Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

14-09-2008 om 16:34

Help! Gepiercede jongen bij mijn dochter op de bank!

Och wat een schok. Mijn dochter lijkt verliefd maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje in paniek ben. Jongen is 18 (zij is 16) en studeert niet, bouwt pop-podia en heeft een baardje en piercings. Brrrr..... Moet ik hem doodzwijgen, de hemel in prijzen in de hoop dat ze er sneller af wilt, boos worden? Ik ben echt met stomheid geslagen,
SIni


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ow sini.....

had vanochtend lichtjes grinnikend dit draadje gelezen, en wilde nog even posten dat ik het (als moeder van 3 iets jongere kinderen) erg leerzaam vond.

Maar nu lees ik je laatste berichtjes...oeps! Dat klinkt opeens wat serieuzer allemaal. Pfff.

Sterkte ermee.....

Ingrid (wat zou mij allemaal nog te wachten staan...)

Karen

Karen

16-09-2008 om 22:57

Adem in ....adem uit...

Heeft ze ook al eens een biertje gedronken? of een glaasje wijn?
Schrik je daar ook zo van? of is dat geaccepteerd.....
Blijkbaar heeft ze vrienden/vriendinnen die haar hiermee kennis laten maken....vervolgens kan ze haar eigen keuze maken.
Hebben wij als voormalig hippies in de jaren '70 nooit iets geprobeerd? Natuurlijk wel! Ook wij waren jong, wilden weten wat er te koop was, en trokken daarna ons eigen plan. Zijn we fout terecht gekomen? Zijn we slecht/verdorven/mislukt?
Welnee!
Praat met haar over wat je denkt te weten, want meer dan iets denken is het niet. Ik kan me nl. nog herinneren dat ik vroeger een paar maand de pil van een buurmeisje in mijn schooltas had....haar ouders mochten het niet weten....ik vond het prima om ze voor haar te bewaren. Wat hadden mijn ouders gedacht als ze dat hadden ontdekt?? Ons kind heeft sex!!! Ze is aan de pil!!!Niets van dat alles dus, ik was daarna nog jaren maagd!

Adem in ....Adem uit....en vertrouw op je opvoeding/normen/waarden die je je kind tot nu toe hebt meegegeven.

Groetjes, Karen

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2008 om 23:11

Karen

Ik heb geblowd (en de rest) alsof ik er voor betaald werd, maar ben tegenwoordig wel goed doordrongen van het feit dat júist ouders zoals ik, die de roerige seventies hebben meegemaakt en gewoon normaal terecht gekomen zijn, de grootste negatieve factor zijn in de huidige drugsbestrijding. het blowtje van nu is niet meer te vergelijken met dat van 30 jr terug. De werkzame stof (THC) is vele malen geconcentreerder en sterker dan toen, de kans op verslaving vele malen groter. Juist een houding van: ach kind, dat heb ik ook gedaan en het hoort er bij - is link naar de pubers van vandaag de dag toe.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2008 om 00:50

Tirza

Ik had gehoopt dat we dit stadium voorbij waren.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2008 om 01:16

Controle

Juist een houding van: ach kind, dat heb ik ook gedaan en het hoort er bij - is link naar de pubers van vandaag de dag toe. ===
Te laconiek over dit soort dingen doen is inderdaad niet verstandig. Ik heb hiervan een voorbeeld in mijn omgeving waar ik echt verbijsterd over ben. Als blowen en meer een gezellig familie gebeuren wordt ben je als ouders niet helemaal wijs in mijn beleving.
Blowen is niet gelijk het startpunt van een fikse drugsverslaving. Het lijkt mij wel belangrijk dat een kind weet dat je het afkeurt. Huisarrest is een duidelijk signaal van je afkeuring, maar ik vrees dat een jongere die het wil proberen ook met huisarrest aan de broek de gelegenheid wel vindt om wiet te roken. Zou het niet meer helpen als je gewoon iedere dag haar spullen controleert? Tas/jascontrole, kastjescontrole, kortom weg privacy. Mijn dochters zouden dat vreselijk vinden.

Bea Crea

Bea Crea

17-09-2008 om 06:20

Heeft ze het blowen van die jongen?

Want nu heb je het over "foute vrienden" maar wie weet doet ze het samen met al die nette, trouwe vrienden...
Ik deed dat namelijk toen wel, dus misschien ook hun in de gaten houden..?

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2008 om 12:03

Geen stadium (kaaskopje ot)

Het is voor mij geen stadium. Het is een speerpunt. Dit forum is openbaar, je bent een ervaren, geroutineerd en gewaardeerd forummer. Dingen die jij schrijft, worden door anderen gelezen en omdát jij ze schrijft makkelijker voor waarheid aangenomen. Algemene beweringen in de zin van: bij jongeren van die leeftijd weet je dat ze aan seks doen - vind ik daarom best "gevaarlijk". Het ís gewoon niet zo, terwijl het juist in jouw postings staat vervlochten als een soort van onontkoombaar feit. Dus ik zal daar op blijven hameren denk ik.
Goed, en nu stop ik. Want me mogen niet meta-discussieren

Tirza

Sini

Toen je schreef: er is iets waar ik mijn vinger niet op kan leggen, hij is een soort van afwezig. (nouja, iets in die trant..., was mijn eerste gedachte: hij blowt! Haha! Sorry, is natuurlijk niet om te lachen, maar het klonk nogal herkenbaar zeg maar... En toen las ik je volgende berichtje.
Lieverd, je woont in een grote stad, je dochter is op een leeftijd waarop ze zichzelf aan het ontdekken is (van binnen), ze is een intelligent meisje. Het is een soort 1 + 1= 2. Ik vind het heel goed dat jullie op deze manier jullie grenzen hebben aangegeven en dat jullie er unaniem in zijn. Ik kan me die leeftijd nog héél goed herinneren, maar ik had niet mijn ouders op die manier in mijn leven dat ze inspraak hadden op mijn doen en laten.
Trouwens, de vrienden die het doen zijn niet persé foute jongeren hoor (in mijn optiek). Met wietgebruik kom je eigenlijk niet veel verder dan een beetje hangen, lachen, filosoferen en eten. Van studeren komt er dan eigenlijk niet zoveel terecht, en dat zou voor mij aanvankelijk de reden zijn om het te verbieden. Als het zo nodig moet, dan wacht je maar tot je op je eigen 2 benen kan staan. Maar dat komt bij mij dus voort uit persoonlijke ervaring...
Heel fijn dat je een goed gesprek hebt gehad en dat je iets hebt om mee/aan te werken met je dochter.
Liefs, Olief

Ik dacht het ook

tirza schreef:" Toen je schreef: er is iets waar ik mijn vinger niet op kan leggen, hij is een soort van afwezig. (nouja, iets in die trant..., was mijn eerste gedachte: hij blowt!"
nou ik dacht hetzelfde! meteen al! tuurlijk....die jongen moest op auditie bij z'n schoonouders en wou dat een beetje relaxed doen....
dat latere berichtje (over dat het echt zo was) las ik pas veel later. volgens mij dat als mij het zo was overkomen dat ik toevallig héél toevallig iets expres zou moeten hebben van dochters tas. weet je zeker dat je man niet ook al een blauw vermoeden had sinilind?
groeten albana

Albana

Dat was Tirza niet die dat zei, dat was ik... Zeker teveel geblowt lol
groetjes, Olief

Albana en olief

..., was mijn eerste gedachte: hij blowt!"

nou ik dacht hetzelfde! meteen al! tuurlijk....die jongen moest op auditie bij z'n schoonouders en wou dat een beetje relaxed doen...."

terwijl het blowen op een schoolreisje is gebeurt waar deze jongen dus niet bij was.

wat ik zo jammer vind:hij is 22 ,werkt,heeft niet gestudeert,heeft een baard en een piercing,DUS hij zal wel blowen ook.
toch een vooroordeel ,zo zie je maar ,ook studerende kinderen zonder piercings blowen weleens of doen iets anders wat hun ouders afkeuren.
ik wens Sini sterkte ,blijf in contact met je dochter ,praat over alles wat zij meemaakt,en probeer je boosheid niet te laten overheersen.

tonny

tonny

17-09-2008 om 19:21

'gewoon'

Vind het ook altijd irritant dat het (vooral vanuit het buitenland) zo 'gewoon' wordt gevonden dat 'iedereen' in Nederland blowt. Ik vind het helemaal niet gewoon en kan me goed voorstellen dat je enorm bent geschrokken, Sinilind.

Vanavond even met dochter (17) over gepraat; hoe het komt dat alcohol zo geaccepteerd is en blowen een heel andere positie inneemt. In hoeverre het ene 'gezonder' is dan het andere, of gezelliger, of gevaarlijker - daar is een lange discussie over te voeren.

Dochter reageerde over de situatie van Sinilinds dochter: 'Als de vrienden van dat meisje ook blowen, zal ze er vast niet zomaar mee stoppen; dat doe je dan gewoon niet... Maar als ze straks van school af is, kom je weer met andere mensen in contact, dan is het makkelijker te veranderen. Op dit moment is er niet zoveel tegen te beginnen, anders is ze al haar vrienden kwijt.'
Tja.

Ik ben blij dat jullie zo'n goed gesprek hebben gehad. Er is inderdaad de afgelopen jaren heel veel gebeurd in jullie gezinsleven; de aanleiding tot het gesprek is naar, maar wie weet hoe zinnig de uitwerking zal blijken te zijn.

Veel sterkte en wijsheid gewenst!

Tonny

Sus-anne

Hihi, denk je dat ik vooroordelen heb? Het ging mij om die "afwezigheid", dat bij mij de gedachte aan wiet triggerde, dat hele uiterlijk kan me niet schelen.
Ik ken mensen van alle lagen van de bevolking die wiet roken.
Moet ik wel erbij zeggen dat toen ik als puber wiet rookte, ik er een soort van uitzag als sini's dochter's vriendje
groetjes, Olief

Olief

gelukkig heb jij deze vooroordelen niet.
ik zag er vroeger uit als het braafste meisje van de wereld,werkelijk keurig,ondertussen heb ik alles gedaan wat God verboden heeft.
mijn oudste dochter is een gothic meisje,met zwart geverfde haren en bijbehorende kleding en make-up,zij wordt vaak uitgescholden voor: Junk.
terwijl zij anti-rook anti-drugs anti geweld en anti-alcohol is.
zo zie je maar,niemand is in een hokje te stoppen,iedereen is uniek.

Tonny

je vind het irritant dat mensen blowen hier zo gewoon vinden.dat begrijp ik deels.
natuurlijk is blowen niet gezond,er zit een verslavings gevaar in,het kost veel geld.
maar aan de andere kant,elke puber neemt weleens een blowtje,net als een sigaretje of een glas alcohol.
dus echt heel schokkend vind ik het niet.
al hoopt elke ouder natuurlijk altijd dat hun kind het nooit zal gaan proberen.

tonny

tonny

17-09-2008 om 23:18

Als het schokkend wordt

is het te laat.

Dát is het probleem, niet het uitproberen op zich (al betwijfel ik het, Susanne, dat álle pubers alles uitproberen, niet iedereen is zo ondernemend, vriendenkringen verschillen enorm en er zijn ook jongeren die er niet nieuwsgierig genoeg of te verstandig voor zijn.)

Hoorde pas van een goede bekende die zich eenzaam voelt, dat-ie nooit meer kan slapen zonder eerst te blowen; teveel drukte in zijn hoofd. Wil er wel mee stoppen, maar het lukt niet meer. Ik zou het heel, heel jammer vinden als dat mijn kind zou overkomen.

tonny

Tonny

wat ik bedoelde: in het geval van sini,s dochter vind ik het niet echt schokkend,wel iets om in de gaten te houden,maar ze is nu niet opeens een junk.

en inderdaad niet alle pubers proberen alles uit,maar ik denk wel dat 98% van de pubers weleens iets heeft uitgeprobeerd: of drank,of drugs,of sigaretten. ze zijn nieuwsgierig,willen stoer zijn ,bij de groep horen,zoeken hun grenzen.dat is toch ook normaal op die leeftijd?

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2008 om 23:39

98% sus-anne?

Volgens cijfers van Jellinek blowt zo'n 6% van de 17jarigen in Amsterdam. Wel eens.
Overigens zien de verslavingsklinieken jóng verslaafden hand over hand toenemen. Verslaafd aan wiet. De cannabis van tegenwoordig heeft een THC-percentage van 25%, en soms loopt dat op tot 45%. Die hoeveelheid is snel verslavend.

Tirza

Tirza

Sus-anne zei dat 98% van de pubers wel eens IETS probeert. Op zich een gok, maar ze had het niet over wiet alleen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2008 om 00:34

Hoewel ik alle begrip heb voor de afkeer

van wiet, ben ik ook het ook eens met Sus-anne. Ik vind het niet echt schokkend. Ik denk dat ik meer zou vallen over het feit dat mijn dochter rookt, dan dat ze er een beetje wiet in stopt. Ik weet ook dat een joint van vroeger niet hetzelfde is als een joint van nu, maar ik denk wel dat veel ouders het gevaar groter maken dan andere risicovolle bezigheden. Zie je een toekomst van alcoholist voor je kind als die het eerste glaasje gedistilleerd heeft genuttigd? Geef je je kind huisarrest na de eerste keer seks? Verbiedt je je kind autorijles te nemen? Nee dat gebeurt niet, terwijl dat ook heel slecht kan aflopen. Ik weet beslist niet hoe het zit, maar kan het ook zijn dat 'men' meer van wiet e.d. schrikt omdat er een semi-illegaal luchtje aan zit?

reina

reina

18-09-2008 om 06:51

Persoonlijk

Persoonlijk begrijp ik nooit dat veel ouders zoveel meer schrikken van wietgedbruik dan van alcoholgebruik. Het kan allebei verslavend werken, het is allebei slecht bij teveel gebruik etc. Ik vind iemand die stoned is niet naarder dan iemand de dronken is ( eigenlijk heb ik veel meer afkeer van het laatste). Het grootste nadeel van wiet vind ik dat het betekent dat er gerookt wordt en daar ben ik helemaal niet blij mee. En helaas het illegale sfeertje wat er omheen hangt, maar dat is een keus vande overheid, die geen problemen heeft met alcohol, maar wel met softdrugs, beetje hypocriet. Er zijn ook zat volwassenen (alom gerespecteerde mensen ) die regelmatg een jointje nemen en daar is niks mis mee. Zelf heb ik er nooit behoefte aan gehad, maar ik hou wel van een glas wijn, beetje hetzelfde ....

rosa

rosa

18-09-2008 om 08:26

Sinilind en verrassingen

Het lijkt mij vooral een nare ontdekking dat je denkt dat het goed gaat met je dochter, dat er niets te zien is en dat er toch iets mis blijkt te zitten.
Ik was een paar jaar geleden in het Anne Frank huis en daar trof me vooral dat de vader van Anne haar pas uit haar dagboeken echt leerde kennen terwijl ze nota bene zo dicht op elkaar zaten een paar jaar. Dat vind ik tragisch en ik hoop toch dat mij dat niet zal 'overkomen'.
Hoe doen andere forummers dat? Of kun je uiteindelijk niet alles voorkomen, hoe belangstellend en open je ook denkt te zijn? Zal wel niet.

Rosa

Rosa

hoe open je relatie met je kinderen ook is,zodra ze puber worden en opgroeien tot volwassene,zullen ze je echt niet alles meer vertellen.en dingen voorkomen kan jij dan niet meer bij je kinderen,dat zullen ze zelf moeten doen.ik heb met mijn oudste dochter een heel goede relatie,heel close,ze legt * al* haar problemen bij me neer en we praten heel veel.
toch vertelde ze me laatst dat ze geslagen is door haar ex vriendje,dat hij haar altijd vernederde en dat ze diep ongelukkig met hem was.en terwijl die jongen bijna dagelijks op de bank zat bij ons,hebben wij nooit iets gemerkt.op mijn vraag waarom dochterlief dit nooit heeft verteld antwoordde zij; ik wilde niet dat jij je zorgen maakte om mij.
hoe ouder je kinderen worden hoe minder ze aan je zullen vertellen,op zich wel logisch,ze worden volwassen,en leven hun eigen leven,en het is normaal dat ze zo ook hun eigen geheimen hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2008 om 11:39

Nare ontdekking

Wij zijn afgelopen jaar ook tot de ontdekking gekomen dat het beeld wat een kind van een bepaalde situatie heeft totaal anders kan zijn dan wat jij als ouder ervan hebt. Ik vond dat ook best schrikken. Ik dénk dat ik het meeste weet, maar in de praktijk zullen er dingen zijn waar ik buiten gehouden wordt. A. om de reden die Sus-anne al noemde, dat een kind je eigenlijk wil beschermen, b. dat een kind je niet wil kwetsen en c. omdat een kind weet dat je het afkeurt. Ik kan wel anders willen, maar zo werkt dat nu eenmaal niet.

Waarom ik dat dacht.......(o.a suzanne)

ik dacht net als olief (sorry voor de persoonsverwisseling en nee, niet teveel gerookt...) eraan dat ie 'stoned' was door de combinatie van de situatie (op auditie bij je schoonouders, waarvan de jongen w.s. zelf ook wel weet dat die niet dolenthousaist zijn over hem....., hij is niet gek natuurlijk) én de opmerking dat ie 'afwezig' was.
zie jezelf in deze situatie.....jij die toch wel houdt van een beetje 'apparte kleding' die een beroep heeft dat nogal 'wild' klinkt, maar al met al ben je toch een erg lieve, keurige meid, moet voor het eerst op bezoek bij je a.s. schoonouders. je a.s. man heeft de zenuwen al en waarschuwt je dat zijn ouders niet zoveel 'gewend' zijn en zich misschien de rambam schrikken van jouw...omdat ze een héél ander type voor hun zoon in gedachten hebben. nou??? zie je het al voor je?? dan kun je voor je gaat toch ook wel een borreltje gebruiken om je hevig opspelende zenuwen een beetje te kalmeren? en om jezelf niet als een op dolgeslagen paard onzin uit te laten kramen........
niet dan??
nou, zo zit dat dus!
en niks kleding of beroep of vooroordelen. gewoon gezond verstand. en ik zal je eerlijk zeggen: "ik snap prima dat die jongen dat nodig had!"
groeten albana

Albana

ik heb het berichtje dus anders gelezen dan het bedoeld was.geen vooroordelen maar gezond verstand.
en met je laatste zin ben ik het hartgrondig eens.

Maylise

Maylise

18-09-2008 om 14:55

Eens met sinilind + vertellen

Ik begrijp Sinilind heel goed. Ik zou er ook absoluut niet blij mee zijn als ik zo iets zou ontdekken. Ik zou ook niet blij zijn mijn veelvuldig drank gebruik overigens. Net als Sinilind zou ik ook de vrijheid van de kinderen met uitgaan ernstig beperken als ik dat soort dingen zou ontdekken.

Wat betreft alles vertellen. Het is denk ik onrealistisch om te denken dat kinderen alles vertellen aan hun ouders na een bepaalde leeftijd. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ik heb zelf ook best wel wat dingen geheim gehouden vroeger voor mijn moeder. Van kleine dingetjes zoals een keer spijbelen wat ik later wel heb opgebiecht tot ook wel een paar serieuze problemen. Nu is mijn moeder ook niet iemand die uitnodigd tot confidenties dus dat is ook wat anders. Ik weet echt zeker dat mijn kinderen ook vast weleens iets doen waar ik niks van weet. Ik heb wel het idee dat mijn kinderen redelijk veel vertellen, ze zijn vrij open sowieso en delen gemakkelijk hun gevoelens. Ze vertellen mij vrij veel, veel meer dan aan mijn man. Als ze iets op willen biechten doen ze dat ook altijd bij mij.

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2008 om 18:15

Appels met peren vergelijken

Kaaaskopje, tussen drugs en alcohol proberen/nemen en seks en autorijles hebben/nemen, zit wel een wereld van verschil.
Om sancties op de eerste twee te zetten heb ik geen énkele moeite mee (waarmee ik niet zeg dat ik dat doe), maar van die andere twee dingen vind ik het zeer apart dat je die in hetzelfde rijtje "vermijdbaar risicovol gedrag" zet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2008 om 18:17

Ik ken mezelf

nog niet eens, laat staan een ander. Ik vond als puber niks zo irritant als mijn ouders die bij dingen zeiden: o, dat is niks voor jou. Of: zo ben jij niet. Ik heb me altijd verbeeld (en dat doe ik nog) dat ik een gecompliceerde persoonlijkheid heb en dat mijn ouders al zéker niet alle donkere krochten van mijn kenden.

Tirza

rosa

rosa

19-09-2008 om 09:20

Ken je kind

Ik heb niet de illusie dat mijn kinderen mij alles vertellen nee. Nu niet en dat zal niet meer worden. Dat vind ik ook niet nodig. Wel dat er vertrouwen is.

Iets anders vind ik het niet te (kunnen) zien dat je kind ongelukkig is, als bij Sinilind en Sus-anne. Dat zou ik erg vinden, als ze dan niet bij jou (of iemand anders) komen, om welke reden dan ook. Maar blijkbaar is dat heel goed mogelijk en mag je hopen dat de basis zo goed is dat ze zelf uit de situatie stappen (zoals de dcohter van Sus-anne) of dat er iets gebeurt waardoor je een ingang krijgt (zoals bij Sinilind).
Toch goed om bij stil te staan.

Rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.