sita
02-04-2010 om 11:37
Het'vergeten'van de puber, ik weet het even niet meer
Ik moet even stoom afblazen, heb net een potje zitten janken, ik weet het niet meer.
Straffen of niet..
Ik ging even hardlopen en zei tegen mijn dochter (13) je bent nog wel even thuis he?
ja natuurlijk. Kom ik terug, geen sleutel mee, geen mobiel, niks, is ze weg!!!
Op goed geluk naar een vreindinnetje gelopen, ondertussen plofte ik bijna uit elkaar van boosheid, en ja hoor daar zat madam.
Ik heb weer eens gescholden (straks volgt het al inmiddels bekende schuldgevoel), ook dingen gezegd als slome etc.
Krijg ik net een smsje dat ze dacht dat ik een sleutel had en ze zo haar zwemspullen komt halen voor vanmiddag...
Moet ik haar nu straffen of is het beter te denken: volgende keer gewoon mijn sleutel meenemen.
Maar zo loop ik steeds achte de feiten aan heb ik het gevoel.
We hebben net een week achter de rug van preken, gesprekken op school omdat het daar ook niet bijzonder goed gaat (brugklas 2-jarig gemengd VMBO-T/havo/VWO). Als ze zo makkelijk blijft denken over van alles komt ze niet in Havo 3. MSN en Hyves is het enige wat belangrijk is en haar pleziertjes. ik weet dat het een egocentrische fase is, maar soms vind ik het wel moeilijk...
Laatst zou ze mij tegemoet fietsen met een rugzal voor de boodschappen want mijn fiets was weggesleept vh station. komt ze eindelijk aanfietsen, zonder rugzak.....
Nou ja, ik hou vreselijk veel van mijn dochter maar moest even mijn hart luchten..
bedankt.

koentje
02-04-2010 om 12:46
Tja.
ik dacht hetzelfde. Je kunt toch niet de verantwoording bij je dochter leggen omdat je geen zin hebt een sleutel mee te nemen?

emma43
02-04-2010 om 13:39
Herkenbaar
Zou hier ook zo kunnen gaan.Inderdaad duidelijker zijn.
Jij vraagt aan je dochter of ze zo nog thuis is en dan denk je dat je dochter begrijpt dat je geen sleutel bijhebt.Die link zou mijn dochter ook niet leggen.Alles duidelijk vragen en uitleggen waarom.

Kaaskopje
03-04-2010 om 00:03
Sorry Sita, ik kan de rest alleen maar gelijk geven. Ik weet echt álles af van laks, laconiek, vergeetachtig, dwars, enz. gedrag, maar ik kan het voorval daar werkelijk niet onder plaatsen. "Je bent zo nog wel thuis hè?" kan betekenen "Gezellig als ik je nog tref." Of: "Ik wil weten of je nog weggaat." Het betekent niet "Wacht je op me, want ik heb geen sleutel."
De tas is een typisch voorbeeld van een vergeetachtige puber, maar om eerlijk te zijn, of misschien tot mijn schande, moet ik bekennen dat mij dat zelf ook zou kunnen overkomen. "Als je hoofd niet vastzat zou je die ook vergeten," is een geliefde uitspraak van mijn man. Je kunt daar nijdig over worden, maar het is het niet waard om groter te maken dan nodig is. Geen tranen in ieder geval. En ook hier, ik ben een tranendeskundige. Ik vergiet ze bij de vleet

Bastet
03-04-2010 om 08:06
Sorry,maar.......
het moet echt duidelijker tegen pubers,is mijn ervaring.Als ik wil dat ze thuis zijn omdat ik geen sleutel heb,moet ik dat ook zo zeggen.En dat vergeetachtige,ach...de appel valt hier niet ver van de boom..
Pubers zijn soms sloom,staat in hun taakomschrijving.

Damajo@
03-04-2010 om 11:04
Straffen?
Ik zou eerder zeggen: je excuus aanbieden. Waarom is het nodig te gaan schelden? Vind jij het gewoon/prettig dat men je gaat uitschelden als je een fout maakt?Als het al een fout was, want waarschijnlijk was het haar niet eens duidelijk wat er fout aan was.
Als het gewoon is om zo uit de slof te schieten dan had zij jou ook mogen uitschelden omdat je je fiets verkeerd had geparkeerd ? Nee, in plaats daarvan is ze zo aardig om je tegemoet te fietsen, dat ze daarbij de rugzak vergeet is des pubers. In plaats van te mopperen had je haar ook 20 cent kunnen geven en haar even een plastic tasje laten kopen.Probeelm uit de wereld en niemand gekwetst.
Probeer eens tot 10 te tellen.En lees de adviezen van Cobi eens, in een draadje hierboven. Goede tips.
Wat MSN en Hyves betreft:mijn zoon was daar ook te druk mee. Op school ging het zeer matig.Ik heb een duidelijke limiet gesteld. Hij heeft nooit een computeraansluiting op zijn kamer gehad.Te verleidelijk.Spelconsoles heb ik ook tijdelijk in beslag genomen.Verder heb ik hem altijd helpen plannen, daar zijn pubers namelijk vaak veel slechter in dan wordt aangenomen. Toen het beter ging op school mocht hij ook iets langer achter de PC. Zo hebben we hem de HAVO doorgesleept( meneer was niet erg gemotiveerd) en nu op het HBO heb ik hem losgelaten.Hij doet nu eindelijk iets wat hij leuk vindt en het gaat goed.
Wat mij altijd helpt bij ergernissen is de gedachte dat hij gezond-,niet aan de drank of drugs is of verkeerde vriendjes heeft en dat ik daarom in mijn handjes mag knijpen. Vele ouders hebben het veel moeilijker met hun geliefde kroost.
Succes,
Damajo

sita
03-04-2010 om 11:40
Dankjulliewel!
Ik heb veel aan deze reacties, vooral omdat ze allemaal dezelfde mening hebben en het dus duidelijk is dat ik zelf duidelijker moet zijn. Ik kan het nu ook beter relativeren en hopelijk meer loslaten in de toekomst.
Ook merk ik dat ik tegen mezelf aanloop en daar zal ik iets mee doen.Toen ik 14 was moest ik van de Havo naar de mavo en daar kwam ik in een klas met andere meiden en ben ik gaan blowen en de jaren daarna alleen maar meer dingen gedaan die niet goed waren, allemaal stiekem omdat mijn ouders zo streng waren. Dit wil ik niet, te streng, maar ook niet te 'los'zeg maar en daar worstel ik best wel mee. Ik had geen enekel contact met mijn ouders, en ik nu wel met mijn dochter en dat is heel waardevol.
Ik wil haar zo graag behoeden voor de problemen die ik mezelf heb aangedaan indertijd....Maar ik weet wel dat dit niet de juiste manier is.
Ook de reacties van Coby heb ik veel aan, ik heb het in mijn oren geknoopt.
Toch zal het nog wel eens voorkomen dat ik even stoom met afblazen en dan is het fijn dat dat ook hier kan ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens
Dus bedankt dames,
Sita

Damajo@
04-04-2010 om 14:41
Andere uiterste
Ja het is vaak lastig om je eigen "blinde vlekken" onder ogen te zien.Mijn puberzoon voelt feilloos aan waar hij mij mee kan raken en ik moet oppassen dat ik mezelf dan geen schuldgevoel laat aanpraten maar consequent blijf.Zo houdt hij bijvoorbeeld heel slecht financieel overzicht en geeft veel geld uit aan snacks, roken etc. We hebben afspraken over sparen ( hij gaat over 1,5 jaar een half jaar naar het buitenland en wil dan wat achter de hand hebben) maar nu wil hij steeds dat ik geld overmaak van zijn spaarrekening.Dat doe ik dus niet, want er staat bij lange na nog niet op wat hij straks nodig heeft.
Stoom afblazen kan hier prima en ik ken ook nogal wat collega's met pubers dus dat scheelt. Verder zijn er over dit onderwerp ook leuke boeken geschreven.Ach, we komen er wel, ooit. Naast deze klaagzang moet ik zeggen dat ik vooral ook veel lol heb met mijn puber.
Damajo