Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Heeft leeftijd ouder verband met losmakingsproces?

Hallo,
Wat ik me vaak afvraag is hetvolgende:
Ik ben jong moeder geworden (19jaar). Mijn oudste dochter is ondertussen een pubermeid van 14. Ik merk dat ik veel moeite heb met loslaten. Vaak hebben andere ouders met tieners hier minder moeite mee, kunnen ze meer relativeren en loslaten. En de meeste ouders die ik ken zijn dan gemiddeld zo'n 10 jaar ouder dan ik. Nu vraag ik me dus af... Heeft dat met leeftijd te maken of is het gewoon mijn karakter of het feit dat het voor mezelf niet zo ontzettend lang geleden is of... Met andere woorden: zouden 'jongere' moeders meer moeite hebben met loslaten of ligt dat gewoon aan het karakter?
Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel? Want hoewel ik een jonge moeder ben, ik heb blijkbaar nog heel wat ouderwetse meningen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aard

Het ligt denk ik eerder aan je aard dan aan je leeftijd. Ik ben geen jonge moeder en heb ook moeite met loslaten.

Sanneman

Sanneman

17-11-2009 om 11:25

Loslaten

Ben zelf ook geen jonge moeder (47 met dochter van 15), maar heb er ook veel moeite mee. Neemt niet weg dat ik het heel belangrijk vind dat zij het idee heeft dat ik haar vertrouw en dat de afspraken die wij maken nagekomen worden.
Dit gaat prima. Ik wil haar toch opvoeden tot een zelfstandige meid en niet tot een moederskindje!
Daarom is al te pietlutig zijn volgens mij niet verstandig.

Hillary

Hillary

17-11-2009 om 13:36

Ligt aan jezelf en aan kind

Mijn moeder is twintig jaar ouder dan ik en die heeft mij altijd erg vrij gelaten. Maar goed ik was ook een zeer brave puber. Mijn zusje heeft ze ook erg vrij gelaten en die was een wat minder brave puber. Die zegt zelf achteraf dat onze ouders wel wat strenger hadden mogen zijn. Ik was zelf 30 toen ik moeder werd en ik zit er duidelijk veel meer bovenop dan mijn moeder. Wel merk ik dat ik de jongste (meisje) makkelijker los laat dan oudste (jongen). Ze schelen maar 1,5 jaar. Dochter is op een of andere manier veel zelfstandiger en ook meer streetwise dan zoon. Als ze een keer iets gezien heeft weet ze hoe dat werkt. Zij pakt haar eigen kleding, bakt wel eens een ei of warmt een blik soep op, ook haalt ze dingen in en uit de oven. Zoon doet dat soort dingen nooit. Ik liet haar ook eerder ergens alleen naartoe fietsen.

Ook jong moeder

Ik was 18. Voor mij belangrijk dat de communicatie sterk is. Wel is het "verser" voor mij dat ik die leeftijd had, maar ik denk persoonlijk dat het ook te maken heeft met het kind, diens positie (oudste, middelste etc) en ook je partner.

Loslaten

Hoi Lhena,
Ik heb vier kinderen 2 meiden van 21&20 en 2 jongens van 14&18 ik zelf ben 41 was dus net 2 maanden 19 toen ik de eerste kreeg, heel jong moeder en ook nog een van 4 stuks.
De 2 meiden zijn het huis al uit de oudste jongen zit op school en werkt als leerling kok dus is niet veel thuis en als hij thuis is slaapt hij veel.
Ik heb alleen nog de jongste jongen thuis die zwaar aan het puberen is met de nodige problemen.
Maar terug te komen op het loslaten.... ik heb daar totaal geen probelemen mee eindelijk tijd voor mezelf en me man, niet meer rekening hoeven houden met....
Ga de dingen doen die je nooit kon doen, zoek je vriendinnen weer eens wat vaker op, ga een dagje shoppen of naar de sauna wetende dat je niet perse op tijd thuis hoeft te zijn.
Ik een jonge moeder heert totaal geen problemen met het los laten!
Ik geniet van de vrijheid
Succes verder.....

tonny

tonny

19-11-2009 om 22:39

Het ligt meer aan je aard...

... dan aan je leeftijd, volgens mij. Aan hoe je moederschap ervaart. Hoe het contact met je kinderen gaandeweg verloopt.

Ik denk dat er geen bepaalde regel te vinden is.

tonny (bijna 24 toen de oudste geboren werd)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.