Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Wasvrouw

Wasvrouw

05-03-2009 om 13:14

Gigantische hoeveelheden wasgoed

Onze docheter en zoon van 17 en 13 jaar veroorzaken gigantische hoeveelheden wasgoed. En dan ... zijn ze nog steeds ontevreden. Wat ik zo vervelend vind is dat ze bij hun kast staan en een voor een de dingen (die keurig netjes gewassen en gestreken en opgevouwen) in hun kast zijn gelegd (door mij!) zo uit de kast worden getrokken en op de grond worden gegooid. Prompt worden die niet meer gedragen en liggen dan een week op de vloer en worden dan zo weer de wasmand ingeschoven!
En dan roepen ze Ma heb je dat nou nog niet gewassen! Je moet toch es wat vaker kleding uitwassen, joh! Grrr.
Hoe gaan jullie hiermee om? En wie heeft er een goed idee om hiermee om te gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

05-03-2009 om 13:29

Hier

leg ik het schone goed op hun bed. Ik merk vanzelf als er iets schoons in de wasmand beland en dat gaat weer gewoon op hun bed.
Als ze iets dringend nodig hebben wijs ik ze het waspoeder en de kraan.

Retour

oudste heeft die kunsten ook wel eens...máár ik vouw het wel op, maar leg het daarna op de trap zodat ze het zelf mag opruimen. strijken doe ik zowiezo alleen als ik het écht nodig vindt (dus geen truien, broeken etc.) als ze daar een andere mening over heeft doet ze het zelf maar.
schone was in de wasmand bij het vieze heb ik meestal wel door...(dan heb ik niet gezien dat ze het aan had of ziet het er nog zo schoon uit....even ruiken evt. voor de zekerheid (niet aan te raden met sokken of ondergoed trouwens)) en dan zo weer retour. ongevouwen.
ik ben daar gek.
ik zeg er wel wat van trouwens...maar vaak is het gewoon slordigheid, wist ze zelf ook niet of het schoon of vies was en dus voor de zekerheid...zoiets.
en teveel slordigheid in de vorm van schone kleren laten slingeren zorgen ervoor dat het me nutteloos lijkt om te strijken. dus dat doet ze niet.
groeten albana

Vera*

Vera*

05-03-2009 om 14:34

Herkenning

Het is heel handig om, als je je kamer moet opruimen, alle rondslingerende kleding in de wasmand te gooien. Kleding die gedragen is gooi ik net zo hard weer terug de kamer in. De was vouw ik wel op en dat leg ik of op het buro of het staat in een wasmand voor hun kamerdeur. Het enige waarvoor ik zorg dat het op tijd gewassen is, is de sportkleding. Die wordt trouwens wel gelijk vies en nat in de wasmand gemikt en daar krijgen ze ook geen 5 setjes van .

reina

reina

05-03-2009 om 15:05

Was- en strijkmand

Ik waste alleen de spullen die in de wasmand gedaan waren en op de kamer van mijn zoon staat een strijkmand, waar zijn schoongewassen kleding inging, zodat hij die desgewenst kon strijken. Zoon waste trouwens al jong regelmatig zelf.

Loslaten

vanaf dat de kinderen 13 zijn kom ik niet meer op hun kamers,ze moeten ze zelf schoonhouden en opruimen.
schone was leg ik net om het hoekje van de deur,wat zij er verder mee doen is hun probleem.
was die niet in de wasmand ligt wordt niet gewassen.
schone kleding die in de wasmand beland na een uurtje gedragen te zijn ,vouw ik weer netjes op en leg het terug op hun kamer.
het ene kind is redelijk netjes,zijn kamer ziet er goed uit, bij de tweede kan de deur bijna niet open,zoveel troep en kleding liggen er op de grond.
bij nummer drie is het soms een bende en soms ( als er vriendinnen komen) heel netjes.ik let erop dat ze regelmatig hun bed verschonen en de stofzuiger door hun kamer halen.
en verder laat ik het los( soms met kromme tenen).

Maylise

Maylise

05-03-2009 om 16:02

Eigen verantwoordelijkheid

Vanaf een jaar of 12,13 zijn ze wat mij betreft zelf verantwoordelijk voor de logistiek om de was. Ze moeten het zelf in de wasmand doen en ook zelf weer ophalen uit de bijkeuken als het gewassen is. Ik vouw het op en leg het op een stapel maar ze mogen het zelf mee nemen naar hun kamer.
Verder was ik niet meer dan ik van plan ben dus teveel was = langer wachten todat alles schoon is.
Strijken mogen ze fijn zelf doen als die behoefte hebben. Mijn man krijgen ze nog wel eens zo ver dat hij kleren strijkt. Ik let er alleen met kerst of zo op dat ze inderdaad gestreken kleren aanhebben.
Overigens als ze vinden dat het te lang duurt voor alles gewassen is dan weten ze waar de wasmachine zich bevindt en kunnen ze ook zelf een wasje doordraaien.

Maylise

Yta Chalne

Yta Chalne

05-03-2009 om 16:40

Was

Hm, kleren op de grond, dat herken ik wel. Maar de rest van de was verloopt hier ongeveer zoals bij Maylise; ik was en gooi droog wasgoed in een mand, die ik twee keer per week voor hun kamerdeur zet. Wat ze er verder mee doen (opvouwen, strijken) dat mogen ze zelf weten (alleen echtgenoot strijkt hier, verder nooit iemand)
Tegen mij vertellen dat ik wel eens mag gaan wassen, dat doen ze niet. Zou ik ook niet op prijs stellen. Vragen of ik iets snel wil wassen mag natuurlijk altijd.

neteret mut

neteret mut

05-03-2009 om 16:43

Ik was alleen

wat in de badkamer gebracht is, ligt het in hun kamer op de grond dan word het niet gewassen. jammer dan, pech gehad. De schone was gaat in wasmanden , staan in de badkamer en kunnen daar opgehaald worden. De nog schone was die ook hier wel eens tussen de vuile beland word niet gewassen als ik het doorheb ( sokken die nog opgerold zitten bv), soms heb ik twijfel en was ik het meestal niet. Preek volgt wel, ik hou er niet van extra te moeten doen omdat zij te lui/ ongeinteresseerd zijn. En verder was ik in mijn tempo, wanneer ik wil. Hm ga er nog maar eens een lading handdoeken enzo ingooien, daarvan ligt er een flinke stapel.

janneke

janneke

05-03-2009 om 18:15

Zelf hun kleding laten strijken

IK zou om te beginnen hun leren strijken.
Dan gaan ze zelf hun kleding strijken, en komen ze er wel achtern hoeveel werk het is, en daarna gaan ze misschien zorgvuldiger om met schone was.

Rembrand

Rembrand

06-03-2009 om 09:02

Stoom uit oren.

Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het me niet dat je zonen ontevreden zijn maar verwend.
Als die van mij dat zouden doen ( en dat gebeurd een enkele keer ) dan was ik hun schone spullen echt niet.
De oudste ( ook zeventien ) weet dit donders goed en zal nog liever zijn gekreukte schone goed aantrekken dan dat hij zelf de strijkbout ter hand neemt.
Spullen die ze één dag hebben gedragen en die nog schoon genoeg zijn leg ik weer terug in hun kamer.
Verder laat ik ze regelmatig zelf een was in de machine doen en aanzetten.
Zo hoop ik over te brengen dat bepaalde huishoudelijke taken een gezamelijk verantwoordelijkheid zijn.
M.

Maria Flint

Maria Flint

06-03-2009 om 11:42

Vanaf welke leeftijd

Gelukkig! ben ik niet de enige moeder in huis met een puberjong(13½) die zijn kleren op zijn kamer rond laat slingeren. Om ze vervolgens allemaal bij elkaar te graaien en in de was te kiepen als de kamer opgeruimd moet worden. (en dan de dag erna vragen waar de schone was blijft).
Er wordt door hem niet gekeken of de kleren inderdaad in de was moeten, niet gesorteerd, zelfs risten dichtdoen is erg veel gevraagd.
En ik ben dit zat, beu en heb er genoeg van.
Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan het erop aan laten komen dat er idd niets meer in de kast ligt, alleen maar op de grond of waar hij het verder neer laat vallen op zijn eigen kamer. Maar dan..
Hij leert hier niet genoeg van, kiept dus alles gelijk de was in en verwacht bijna dat het de volgende dag weer netjes in zijn kast ligt. Niet dus.

Kortom, vanaf welke leeftijd begonnen jullie hiermee?
Is de grens basisschool-voortgezet onderwijs? leeftijd?
(jongste is 11, dus de regel voor beiden maken?)

Bastet

Bastet

06-03-2009 om 11:52

Maria

Al van jongsafaan weten mijn kinderen dat ik alleen was die in de mand op de badkamer beland,was.Volgens mij ben ik daar met een jaar of vier al mee begonnen.
Groetjes,Bastet

Hier ook

wat in de wasmand ligt in de badkamer komt in de wasmachine. De bergen was op de (zolder)overloop of op zoons kamer wordt niet gewassen. Als hij het erin gooit terwijl ik net klaar ben heeft hij een paar dagen pech gehad. Op mijn tijd ga ik weer verder met de was en niet na een opruim-aanval van hem. Ook hier deze regel van kleins af aan gehanteerd, bij zoon van 12 werkt het nu iets minder op dit moment, bij dochter van 7,5 jaar werkt het tot op heden goed.

Tough!

die arme knullen van mij weten dat ze zelf hun zooi in de wasmand moeten doen, anders wordt het niet schoon. hier nog dringender, want als geen schoon schooluniform hebben ze echt een probleem! werkt!

tonny

tonny

07-03-2009 om 10:40

Respectloos

'Wat ik zo vervelend vind is dat ze bij hun kast staan en een voor een de dingen (die keurig netjes gewassen en gestreken en opgevouwen) in hun kast zijn gelegd (door mij!) zo uit de kast worden getrokken en op de grond worden gegooid.'

Die zin raakte me. Daar zou ik ze eens pittig op aanspreken. Beseffen ze wel hoeveel tijd erin gaat zitten om alles netjes te wassen, te strijken en op te vouwen? Hoe zouden ze het vinden als je zo met hun werk zou omgaan?

Mijn idee: geef elk een rechthoekige wasmand,eigen kleur, leg daar na het wassen/drogen hun wasgoed ruim in, zet die mand met schoon goed op hun kamer en laat hen zelf bekijken wat ze willen strijken/ophangen etcetera.
Zijn ze nou helemaal dol!! Je bent hun huisslaafje niet!

Verder is het handig om een plek aan te wijzen, op zolder bij een open raam of zo, waar een stang met hangertjes is waarop éénmaal gedragen kleding even kan luchten. Zeker truien/ sweaters/ blouses worden er niet mooier van als ze constant in een uit de was gaan. Shirts/hemdjes die je direct op je lichaam draagt kunnen vaak maar een dagje mee.

Tonny

Monique D*

Monique D*

08-03-2009 om 03:18

Inderdaad respectloos.. dan zelf wassen

Als ze zo onzorgvuldig met die gewassen, gestreken en opgevouwen kleren omgaan door ze op de grond te laten vallen en jou te zeggen dat je vaker moet wassen dan zou ik ze een taak erbij geven. En dat is zelf hun eigen was draaien, ophangen, c.q. drogen, eventueel strijken, opvouwen en in de kast plaatsen. En als deze riedel stopt na het ophangen dan moeten ze dat zelf weten. Het is hun kleding. Je bent toch niet hun slaafje? Zo krijgen ze ook meer waardering voor dat werk en dan zien ze dat het niet allemaal vanzelf gebeurt. Ze mogen blij zijn dat er wasmachines bestaan. Jaren geleden moest dat met de wasplank gebeuren!
Ik als 10-jarige moest mijn onderbroekjes zelf op de hand uitwassen. Het zou geen slecht idee zijn om dit mijn kinderen ook aan te leren. Het is wel handig als ze ergens uit logeren gaan als ze hun onderbroekjes zelf wassen.
Ik doe wel zelf de was voor mijn kinderen, maar ze moeten wel hun kleding in de wasmand leggen. Als er kleren op de grond zijn gevallen dan vraag ik hen om ze in de wasmand te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.