Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Havo of havo-vwo klas wat is wijsheid?

Ik kom er niet goed uit welke keuze we moeten maken voor het vo voor mijn dochter. Mijn dochter heeft behoorlijke dyslexie en heeft een diagnose van Add. Op school heeft ze een havo-vwo advies gekregen waarbij de juf aanstuurde op een havo-vwo brugklas. Ze is voor het onderzoek naar Add getest en daar kwam een Viq uit van 140 en een Piq uit van 100 en een lage verwerkingssnelheid. Verder is ze heel snel afgeleid en het werktempo is laag (mede doordat ze langzaam leest).

Graag zou ik ervaringen willen van andere ouders met kinderen in vergelijkbare situaties. Mijn buikgevoel zegt in eerste instantie Havo, maar door school ben ik gaan twijfelen of ik haar dan niet tekort doe. Ze is ook vrij jong in gedrag en heel dromerig. De Nio heeft ze slecht gemaakt, mede vanwege het lage tempo. Daarintegen heeft ze op de Cito voor rekenen altijd II-en en begrijpend lezen I+ Spelling is altijd rond de  V, IV vanaf groep 6, 7 en 8.

Doe ik er goed aan om haar in een Havo-Vwo klas te zetten of wordt ze dan heel erg overvraagd gezien er op de middelbare school waar ze naar toe gaat op Vwo niveau les wordt gegeven in de havo-vwo brugklassen? Of is het verschil in de brugklas tussen havo en vwo niet zo groot?

Ik zou lekker meesturen met de juf naar een combinatieklas. Ze kan altijd nog door naar de HAVO. Het is toch niet voor niets een combinatieklas?

Is zij zelf erg ambitieus? En heeft ze zelf een voorkeur? Dat is op deze leeftijd ook heel belangrijk.

Mijn dochter,  zwarte dyslexie,  ADHD-I (add) en een tiq van 128 met lage verwerkingsnelheid, heeft ook HAVO-VWO advies gekregen.  Wij kiezen juist voor een combinatieklas. Deze school kijkt 2 jaar lang welk niveau het meest passend is. Ik denk zelf dat het HAVO gaat worden,  maar ik wil haar niet de kans ontnemen om zichzelf te bewijzen! Ze is zelf heel gemotiveerd.  

Ik heb twee HB kinderen met AD(H)D en trage verwerkingseenheid, zonder dyslexie. De ene doet het er super. De andere worstelt. Ik zou zeker de juf volgen. Dan heb je sowieso HAVO en kan het VWO worden. Daar loop je toch geen risico mee? Met een VIQ van 140 is het ook interessant om te kijken of ze juist niet beter en gemakkelijker gaat werken als het niveau hoger wordt. Bij mijn ene kind heeft dat duidelijk zo gewerkt. Ik zou zeggen: niet geschoten is altijd mis. 

Hmmm, die eerste zin is niet compleet. Ze zitten dus allebei op het VWO (gymnasium)

Wat bij ons in nadenken/discussies wel geholpen heeft is iets wat hier op forum wel vaker langskwam: VWO is meer begrijpen, HAVO is veel meer 'actief met stof moeten werken'. Dus als je hoog verbaal IQ hebt en dyslexie en ADD kun je volgens mij beter inzetten op VWO en dan vooral goed proberen te 'scoren' op de begripszaken en inzicht. De zaken die veel 'werk' en 'leeswerk' en 'oplepelen' vereisen zullen namelijk al extra tijd kosten voor iemand met haar 'profiel'. 

Hier twee havo-ADD'ers met "lage verwerkingssnelheid": de een met hoog Performaal IQ en gemiddeld verbaal, de ander met vrij hoog verbaal IQ maar ondergemiddeld performaal. Voor allebei zou VWO niet handig zijn geweest, maar ook niet haalbaar: de lagere school en de sterk-bepalende cito's waren niet echt succesvol dus ze begonnen beide in mavo-brugklas en door voldoende cijfers te halen beide door naar 2 havo. En dat is voor hen ook de plek gebleken. 

gr Angela

Max09

Max09

27-02-2021 om 10:35 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat we dus voor een havo-vwo klas zullen gaan. Ze kan inderdaad altijd nog havo gaan doen. Het is inderdaad zo dat ze waarschijnlijk theoretisch beter zal zijn dan praktisch. Alleen mist ze wel een beetje de zelfstandigheid, vaak spullen kwijt, niet opletten wat ze moet doen, dus vaak niet weten wat de opdracht was. Ook om die reden dacht ik dat havo misschien beter bij haar zou passen en het misschien demotiverend zou zijn in een havo-vwo klas.

Nee juist niet!! Laat haar juist cognitief een goede plek 'krijgen' waar ze beter wordt in haar sterke kanten. Dan houd je meer energie over om langzamerhand dingen te leren die je moeilijker vindt. 

gr Angela

Imi

Imi

04-03-2021 om 19:03

Is er ooit nagedacht over medicatie? Ik weet dat het geen snoepjes zijn, maar sinds mijn zoon methylfenidaat ging gebruiken, werd hij veel georganiseerder en ging school ineens een stuk makkelijker. Hij studeert inmiddels aan de universiteit. En dan moet je weten dat hij op de lagere school steeds met zijn hakken over de sloot over ging, omdat hij slecht overzicht had, niet kon automatiseren, en steeds afgeleid was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.