Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Coco

Coco

16-04-2012 om 09:42

Groepjes maken

Mijn zoon, bijna 13 zit in de brugklas van het gymnasium. Hij doet het prima, staat voor alle vakken ruim voldoende.
Hij heeft het zo op het oog naar zijn zin, maar heeft niet echt vrienden waar hij buiten school mee afspreekt.
Op de eerste "tafeltjesavond" spraken wij alleen de mentor en die zei dat hij gewoon leuk meedraaide in de klas. In de eerste instantie had hij zich wat zorgen gemaakt, omdat hij nogal teruggetrokken overkwam, maar die zorgen bleken onterecht.
Dat was ergens eind november.
Nu hebben we de tweede tafeltjesavond en weer een gesprek met de mentor aangevraagd (maarliefst zes minuten).
Waar ik momenteel mee zit is het volgende:
In de klas moeten veel opdrachten met groepjes worden gemaakt. Vaak moeten de kinderen die groepjes zelf vormen. Steeds als dat het geval is, hoort mijn zoon bij de "overblijvers". Voor een geschiedenisopdracht zit hij bijvoorbeeld in een groepje met drie meiden die, volgens zoon, niets anders doen dan kleppen en altijd slechte cijfers halen (daarom wil niemand met ze in een groepje).
Natuurlijk is het niet erg als je af en toe in zo'n groepje komt (je moet met iedereen leren samenwerken), maar het gebeurt dus steeds vaker. Na enig doorvragen, vertelde hij mij dat hij daar erg mee zit. Ik vroeg of hij het er met de mentor over had gehad (iedere week heeft de klas een mentoruur en daarvan gebruikt de mentor ongeveer de helft voor individuele gesprekken), maar hij zegt dat hij er liever niet over wil praten (maar ik denk meer dat hij dat niet durft).
Ik wil dit dus zelf ter sprake brengen op tafeltjesavond.
Herkent iemand dit en hebben jullie tips. Ik wil de boel namelijk niet forceren. Mijn zoon is erg verlegen en op de basisschool heeft hij veel tijd nodig gehad om "zijn draai" te vinden, maar dat is uiteindelijk wel gelukt. Maar ook daar heeft hij wat hulp van leerkrachten nodig gehad.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

16-04-2012 om 15:20

Goeie strategie

Het lijkt mij een goede strategie, het bespreekbaar maken bij de mentor. Daar zijn die mensen uiteindelijk voor. Misschien kan die dan een keuze moment met hem voorbereiden. Zodat je zoon weet dat het er aan zit te komen en alvast een plan kan bedenken.

shantiee

shantiee

16-04-2012 om 19:06

School maakt groepjes

Bij mijn zoon op school (ook brugklas gymnasium) worden de groepjes vaak (niet altijd) door de docent samengesteld. Dan heb je dit probleem niet.
niet. Mijn zoon is verlegen en heeft moeite met contact maken, maar is wel een goede werker. Nu hij dus een paar keer verplicht in een groepje heeft gezeten, weten zijn klasgenoten dat hij een goede werker is, dus nu kinderen wel zelf groepjes moeten maken, willen ze hem er graag bij hebben.

Ik vind het dus deels een taak van school om deze situaties te voorkomen.

Shantiee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.