Jennifer
09-01-2012 om 18:28
Goede fiets voor 20 km per dag
Hallo allemaal
Komend schooljaar gaat mijn dochter naar de middelbare school en ze moet dan 2 x 10 km per dag fietsen.
Ik wil daarom voor haar een goede fiets kopen, die lekker fietst en ook robuust is zodat ze er 5 a 6 jaar mee naar school kan fietsen.
Natuurlijk heb ik al wat gezocht op het internet maar het lijkt me ook handig om ervaringsdeskundigen te horen over welke merken goed zijn. En dan liefst voor vergelijkbare fietsafstanden
Dus: welke fiets heeft jullie kind (gehad) en hoe bevalt die?

Vic
09-01-2012 om 18:57
Cortina
Mijn dochter heeft een Cortina U4 Transportfiets gekregen toen ze naar de brugklas ging. Hij bevalt prima en volgens mij is het een ijzersterke fiets (heeft zelfs een aanrijding met een Volvo doorstaan, terwijl de auto flink beschadigd was).

Annet
09-01-2012 om 19:37
Heeft ze de groeispurt al gehad?
Veel brugklassers groeien nog zoveel op het VO dat ze het niet redden met één framemaat gedurende het hele VO.
Hier konden we in de 2e klas een nieuwe fiets kopen. Dochter was in 1,5 jaar 13 cm gegroeid. Dit verschil zat vooral in de beenlengte.

Prakje
09-01-2012 om 19:47
Geen merk, wel tips
Zoek een fiets met versnellingen en ZONDER groot rek voorop. Dat fietst echt niet fijn als je lange afstanden moet. Hier heeft zoon de Batavus BUB en daar zit een klein rekje voorop. Met een speciaal transport elastiek kan zijn tas voorop, maar heeft hij geen last van het brede rek.
En een fiets met zo min mogelijk losse onderdelen is ook fijn, in de fietsenstalling haakt werkelijk alles in en aan elkaar en is in no time stuk.
Wij hebben een fietsverzekering erbij afgesloten incl. Schade en dat heeft zich nu al terugverdiend... (nee, zoon is geen prototype brokkenpiloot )
Zoon fietst 12,5 km enkele reis en hij is erg blij dat hij geen rek heeft gekozen

Jennifer
09-01-2012 om 19:50
Ze is nu
al ongeveer 1.60m lang, en ze is 11 jaar en 4 maanden
Dus ik hoop eigenlijk niet dat ze nog al te veel zal groeien
Tsja, ik wou gewoon een 'volwassen-maat' fiets kopen, ze kan namelijk ook al op mijn fiets fietsen.

Annet
09-01-2012 om 20:15
Ook in volwassen maten zit verschil
Je dochter is inderdaad al behoorlijk lang. Maar met 1.60 meter kan ze ook nog 15 cm van haar uiteindelijke lengte zitten
Dochter kreeg met 11 een fiets met 28 inch banden. Deze fiets had wel een lager frame.
Nu fietst ze nog steeds op een fiets met 28 inch banden maar dan met een frame dat bij haar uiteindelijke lengte past (waar zij nog maar een paar cm vandaan zit). Een hoog genoeg frame is zeker belangrijk voor soepel kunnen fietsen.
Ik zou kijken wat de verwachting is van haar lengte. Als ze daar nog flink vandaan zit, zou ik toch wachten met een fiets voor heel lang. Dan zou ik eerder kiezen voor een tweedehands fiets met een wat lager frame.

Vic
09-01-2012 om 20:23
Klopt
Mijn dochter (12, 1,55 m. en nagenoeg uitgegroeid) heeft een 28" fiets met een laag frame. Als ik had verwacht dat ze nog veel zou groeien had ze niet zo'n dure fiets gekregen. Nu ga ik ervan uit dat hij wel 6 jaar mee gaat.
Je kunt op internet wel schema's vinden om de eindlengte te berekenen. Als je dochter eenmaal ongesteld is geworden zal er max. nog ca. 10 cm. bij komen.

Tihama
09-01-2012 om 20:36
Hier
Dochter van bijna 11, 1.55 cm, maar nog minstens 20 cm verwijderd van haar verwachte eindlengte.
We hebben vorige week een fiets met frame maat 50 gekocht, 28". De fietsenmaker heeft de zadelpen vervangen, zodat het zadel op zijn allerlaagst kan staan. Daarmee kan ze nu prima fietsen.
Ik zou kiezen voor een zo groot mogelijk frame, maar wel zodanig dat ze wel goed bij de grond en het stuur kan.
En flink wat versnellingen (minstens 7). En een stevige bagagedrager, want tienermeiden brengen regelmatig tijd door bij elkaar achterop. En antilekbanden. Heel belangrijk. En gesloten kettingkast, zeker voor meiden die ook rokken dragen. En een lekker breed zadel.
Dat was het lijstje waarmee wij op pad gingen. Het werden uiteindelijk maar 3 versnellingen, want die fiets was paars
Maar dochter hoeft hier straks vermoedelijk ook niet ver te fietsen.
Tihama

Jennifer
09-01-2012 om 22:02
Maar
welk merk is het nu geworden, Tihama?
Volgens de TNO groeicalculator (die gebruik maakt van lengte vader, lengte moeder én de huidige lengte) zal mijn dochter 1.76 m lang worden...
Ik wil toch eigenlijk graag nu een fiets kopen voor de komende 5/6 jaar, maar ja... Als ik dan nu een fiets koop met een frame geschikt voor iemand van 1.76, en we zetten het zadel zo laag mogelijk...? Of fietst dat dan niet goed nu ze nog 1.60 m is? We hebben natuurlijk nog ongeveer 8 maanden te gaan voor ze naar de middelbare school gaat, misschien is ze dan 1.65 m
Die Cortina zag er trouwens goed uit, en ook niet zo heel duur.

Vic
09-01-2012 om 22:18
"Die Cortina zag er trouwens goed uit, en ook niet zo heel duur."
Ik vond hem wel prijzig, maar dat hangt er natuurlijk vanaf wat je in gedachten had Overigens gaat het niet lukken om 1 fiets te kopen die zowel bij 1,60 m. als bij 1,75 m. de goede maat heeft. Zo groot zijn die marges niet.

Jennifer
09-01-2012 om 22:21
Bij izibike
staat de Cortina u4 transport voor 369 euro, en ik had gerekend op 500 a 600 euro dus: meevaller
Maar goed, ik wil toch niet 2x een nieuwe fiets kopen dus hm...misschien eens op marktplaats kijken.

Tihama
09-01-2012 om 22:31
Batavus diva
Dat is het geworden. Model 2011 want die was in het paars.
Deze: http://www.bikemotion.nl/Stadsfietsen/46217-batavus-diva-n3-2011.html
Ik ga er ook niet vanuit dat deze fiets voor altijd is. Mijn eigen Batavus heeft framemaat 53 cm, hetgeen goed past bij mijn lengte van 1.72 cm. Ik verwacht dus wel dat dochter nog eens een nieuwe fiets nodig heeft, maar dat zien we dan wel weer.
Dit was overigens haar allereerste nieuwe fiets.
Tihama

Noortje G
09-01-2012 om 22:35
Ik heb hem ook..
Nu twee jaar, ik vind hem super, alleen de overgang van de versnelling ben ik niet zo blij mee, 2 trapt al als in 3 en in 1 is het net of niet vooruit komt..( maar ik ga er van uit dat je dochter een betere conditie heeft als ik) maar waar ik woon is het erg heuvelig... voor mij is het een verkeerde keus geweest om de versnelling.

Annet
09-01-2012 om 22:40
Niet zo betrouwbaar, zo'n calculator
Ik snap dat die calculator gemiddeldes aangeeft. Maar dat gemiddelde houdt geen rekening met de start menstruatie.
Stel dat jouw dochter al menstrueert nu, dan hoef je niet zo snel 16 cm erbij te verwachten. Als er nog geen sprake is van menstruatie, kun je ook meer dan 16 cm vanaf nu verwachten.
De groeispurt komt vóór de eerste menstruatie.
Ik zou geen fiets voor 5/6 jaar kopen met zoveel potentieel lengteverschil. Een te kleine fiets is niet fijn maar een te grote ook niet.
We hebben hier nog wel een goede 28 inch laag frame staan

Jennifer
09-01-2012 om 22:52
Annet, waar
woon je ergens?
Ze is nog niet ongesteld, wel al een beetje borstontwikkeling, schaamhaar...helpt dat ook?
Ik heb eigenlijk het gevoel dat ze al haar hele leven in een groeispurt zit...ze moet echt elk jaar nieuwe broeken bijv., terwijl mijn andere kinderen soms broeken hebben die ze 2 winters aankunnen. Dat kan bij oudste dus nooit, is ze altijd uitgegroeid.
Dus aub geen extra groeispurt....zijn er ook pubers die die overslaan?

albana
10-01-2012 om 08:45
Versnelling slijt sneller
Hier een 18 jarige die 4 jaar 13 km heen en terug gefietst heeft in groep dus meerdere ervaringen.
Onze ervaring is : geen versnellingen...die gaan alleen maar kapot en de boel slijt er sneller van. Dit is wel afhankelijk van wáár je woont, in heuvelachtig gebied is dat anders, maar wij hebben geen heuvels.
Eenvoudig, robuust, weinig tierlelantijtjes, hoe minder hoe beter.
Een lichte is prettig en een gelzadel dat kind lekker vind zitten ook. Antilekbanden en geef ze een plakcurcus en plakspullen mee. Zorg ook zelf voor geval van nood voor een fietsendrager voor je auto.
Jaarlijks een onderhoudsbeurt. Een uitgebreide bij de fietsenmaker. Liefts ná de winter (i.v.m. zout).
Reken er ook op dat er in de loop van de tijd dingen slijten. Als dat duur is of er zitten dure reperaties aan te komen moet je afvragen of dat nog wel opbrengt of dat een nieuwe fiets beter is.
Dingen die met zoveel kilometers zowiezo slijten: Banden en kettingen. Denk ook aan wielen met slagen erin. Dan heb je vele malen meer kans op lekke banden, dus wiel vervangen óf de slagen eruit halen (duur geintje).
Het ligt er ook wel aan of je 's winters wel of niet fietst. Kinderen die in de winter met de trein gingen hadden beduidend minder last van reparaties. Winter is niet zo gezond voor de conditie van de fiets. De laatste 2 jaar heeft oudste gefiets met een "Hollandia" van de V&D. 1 keer ketting en banden vervangen, maar verder nog in hele goede staat.
groeten albana

Sawo
10-01-2012 om 10:27
Geen batavus live
Hoi Jennifer
Ik heb allen een afrader. nl de batavus Live. Veel gekocht voor tieners. Bevalt ons niet. Kettingkast gaat heel makkelijk kapot en licht ook.
Uiteindelijk maakt mijn dochter wel de 6 jaar erop vol maar zij moet 600 meter per dag fietsen.
groet
saar

Wiske71
10-01-2012 om 12:51
Aanrader
Dochter heeft ruim 3 jaar met een Sparta Hero gefietst. Misschien niet de mooiste fiets, maar wel licht in gewicht en fijn in gebruik. Inmiddels is hij verkocht aan een ander meisje in het dorp en die rijdt er ook al meer dan een jaar mee naar de middelbare school. Reparaties hebben we er nooit aan gehad, lekke banden plakken we zelf.
Ik zou in iedergeval er op rekenen dat je nog een keer een grotere framemaat moet gaan kopen, dus misschien kun je nu beter een tweedehands damesfiets in een kleine framemaat zoeken.

Tijgeroog
10-01-2012 om 13:45
Mijn ervaring
Ik heb ook 8 jaar lang 20 km per dag gefietst. Ik heb voor ik naar de middelbare school ging een nieuwe fiets gekregen (Gazelle Primeur) en die heb ik bijna 20 jaar later voor een paar euro verkocht, ook na de middelbare school heb ik er nog heel veel op gefietst. Dus het kan best, met 1 fiets.
De versnellingen hebben het prima volgehouden en had ik ook niet willen fietsen. Ik hoefde maar 1 hoge brug over, maar ook bij tegenwind (lange weg door de weilanden) was het erg fijn.
Op m'n huidige fiets zit een rek voorop en daar ben ik ook erg blij mee. Bij mijn fiets zit het rek, in tegenstelling tot veel andere fietsen, aan het frame en niet aan het stuur. Je stuurt het rek dus niet mee, wat zeker als er zware dingen in zitten erg fijn is.
(ik heb nu een dutch id fiets, je moet er van houden maar ik vind het geweldig, en heel degelijk)

Tihama
10-01-2012 om 13:49
Nou ja, albana
"Onze ervaring is : geen versnellingen...die gaan alleen maar kapot en de boel slijt er sneller van. "
Wat een onzin. Ik fiets al een eeuwigheid op fietsen met veel versnellingen. Ja, soms moet je wat aan onderhoud doen, maar ik zou ze niet willen missen. Hier geen heuvels, maar wel flinke wind. Het fietst met windkracht 6 echt fijner in een lichte versnelling. Evenals brug op.
Alles wat je gebruikt loopt het risico dat het stuk kan, maar je stelt toch ook geen houten banden voor omdat die tenminste niet lek kunnen raken.
Ik raad wel een naafversnelling aan: die zit weggewerkt in de gesloten kettingkast, waardoor hij niet zo weersgevoelig is.
Tihama

Annet
10-01-2012 om 19:13
Fiets zou niet passen
Ik heb even nagekeken hoe lang mijn dochter was toen ze de fiets kreeg. Ze was toen 152 cm. Vandaar dat een logeetje van ongeveer die lengte zo goed op haar oude fiets paste.
Dus jouw dochter heeft niets aan mijn dochters oude fiets. Daar is ze al bijna uitgegroeid.

albana
11-01-2012 om 08:27
Versnellingen
Wat het probleem was met die versnellingen was niet het fietsen an sich, maar de problemen die zich voordeden bij de bedrading aan het stuur, door de hoeveelheid geparkeerde fietsen en de manier, haken sturen in elkaar en wordt de versnelling erg op proef gesteld.Die krijgen 1 keer een ruk, 2 keer een ruk en 10 keer een ruk. Na 10 keer is het kapot. De hoeveelheid 'kapotte fietsen' onder de versnellingfietsers was dusdanig dat ze als ze een nieuwe kochten (of een tweede-hands) zelf kozen voor 1 zonder versnellingen. Hoe minder er kapot kan hoe minder uitval voor de fiets zo simpel is het.
Dochter had bij toeval een fiets zonder versnellingen, gewoon omdat ze die zelf wilde. Dat versnellingenverhaal ken ik dus gewoon van anderen die er ervaring mee hadden er erna voor wat anders kozen, bewust (medefietsers en hun ouders dus).
Ik was ook verbaasd over de slijtage van de m.n. de ketting. Bij dochter's fiets is die meerdere keren vervangen (dure reparatie, rond de 60 euro dacht ik). Wij hebben een buurman die ex-fietsenmaker is en voor buurkinderen de fiets repareert (gezegend is die man, laat 'm heel oud worden...). Hij liet ons ook zien...die ketting hoe dun en versleten die was geworden, enigzins uitgerekt zodat ie niet precies pas meer op de tanden viel (de schakels dan)....Ik heb ooit dezelfde jaren ook gefietst en herinner me niet dat ooit de ketting vervangen is. Volgens onze buurman-fietsenmaker komt dat door de hoeveelheden zout die nu gestrooid worden in combinatie met de modernere matrialen en manier van fietsen monteren en in elkaar zetten. Met de duurste soort ketting die er te koop is, fietste dochter en nóg sleet ie. Dat had niet alleen dochter, dat had de hele bubs. En een versleten ketting loopt eraf of knapt. Ik had dan wel weer vaker lekke banden. Met de antilek-banden van tegenwoordig is dat weer minder.
Mijn broertje heeft mijn opa's fiets nog. Fiets ie al zeker 20 jaar mee naar werk, zolang is mijn opa dood. De afstand is wat korter maar in km heeft mijn broertje er zeker méér gemaakt in al die jaren. die fiets is op behoorlijke leeftijd. W.s. zelfs ouder dan ik. Nog nooit de ketting vervangen.
Ik zag laatst een meisje dat had de bedrading voor handremmen en versnellingen ín het stuur...dus niet buitenom. Dus geen kwetsbare uitsteeksels eraan, als mijn kind dan afhankelijk zou zijn voor vervoer van die fiets zou ik daarvoor kiezen als ik een nieuwe moest uitzoeken en graag versnellingen zou willen.
Wat ook handig is........probeer een reservefiets te houden thuis. Dus niet de oude inleveren en korting krijgen, maar zet 'm in de schuur, achter het huis of wat dan ook. Heb je altijd wat achter de hand als je 's morgens opeens constateerd dat er een lekke band is.
groeten albana

pooh bear
12-01-2012 om 22:37
Prakje groot rek voorop
Wat is er mis met fietsen met z'n groot rek voorop.
Ik ben vanmorgen met mijn dochter Nasr de fietsenwinkel geweest voor de eerste 28 insch fiets voor mijn dochter. Ze had er oog laten vallen op een batavus met z'n groot rek voorop ze was er helemaal weg van en ik heb h al een beetje aan haar beloofd. Maar als hij niet fijn fietst moet ze Mischien toch beter Naar een andere kijken.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog
13-01-2012 om 00:29
Rek voorop
Een rek voorop is geweldig, maar het moet wel aan het frame vastzitten, niet aan het stuur. Dan hoef je het namelijk niet mee te sturen en merk je er niets van. Nouja, alleen dat je opeens veel makkelijker spullen mee kan nemen op de fiets.

pooh bear
13-01-2012 om 07:29
Tijferoog
Bedankt. Ik heb geen idee hoe het rek vast zit maar het is een batavus dus ik neem aan dat die erover nagedacht hebben.
Maar ik zal er naar gaan kijken.

Prakje
13-01-2012 om 09:31
(groot)rek voorop....
fietst niet fijn omdat het een breed ding is.
en in de stalling is het zo mogelijk nog ellendiger, alles haakt aan elkaar.
Zoals gezegd heeft zoon hier een smal rekje voorop waar hij zijn rugtas opzet, dat fietst prima. En als hij de fiets in de stalling zet kan hij er ook in.
Het zou mij niet verbazen als middelbare scholen de rekken gaan verbieden. Er kunnen nog maar half zoveelfietsen in de stallingen.

pooh bear
13-01-2012 om 10:44
Oke
Op die manier had ik er nog niet over nagedacht.
Ik ga er nog even over nadenken. Mischien moeten we toch nog maar even verder kijken.
Zal ook nog een keer bij deze fiets gaan kijken hoe groot dat rek nu echt is.
Er paste in elk geval een mandje op.

Tijgeroog
13-01-2012 om 13:11
Pooh
Ik heb geproef-fietst op zo'n transportfiets van Batavus, maar daar zat het rekje aan het stuur vast, zoals bij de meeste fietsen (en ook de losse rekjes die je erop kunt zetten).
Van de breedte heb ik niet veel last, terwijl er toch een groot krat op staat. Ook tussen de hekjes door, met een kind achterop erbij, is geen probleem, wel een kwestie van even wennen.
En dat je meer ruimte nodig hebt om te parkeren, daar heb ik vrijwel nergens last van, en ik neem het op de koop toe. Het weegt op tegen de voordelen van het rek.

pooh bear
13-01-2012 om 13:57
Bedankt
Ik ga vanmidag nog even kijken want ze vind hem wel heel erg leuk. Ik wil wel even weten of het rekje aan het stuur zit of niet. Het is de batavus flying dutschman een model uit 2010.
Ik denk dat de fiets overigens helemaal niet in een standaard fietsenrek past want hij heeft extra brede banden.
Als mijn dochter overigens naar de middelbare school gaat waar ze graag heen wil heeft ze de fiets overigens helemaal niet meer voor school nodig. (school is 20 km verder en dan zal ze met de bus gaan)

laloulou
13-01-2012 om 19:31
Pooh
Hoi Pooh,
Hier een enthousiaste enthousiaste bezitter van de Flying Dutchman
Ik heb hem sinds deze zomer en ik ben er zo blij mee!Sinds 2 weken heb ik er ook een rieten mand op( voorop) en ik doe er heerlijk mijn boodschappen mee.
Ik zette mijn fiets nooit ik een fietsenrek,was altijd bang dat hij omviel en ik dan een boggel in mijn wiel kreeg.Parkeren is juist er handig met het stuurslot wat erop zit!
Heb deze week voor mijn dochter van bijna 8 een Cortina transportfiets gekocht( 50 cm frame)Dit keer uitgeweken naar een ander merk.Omdat hier een stuurslot op zit en een brede standaard( zat op de batavus niet)Als je er een rek op hebt is een stuurslot wel nodig( andere dochter heeft dit niet en haar stuur slaat heel snel om waardoor de fiets snel omvalt)
Succes met het kiezen!