Moe de Loos
25-09-2012 om 10:44
Gore puberkamer van 17jarige zoon
Een klassiek probleem . Maar de rotzooi op de kamer van mijn zoon van 17 is een te grote bron van ergernis voor de optie laat losssssss. De hygiene is in het geding, We wonen in een oud huis, hij laat aangebroken verpakkingen en etensresten slingeren dat allerlei ongedierte aantrekt. Kostbare spullen raken en essentiele schoolbenodigdheden raken kwijt, en zijn schoolprestaties komen in het geding. Van die ervaringen leert hij niets.
Vroeger kregen we hem nog wel aan het werk met machtsvertoon, helpen vanuit het idee dat hij zelf de zooi niet overziet, maar dat heeft er niet toe geleid dat hij er zelf enige verantwoordelijkheid voor heeft genomen. En onderhand ben ik het zooo zat, dat de gedachte me wel eens bekruipt dat ik de vlag uit zal hangen als hij op kamers gaat.
Hij ziet zelf de rotzooi in zijn kamer als een natuurramp : waarom opruimen als het binnen een dag weer een rommel is? Hij is er met geen stok toe te bewegen er wat aan te doen,hulp wimpelt hij af, en voor straf vind ik hem met 17 ook al te oud voor.
Ook op andere vlakken neemt hij weinig verantwoording en gaat planning hem slecht af.
Wie herkent dit, een 17jarige die geen verantwoording neemt en heeft een advies dat verder gaat dan laaat lossss

koentje
25-09-2012 om 11:06
Ja doeiiiiiii!
hij heeft er mooi niks van he! Pubers...
Maar als je hm voor straf te groot vindt heb je toch echt een probleem. Helpt het als je voor je zelf probeert om het anders te labelen?
Ik krijg namelik ook pas salaris als ik gewerkt heb, heb ik niet gewerkt krijg ik geen slaris, is dat straf?
Wij doen het hier zo: Zoon krijgt vrijdagavond, na het opruimen van zijn kamer zijn zakgeld. Dat is de volgorde waarin het hier gaat. Zo simpel is het.
Te groot voor straf? Hoezo. Is gevangenis ook geen straf dan? De rechter vindt gelukkig toch ook al die boefjes die ons land rijk is niet te groot voor straf.
Hij is misschien te groot om hem op het stoutkrukje te zetten. Oke... Maar je verzint toch wel meer dan dat?☺

Merel
25-09-2012 om 11:20
Tja
Tja hij hangt tussen volwassene en kind in, maar daar kan je nog wel afspraken mee maken. Ik zou om de tafel zitten (ik heb ook een 17 jarige) en een officieel gesprek aangaan. Hoe kunnen we de problemen oplossen (laat hem vooral zelf wat bedenken, dat werkt beter dan dat jij gaat preken) en laat hem ook straffen bedenken als het niet goed gaat, en hou je daaraan. Mijn engelse schoonmoeder zei altijd droogjes 'hit them where it hurts' (niet letterlijk nemen natuurlijk) er is altijd wel iets wat ze heel erg vinden (geen zakgeld, geen internet o.i.d.)
Hier mogen ze bijvoorbeeld geen eten of drinken mee naar boven nemen, nooit gemogen ook, dus ze weten niet beter. (met dank aan OO trouwens. Ik lees dit al zo veel jaren, dat van de beschimmelde etensresten op kamers, dat ik daar meteen een veto op heb gezet

Maylise
25-09-2012 om 12:19
Hier
Van het voorjaar had mijn zoon ook een enorme rotzooi gemaakt van zijn kamer. Ik heb hem meerdere keren gezegd te opruimen gedurende een periode van enkele weken. Uiteindelijk heb ik gezegd dat als hij niet zou opruimen ik het zou doen maar dat hij dan ook voorlopig al zijn spullen kwijt was. Als je geen spullen hebt kan je tenslotte ook geen rotzooi maken. Zoon nam mij niet erg serieus. Toen heb ik op een middag dus de hele kamer leegehaald en schoongemaakt. Alleen een paar spullen teruggelegd en de rest ging in de schuur. Als hij iets nodig had mocht hij er om vragen. Na een paar weken in een kale kamer te hebben geleefd heeft hij zij spullen teruggekregen. Dit op voorwaarde dat het niet meer zo'n rotzooi zou worden. Daar heeft hij zich redelijk aangehouden. In de kasten is het vast een zooi maar aan de oppervlakte lijkt het netjes. Volgende keer geef ik een deel van zijn spullen weg heb ik al gewaarschuwd.
Uiteindelijk is het namelijk helemaal niet zijn kamer. Het is mijn kamer waar hij mag bivakkeren dus ik beslis ook op welke manier dat gebeurd. Het hoeft geen museum te zijn maar ook geen mestvaalt.

koentje
25-09-2012 om 12:34
Uh...
Internet afsluiten kan niet,want hij heeft 3g.
Wat is 3g.
Staking van huishoudelijke dingen: zorgen dat er niet voor hem gekookt en gewassen wordt, geen eten of drinken voor hem in huis halen: eerst aan je eisenvoldoen!
Electriciteit afsluiten van de bovenverdieping ook nog een optie?

Kaaskopje
25-09-2012 om 13:17
Ik lees geïnteresseerd mee
want hier zo'n dochter. Maar dan 4 jaar ouder.
3G is mobiel internet, Koentje.
Staken op gebied van eten maken zou hier niet veel indruk maken. Dan eet ik toch ergens anders? De was zou bij hoge nood ook door dochter zelf gedaan worden, maar de troep zou blijven liggen. Kamer leeghalen, zoals Maylise oppert, zou mij enorm veel werk kosten en ik zou er een container voor moeten huren. De kosten van een container vind ik veel te hoog. Dat heb ik er dus niet voor over en gezien onze ervaring met het terugkrijgen van geld (want ik zou de kosten op dochter kunnen verhalen) zijn ook niet echt je van het. Het komt wel hoor, maar na flink wat zeuren. Voor de rest, echt, is het een leuke meid
Het huis uitzetten zou een optie kunnen zijn. Om eerlijk te zijn zou ons huis daar opeens een stuk opgeruimder door raken, maar zo zit ik niet in elkaar.
Dus... zoals gezegd, ik lees mee

Merel
25-09-2012 om 13:21
Eens denken
Ik zou het proberen gezellig te houden, dus een dag met zoon afspreken waarop die kamer weer wordt opgeruimd. Dan help ik wel mee. Meteen een uitlegje over muizen en ander ongedierte. Oke, als hij dan écht eten mee naar boven neemt, neem het dan dezelfde avond mee terug. Je kan, als de kamer op orde is, misschien dagelijks, net voordat jullie gaan avondeten, naar boven lopen om hem op te halen voor het eten, maar hij moet wel even (en dan kijk je rond) dat bordje, dat glas en die dingen daar op de vloer even naar beneden nemen en in de wasmand gooien) en hem natuurlijk blijven benoemen hoe prettig een opgeruimde kamer is, zou zoiets werken?

tonny
25-09-2012 om 15:07
17 en het is een kamer in jullie aller huis.
Ik zou toch echt een dag prikken en met hem samen de hele boel zeer serieus uitruimen. Alles van zijn kamer wat daar niet hoeft te zijn. Kledingkast goed uitmesten, wat kan er weg, zijn er genoeg hangertjes. Schoolspullen, boeken, bed van de muur opzij, alles van zijn plek en alles schoon.
Ik zou persoonlijk elke week op een vaste dag binnenstappen en dan meepakken wat er niet hoort te zijn aan serviesgoed, etensresten, dat soort dingen. Gewoon, omdat het goor is. Wel melden 's avonds aan tafel, maak gerust een lijstje.
Je kunt nou wel zeggen: ik steek de vlag uit als hij op kamers gaat - maar daarmee wordt het nog niet beter. Een te grote bende leidt echt niet tot opruimen, dan zien ze er gewoon niet meer overheen.
Verkering wil trouwens ook weleens helpen Maar ja, daar kun je als moeder weinig aan doen.

Ely
25-09-2012 om 15:24
Vroeger in mijn studentenhuis
Legden we de gore zooi (beschimmelde afwas ed) van medebewoners in hun bed . Werkte best goed moet ik zeggen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Brianna F
25-09-2012 om 15:46
Mijn repertoire
eerst opruimen, dan zak/kleedgeld hielp tot ze zelf gingen verdienen.
De zooi in hun bed leggen is een hele goede 2e en aangezien het hier meiden zijn hielp het goed. Ieeeeuw was toen een vaak gehoorde kreet als ze schoongewassen het bed in wilden.
Ik vind dat er best sancties tegenover mogen staan als hij zo'n zwijnenstal van zijn kamer maakt.
Mobiel internet heeft hij afgesloten met jullie handtekening, want nog niet meerderjarig. Kun je dus zelf weer ongedaan maken lijkt me.

Kaaskopje
25-09-2012 om 15:54
Brianna
Zomaar voor straf internet afsluiten lukt niet. Je hebt te maken met een contract.

koentje
25-09-2012 om 16:44
Nog een ideetje dan...
foto's maken op zijn kamer en dan dreigen ze op facebook te zetten???☺

Kaaskopje
25-09-2012 om 17:37
Haha
Ja dat is té gênant Ik geloof niet dat ik dat zou kunnen. Wat heb je er ook aan om je kind zo te kakken te zetten?

josephine*
25-09-2012 om 18:45
Ongediertebestrijding
Ik vraag mij af of die foto's op Facebook wel gênant gevonden worden. Ik denk dat ze erger voor de moeder zijn dan de zoon. Als het echt zo goor is dat hij ongedierte aantrekt, zou ik handelen als de GGD. Alles wat niet te ontsmetten is in grote vuilniszakken en de rest ontsmetten.
Eerst dreigen en dan woord bij daad voegen. Niet meteen alles bij het grof vuil zetten, maar hem de kans geven zijn spullen uit te zoeken en eventueel daarmee helpen. Maar in dit geval moeten er weer spullen terug de kamer in, in plaats van de kamer uit (zoals in Tonny's voorstel)Is een stuk efficiënter.

Hanny61
25-09-2012 om 20:27
Mijn 18-jarige
was ook zo'n viespeuk. Ik heb veel van de tips die al zijn langsgekomen geprobeerd, maar niets hielp echt. Ik koos ervoor om de deur van zijn kamer goed dicht te houden, zijn was pas te doen, als die bij de wasmachine lag en regelmatig de afwas uit zijn kamer te halen.
Kortgeleden heeft zoon samen met zijn vader zijn kamer opgeknapt (hij had een 2-persoons bed van een tante gekregen) en hij was zeer tevreden met het resultaat. Als kers op de taart kreeg hij van ons een bankje en hij is helemaal de koning te rijk. Tot mijn grote verbazing blijkt hij wel degelijk te kunnen opruimen en schoonmaken. Twee tot drie keer in de week gaat de stofzuiger erdoor. We weten niet wat ons overkomt, maar we genieten er maar van!

Elisabeth B.
25-09-2012 om 20:49
Geen eten op slaapkamer
Hier altijd al een verbod op eten op de slaapkamers, dat doe je beneden aan tafel. Scheelt een hoop lijkt me en in elk geval het ongedierte!

Elisabeth B.
25-09-2012 om 20:51
"Zomaar voor straf internet afsluiten lukt niet. Je hebt te maken met een contract."
Wel als 17 jarige zoon het contract heeft afgesloten, hij is nog niet handelingsbekwaam. Zijn wettelijke vertegenwoordigers, meestal de ouders, kunnen het contract dan vernietigen.

Evanlyn
25-09-2012 om 21:46
De zachte methode
Mijn lieve mama ging me altijd helpen opruimen. Ze wist heel goed dat ik haar bemoeienis vrij snel zat werd en dat ik dan zei: "Laat maar, ik doe het verder wel". En dan maakte ik het ook af. Maar dat werkt natuurlijk niet bij iedereen.
Mijn puber is pas 12, maar ik merk dat het helpt als ik haar help met het overzicht krijgen: als je nou alle rondslingerende boeken hier op een stapel legt...etc.
De regel dat er boven niet gegeten mag worden hebben wij hier ook. daar zondigt alleen zoon af en toe tegen, dan vind ik een versteend bakje snoep.

albana
26-09-2012 om 08:33
Ook geen eten mee
Tot vorig jaar was oudste (meisje nu 18) ook de grootste viespeuk. De enige keren dat ze zomaar uit zichzelf opruimde was als er nieuwe verkeringen kwamen (2 keer voorgekomen). Geen eten mee is hier allang regel. Maar ja ze kopen soms ook zelf wat hé? Ik kreeg het uiteindelijk wel voor elkaar...onder dreiging van niet wassen (vieze kleding die rondslingerd) niet uitgaan en veel gemopper ging ze wel aan de slag. En eigenlijk hield ik daar de 'feestdagen' standaard voor aan. Verjaardagen, kerst, pasen, op vakantie etc.
Al die dagen dan kwamen we aan een aardige spreiding per jaar (1 keer per maand ong.) en puber kon het begrijpen dat wij écht,écht graag voor zo'n dag het huis opgeruimd en netjes wilden hebben.
En dan 'mestte' puber de boel ook écht goed uit. Tot dweilen en de kast opnieuw inruimen aan toe.
Tot er eind vorig jaar opeens een kwartje viel. Dat 1 keer per maand opruimen en schoonmaken kostte veel meer tijd dan elke week 'iets' doen en je spul achter je k*nt opruimen. Dus opeens is ze anders geworden. Legt haar 1 keer gedragen kleding dus nog geschikt voor een andere keer netjes op een stoel of achter over haar bed-ombouw en het schone spul in de kast. Zuigt ong. 1 keer per week en haalt haar bed af op de afgesproken dag zonder gezeur en uit zichzelf.
Het ziet er nu altijd best goed uit, het is nog wel enigzins rommelig, maar geen stofvlokken meer die ronddwarrelen en het ruikt stukken aangenamer....en als ze eens vriendinnen heeft (om film te kijken b.v.) 'mag' ze best eten mee naar boven omdat ik weet dat ze de lege glazen en bordjes weer naar beneden brengt meteen.
Eerst dacht ik dat het een bevlieging was, maar tot nu toe houd ze het vol.
Maar nu is jongste aan het rommelen geslagen.....
groeten albana

koentje
26-09-2012 om 09:35
Kaaskopje
het was geen serieuze optie om de foto's op facebook te zetten. Ik heb wel laatst mijn zoon ermee gedreigd áls je dit jaar weer je schoen zet, doe ik er wat in, maar dan maak ik een foto en zet hem op facebook!!'
Zijn mond viel open;'nee, dat doe je niet'...
Klopt, schat!

koentje
26-09-2012 om 09:39
Oh trouwens, moe de loos;
nog een serieuze optie: als je nog een kleinere kamer in huis hebt, kun je hem zeggen dat als hij zijn kamer niet beter bij houdt hij het maar met een kleinere kamer moet doen. Kleine kamer;; minder troep namelij. Niet dat dat serieus wat uithaalt, want je wilt natuurlijk ook geen kleine kamer met vuilnis, maar misschien doet het iets?

Mea Proefrok
26-09-2012 om 12:52
Haha
Helemaal eens met Maylise, het is niet zijn kamer, het is jouw kamer en hij mag erin wonen. Mijn moeder had drie puberzonen op zolder (een hele grote ruimte met drie bedden, allerlei legerspul, een zelfgebouwde bar, een bierblikjesverzameling, posters van dames zonder regenjas aan en nog veel meer smerigs) en die plakte een week van te voren een brief op de deur dat ze dan en dan ging opruimen. Alles wat ze wilden bewaren, moest netjes in de kast. Lag het zomaar ergens of was de kast een puinhoop, dan ging alles in een stuk of zeven vuilniszakken. Dat voerde ze consequent door (al bracht ze schoolboeken e.d. wel in veiligheid natuurlijk). En dan hadden de drie zoons verschrikkelijk ruzie en dan ging het weer een poosje redelijk met de rommel.
En ook eens met weet niet meer wie die zei dat verkering een hoop kan schelen. Mijn broers zijn door hun vriendin/vrouw allemaal uiteindelijk normale volwassenen geworden, iets wat ik ooit voor godsonmogelijk hield .

Hanne
30-09-2012 om 18:31
Pick your battles
Vroeger, toen ik nog jong was, was mijn kamer ook altijd puin. Daar had ik geen last van en volgens mijn idee, mijn moeder als ze de deur van mijn kamer dicht liet ook niet.
Toen heb ik voorgenomen om nooit dit soort conflicten te hebben met mijn kinderen. Hier hebben we drie pubers in huis op dit moment. De oudste woont op zichzelf. Ik trek de deur dicht en doe net alsof ik het niet weet.
De oudste had (nu niet meer) en de derde hebben een superpuinzooi. De vierde kun je in ieder geval nog lopen op de kamer en de tweede is gewoon netjes. Dus ik laat het voor wat het is en ga er vanuit dat ze het straks wel netjes houden. Ik erger me er gewoon niet aan.
Als het om hygiëne gaat zou ik afspraken maken dat hij dat stuk wel opruimt en de rest puin mag laten of afspreken dat jij die dingen wel van zijn kamer mag halen.
De strijd weegt wat mij betreft helemaal niet op tegen hetgeen het oplevert.