Suiker
07-05-2012 om 23:12
Help! boek over achtervolgen
Mijn dochter moet op school drie boeken lezen met één thema. Heeft ze achtervolgen gekozen. Daarvoor leest ze 'Ik ben nummer vier', een boek van Simone van der Vlugt en ze wilde 'De jongen in de gestreepte pyjama' lezen, want dat gaat over jodenvervolging. Maar de juf vindt het laatste boek niet goed bij het thema passen.
Hoewel ik zo'n beetje alles lees wat los en vast zit, kan ik geen goed derde boek bedenken. In de bibliotheek kwamen we ook niet echt verder, want we weten niet hoe te zoeken. In de database van de bibliotheek heb ik op variaties van achtervolgen gezocht, maar ik kwam niet verder.
Hebben jullie misschien een idee? Het boek mag niet al te dik zijn (vanwege een lichamelijke beperking kan ze niet al te best lezen, dus dan schrikken dikke boeken af), het moet voor pubers zijn (ze is 13 en leest nog niet echt volwassen boeken). Het thema achtervolgen moet er een beetje in zitten, maar jodenvervolging vond de juf te breed.
Ik hoop dat een van jullie een puber heeft die een leuk boek heeft gelezen dat jullie je herinneren. Zou heel fijn zijn.

margje van dijk
07-05-2012 om 23:31
Ik zou een boek over jodenvervolging goed vinden passen, maar goed.
Heeft je dochter De Hongerspelen gelezen? Wel een dik boek, maar als je eenmaal begonnen bent schiet je er zo doorheen. (Er is ook een film van, momenteel in de bioscopen). Al mijn kinderen (9, 12, 14) hebben dat boek verslonden. En ook man en ik hebben het gelezen, ik kon het ook niet wegleggen. Het gaat niet zozeer om achtervolging, maar wel om het uitschakelen van je concurrenten (letterlijk).
Een ander boek wat misschien geschikt is: "De Renner" van Tim Krabbe. Dat is weer een andere betekenis van 'achtervolging': een renner die uitbreekt met het peloton in de achtervolging. Wordt wel vaker door pubers gelezen (mijn oudste heeft het gelezen). Gaat overigens over veel meer dan slechts die wielerrit, maar goed.
En wat dacht je van Brief voor de Koning? (Is ook een film van). Tiuri moet een brief bezorgen aan een koning van een naburig rijk, en wordt op zijn hielen gezeten door vijandige ridders. Op het eind is het letterlijk een strijd om wie er het eerste is. Is ook wel een beetje een dik boek, maar kinderen worden er wel door gegrepen.
Margje

albana
08-05-2012 om 08:13
Heleen vreeswijk?
Oudste is begonnen met boeken van Heleen Vreeswijk toen ze ong. die leeftijd had....jongste (nu 14) heeft de meeste ook al gelezen.
Ik denk dat meerderen geschikt zijn, maar 'achtervolgen' komt echt aan de orde in 'de stalker'.
Zijn vrij makkelijke boeken om te lezen...net tussen kind en volwassen in, eenvoudig geschreven, echte puberboeken. Ze zijn wel soms erg spannend.
groeten albana

Inge M
08-05-2012 om 08:23
Boek over loverboy?
Ik kan niet op de schrijfster komen, maar het gaat over een jong meisje die via internet verkeerde contacten opdoet. Daarna lost ze het met vriendinnen zelf op door de jongen te achtervolgen.

neteret mut
08-05-2012 om 12:17
Dick bracke
Zou dat iets zijn?, een boek van deze schrijver. bv het boek catwalk, over modellen en stalken.

Sawo
08-05-2012 om 17:07
Torak en wolf
Komt bij op een boek in het verleden met vele achtervolgingen.
succes
saar

Paal
08-05-2012 om 19:06
Bangkok boy
Volgens mij van Carry Slee
Groep 8 leest het graag bij mij. Zelf vindt ik dat ze wel iets ouder mogen zijn.

peetje67
17-05-2012 om 11:01
Loverboy
Ik weet niet zo wie de schrijver is, maar als je hierop googled, kom je het vanzelf tegen. Niet zo'n dik boek, wel ontzettend spannend tot op het eind, en er is ook een nederlandse speelfilm van gemaakt.