Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Groeit ze nog?

Is het mogelijk dat mijn dochter van bijna 15 nog zou groeien?
Op haar 4e foto gemaakt van hand. Botleeftijd liep een jaar achter.
Groeihormoon is aanwezig.
Nu bijna 15, net voor het eerst ongesteld geworden en maar 1,59m.
Ouders zijn beiden 1,78m.

Zit er nog groei in? wie heeft er zoiets meegemaakt? En hoe lang werd je uiteindelijk? 

Vanwaar de vraag to? 1,59 is niet zo  klein. Vader is met zijn 1,78 ook kleiner dan de gemiddelde Nederlandse man. 

Ik werd zelf 6 cm kleiner dan de verwachte lengte. Maar mijn vader is ook kleiner dan de gemiddelde Nederlandse man.

Geen zorgen, de meeste meisjes groeien nog wel even door nadat ze ongesteld geworden zijn. Mijn eigen dochter kreeg daarna nog een groeispurt en is mij boven het hoofd gegroeid.

Fleur1979

Fleur1979

30-09-2025 om 15:47 Topicstarter

@due- scimmie, dank voor je reactie. Ik vind het zelf prima, maar mijn dochter zit er zelf wel mee. Ze is de kleinste uit haar hockeyteam/klas en vindt dit zo niet leuk. Ik heb ook nog een groeispurt na mijn 15e gehad toen ik net voor het eerst ongesteld werd. Mijn ouders waren 1,68 en 1.90m. Dus er is hoop voor haar. Als ze 1.70m wordt, zou ze erg blij zijn. Maar ja, dat is haar wens. 

Fleur1979

Fleur1979

30-09-2025 om 15:49 Topicstarter

@Imi-x2, was jouw dochter ook wat later ongesteld? 

gemiddeld groeien ze nog zo'n 5 tot 7 cm na hun eerste menstruatie. Hoe later die is hoe minder groei meestal.
De eerste menstruatie is meestal na de groeispurt. 

je kunt niks anders doen dan afwachten. Als referentie: je dochter is groter dan ik ben. Groei is heel lastig te voorspellen en verloopt grillig.

Mijn dochter is ook klein en was vroeg in de puberteit, botleeftijd liep meer dan jaar voor. Reden tot medisch traject. Arts gaf toen aan dat 1,50m een mooi einddoel was.

De echte groeispurt is voor de menstruatie. Dat is de afronding van de groei en veel andere hormonale processen. Daarna kan ze soms nog iets bijkomen maar het zal niet veel meer zijn. 1.60 is erg klein. Maar jullie (zeker je partner) zijn ook niet groot. Misschien eens overleggen met de huisarts? Past het binnen jullie achtergrond en familie deze lengte? 

Fleur1979

Fleur1979

30-09-2025 om 16:25 Topicstarter

@izza mijn dochter zal dan de kleinste in de familie zijn. Mijn kant van de familie is groot, ik ben de kleinste op mijn moeder na. Van mijn man zijn kant is zijn moederskant heel groot en zijn vaders kant vrij klein. Maar niet 160. Allemaal rond de 168-175. 

Fleur1979

Fleur1979

30-09-2025 om 16:28 Topicstarter

@mana; groeispurt heeft ze nooit gehad. Hoop gewoon voor haar dat de 170cm nog erin zit. Ik heb wel nog een groeispurt gehad na mijn 15e en na mijn 1e menstruatie. Dus hoop ook voor haar dat ze dan toch nog op mij lijkt: al acht ik die kans ook klein in. 
maandag naar huisarts voor verwijzing. Dan kan ze zich er bij neerleggen of nog hoop hebben. 

Fleur1979 schreef op 30-09-2025 om 15:49:

@Imi-x2, was jouw dochter ook wat later ongesteld?

Ze was 14 en daarna kreeg ze nog een groeispurt van 1.65 tot 1.73 m. Zelf was ik 11 en daarna ben ik geen cm meer gegroeid. Het is zo persoonlijk, je kunt alleen maar afwachten. Maar wanhopen hoeft niet.

Izza schreef op 30-09-2025 om 16:03:

De echte groeispurt is voor de menstruatie. Dat is de afronding van de groei en veel andere hormonale processen. Daarna kan ze soms nog iets bijkomen maar het zal niet veel meer zijn. 1.60 is erg klein. Maar jullie (zeker je partner) zijn ook niet groot. Misschien eens overleggen met de huisarts? Past het binnen jullie achtergrond en familie deze lengte?

Dat verschilt dus van persoon tot persoon. De huisarts heeft geen zin meer als ze al ongesteld is en bovendien doet die niks als ze  al 1.60 m is, dat is niet lang maar ook geen ongezonde of problematische lengte. 

De huisarts gaat hooguit adviseren genoeg en gezond te eten en voldoende te slapen.

mana_sutiyuq schreef op 30-09-2025 om 15:50:

gemiddeld groeien ze nog zo'n 5 tot 7 cm na hun eerste menstruatie. Hoe later die is hoe minder groei meestal.
De eerste menstruatie is meestal na de groeispurt.

Deze zin moest ik drie keer lezen… en snapte hem toen nog niet.

TO: Ik groeide nog best wat na mijn menstruatie er is dus nog wel hoop. En helaas kan je er anders weinig aan doen.

Ik heb nog een groeispurt gehad op mijn 16de. Eerste menstruatie op mijn 12de. 

Maar hoezo hoop je dat 1.70 er nog in zit? Heel veel vrouwen zijn korter in lengte dan dat.

Misschien goed om haar een realistisch beeld mee te geven.

Jouw man is immers ook korter dan de gemiddelde man. 

Veel meisjes groeien nog na hun eerste menstruatie maar of ze nog meer dan 10cm zal groeien is de vraag. Het is wat het is op deze leeftijd.
Ik begrijp dan ook niet zo goed waar je een verwijzing voor wil. De huisarts zal hooguit wat informatie geven denk ik.

Rosehip schreef op 30-09-2025 om 17:08:

Veel meisjes groeien nog na hun eerste menstruatie maar of ze nog meer dan 10cm zal groeien is de vraag. Het is wat het is op deze leeftijd.
Ik begrijp dan ook niet zo goed waar je een verwijzing voor wil. De huisarts zal hooguit wat informatie geven denk ik.

Als de huisarts zegt dat dit het is is dat van een andere statuur dan als je moeder het zegt. 

Misschien dat het dan makkelijker te accepteren is. 

Fleur1979

Fleur1979

30-09-2025 om 17:13 Topicstarter

iedereen van haar vriendinnen en teamgenoten zijn echt een stuk groter! Maar het is vooral wat zijzelf vindt. Ik begrijp dat 160 echt wel klein is.. en 168 een stuk prettiger is. Maar je doet er helaas niks aan. Over een aantal jaar weten we het definitief. Maar er is mssn nog hoop dat er een groei in zit. Vandaar de vraag uit staan.

Haar groeischijven liggen op de foto’s van haar vingers ook nog open: zegt mssn niet helemaal iets, omdat het om de pols gaat. 
De kinderarts heeft altijd gezegd dat ze terug mag komen. Dus waarom niet voor haar een check wat er nog in het vat zit of niet. Zij loopt er mee en niet ik. Al zeg ik het 100x dat dit prima is. 
ze doet aan topsport en eet erg goed! Dus daar ligt het niet aan. Mssn papa’s genen 🤪

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.