Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
oregano

oregano

22-02-2011 om 18:52

Het is zover, dochter voor het eerst uit naar 12-15 disco...

Daar ging ze net weg met vriendin. Over 3 weken wordt ze 14.Ik heb lang getwijfeld maar nu gaan er meerdere van haar klas. Ze zit in een vast vriendengroepje en veel uit haar klas kennen elkaar al vanaf begin basisschool. Het is zo'n Break disco, alcoholvrij. Maar ja, ik weet wel dat er ook altijd de zgn indrinkers zullen zijn. Zij is zelf wel verstandig, weet dat als ze dingen doet die we niet mogen (zoals drinken) ze niet meer uit mag, dus ik heb haar nu toestemming gegeven.
Toch weer een kort jurkje aan, panty's eronder, geen handschoenen (draagt ze nooit), en daar ging ze.Zag er trouwens wel mooi uit, maar goed ik hou mijn hart vast.
Ik hoop dat ik er goed aan heb gedaan haar dit vertrouwen nu te geven.
Stapje voor stapje loslaten binnen de grenzen, blijft een kunst vind ik.
Oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pffff

Dat is mijn voorland Oregano

Wat zul je heerlijk slapen als ze weer thuis is LOL
Ik kan me voorstellen dat het een hele stap voor je is. En ja, ik weet zeker dat je er goed aan gedaan hebt haar dit vertrouwen te geven. Jij kent je kind als geen ander en dit vertrouwen geef je haar niet voor niets.

Enne... kou is niet belangrijk, fashion is. Al vries je van de fiets af, een muts of handschoenen is echt not done. Als ik mijn puber 's morgens de deur uit zie gaan zonder handschoenen en een stoer jackie waar ik het veel te koud in zou hebben.... Brrrr. Net zoiets als het puber-regenpak (is GEEN regenpak aan).

Ik hoop dat ze een leuke avond heeft gehad, en ze zal je zeker dankbaar zijn dat je haar liet gaan. Haar wereldje wordt groter.

Succes de rest van de avond!

oregano

oregano

22-02-2011 om 22:43

Moppeke

Bedankt voor je reactie, dat had ik even nodig....

theedoek

theedoek

23-02-2011 om 11:07

Ook hier

dochter in januari 14 geworden en sinds kort aan het uitgaan - afgelopen vrijdag naar de soos een dorp verderop (waar ze constateerde dat het verbazingwekkend makkelijk was voor 14 jarigen om aan drank te komen..... ouders in de dorpen laten hun kinderen heel makkelijk naar de soos gaan omdat dit zo vertrouwd lijkt!) En gisteravond dus ook naar Break.

Oregano: het went echt verbazingwekkend snel - en ik volg het met veel plezier want tot nu toe is het nog "een open boek".

We hebben wel een aantal basisregels opgesteld - b.v. altijd een sms-en als we daar om gevraagd hebben, "bij twijfel niet oversteken" (gelukkig tot nu toe redelijk gezond verstand, nooit alleen over straat 's avonds, en natuurlijk de standaard geen alcohol cq drugs. Over dat laatste maken we ons geen zorgen tot nu toe. Ze moet vreselijk lachen om domme pubertjes die indrinken en zich vervolgens geen raad weten met de gevolgen daarvan.
We hebben met name aangegeven dat ze vrijheid krijgt zolang ze bewijst daar mee om te kunnen gaan. Hopelijk heeft dat voorlopig het gewenste effect.

Loslaten wordt na een tijdje toch makkelijker.
En over kleding (of het gebrek eraan bij - 7 graden) maak ik me niet meer zo druk. Zolang ik maar mijn dikke trui aan mag....

succes!!

oregano

oregano

23-02-2011 om 11:27

Theedoek, ook break?

Hier in het noorden?
Ja, ze heeft het leuk gehad, geen gekke dingen gehoord. maar alleen via sms en even gebeld om 23.15, ik lag al in bed, ze sliep bij een vriendin waarvan de vader hen had opgehaald ( ik hoorde hem op de achtergrond, dus tone was ik weer rustig ☺).
Ik heb haar deze vrijheid inderdaad met dezelfde redenen gegeven als jij.
oregano

theedoek

theedoek

23-02-2011 om 11:38

Oregano: er gaat niets boven....

Dezelfde break dus - dochter ging samen met een groep meiden van de 2 gyms en t werkman - en logeerde bij een klasgenootje in de stad (dat scheelde weer een late reis vanuit ons dorp ten noorden deze keer - want dat moet nog wel wennen)

Soos dorpen en alchohol

Wij hebben hier in het dorp gelukkig geen soos en daar sta ik ook niet om te springen. Wat dorpen verderop zijn wel wat jeugdsozen en ik ben verbaasd hoeveel van de klasgenoten van mijn zoon al drinken. Afgelopen schoolfeest was het zo erg dat 1e klassers echt stomdronken op school kwamen (hoe het kan dat het personeel het niet doorhad is mij een raadsel) en dat er dus gewoon flessen drank in de kluisjes lagen. De kinderen die er niet zo goed tegen konden hingen al spugend in de wc.

Ik vind het best zorgelijk hoe hele jonge pubers met het fenomeen drank om gaan. Onze zoon krijgt de kans om zijn eigen chillhok te maken in de tuin en daar zijn puberpleziertjes te hebben maar tot zijn 16e komt er geen drank in.

Onze zoon mag wel naar teenageparty's maar ook daar drinkt de jeugd eerst in bij de naastgelegen super.

Fiorucci

Fiorucci

23-02-2011 om 13:09

Nikus

Veel scholen alhier hebben al een blaasplicht bij binnenkomst bij schoolfeesten.

oregano

oregano

23-02-2011 om 14:00

Theedoek ☺

Mijn dochter zit ook op het werkman, brugklas 2. Mijn dochter logeerde dus ook bij een klasgenootje ook al wonen wij wel in de stad

Fio

Dat moeten ze hier ook invoeren. Hoewel, je ziet het als docent toch ook wel als een pubermeisje van 13 straal lam is? De school heeft maar 200 leerlingen en niet iedereen was er. Wel waren alle docenten er.

Stomtoevallig was er op een andere school ook een schoolfeest gaande en ook daar dezelfde perikelen.

theedoek

theedoek

23-02-2011 om 16:11

@ oregano/ @ nikus

Oregano

dan is er dus kans dat jouw dochter nog 2 euro terugkrijgt van de mijne.....

Nikus

ook bij onze school wordt voor binnenkomst bij de bovenbouwfeesten geblazen - ten minste in theorie, volgens dochter: Met name onschuldig ogende meisjes uit de 3e kunnen zo doorlopen.
Er is zeker toezicht bij de feesten maar met veel leerlingen in het grensgebied van 15/16 jaar blijkt dat toch ook niet mee te vallen. Ik kan me voorstellen dat ook niet alle leraren precies door hebben wie precies hoe oud is. Dochter zal straks in de 5e best door de mazen van de wet kunnen glippen - ze is dan 15 maar dat zal niemand doorhebben; ze mixt lekker weg tussen haar 1 a 2 jaar oudere klasgenoten.

Op de onderbouwfeesten wordt er op alcohol gecontroleerd maar ook energy drankjes zijn verboden. Die zijn bij de bruggers een stuk populairder dan de breezers.

oregano

oregano

23-02-2011 om 17:19

Theedoek

er ontgaat mij even iets....Kennen zij elkaar denk je?

theedoek

theedoek

23-02-2011 om 17:59

@ oregano - volledig ot

gezien de samenstelling van de groep van gisteravond zou het zo maar kunnen dat ze elkaar kennen. 1 van dochter's vriendinnen en "stapgenote" zit in Werkman 2.

oregano

oregano

23-02-2011 om 21:26

@theedoek,

Theedoek, wat is de werled toch klein Leuke nick heb je trouwens.
Mijn dochter had maar 2 euro mee (zakgeld natuurlijk alweer op, na vele aankopen bij de AH tussen de middag...)en had dus geen 2 euro uitgeleend .
Ik hoorde dat het allemaal goed was verlopen, behalve een klein opstootje oid, en een dronken meisje..Toen ik doorvroeg zei ze: mam, daar let ik allemaal niet op, ik ben druk met dansen..... Dus punt.
Van de week hadden we het ook nog even over blowen en toen zei ze dat als ze dat wilde uitproberen ze dat met mij dan zou doen..Ik zei dat ik er niet tegen kan (lang geleden eens weer gedaan) maar dat ik het wel graag van haar wil hoeren als ze die behoefte heeft, maar eerst nog maar even een paar jaar wachten dacht ik zo..
Dus ik hoop dat het zo zal verlopen, maar misschien is dat wel illusie, eerst de experimentele zaken bespreken met je moeder.Toch klonk ze heel serieus en had ik het idee dat ze het nu op dat moment ook echt meende.
Was het voor jouw dochter ook de 1e keer?
oregano

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.