013 om 10:13
Vast
Ik dacht vast een aantal jaren geleden hetzelfde. Het is gewoon ook omdat ik niet zo'n baby-mens ben....Jaha ik vind ze wel lief, dat is het niet. Maar ik vind ze pas écht leuk vanaf het moment dat ze kunnen praten en lopen en hoe zelfstandiger ze worden, hoe leuker ik ze vind. Dus wat mij betreft hoe ouder, hoe leuker
Het is ook gewoon, ook hier is wel eens 'gedoe' met net 15 jarige en gedoe om oudste (19) hoewel die laatste zich wel red....En dat het ook belangrijk is om de boel een beetje te relativeren. Je te realiseren dat het óók heel leuk is, pubers. Net zo als dat de kleutertijd ook leuke en minder leuke kanten heeft en de kindertijd ook. Alleen overheerst de negativiteit, de problemen hier wel eens. Logisch want over dingen die goed gaan post je niet zo gauw, heb je geen hulp/advies nodig. Maar tijdens kleuter/kindertijd zie je meer 'leuke draadjes' dan in puberteit (hier op het forum in ieder geval). Misschien wel omdat je al een beetje aan het loslaten bent....
Afijn ik dacht, ben ik nu de enige die het ook wel erg leuk vind of denken er meer zo?
En gelukkig ben ik niet de enige....
groeten albana

Tink
21-05-2013 om 14:20
Ik vind het niet gemakkelijk
ik vind het anders wel soms heel zwaar, twee pubers in huis. Van de oudste verwacht ik eigenlijk veel meer zelfstandigheid(19) maar ook dat laat nog op zich wachten. De jongste(14) heeft de gebruiksaanwijzing van zichzelf zoekgemaakt dus bij hem ben ik wat knopjes in aan het drukken om te kijken of en hoe het werkt Gaat nog een beetje met pieken en dalen het laatste jaar.
En natuurlijk vind ik ze ook super lief, als ze in een goede bui zijn, lekker bij ons in de bank hangen, gezellig aan het kletsen zijn. Maar als er dan weer een onweersbui aan komt drijven(en die heeft jongste redelijk snel) dan zucht ik toch wel eens.

Tink (de echte)
21-05-2013 om 23:22
Vraag aan tink
Tink hierboven, zou je misschien je nick willen aanpassen? Ik gebruik deze al jaren... Dank

neptink ;)
22-05-2013 om 09:30
Sorry
Dat is dan weer het risico van geen vaste nick hebben/nemen(andere discussie).
Maar bij deze, ik ben niet de "echte" Tink.

Moeder van een echte puber
22-05-2013 om 14:22
Gezellig
Hoe is bij jullie dan de verhouding gezellig/ongezellig? Ik heb best mooie momenten met mijn puber, dat zijn over het algemeen de fotomomenten. Het grootste gedeelte van de tijd doet ze zoals pubers volgens de geruchten doen, inclusief hysterisch gedoe waarbij ze zegt niet te kunnen wachten tot ze weg is uit 'deze hel'. Om dan vervolgens een half uur later weer poeslief te vragen of ik warme chocomel voor haar wil maken. Ik verzucht nog wel eens dat ze zo lief was als baby en peuter, en dat ik haar destijds de hele dag wilde knuffelen. Waar ging het mis?!

Yura
22-05-2013 om 16:39
80/20
Zoiets denk ik. De ongezellige momenten vallen dan ook nog wel mee hoor, bij oudste is dat als hij teveel is opgegaan in zijn playstation en daardoor vergeet huiswerk te maken, waardoor het nu heel spannend is of hij over gaat. Ik spreek hem erop aan, neem de playstation tot nader order in en daar is hij het eigenlijk ook wel mee eens, dus een discussie wordt het niet eens. Ander puntje van ergernis is de rondslingerende onderbroeken, te weinig eten, te lang in bed blijven liggen, laptop niet opladen na gebruik, lampen laten branden, douche niet droog trekken na gebruik en het zuchten als hij de tafel moet dekken. Soms zeg ik er wat van, maar ik weet wel dat het toch niet helpt en dat het vanzelf over gaat, dus ik maak me er niet al te druk over.
Puber 2 kan nog wel eens ongezellig zijn als ze te weinig heeft geslapen als ze pijntjes heeft, als ze teveel huiswerk heeft, dan is het moppermopper en is er niks goed, en ze is een sloddervos, ze laat overal sporen achter, maar goed ook daar besteed ik niet teveel aandacht aan, zal ook wel weer over gaan. Af en toe sommeer ik haar haar rotzooi op te ruimen en dan krijg ik een uitleg dat ze dat net wilde doen maar .... .