Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
angel3

angel3

01-09-2015 om 09:34

hoe gaat het met de verse brugpiepers?

Onze oudste is net begonnen op het VO. Wat zag hij ernaar uit en wat valt het tegen! Hij vindt het zo moeilijk. Zoveel informatie, helemaal alleen zonder vriendjes, elke dag een end fietsen, wennen aan het rooster en snap ik dat wel? ben ik wel op de goede tijd op de goede plek? Had ik huiswerk? nee toch? maar de app staat vol hysterische klasgenoten die elkaar allemaal zitten op te jutten over wel/niet huiswerk. Hoe gaat het met jullie brugsmurf?

Hier

Valt ook niet mee. Niet zozeer het wennen aan reizen (ook een flink eind, alleen) en gebouw, maar gewoon de hoeveelheid huiswerk. Het feit dat hij niet lekker eerst een uur kan "chillen" als hij thuis komt. Het kost me nog wat moeite om hem duidelijk te maken dat al zijn voetbaltrainingen (en zelfs de busreis zelf) nu onder "chillen" vallen
Ik moet zeggen: ik vind de hoeveelheid huiswerk dan ook niet mals. Echt héél veel wiskunde. Dagelijks nieuwe woordjes in allerlei talen, een verslag schrijven over jezelf, opdrachten voor aardrijkskunde etc etc.
Het zal wel wennen, maar het kost moeite. Het gat tussen basisschool en deze laat zich voelen.

Odile

Odile

01-09-2015 om 10:57

Het wordt snel beter!

Het is alsof je het over mijn oudste hebt Angel! Drie jaar geleden begon zij in de brugklas, geen vriendinnen, onzeker, zoveel veranderingen... Kapot was ze de eerste weken. En, inderdaad, wat Anneque zegt: wanneer heb ik nu eens tijd voor mezelf (en dat onderweg naar de manege, eh... nu!)

Na een paar weken vond ze haar weg, was ze op wat meisjes afgestapt (zit helemaal niet in haar, dus dat was een enorme stap), voelde zich niet meer zo verloren. En nu heeft ze zo veel geleerd, staat stevig in haar schoenen, heeft haar zaakjes op orde en is niet meer van de leg als er iets niet zo gaat als ze van tevoren bedacht had. In het begin heb ik die app vervloekt met al die halve of verkeerde informatie die heen en weer ging. Later bleek het toch wel handig.

En nu is mijn jongste vandaag voor het eerst naar het VO. Nog introductie, dus nog geen huiswerk. Gelukkig een grote zus boven zich die het allemaal uitlegt en relativeert. Je zoon heeft even last van het lot van de oudste. Maar het went echt en het komt echt goed! Mijn oudste sleepte zich in het begin van vakantie naar vakantie en aan het eind van het jaar was de conclusie: zo, wat is DIT jaar snel gegaan!

angel3

angel3

01-09-2015 om 11:20

fijn

te horen Odile en oom Annque. Tuurlijk weten wij het dat het goed gaat komen maar af en toe breekt mijn moederhart wel. Hij voelt zich nu echt 'onveilig'. Een beetje basisloos en het kost hem inderdaad enorm veel energie. Ik hoorde gisteravond de app nog om 22.15 uur. Toen lag hij al ruim een uur te slapen En inderdaad hier valt nu ook de sport onder chillen en tijd voor jezelf maar zo ervaart hij dat natuurlijk niet. Hij zei gister: jemig ik vind het helemaal niet leuk en het wordt alleen nog maar meer . Ja groter worden gaat met horten en stoten en het went ook vanzelf. Hij doet zo dapper zijn best. We hadden afgesproken dat hij zelf zijn tas en boterhammen op orde moet hebben, maar stiekem doen wij dat nog maar even. Daar krijg ik dan een dikke knuffel voor

Odile

Odile

01-09-2015 om 11:41

lekker verwennen, die brugpiepers!

En dat het meer wordt, tja... Dat riepen ze hier op school ook altijd. Maar ik weet dat oudste in het begin uuuuuren bezig was met huiswerk en dat is later nooit meer zo geweest. Misschien wordt het wel meer, maar het wordt in ieder geval makkelijker. Ze krijgen er veel meer handigheid in.

mijk

mijk

01-09-2015 om 11:51

hier nu een naar de tweede en het is zoveel makkelijker

Dan vorig jaar... Zijn dagen zijn nu veel langer maar hij kan beter plannen. Hij is geen energie meer kwijt aan waar is dit lokaal. Heeft een pauzeroutine zodat hij er in ontspant.

Echt komt goed.

Mijk

Jessica O

Jessica O

01-09-2015 om 12:23

idd wennen

Helaas kan mijn zoon op dit moment nog niet zelf het hele eind (10km) naar school fietsen, dus speel ik noodgedwongen voor taxi.... da's ook best wennen
Klas vind hij leuk, school ook, alleen 1 leraar. Zijn klasgenoten hadden al gezegd dat die leraar de pik heeft op mijn zoon. Gisteren al even besproken wat hij kan doen. Hij gaat dus het eerstvolgende mentor uur het bespreken met de mentor.

Maar jeetje zeg, wat worden ze ineens een stuk "groter" van een paar weken vo!

lisbeth

lisbeth

01-09-2015 om 13:01

Zwaar

School op best wel een afstand, dus vroeg vertrekken terwijl kind absoluut geen ochtendmens is. Vanochtend vloeide dus al de eerste tranen. het er naar toe gaan ging vanochtend ook niet soepel dus brugpieper kwam op dag twee te laat op school. Echt rot.

Perzik

Perzik

01-09-2015 om 13:12

Moe maar wel leuk

Hier ook school op afstand, en de enige van haar oude school, maar ze springt 's ochtends uit haar bed.
Einde week wel moe, en er is al van alles misgegaan (gymspullen kwijt, fiets kwijt, weg kwijt in vreemde stad) maar ze heeft alles zelf opgelost en ik zie haar daarvan groeien.

Huiswerk is nog wel een dingetje, ik sta haar nog wel veel bij. Ondanks de hoeveelheid heeft ze nog tijd om twee avonden in de week te sporten, en de middagen in het weekend met haar vriendinnetjes van de oude school te spelen. In het weekend doet ze 's ochtends haar huiswerk en daar is ze beide dagen twee uur mee bezig. Door de weeks ongeveer een uurtje per dag, soms minder.

Ze vindt het heel leuk op school en dat scheelt. Ze krijgt steeds meer de routine erin, en regelt al veel zelf (tas 's avonds inpakken, telefoon aan de lader, brood smeren etc.). Alleen dat rotweer 's ochtends om naar het OV te fietsen, dat vind ik zelf wel een domper. Ze is al een paar keer goed nat geregend.

Kortom; hier positieve ervaringen met een hoop leermomenten. Ik zie haar groeien.

Juline

Juline

01-09-2015 om 16:57

Hier ook een brugsmurf!

En ze komt enthousiast uit school, genieten is dat. Maar het is nog maar de tweede week. Huiswerk doet ze uit zichzelf, en heel serieus. Tegen jongere zus: "nee, ik heb nu geen tijd meer om met je te spelen. Ik moet huiswerk maken!"

De routine moet er nog wel inkomen. Voordat de tas is ingepakt, alle boeken bij elkaar gezocht, dat duurt wel even. Ze heeft al vriendinnen en de middelbare is veeel leuker dan de basisschool!

huiswerk? nee hoor heb ik niet

Die van mij is nu op werkweek om elkaar beter te leren kennen. Week 1 (nou ja, dat waren 2 dagen) deden ze alleen maar leuke activiteiten om elkaar en school te leren kennen. Week 2 was de eerste echte schoolweek, maar ik heb kind misschien 2 dingetjes huiswerk zien doen. Is wel een montessorischool, misschien scheelt dat? En nu werkweek dus.

Kind moet 6.30 opstaan en is rond 16.30 thuis door reistijd. Dat is wel vermoeiend. Maar school is nu al heel gezellig! Vind ik als ouder fijn om te horen van een 'schoolhater'...

Hier ook Montessori

Maar dus bérgen huiswerk.....vooral wiskunde.

maria

maria

01-09-2015 om 21:17

hier nog maar net

begonnen, vandaag. Dochter had het fijn gehad, vond alleen de jongens in de klas niet leuk en vond dat jammer! (Denk dat ze gehoopt had op echt spannende jongens in de klas?
Is er helemaal klaar voor, alles prima georganiseerd. Komen alleen héél wat dilemma's bij kijken, jee...Zo zijn vriendinnen van plan loodzware rugzak (laptop plús alle boeken) op rug te laten op fiets, terwijl ze van mij haar tas op bagagedrager moet doen, met een spin nog wel! (Ze had vandaag ontdekt dat alleen jongens uit de klas een spin gebruiken..)
Het viel me wel enorm mee dat ze vandaag niet alleen een regenjas aan wilde maar zelfs een regenbroek. Gelukkig kon ik nog wat vinden want daar hadden we geen rekening mee gehouden dat ze die durfde aan te doen (Deed dat vorig jaar absoluut niet en hoeft nu niet heel veel verder)

Ben erg benieuwd. Dochter is er eigenlijk erg relaxed onder. Terwijl ze van montessori bs komt en bij het wisselen van een 'bouw' (3 jaar) zelfs paniekerig was. Ze is ook gewoon erg gegroeid afgelopen jaar.
Denk dat overgang van montessori naar gewoon wel tegen kan vallen. Dochter is het niet gewend stil te zitten en te luisteren een groot gedeelte vd tijd en doet graag haar eigen ding. Hoop dat daar een beetje ruimte voor gaat zijn.

En mijn brugsmurfje

Vindt het ook zwaar en de tas ook .

Het is onze jongste dus ik weet dat het straks beter wordt maar de overgang van basisschool naar tweetalig VWO is enorm. Ook voor mama, want wiskunde in het Engels is echt even slikken en goed kijken wat er precies bedoeld wordt.

Ook idd de verzuchting: wanneer heb ik vrije tijd? Heel herkenbaar.
Even doorzetten dus.

ander geluid

Hier 1 dochter in 1vwo en 1 dochter in 1havo/vwo. Ze vinden het allebei erg leuk. Nou is het huiswerk nog wel heel redelijk, dat begint pas echt mee te tellen vanaf week 4 of 5. VWO-er is nu op werkweek, de ander is net gisteren teruggekomen. Ook erg leuk gehad, ook al is ze wel moe . Vrijdag zijn ze allebei weer thuis, vooral voor hen betekent dat heel, heel veel bijkletsen! Klas is leuk, de meeste leerkrachten zijn wel okay, sommige echt leuk en sommige echt niet .
Maar, ze zijn opgeruimd, opgewekt, doen het beetje huiswerk heel trouw en hebben leuke klasgenoten. Ondanks het dagelijks fietsen van 26 km (retourtje) en 3 keer voetballen in de week, gaan ze nog steeds goedgehumeurd door het leven (gelukkig!)

Marieke

Marieke

03-09-2015 om 17:08

reactie van mijn derde klasser

Mam, waarom dacht ik dat middelbare school leuk was na de basisschool? Ik kon niet wacht tot het zover was, ik weet nu wel beter, arme smurfjes, zo komen er nog wel achter! Na de vakantie had ze echt geen zin in school en nu zit ze al weer volop in het huiswerk, de eerste toetsen zijn al aangekondigd.
Maar, ook zij is moe, ze moet haar routine weer helemaal krijgen, ze vergeet soms dingen, wil te veel afspreken / tv kijken / chillen op de bank, kortom alles wat ze ook in de vakantie deed en dat kan niet meer. Verder heeft ze nog een oppasbaantje, hup weer wat chill-tijd weg. Tja, het leven van een puber gaat niet over rozen, vind zij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.