Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
franmi

franmi

28-09-2016 om 22:29

Halt traject

franmi

franmi

29-09-2016 om 14:11

Mirreke

Onze dochter had een hele makkelijke wijk. Waren 180 folder's verdeeld over 2 lange straten. 1,5 Uur werk. Vaak hielp ook nog een vriendin.

Ze wil nu graag een ander baantje. We hebben gezegd dat ze maar even moet wachten hiermee. Ze heeft niet veel tijd om een baantje naast school en sport te doen. Ze houdt alleen de zondag dan over.

Ze moet er van ons eerst maar goed over nadenken. Je kan dus niet afzeggen omdat je liever met je vrienden meegaat zwemmen of zo. Dit was wel de reden waarom de kranten gedumpt zijn door haar.

Jaina

Jaina

29-09-2016 om 15:09

Wel straf

Ik zou ook straf geven. Natuurlijk heeft ze al straf gekregen voor het niet bezorgen van de folders (werkgever) en het dumpen van de folders (halt). Vooral dat laatste zal wel flink schrikken zijn geweest.
Ik zou haar dan ook geen hele strenge straf geven maar wel iets. Ze heeft namelijk ook gelogen tegen de ouders en bovendien de familie in diskrediet gebracht. Als een van mijn kinderen iets doet zoals dit dan word ik daar ook op aangekeken. Niet alleen ik maar ook mijn man en zelfs mijn andere kinderen.
Als een van mijn andere kinderen met dezelfde achternaam bij dit bedrijf zou gaan solliciteren voor een folderbaantje dan zouden ze niet meer worden aangenomen naar alle waarschijnlijkheid. ]
Daar zou ik dus ook heel boos op zijn. De acties van mijn kind hebben invloed op mijn reputatie.
Dat zou ik ze ook duidelijk maken.

Ik vind 2 maanden huisarrest best redelijk aangezien trainingen en hele belangrijke feesten wel doorgaan.

Jaina

Jaina

29-09-2016 om 15:12

Ondernemerschap of niet, er zijn wetten die werknemers beschermen. Wil je dus je als werkgever opstellen door je werkzaamheden te delegeren dan zul je ook die werknemers keurig minimum loon moeten uitbetalen.
Mensen uitbuiten vind ik niet bij verantwoord ondernemerschap behoren, al zijn er meer dan genoeg ondernemers die dat wel doen.
Dus ook in dat geval zou ik zeer boos zijn geworden.

Li

Li

29-09-2016 om 15:15

uitbuiting

Die folderburen buiten die kinderen anders ook behoorlijk uit! Mijn kinderen mogen dat niet mee, ze wachten maar tot ze mogen vakkenvullen. Ik vind het echt gevaarlijk, al die zware zooi mee in de fietstassen.

Li

Li

29-09-2016 om 15:15

folderboeren

...

Triva

Triva

29-09-2016 om 17:07

nou nou (wat reacties)

'Haar dan taken in en om het huis laten doen maar voorlopig geen baantje bij een werkgever. Bijkbaar kan ze de verantwoording (nog) niet aan. Met 15 jaar maar weer eens kijken.'

Het is gewoon de kat op het spek binden, WAS er maar een werkgever aanwezig

Verder had iemand het over 2000 adressen? Wat is dat voor gekkenwerk? Als postbezorger is 450 al een grote wijk! Mijn zoon heeft 190 krantjes per week te bezorgen. Doet daar een uurtje over. Dit is dus 10 uur werk.

Li: "Die folderburen buiten die kinderen anders ook behoorlijk uit! Mijn kinderen mogen dat niet mee, ze wachten maar tot ze mogen vakkenvullen. Ik vind het echt gevaarlijk, al die zware zooi mee in de fietstassen.'

Nou daar kun je je nog goed in vergissen. Die gesealde pakketten zijn inderdaad erg zwaar en gevaarlijk op de fiets. Vandaar al die bolderkarren maar een weekkrantje is goed te doen en verdiend in december ook meer dan folders. Verder heb je geen idee wat ze doen in die supermarkt met die pubers. Mijn oudste wel en hij is blij dat hij ander werk heeft. Als je op zaterdagavond werkt moet je 29 dagen van tevoren vrij vragen anders moet je zelf zien te ruilen en dat lukt natuurlijk nooit. Iedereen die al op zaterdagavond wil werken werkt dan. Verder moest hij twee uur werken 's avonds, maar hij moest altijd blijven tot de kar leeg was en kreeg daar amper voor betaald. Als hij drie kwartier had overgewerkt moet hij blij zijn met een kwartier extra of nog vaker: hij kreeg minder dan 2 uur. Verder (andere supermarkt) belde hij een functioneringsgesprek af omdat dat van één kant midden op een schooldag was ingepland. Hij kreeg een nieuwe afspraak en kreeg het verwijt dat hij niet was komen op dagen op het eerste gesprek. Vervolgens kreeg hij te horen dat hij de klanten niet gedag zei... hij werkte 's ochtends vóór openingstijd en zo kan ik nog wel even doorgaan met verhalen.

Jaina

Jaina

29-09-2016 om 17:37

Ik vind t erg overdreven

Je hele familie in diskrediet en je reputatie naar de maan. LOL, dat vind ik nu schromelijk overdreven, t is maar een folderwijkje, geen ministerschap. Waar haal je het vandaan dat jij daar op aangekeken zou worden? Door wie in hemelsnaam? Denk je nu echt dat de halve buurt staat te wijzen van: Kijk dat is Jaina, haar dochter heeft folders in de bosjes gegooid en moet nu naar Halt. Echt, ik geloof niet dat wie dan ook daar in geinteresseerd is. En ik kan je uit de droom helpen: die folderwijken kun je allemaal digitaal op inschrijven en ze kijken heus niet of iemand met dezelfde achternaam er in het verleden een potje van heeft gemaakt.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-09-2016 om 17:43

Supermarkt

Onze zoon heeft ook niet zulke goeie ervaringen in de supermarktwereld. Horeca wel positief, maar dat moet je wel willen.

Zelf heb ik vroeger toen ik 13 en 14 was folders gelopen. Zat nog niet in van die paketten. Gewoon het weekfoldertje van de plaatselijke supermarkt. 1100 huizen voor 22 gulden. De hele zaterdagochtend met een buurmeisje druk mee. Van half 8 tot een uur of half 1. Was een nieuwbouwwijk, alles enorme einden uit elkaar. Niks aan overgehouden, behalve af en toe ijstenen. Nou ja, we hadden wel 11 gulden p.p. We kregen een keer opslag. Werd het 26 gulden per week (13 p.p.) omdat er weer 100 huizen opgeleverd waren. Haha. Dat waren nog eens tijden.

Mocht toen ik 15 was wel meteen in de supermarkt komen werken als weekend- vakantiehulp. Dat heb ik er ook maar mooi aan overgehouden.

franmi

franmi

29-09-2016 om 18:01

Update

Veel reacties op mijn draadje. Veel vinden 2 maanden overdreven andere vinden het terecht.

We hebben vanmiddag gesprek met Halt gehad. Ze houden het bij een waarschuwing. Er waren voldoende verzachtende omstandigheden.
Was de eerste keer, heeft gelijk schuld bekend, heeft excuus aangeboden bij werkgever, heeft de krantjes zelf weer uit de greppel gehaald. Ook hebben ze gekeken naar haar sport en willen haar niet een plek bij oranje hierdoor ontzeggen.

Wel is haar duidelijk gemaakt dat er een volgende keer, bij welk "vergrijp" dan ook geen verzachtende omstandigheden meer zijn en dat ze een taakstraf krijgt. Hierbij worde geen rekening gehouden met sporttijden.

Ik hoop dat de boodschap over is gekomen bij haar

Het huisarrest blijft voorlopig staan en misschien bij "goed gedrag" halen we er wat af.

Denker

Denker

29-09-2016 om 18:50

Fijn

En volgens mij pak je het heel goed aan. Gelukkig is je dochter onder de indruk van alles en heeft ze vast haar lesje geleerd afgaande op je bericht.

Lou

Lou

29-09-2016 om 19:02

Mwaoh

Ik vind het maar een rare straf, huisarrest. En dan twee maanden waar misschien nog iets vanaf gaat, tjonge. Wat win je daar nou mee? Ik zou haar al lang genoeg gestraft vinden. Met veertien jaar doe je gewoon wel eens domme dingen. Daar komen dan bepaalde gevolgen van, en heeft ze inmiddels gehad. Ik zou er zelf niet nog zo'n enorme schep bovenop doen.

Elfje65

Elfje65

29-09-2016 om 19:20

Wel goed gesprek

Maar ik zou haar niet straffen. Ze heeft haar straf al gehad van werkgever en halt. Ze heeft waarschijnlijk haar lesje geleerd. Huisarrest....zou ik echt niet doen. Als je dan toch straft moet het in het verlengde van het "vergrijp" liggen, vind ik. Combi met huisarrest zie ik dan ook niet.

Lente

Lente

29-09-2016 om 19:35

Hoe zit het met salaris van werkgever?

Je dochter heeft een boete gekregen. Maar ze is ook een periode doorbetaald terwijl ze haar werk niet deed. Is de boete dan even hoog als de doorbetaling, lager of hoger?

Georgina

Georgina

29-09-2016 om 19:59

Iedereen geeft de straf die hij denkt dat werkt bij zijn/haar kind. Bij mijn kinderen zou huisarrest niet gewerkt hebben, indringende gesprekken des te meer.
Ik ben wel benieuwd waarom je kiest voor huisarrest en niet voor iets anders en waarom 2 maanden met eventueel kortere tijd en waarom dan weer dat. Goed gedrag?
Ik vind halt het goed opgelost hebben. Die zagen waarschijnlijk ook wel dat de boodschap duidelijk over was gekomen bij dochter en dat het iets eenmaligs was. Het is een ondoordachte puberactie geweest, impulsief gaan zwemmen. Je dochter heeft het prima, op een volwassen manier opgelost. Prima meid.
Zei halt nog iets over jullie straf of is dat niet ter sprake gekomen?

Jaina

Jaina

29-09-2016 om 20:06

Huisarrest

Huisarrest vind ik een prima straf. Ik snap het bezwaar er niet zo goed tegen. Het zal niet voor elk kind werken. Maar zoals Dr Phil zegt je moet voor elk kind zijn munteenheid vinden. Voor sommige kinderen is huisarrest een vreselijke straf terwijl voor andere kinderen een poos geen zakgeld veel erger is. En je moet als ouder ook zin hebben om het te handhaven. Ik geef zeer zelden huisarrest omdat ik zelf weinig thuis ben overdag en ik zo'n straf dus slecht kan handhaven. Ik kan er geen toezicht op houden of ze wel echt meteen na school naar huis komen. Dus voor mij zou het niet goed werken. Maar op zich zie ik er geen enkel probleem in.

Gewicht van huisarrest

Ik vind dat er veel gewicht wordt gegeven aan het woord huisarrest. Als ik zo lees wat ze wel mag en weet hoe pubers creatief met regels omgaan door vriendinnen uit te nodigen, de dochter wel mag trainen en waarschijnlijk haar vriendinnen ook tijdens de wedstrijden kan zien, is het woord huisarrest een woord met een vrij ruime invulling.

Natuurlijk heeft ze reeds straf gekregen voor de schade die ze heeft aangericht. Maar dit heeft te maken met het meervoudig liegen. Huisarrest is in dit geval niet eens het juiste woord.

bijna hetzelfde

bijna hetzelfde

29-09-2016 om 22:59

oeps sorry, foutje

Sorry voor het per ongeluk gebruiken van je naam Jaina. Posting 38 was van mij en een reactie op jouw reactie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.