digimoe
04-01-2014 om 18:59
Het loopt de spuigaten uit
Wij hebben 3 kinderen tussen 11 en 16 jaar oud en wij vinden dat het de spuigaten uitloopt met alle digitale apparatuur, maar vooral met het gebruik ervan. Kinderen gebruiken hun laptop voor huiswerk, maar mogen ook elke dag uurtje vrij op dat ding. Ze leveren hem iedere avond beneden in. Telefoons moeten ze ook inleveren voor ze naar bed gaan.
Maar oh wat zijn ze stiekem. Toch op internet terwijl wij denken dat ze huiswerk maken. Stiekem 's nachts hun telefoon weer pakken etc. 0900 nummers bellen om weer aan rangen of dingen te komen om een spel te kunnen uit breiden. Waardoor we dus een norme rekening kregen. Man en ik zijn het meer dan zat. 0900 nummers hebben we inmiddels geblokkeerd, dus dat kan niet meer. Huiswerk beneden maken kan niet. Alle 3 hebben ze of een vorm van ass of ADHD en hebben de rust van hun kamer nodig om te kunnen werken. Cijfers zijn overigens goed. Beneden zijn teveel prikkels en dat werkt echt niet. Ik werk 2 dagen en kan ze dan na school ook niet in de gaten houden.
Het maakt me nog niet eens zo uit dat ze teveel op hun laptop of telefoon zitten, maar vooral dat ze zo stiekem zijn. Ik denk dat ze niks te kort komen. In de praktijk zitten ze vaak langer dan een uur en ook hun telefoon hebben ze altijd in de buurt. Waarom dan stiekem dat pakken? Ze hebben dat ook een tijd met snoep gedaan. Oudste heeft ons al een keer eerder met een enorme rekening opgezadeld via sms diensten en nu doet die het dus gewoon weer!
Ik merk dat ik mijn kinderen niet meer vertrouw en dat vind ik zo erg. Wie heeft tips?

Katniss
04-01-2014 om 19:05
En als je het loslaat?
Sms-diensten e.d. zou ik niet toestaan, dat zouden ze mooi terug mogen betalen van hun zakgeld. Maar voor het overige kun je het volgens mij beter loslaten. Mijn kind mag onbeperkt op haar laptop/IPod, met als afspraak dat alles achter slot en grendel gaat als de schoolresultaten kelderen (m.u.v. schooldoeleinden).

Leen13
04-01-2014 om 20:00
voorkomen
Ik zou toch proberen de kosten te voorkomen. Je kunt ze prepaid geven voor sms-en en thuis kunnen ze dan met de WIFI whatsappen. Of anders een beperkt abonnement, waar beperkt geld op staat. Daar weet ik zelf niet zoveel vanaf maar heb ik hier ook weleens voorbij zien komen. Zelf houdt ik het voor onze mobielen nog steeds op prepaid. Ik loop zelf ook niet graag met zo iets kwetsbaars op zak.
Al helemaal niet nu de Samsung Galaxy at random betaalde wifi buiten aanneemt en het beltegoed wegloopt.
We hebben al van alles geprobeerd maar nu is de afspraak ook buiten uithouden. Alleen gebruiken thuis of om een sms-je of iets te sturen en dan weer uit. Je geld loopt gewoon weg.
Verder zou ik me er niet meer mee bemoeien. Dat stiekume komt omdat je ze dwingt, daar houden pubers niet van. Kun je wel doen maar dat zijn dan de consequenties. Je bevordert slecht gedrag en dat zou ik al helemaal niet willen met kinderen met iets bijzonders.

Suze
05-01-2014 om 09:20
Wat ik zou doen is
1. Maatregelen treffen om kosten te voorkomen
2. Goed gesprek met de kinderen waarom je blokkeert, voor zover dat kan, en waar je verder probleem mee hebt. In dat gesprek zou ik vooral vragen aan ze wat ze er zelf van vinden. Serieus naar ze luisteren en jouw probleem op tafel leggen. Maar neem ze serieus. Leg ze je zorgen en mogelijke consequenties uit. Maar niet teveel verbieden. Ik vind dat verbieden wel mag, pubers hebben grenzen nodig, maar ik zou er eerst een goed gesprek aan wagen en wel zo min mogelijk verbieden. Dus bijv. pas maatregelen treffen als hun cijfers omlaag gaan.
3. Voor de jongste zou je evt. nog iets strictere regels kunnen hanteren. Tenzij die al erg pubert, dan werkt dat vast ook niet meer.
4. Laat ze evt. kosten die zijn ontstaan of nog ontstaan, die je dus niet kunt voorkomen, volledig zelf terugbetalen, ervan uitgaande dat je ze eerder hebt uitgelegd dat ze bepaalde dingen niet mochten doen ivm de kosten. Wie niet horen wil moet voelen..... Dan voelen ze het in hun portemonnee/zakgeld/spaargeld, dat werkt soms beter dan woorden.

Evanlyn
06-01-2014 om 11:12
hollands nieuwe
Die hebben een abonnement waarbij je niet over het maximum heen kan. Verder: misschien mobielen etc. 's nachts achter slot en grendel? Wat vinden ze er zelf eigenlijk van? Ik zou er eens over praten. Zijn hun schoolresultaten slecht door het computergebruik? Als dat niet zo is, zou je kunnen proberen het gebruik overdag vrij te laten en 's nachts alles in te nemen. Of iets anders, wat er ook maar werkt. En dan ook uitleggen hoe belangrijk het is dat jullie elkaar kunnen vertrouwen, maar dat je best bereid bent om ook te luisteren naar hun wensen en problemen. Lastig hoor.
Hier is iedereen ook computerverslaafd, maar de kinderen vinden het goed dat beeldschermen beneden slapen, omdat ze ook wel beseffen dat ze zichzelf geen dienst bewijzen met nachtelijk beeldschermgebruik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.