Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Brugsmurfmoeder

Brugsmurfmoeder

28-07-2010 om 21:27

Heleboel vragen....

Onze oudste dochter gaat over 4 weken naar de brugklas.
Nu hebben we een heleboel vragen, omdat het voor ons ook allemaal de eerste keer is en we nog geen andere ouders kennen met kinderen op middelbare.
1. Welke tas is handig om alle boeken in te vervoeren? Ik lees altijd over eastpack en die wil dochter wel, maar is er nog verschil in maten of zo. Waar moeten we op letten?
2. De boeken worden thuisgestuurd en dan? Moeten ze gekaft worden en zo ja...hoeveel rollen kaftpapier heb je dan nodig?
3. Welk bedrag aan zakgeld heeft een brugger nodig? Wij zaten zelf aan 25 euro per maande te denken, waar ze dan drinken en andere dingen van kan kopen op school, als ze dat wil. In principe kan ze alles van thuis mee nemen natuurlijk. Verder cadeautjes, uitjes met vriendinnen, beltegoed etc. Is dit een beetje een gangbaar bedrag?
4.Dochter wil heel graag haar benen scheren. Vanaf welke leeftijd is dat een beetje normaal?

Wie maakt mij een beetje wegwijs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

28-07-2010 om 21:34

Een paar antwoorden

spannend, zo'n brugsmurf he, hier ook ééntje maar gelukkig hebben we dit forum nog en hebben wij in de omgeving al buurkinderen op het VO.
1. Een Eastpak (zonder C heb ik hier geleerd). En dan loopt de halve wereld met het rugzakmodel van ca. 23 liter. Dat is voldoende.
2. Geen idee hoeveel kaftpapier je nodig hebt, begin met een paar rollen en je kunt altijd bijkopen. Bij ons levert school het (stevige) kaftpapier bij de boeken.
3. Geen idee wat gangbaar is.
4. Als je dochter zelf haar benen wil scheren en zich daar lekkerder bij voelt: gewoon lekker laten doen lijkt me.

Koop in ieder geval geen

Koop in ieder geval geen Eastpak XL want dan ben je een echte brugsmurf. De meesten hebben de kleine maat, ik geloof iets met authentic in de titel.
Wat kaftpapier betreft, dat ligt eraan hoeveel boeken en hoeveel meter er op de rol zit. Koop een paar rollen, dan kun je altijd nog bij halen. Koop niet te goedkoop want dqan kun je door het hele jaar heen een paar keer kaften. Vlgs dochter is basis van de v en d goed, dat geldt ook voor schriften. te goedkoop papier schrijft niet lekker.
Zakgeld is afhankelijk wat er allemaal van moet gebeuren: beltegoed, cadeaus etc. Kijk eens bij het Nibud.
Benen ontharen moet ze doen als ze zich schaamt voor beharing en als ze zich daar happy bijvoelt. Daar staat geen leeftijd voor.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-07-2010 om 23:02

Antwoorden

Tas: verschilt per school wat 'in' is. Daarnaast is (gelukkig) niet ieder kind gevoelig voor wat 'hoort'. Zoon hier (gaat nu naar 2e) heeft vorig jaar een rugzak van Oneill uitgekozen en is daar nog steeds erg tevreden mee. Inhoud 25 liter, is prima. Hoe groot de tas moet zijn, hangt ook af van het aantal vakken dat je kind per dag heeft. Heb je een 70 minuten-rooster, of werkt de aschool alleen met blokuren, dan hoeven er minder boeken mee naar school.
Kaftpapier: heb je inderdaad nodig. Zal waarschijnlijk ook wel in de brief staan die je bij de boeken krijgt, dat kaften verplicht is.
Zakgeld: onze zoon krijgt sinds de brugklas 25 euro per maand, en daarvan betaalt hij beltegoed, kadootjes, kleine schoolspullen zoals schriften, agenda, kaftpapier etc. (eerste lading heeft hij van ons gekregen), naar de film met vrienden, eventueel eten/drinken op school (kan hij ook gewoon van huis meenemen). Prima bedrag vinden wij, en zal de komende jaren ook gewoon zo blijven.
Benen ontharen: prima toch als ze dat wil?

Wat mij betreft:

1. eastpack is prima, maar neem dan niet de grootste maat, da's echt overdreven.

2. Je dochter koopt een paar leuke rollen kaftpapier, je doet er twee voor en de rest doet ze zelf. Of je doet het gezellig samen. Hoeveel, dat hangt af van het dessin. Uit uni papier haal je maar dan uit gedessineerd papier, en ook het formaat van boeken verschilt nogal. Het is toch niet erg als je wat papier overhoudt, kun je later gebruiken als een kaft kapot gaat. Of anders volgend jaar.

3. Ga om de tafel zitten en bereken wat de dingen kosten en wat je als ouders wilt uitgeven. Dat is voor iedereen weer anders.

4.Benen scheren omdat je niet uit de toon wilt vallen bij de rest, met gym en zo. Laat haar dat lekker doen als ze dat wil.

Maxime.M

Maxime.M

29-07-2010 om 11:43

Eerste jaar

Hoi,

1.Hier had mijn dochter ook het eerste jaar een eastpak, we hadden toevallig een model van het jaar ervoor waardoor deze een stuk goedkoper was. Het tweede jaar wilde ze de eastpak trouwens niet meer, nu loopt ze met een grote damestas type Birkin bag, want dat vond ze veel leuker. Maar de eastpak gaat nu weer gebruikt worden voor zoon (we hadden een zwarte met wat friemels erop, dus hij ziet er nog als nieuw uit en unisex) en het is sowieso geen ramp om zo'n Eastpak te hebben, komt altijd wel van pas. (ik had hem laatst ook mee op wandeltocht)

2.Wat betreft het kaftpapier, check even dat je dik papier neemt, het eerste jaar had mijn dochter dun papier met een mooi dessin, maar ten eerste kreeg ze al heel snel witte strepen in het kaftpapier (soort slijtplekjes daar waar er kreukeltjes waren) dus dat zag er helemaal niet zo leuk meer uit, en het is gewoon sneller stuk. Nu koopt ze wat dikker papier en blijft het gewoon veel langer goed.

3. Zakgeld; hier krijgt ze 10 euro zakgeld en 10 euro beltegoed en nog 50 euro kleedgeld (alleen helft van jas en helft van schoenen betalen wij) dit is sinds de brugklas.

4. Benen scheren, wat zij wil, geen probleem

maan.

maan.

29-07-2010 om 14:11

Ik lees mee! en extra vraag.

Ook hier een toekomstige brugsmurf, en inderdaad vergelijkbare vragen. Sommige dingen moet je gewoon echt uitvinden met je oudste kind.. vind het wel lastig hoor maar ze is makkelijk en we hebben wat proefafspraken gemaakt.

1. de tas is een eastpak geworden (omdat iedereen die heeft; wordt het toch nog een meeloper) iets van 24 liter. Qua stevigheid viel ie mij enorm tegen; heb mijn oude canvas rugzak van vroeger nog en die is écht vele malen steviger naar mijn idee.

2. die van mij moet zelf haar schoolboeken halen, tja dat gaat niet passen in die eastpak.. geen idee hoeveel boeken we hebben twee leuke rollen kaftpapier en één uni in knalkleur, desnoods halen we een rolletje bij, maar heb me laten vertellen dat dit wel moet gaan lukken.

3. zakgeld is hier inderdaad ook een hoofdbreken, wij zitten te denken aan tien euro incl bellen (tot nu toe belt ze eigenlijk zowat nooit, dus onder voorbehoud mbt tot beltegoed). we gaan ook op haar eigen verzoek met kleedgeld experimenteren; veertig euro voor bovenkleding en de rest krijgt ze (tenzij ze extreme eisen heeft dan lapt ze bij).

4. benen scheren is hier nog niet ter sprake gekomen, wel de wens om de oksels te scheren. Tja.. ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet. Zelf doe ik dat zomers met creme (maar dat irriteert) geen idee hoe dat moet met scheren..

Extra vraag:
5. Broodtrommeltje of plastic zakje? Vraag van dochter zelf; broodtrommel lijkt haar nogal smurfig maar plastic zakje kan plat brood opleveren.. en ze wil graag een fles water mee naar school maar twijfelt of dat niet 'stom' is.

Maxime.M

Maxime.M

29-07-2010 om 14:44

Oksels

4.Oksels kunnen ook gewoon onder de douche met een scheermesje maar mijn dochter doet het met mijn ladyshave die ik nooit gebruik en zij dus maar ingepikt heeft.

5. broodtrommeltje of plastic zakje. Hier gebruiken ze plastic zakjes en dan dus je broodje bovenop leggen zodat het niet plet. Fles water kan je meenemen, maar dat is weer zo'n gesjouw, ze kan toch op de wc gewoon wat water uit de kraan drinken? (of een bekertje pakken bij de koffieautomaat) Ik geloof namelijk niet dat ze in de klas met flesjes mogen zitten.

maxime

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-07-2010 om 15:00

Hier broodtrommel en flesje

Zoon neemt gewoon een broodtrommel mee en een flesje. Meestal doet hij er iets van ranja in, soms vult hij hem op school bij met water.
"ze kan toch op de wc gewoon wat water uit de kraan drinken" Tja, als ik in een kantine mijn broodjes zou eten, dat wil ik graag mijn water uit een flesje drinken, en niet voor iedere slok onder de kraan hoeven te hangen.

Marie

Marie

29-07-2010 om 15:49

Eastpak

Hallo
Onze oudste gaat nu naar de tweede van het VWO en zij heeft deze:
http://www.eastpak.com/shop/nl/control/product?category_id=ROOT_BAGS&subcategory_id=COLLEC_AUTHENTIC&product_id=EK520360_00_999&breadcrumb=yes
Er kan lekker veel in (ze heeft best veel boeken) en er zit een polster om de draaglus, die snijdt dus niet in je vel als je de tas even zo wilt dragen.
Hier krijgen ze de boeken van school (boekenfonds) en die moeten gekaft worden. Ik geloof dat ze 4 rollen gebruikt heeft.
Ze krijgt € 13,-- zakgeld in de maand. Daar hoeft ze geen beltegoed van te betalen. Ze koopt daarvan 1 keer in de week een broodje op school met "broodjesdag" en soms een doosje snoep (ze is nogal zuinig).
Benen scheren doet ze niet, wel haar oksels zo nu en dan.
Verder gebruikt ze gewoon een broodtrommel voor de lunch en neemt ze een beker melk mee.
Voor de tas heeft ze een rugzakdrager op de fiets. Haar tas is soms zo dik en zwaar dat ze de snelbinders er niet overheen kan krijgen! De rugzakdrager zorgt er ook voor dat de beker rechtop blijft staan en die niet lekt (onder de spin/snelbinder gebeurde dat dus wel).
Groetjes

Maxime.M

Maxime.M

29-07-2010 om 16:05

Och ja

Dochter heeft trouwens wel 2 pakjes drinken mee naar school (caprisonne of appelsap ofzo) was ik even vergeten. Ik dacht eigenlijk nog los een fles water (en had dan ook nog een grote fles in 'm gedachten)
Maar dan nog... als ze echt alleen maar water wil, dan zou ze voor het gewicht zelfs een leeg flesje mee kunnen nemen en daar vullen. Ik hoor mijn dochter trouwens nooit klagen over te zware tassen, zij heeft een fiets met voordrager en daar doet ze haar tas op. (voelt ze dus niet op haar rug ofzo tijdens het fietsen)

Maxime

Fatima

Fatima

29-07-2010 om 17:34

Voor maan

Je zegt dat de eastpak qua stevigheid tegenvalt in vergelijking met jouw canvas tas van vroeger. Zat er op die canvas ook 20 of 30 jaar garantie?

Hier

Betreffende de tas, eastpak vind ik best prijzig. Oudste twee hebben Jokapie, oudste met draagriem (na 3 jaar versleten helaas) tweede de rugzak. Ideaal omdat hij ook met een beugel op de fiets geleverd wordt. Daar kun je je tas opzetten en hoef je hem niet op je rug te hebben tijdens het fietsen. Deze tassen zijn heel stevig en 30 euro, eastpak zo tegen de 60.
Kaftpapier, kies iets wat het kind leuk vind en dan een tich rollen plakband. TIP : Het is even extra werk maar dan scheurt het een stuk minder. Tape alle randjes af met plakband. Deed ik dat niet (tt haast geen kaft plastic te krijgen meer), dan was het papier al na 1 of 2 weken door.
En scheren, tja alleen doen als het echt nodig is anders moet het voortaan elke 2 a 3 weken. Als je pech hebt elke week. Begin er niet te vroeg mee.
Gr. Rymcke

Enne

Hier neemt 2e broodtrommel mee, gewoon uni model. Oudste niet. Soms pakjes drinken, soms flesje gevuld met aanleng van thuis.
Gr, Rymcke

Puck

Puck

29-07-2010 om 22:33

Prijs eastpak

Rymcke, de prijs die jij noemt voor de meest gangbare Eastpak is echt geen 60 euro hoor. Wij hebben er 40 voor betaald, gewoon in de winkel dus niet eens goedkoop via internet. Maar dan moet je er idd wel zo'n beugel bij kopen à 25 euro voor op de fiets en dan kom je wel weer boven de 60. Maar voor alleen de rugzak zeker niet!

Jokapi en beugel

De fietsdrager hebben wij bij de tas bij gekregen. Hoort er gewoon bij. En anders konden wij hem voor 2,50 los bijkopen.
Jokapi is 30 euro.
Ok eastpak is er in meerdere grootes, oudste moest nieuwe waar ook laptop in past. Dan kom je in de hele dure prijsklasse. va 80 euro. Ok de kleinste va 40. Maar met een motiefje zijn ze leuker en helaas ook stukje duurder, althans hier bij de winkel, misschien hangt dat er ook nog vanaf.
Wij kopen onze schoolspullen hier bij de plaatselijke kantoorboekhandel, heeft giga assortiment.
Gr. Rymcke

Bastet

Bastet

30-07-2010 om 08:18

Marktplaats

Ik heb al een paar keer een prima eastpak op MP gekocht,nog zo goed als nieuw voor de helft van de prijs.
Bastet

Brugsmurfmoeder

Brugsmurfmoeder

30-07-2010 om 10:54

Bedankt

Gisteren hebben we een hele leuke en vrolijke eastpak rugzak gekocht voor 45 euro.
zakgeld wordt 25 euro en daar moet ze dan alles van doen (behalve kleding). Kaftpapier gaan we nog kopen en verder zullen we het benen scheren zo lang mogelijk uitstellen, maar zodra ze er weer over begint moet ze het maar gaan doen.

Wat me opvalt is dat dochter momenteel erg veel moeite heeft met alle veranderingen (lichamelijk, school, nieuwe kamer thuis etc). Dus we maken veel tijd voor haar vrij om alles met ons te bespreken en haar te helpen om alles een plek te geven. is dat ook herkenbaar?

Bastet

Bastet

30-07-2010 om 14:07

En...

Er zijn ook veel leuke boeken over de brugklas,kijk amar eens in de bieb!

meg

meg

30-07-2010 om 18:56

Hier dochter nu naar 2 havo

... dus de brugklas hebben we achter de rug.
Beste tip die ik kan geven: de dresz rekbare boekenkaft. Zoon (al 5 jaar middelbare) gebruikt al die jaren al deze kaften en ze zijn niet stuk te krijgen. Binnen een paar minuten zijn alle boeken gekaft en sterk, stevig en vrolijk ziet het eruit!
Uit de advertentie op:
http://www.dresz.nl/Default.aspx?t=rekboeken&id=15
"Verspil je tijd niet langer met kaften! Uren lang knippen, vouwen en plakken zijn verleden tijd met de Dresz rekbare boekenkaft. Voortaan heb je nog maar tien seconden werk!

De Dresz rekbare boekenkaft is een textiele kaft, die om bijna alle gangbare formaten boeken past. Dit product is super gebruiksvriendelijk en biedt ook een betere bescherming dan gewoon kaftpapier! Vies? Gewoon in de wasmachine en om het volgende boek!

- kaft je boeken in 10 seconden
- niet meer knippen en plakken
- verkrijgbaar in verschillende dessins
- rekbaar van A5 tot A4
- herbruikbaar en wasbaar
- betere bescherming"

Deze kaften zijn bij de kantoorboekhandel te koop, maar duurder, wij hebben ze 'meebesteld' met de boeken waar we die moesten bestellen en in een pakketje van 6 zijn de kaften best betaalbaar. Voor dochter vorig jaar ook aangeschaft, die kan ze dus gewoon komend jaar weer gebruiken. Ze heeft er 14 (2 los gekocht) De werkboeken hoef je niet te kaften, die hoeven niet te worden ingeleverd. Even een investering, maar wel één voor járen.

Beugel op fiets?

Zo'n speciale rugzakbeugel op de bagagedrager? Dat is bij dochter en klasgenoten toch echt not done. Dan ben je een uncoole brugsmurf. Eventueel mag zo'n drager voorop, maar ook dat is eigenlijk niet hip.

Annet

Annet

03-08-2010 om 19:05

Alternatief voor beugel voor rugzak

Dochter (gaat nu naar 2e) gebruikt een kratrek achterop de fiets van Halford. Is goedkoop en werkt prima. We hebben er een spin op vastgemaakt en die aan twee kanten dichtgeklemd. Zo blijft die altijd zitten.
Dochter gaat in zelfde omgeving naar school als dochter van Bintje naar school en zij heeft nog nooit commentaar gehad op het rekje. (niet zelfde school)

Beugel

Ik denk dat bij pubers cool of niet cool niet eens per school werkt maar per afdeling, klas of zelfs per vriendinnengroep. Mijn dochter is in bepaalde opzichten (helaas) zeer gevoelig voor wat er dicht om haar heen gebeurt, vooral op het gebied cool en uncool. Daar hoort een fietsbeugel dus bij maar ook bepaalde kleding etc. Ik probeer veel te relativeren voor haar maar helaas lukt dat haar zelf nog niet zo.
Annet, ik word nieuwsgierig: zit jouw dochter op de school waarvan de naam eindigt op een m? Je hoeft geen antwoord te geven, trouwens.

Mummie

Mummie

04-08-2010 om 15:42

Zoon

Mijn zoon heeft een O'Neill rugzak uitgezocht en wil absoluut geen fietstassen of steun om zijn boeken te vervoeren. Dat is echt niet cool. Hij ervaart het vanzelf en zo'n steun is evt. zo gekocht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.