Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
oregano

oregano

19-10-2012 om 11:58

Haaruitval bij puber (vegetarisch)

Mijn dochter (15) heeft de laatste tijd veel last van haaruitval. Ze vind dit heel vervelend en vraagt zich af hoe dit kan. Ze is sinds begin dit jaar vegetarisch, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Ik koop voor haar altijd een vegetarische burger , vleesvervangers oid. Of pasta met veel groenten etc.
Wie weet hier meer van?
Groeten Oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

19-10-2012 om 12:21

Haaruitval bij vegetarisch

Een vriendin van mij had dit ook toen ze een tijdje vegetarisch was gaan eten. Ze is hiervoor naar de huisarts gegaan en die vertelde dat dat wel voorkomt bij vegetariers, indien ze een ijzer, vitB oplopen. Haar bloed was getest en bleek ook zo te zijn. Voor het vit.B tekort is ze een vit.B complex gaan slikken. Voor het ijzertekort zijn haar wat tips gegeven: In vlees zit nl. veel ijzer, dus als je dat weglaat, moet je wel aan een aantal dingen denken. Ten eerste als je ijzerrijk voedsel eet, moet je dit niet combineren met een melkproduct, dat vermoeilijkt de ijzeropname. Het is juist wel goed het te combineren met een rijk vitamini C product, omdat dat de ijzeropname juist bevorderd. Veel ijzer zit in peulvruchten, maar ook andere (blad)groenten. Ook in volkorenbrood en m.n. in roggebrood. Ook kan ze denken aan Roosvicee Ferro.
Succes.
Gr. Bibi

Dierlijke eiwitten

Mijn dochters eten al sinds de kleutertijd vegetarisch en hebben prachtige haardosseen. Misschien komt je dochter wat dierlijke eiwitten tekort? Ik weet eigenlijk niet precies wat er in vleesvervangers zit, daar zal best veel inzitten wat je nodig hebt, maar dierlijk eiwit misschien niet. Ik zou wat vaker ei en kaas aan de maaltijden toevoegen.

(Oh ja, je dochter is niet vegetarisch, ze eet vegetarisch of ze is een vegetarier)

skik

oregano

oregano

19-10-2012 om 12:57

Goed zo skik☺ en bibi

Ik ben ook nogal van de taal zeg maar en dit was echt een blinde vlek. Ik zeg idd altijd: mijn dochter is vegetarisch. Zegt ze zelf ook, maar je hebt gelijk, taalkundig klopt het niet.
Thanks .
Oregano
Oh ja en verder eten we vaak eieren en kaas erbij dus dat kan het niet zijn. Misschien ook gewoon de tijd vh jaar. Maar extra vit b of ijzer kan denk ik geen kwaad.

Website

Op http://www.vegetariers.nl/voeding/voedingsrichtlijnen kan je opzoeken welke voedingsmiddelen belangrijk zijn voor welke voedingsstoffen. Misschien kom je daar nog wat tegen wat je nu blijkt te missen.

Verder kan het best zo zijn dat het de tijd van het jaar is voor haaruitval. Ik heb het nu niet meer zo erg, maar kan me van vroeger herinneren dat het er in de herfst met bossen tegelijk afkwam. Heeft je dochter lang haar? Dan lijkt het altijd helemaal zo veel. Als ik zie wat ik hier per week van de vloer veeg en uit het doucheputje haal met twee langharige dochters en dito zelf...

skik

Rafelkap

Rafelkap

19-10-2012 om 19:36

Vooral b12 tekort

is berucht bij mensen die vegetarisch eten, daar kan ook haaruitval bij horen (zie google) en ook veel ernstiger dingen. Ik hoor het vaker om me heen, heb zelf toen ik rond de 20 was vegetarisch gegeten totdat ik langere tijd flauwvalneigingen kreeg.
Ze kan er ook voor kiezen om toch een paar keer per week vlees (of vis) te eten om toch alles binnen te krijgen.

Vlees en vis niet nodig

Veganisten, die helemaal geen dierlijke producten gebruiken zoals eieren en zuivel, moeten supplementen nemen om hun vitamine B12 binnen te krijgen. Vegetariers die wel eieren en zuivel gebruiken hebben geen andere bron van vitamine B12 nodig. Ik las net ergens dat aan kant-en-klare vleesvervangers al vitamine B12 toegevoegd is. Het advies om toch een paar keer per week vlees of vis te eten is niet terecht. Oregano's dochter zal zo haar redenen hebben om vegetarisch te eten, dus het advies zal ook niet in goede aarde vallen schat ik zo in. Hoewel de mens gemaakt is om vlees te eten, kan je in deze overvloedige tijd prima zonder. Bovendien zou ik pas bij een met een bloedtest aangetoond B12 tekort naar drastischer maatregelen als pillen uit een potje of desnoods een biefstukje grijpen. Niet alleen bij haaruitval wat makkelijk een andere oorzaak kan hebben en terwijl dochter zich verder prima voelt. Plakje kaas op brood, schaaltje yoghurt, eitje hier en daar en je bent er wel.

skik

B12

Zoon eet al jaren vegetarisch; wel ei en af en toe zuivel. Omdat ik me ook zorgen maakte over zijn B12-innname, heb ik recent zijn bloed laten onderzoeken. Hij had geen tekort. Volgens mij zit het zo: als je een B12-tekort zou hebben wegens te weinig inname (bijv. strikt veganistisch eten), kun je dat compenseren met supplementen. Maar als je een B12-tekort hebt vanwege een opnamestoornis, zetten supplementen geen zoden aan de dijk, en moet je ws. aan de injecties.
Nog even over vleesvervangers: lang niet overal is B12 aan toegevoegd, je moet altijd even goed kijken. Zoon eet de vegetarische balletjes van Aldi/Lidl en die hebben het wel (zijn wel weer erg zout, maar goed, je moet wat, voor af en toe). Ik zag laatst biologische balletjes, dat leek me nou wel wat, maar daar was dus weer geen B12 aan toegevoegd.

Verschilt per persoon

een huisgenootje in mijn studententijd had hetzelfde: altijd gezegend met een volle bos haar, werd vegetariër en de hoeveelheid haar was na een half jaar zowat gehalveerd. Bij toeval (bloedtest voor iets anders) kwam ze erachter dat ze een dijk van een vitamine B12 tekort had en dat zou de haaruitval verklaren.
Overigens was huisgenootje een zeer bewuste eter, die er heel goed op lette of ze alles wel binnenkreeg. Ze bleek de pech te hebben dat ze gevoelig was voor een vitaminetekort dat schijnen meer mensen te hebben. En bij vegetariërs komt dat misschien meer voor/eerder aan het licht.

madelief

madelief

23-10-2012 om 13:19

Heb nergens last van

Ik eet al mijn hele leven vegetarisch en heb een prima haardos. Mijn kapper is juist jaloers ik eet ook niet enorm veel vervangers. Alleen als het zo uitkomt maar ik vind niet alles lekker bij die dingen. Ze halen het ook vaak uit het schap, pittige tofureepjes niet meer te krijgen.. Alleen bij de Albert Heijn maar dat ligt uit de route. Nooit over nagedacht of ik het zou moeten laten testen...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Madelief, over tofu

In tofu zitten nooit toegevoegde vitaminen. Alleen in vegaburgers, nepgehakt, sojaworstjes enzo.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.