Ingrid
09-09-2010 om 11:08
Hij is op mijn dochter verliefd...
Ja, ik moet er heel erg aan wennen. Dochter is bijna 14 en ze heeft een soort vriendenclubje waarmee ze al voor de vakantie optrok. Nu is één van de jongens op haar verliefd. Hij is 15, zit een klas hoger. Zij vindt hem heel aardig, maar weet niet echt op ze ook verliefd op hem is. Ze is er heel open in naar mij toe en vraagt ook veel dingen over verliefd zijn en zo. Gisteren vertelde ze me dat ze nu verkering met hem heeft. En of hij morgen mag komen en mee eten. Gaat wel snel. Hij is hier twee keer geweest, aardige, beetje verlegen jongen met dezelfde interesses. Nu is ze echt nooit bezig geweest met jongens, dus dat verbaast me enigszins wel. Ze is een stoere, jongensachtige meid, houdt niet van uitgaan, make up of shoppen. Wel van zwaardvechten, boogschieten, struint altijd in de natuur rond. Ze is een mooie meid om te zien met lange blonde haren. Ik had ook al gemerkt als ik met haar door de stad liep, dat er veel naar haar gekeken werd en daar werd ik niet echt blij van, als je snapt wat ik bedoel.
Tja, hoe ga ik hier mee om. Ik vind het erg leuk allemaal, maar aan de andere kant tja...nu al een vriendje. Wie heeft tips, ik heb hier dus helemaal nog geen ervaring mee.
Bijv. moet ik eens kennismaken met zijn ouders of zo? Mag hij hier blijven slapen op haar kamer? Ik noem maar iets...

Kaaskopje
09-09-2010 om 12:26
13 jaar en verliefd
Ik vind een 13 jarige die verliefd is geen probleem, maar ik zou niet aanmoedigen dat het al erg 'volwassen' vormen aan gaat nemen. Dus niet op haar kamer slapen, dat kan best nog wachten. Ik ben soepel in de tijd die verliefden samen mogen doorbrengen. Ik las in eerdere draadjes dat sommigen een limiet stellen aan de bezoeken over en weer. Ik vind dat ze dat zelf moeten bepalen. Zolang het huiswerk en eventuele andere verplichtingen als sport er niet onder leiden. Bij elkaar eten vind ik ook prima. Waarom een vriendin wel en de verkering niet? Kennismaken met de ouders kan altijd nog. Daar is het nu nog wat vroeg voor. Als zijn ouders jullie uitnodigen, zou ik er op in gaan. Dat kan nooit kwaad vind ik.
Mijn dochter is ook een leuke meid met blonde wapperende krulharen. Ik heb me daar geen moment benauwd door gevoeld. Het komt zoals het komt, drukmaken komt wel als het nodig is

albana
09-09-2010 om 12:41
Misschien niet zo serieus?
Ik weet niet hoor,maar zoals jij het omschrijft en hoe je dochter is....krijg ik een beetje de indruk dat jij er meer van maakt dan het al 'is' zeg maar.
Het klinkt een beetje zoals onze jongste in groep 8 verkering had. Die jongen beweerde ook errug verliefd te zijn op dochter, met de bijbehorende verschijnselen...(rood hoofd, buikpijn, stotteren..etc.) Dochter niet op hem, maar ze vondt 'm wel aardig. Toen hij verkering vroeg wilde ze het eerst niet, omdat ze bang was dat ze moest kussen...maar welnee,dat wilde hij ook niet! (yoek, bah!) het resulteerde in een verkering waarbij je lekker bij elkaar op de bank zit en verder samen vooral speelt of naar de bios gaan.Ongeveer zoals je met je beste vriendin omgaat... Ondertussen is het al weer uit...Onze oudste(16) heeft een redelijk serieuze verkering sinds een half jaar en die jongen eet ook wel eens mee en ik heb z'n ouders 2 keer ontmoet. 1 keer toen ik dochter kwam ophalen en 1 keer toen zij zoon kwamen halen (i.v.m. tijdstip) hahaha. Dochter wilde niet eens dat we elkaar 'officeel' leerden kennen...Dat zou de boel té serieus maken (mam, we zijn nog lang niet verloofd?).
Dus gewoon zien wat ervan komt en hoe het zich ontwikkeld en je eigen grenzen bepalen van wat jij vindt kunnen in jouw huis en haar leeftijd/ontwikkelingsfase en niet.
En verder doe je gewoon zoals je met een vriendin ook zou doen (qua eten enzo).
groeten albana

koentje
09-09-2010 om 12:41
Ingrid
probeer er een beetje van te genieten! Je zegt zelf dat het een beetje verlegen jongen is, hij is net een jaartje ouder... prima toch?
En nee, natuurlijk gaan ze niet direct samen slapen. En als ze dat wel zouden willen dan kun je dat weigeren. Daar zijn ze erg jong voor maar het komt wel voor op die leeftijd. Maar maak je daar nietzo druk over! het is gewoon een hele leuke spannende tijd voor je dochter. Jij moet haar een los laten nu om haar 'vast 'te kunnen houden. Ik bedoel: als je je te veel zorgen maakt, voelt ze dat aan en dat geeft spanning. Ze zal je dan nietzo snel meer laten delen in haar gevoelens.

Ingrid
12-09-2010 om 15:28
Bedankt
Bedankt voor jullie reacties. Het is gewoon allemaal nieuw voor mij. Maar ik geniet er echt van! het is zo leuk om te zien, ze zitten dan gezellig samen op de bank een film te kijken en ze kunnen ongelofelijk de slappe lach krijgen, hij dus ook.En wat ze onder verkering verstaat weet ik dus ook niet precies. Gewoon een hele goede vriend denk ik. Vanavond eet hij weer mee.

ann
12-09-2010 om 16:53
Beetje maat houden toch wel
Ken persoonlijk een meisje van 14,dat ondertussen al ruim een jaar verkering heeft (jongen is 4 jaar ouder welliswaar) en het gaat er allemaal nogal heftig aan toe in die zin dat ze om beurten bij elkaar blijven slapen en de ouders zijn om het zachtjes uit te drukken,in de wolken met de gang van zaken.Natuurlijk gaat ieder hier op zijn eigen manier mee om,maar ik ben zelf moeder van een 14-jarige en ik ben me er ondertussen ook van bewust geworden,dat ze redelijk wat aandacht begint te krijgen van het andere geslacht.Ze is op korte tijd van een klein teer meisje uitgegroeid naar een knappe jonge vrouw bijna.Raar toch hoe sommige meisjes plots veranderen he.
In ieder geval...moest mijn dochter morgen komen vertellen dat ze een vriendje heeft, zou ik hier heel nuchter op reageren.Echt blij zou ik er zeker niet mee zijn.Veel hangt af van hoe je als ouder hier tegenover staat.Op die leeftijd hebben ze echt nog wel regels nodig,ook al zijn ze smoorverliefd en lijkt de wereld rondom hen even niet meer te bestaan.
Blijven slapen bij elkaar zou ik zeker niet meteen toelaten.De kat eerst een beetje uit de boom kijken en zien hoe alles verloopt.Rustig blijven en niet teveel meegaan in de hele situatie.Dat ze elkaar geregeld zien lijkt me logisch maar ze hoeven echt niet constant op elkaars lip te zitten,is nergens goed voor.Maak duidelijke afspraken met je dochter én die jongen en kijk dan hoe alles verloopt.Kennis maken met zijn ouders hoeft nog niet meteen.Dat kan later altijd nog wel.

Kaaskopje
12-09-2010 om 19:50
Maat houden
Hoewel ik het er ook wel mee eens ben dat een rustige start beter is dan holderdebolder snap ik toch niet helemaal waarom verliefde pubers maat moeten houden in de frequentie waarmee ze elkaar mogen zien. Zou je dat zelf als volwassene ook pikken? "Ga je nu alweer naar Flip, je hebt hem gister nog gezien?" Dat is juist wat je wilt als je verliefd bent.
Mijn maatlat is: haal je goede cijfers, kom je overal op tijd, (bij jongeren die mogen werken) lijdt je werk er niet onder. Praktische punten dus.

Bastet
13-09-2010 om 06:55
Kaaskopje
Als ik eraan toe mag voegen: laat je beste vriendin niet stikken,ben ik het geheel met je eens.
Bastet

Kaaskopje
13-09-2010 om 16:41
Bastet
Ja precies, maar meer dan een raadgeving zal het niet zijn wat mij betreft. Ik hou als moeder geen agenda bij waarin ik noteer hoe vaak ze met iedereen afspreekt. Als ze vriendin laat stikken moet ze zelf op de blaren zitten als dat fout gaat.

ann
14-09-2010 om 08:31
Maat houden...
Een beetje maat houden lijkt me gewoon nodig om de realiteit een beetje onder ogen te blijven zien en dàt is dat pubers van 13-14 nog veel te jong zijn om reeds zelf te bepalen waar ze zomaar gaan en staan.Verliefd zijn is mooi,spannend,vertederend...maar een relatie hebben wil niet zeggen dat je de rest van de wereld hoeft te vergeten he.Vaak klampen ze zich zo hevig vast aan die jongen of meisje,dat ze de rest zoals vrienden en familie wel eens durven vergeten.Ze moeten leren dat niet alles om die ene draait,want als er een haar in de boter komt,moeten ze ook nog kunnen terugvallen naar hun oude leventje.Natuurlijk willen ze samen zijn en elkaar zo vaak mogelijk zien,maar als ouder hoef je dit daarom nog niet toe te laten.Met afspraken maken bedoel ik dus niet dat ze goede punten moeten blijven behalen om hun vriendje te mogen zien.Die goede punten behaal je voor jezelf.
Mijn andere dochter was 15,5 toen ze haar huidige vriend leerde kennen,vond ik ook behoorlijk jong nog,maar we maakten afspraken en dat verliep rimpeloos.Omdat ze naar school moest zagen ze elkaar tijdens de week niet(belden wel natuurlijk)
Enkel in't weekend gingen ze om beurten naar elkaar toe en dat ging zonder morren of problemen.

Tirza G.
14-09-2010 om 16:19
Ervaring
kun je niet overdragen. Dus het gaat onze kinderen gewoon gebeuren: ze worden stapelverliefd en zien Beste Vriendin Sinds Eeuwen gewoon niet meer staan. En op een gegeven moment gaat de verkering uit of de vriendin confronteert haar en dan is het janken
Zo was het vroeger, zo was het nu. We kunnen zeggen wat we willen, in mijn tijd (toch een dikke 30 jr terug) stond al in de Tina: laat je vriendin niet stikken voor een vriendje.........en vandaag de dag staat het er nóg.
Tirza

Maylise
14-09-2010 om 17:42
Vrienden
Vrienden roepen zelf de verliefde jongere wel terug heb ik het idee als deze iets te veel opgaat in de nieuwe leefde. Mijn ene zoon en zijn vrienden gebruiken daarvoor de immer charmante uitdrukking bros before hoes. En nee, die wil ik hier in huis niet horen verder maar ik weet dat ze het gebruiken.
Maylise

Kaaskopje
15-09-2010 om 01:30
Punten halen om elkaar te mogen zien
Met afspraken maken bedoel ik dus niet dat ze goede punten moeten blijven behalen om hun vriendje te mogen zien.Die goede punten behaal je voor jezelf. ===
Nee zeg, dat zou wel erg streng zijn! Met het laatste heb je gelijk. Ik denk anders over mijn bemoeienis dan jij. Ik heb me nooit bemoeid met vriendschappen, dus ga ik dat nu ook niet doen met verkering. Mijn dochter is ook hevig in love en wat ik waarschijnlijk wel in de gaten moet houden is of haar huiswerk er niet onder gaat lijden. Dan grijp ik wel in.

Marjolein
16-09-2010 om 17:00
Koester de openheid
Beste moeder,
Het is heel normaal dat u 14e jarige kind ineens interesse heeft in jongens. Vooral een jongen die wat ouder is, want de jongens in haar klas zullen veel kinderachtiger zijn (jongens lopen meestal wat achter in de ontwikkeling)
Je moet juist blij zijn dat ze zo open is en hem mee naar huis neemt, dan ben u er tenminste 'bij'.
Het is moeilijk voor een meisje van 14 om echt te zeggen of ze verliefd is, maar het is natuurlijk wel spannend en interessant om een vriendje te hebben.
Sommige meiden experimenteren al met sex rond die leeftijd, al is dat natuurlijk wel vroeg. Wijs haar wel op die zaken, verbieden heeft geen zin, want dan wordt het alleen maar spannender.
Duidelijke afspraken maken over slapen gaan ed zal ik wel maken. Het is toch helemaal niet nodig dat ze bij elkaar blijven slapen als ze dichtbij elkaar wonen.
Koester de openheid van uw dochter en geef vertrouwen in haar. De ouders ontmoeten is wel erg serieus...De meeste relaties rond die leeftijd houden niet heel lang stand. Gaat ze nu echt langer met hem, dan kan u haar eens wegbrengen naar het vriendje en even een hand geven aan de ouders.
Succes!