Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jun

Jun

28-07-2010 om 10:19

Hoe komen jullie pubers de vakantie door?

Mijn oudste is nu 13 jaar, heeft het eerste jaar VO overleeft en hij is duidelijk aan het bijkomen. Beetje computeren, lezen en rommelen. Hij heeft de kunst van het bankhangen tot een hoger niveau getilt.
Als een echte asperger vind hij het gebrek aan contact met iemand anders dan zijn moeder en vader geen probleem, broertje verdraagt hij en af en toe spelen ze een uurtje samen. De tweede week van zijn 8 weken vrij had hij kamp van scouting en over een week gaan we een weekje weg met het gezin.
Ik zal gewoon moeten accepteren dat hij zo tevreden is, maar ik ben zo benieuwd wat al die andere leeftijdsgenoten doen! Op de basisschool zagen we de kinderen in de buurt nog regelmatig en speelden ze als ze thuis waren samen op straat, balletje trappen en zo.
Dus wat doen jullie pubers die hele lange vakantie?
Groetjes van Jun

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Hier komen ze ,net als bij jou hun vrije tijd hangend,rommelend,en tevreden door.
je hebt dus een heel normale puber

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-07-2010 om 14:33

Computer en pc

Hier een dertienjarige die bij voorkeur de hele dag achter de computer zit of TV kijkt, als het kan met een fles cola en een zak chips binnen handbereik.
En tot zijn grote plezier heeft hij een 'baantje'. Via zwager met eigen bedrijf, doet hij allerlei photoshop-klusjes. Gewoon thuis hoor, op zijn eigen computer, maar hij vindt het leuk om te doen en verdient er een zakcentje mee.
Afspreken met vrienden doet hij niet, daar heeft hij nooit veel behoefte aan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-07-2010 om 14:34

Computer en tv dus

Computer en tv en doelde ik dus (en niet computer en pc)

Bastet

Bastet

28-07-2010 om 18:27

Hahaha....

Heel herkenbaar,slapen,gamen,slapen,eten,slapen,
folders lopen,slapen,douchen,liefst 30 minuten,krantenwijkje van vriend lopen,slapen,computeren.
Bastet

Vic

Vic

28-07-2010 om 18:33

Beeldschermtijd

Hoe rijmt dit met de maximale beeldschermtijd die ik normaal gesproken in allerlei draadjes voorbij zie komen? Ik ben er wel blij mee hoor, dat het 'normaal' is. Ik probeer mijn pre-puber altijd tot (fysieke) actie aan te sporen, maar zelden met het gewenste resultaat.

Jun

Jun

28-07-2010 om 19:44 Topicstarter

Oh echt?

Hij is normaal

Hier nog zo'n normale puber

Haha leuk om te lezen dat er heel veel dit doen. Hier uitslapen, tv, pc of DSI, beetje hangen op de bank, eten en dan vooral laat gaan slapen, maar in de ochtend wel een gat in de dag slapen. O,ja en af en toe tussendoor met een diepe zucht wat kleine klusjes voor mij doen. Honden uitlaten, stofzuigen, boodschap doen en dan vooral daarna weer goed uitrusten. Hij zegt zelf dat hij zijn hersens ff heeft uitgezet.

Ik las net ff aan hem voor dat er meer waren die zo vakantie vieren, hij moest er erg om lachen.

Zelf vind ik dat gehang soms ergelijk, maar ik begin er langzaam aan te wennen. Volgend jaar maar een vakantiebaantje haha, dan mag dat qua leeftijd.

Groetjes, Pinkelot

moeder van een scout

moeder van een scout

28-07-2010 om 22:04

Scoutingkamp

Dochter is 10 dagen op scoutingkamp! Dat is niet bellen, gamen, msn'en, hyven, uitslapen, filmskijken, muziek luisteren, lezen, tekenen, shoppen, bij vriendinnen rondhangen, zwemmen, kamer opruimen en mij helpen met van alles in het huishouden (ok, grapje) wat ze normaal zou doen.

Hanna

Hanna

28-07-2010 om 23:00

Hier

Volgens mij zijn mijn pubers en hun vrienden een uitzondering op de regel. Vorige week zijn ze bezig geweest met een actie voor een goed doel, met een stuk of 10 pubers. Iedere dag om half 7 uit bed en op tijd naar bed, om de dag erna hetzelfde te doen. Ze waren doodmoe aan het eind van de week. In het weekend hebben ze een paar dagen uitgeslapen. En deze week barst het hier in huis van allerlei vrienden. Iedereen blijft slapen, ze gaan fietsen, naar de stad, hardlopen, op bezoek bij een vriendin, samen zwemmen en weet ik wat nog meer.

In de avond halen wat kinderen (soms 1 of 2, maar ook wel eens een stuk of 8) hun slaapspullen op, gaan samen nog een filmpje kijken of ze staan heel vals te zingen bij de wii.

Ze ruimen met zijn allen de troep die ze maken op en hebben gewoon plezier. Vandaag hebben ze met vrienden samen hun slaapkamers uitgemest (was ook behoorlijk nodig). Al met al ik geniet van al die geweldig leuke momenten. Wij gaan niet op vakantie, maar ik zou ook niet weten waarom ik wel zou willen gaan. Computer, ja daar controleren ze af en toe hun mail en hyves. En soms even via msn wat extra vrienden uitnodigen.

Groet,
Hanna

Maylise

Maylise

29-07-2010 om 00:37

Verschilt

Mijn zoon van 16 heeft bijna drie weken doorgebracht achter de PC, TV en met een boek. Hij is alleen een paar keer wezen tennissen. Verder niks. Nu zijn we op vakantie bij familie in het buitenland en ik zit achter de PC want het leuke van freelance werk is dat je op de meest onmogelijke tijden klussen krijgt. Dat laatste terzijde is zoon hier wel wat actiever, overdag ondernemen we van alles en gaat hij mee. Hij gaat met de neven naar het strand of de stad in en verder zitten ze ook vaak gezamenlijk achter de PC maar dan is het dus een sociale activiteit. Straks gaat hij nog vrijwilligerswerk doen hier in de omgeving voor een paar weken.

Mijn dochter van 13 is weer heel anders. Zij zit ook wel eens achter de pc maar verder is ze heel actief. Toen we nog in Nederland waren was ze elke dag wel op stap met vriendinnen: naar de manege, tennissen, skaten, winkelen, ijsjes eten in de stad, naar de bioscoop, bowlen en heel veel naar het zwembad. Nu hier bij de familie is ze ook veel op stap. De meeste dagen gaat ze met nichtjes naar het strand of winkelen of met ons mee op bezoek of dingen ondernemen. Het strand is wel favoriet nu, zwemmen, zonnen en eindeloos kletsen met de nichtjes over jongens en andere zaken.

Maylise

Martien

Martien

29-07-2010 om 15:14

Zelf opgevuld met kampjes

Hier precies hetzelfde (12j net 1st middelbaar achter de rug).
Een dag thuis verloopt als volgt :
voor 10 uur soezen en eventueel lezen
indien ontbijt klaar staat, onbijten anders languit in zetel ploffen en tv kijken tot ze eruit gejaagd wordt
met lang gezicht eten en kleden (als we geluk hebben doucht ze zich ook nog eens)
verder de ganse dag computeren, lezen of tv kijken; indien al deze dingen tijdelijk 'verboden' worden, slaagt ze erin vanuit haar zetel de anderen gade te slaan (over schouder meekijken naar zus of papa, ja die doet dat ook graag in z'n vakantie, die computeren). Ik wordt er helemaal gek van.
's Nachts heeft ze moeite met slapen, omdat ze overdag veel te weinig energie heeft verbruikt. Komt ze om 2u klagen dat ze nog niet slaapt. Allich zou ik ook niet kunnen van een hele dag in bed, zetel of stoek te hangen.
Gelukkig is ze vorige week op sport/muziekkamp geweest. Ze schakelde net over van viool (na 5 jaar) naar piano. Gelukkig heeft ze nu een dikke bundel partituren die ze kan oefenen. Ze merkt door haar muziekale bagage, dat ze met oefenen flink vooruit gaat (zit nu op een week op niveau waar de beginners ongeveer een jaar over doen). Hierdoor speelt ze ongeveer een half uurtje per dag piano. Pfff ze is nog maar thuis sinds zondag en ik erger me blauw. Vooral dat gepuf als je het waagt haar aan het werk te stellen
Maandag vertrekken we op reis. Gisteren is ze in de bib een boek gaan halen over survival. Daar heeft ze leuke tips gevonden over hutten bouwen en over sloten springen,... Ze hoopt dat de camping naast een bos ligt, zodat ze die dingen eens kan uitproberen (maar eens naar het bosje lopen op 100m van ons deur, pfff daar is niks aan, daar is niks te doen??? arghhh)
Gelukkig gaat ze de 2 laatste weken van de zomervakantie surfen in de put (2km van ons deur). Ze is dan toch buiten van 9u45 tot 16u15.
Daarna nog een paar dagen en gelukkig begint de school opnieuw.
Omdat haar resultaten op vele vlakken bedroevend was, hebben we besloten dat ze toch verder mag in de gekozen richting (Latijn), maar dat ze de laatste 2 weken haar Latijn van vorig jaar moet herhalen. Voorzie mij nu al op alle dagen discusies en strijd. Ze is zeer creatief, vooral in het bedenken van excuses om niet te hoeven werken
Hoelang duurt die puberteit ook alweer
Courage pubermama's

ilsepilse

ilsepilse

29-07-2010 om 20:06

Sporten /werken

de jongste van 12 is een weekje op voetbalkamp vd knvb geweest, we zijn 1,5 weekje in Belgie geweest en nu weer thuis, meestal gaat hij 1,5 u a 2 u voetbaltrainen (met papa - nog id ziektewet en geeft instructies), dan douchen en eventueel afspreken met buurjongens/vriendjes.
Oudste van 15 moeilijk uit zijn bed te krijgen s'ochtends en s'avonds erin te krijgen(mam iedereen is nog wakker ... om 2u snachts??)... hij heeft nu wel een vakantiebaantje voor de volgende weken, hiervoor ging hij vaak naar het skatepark id middag of een potje basketballen met zijn vrienden.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2010 om 00:22

Werken en zo

Mijn jongste dochter valt nog onder de categorie 'puber'. Ze werkt heel veel voor zakgeld voor haar vakantie. Volgende week gaat ze tussendoor ook nog 'even' een halve week met haar vriend naar de camping waar zijn ouders zitten in Frankrijk. De bofkont
Mijn oudste dochter valt eigenlijk onder de rubriek 'jong volwassen', maar zij is al een week op kamp geweest en werkt nu. Ze heeft weer een leuke vakantiebaan gevonden en mag daar na de vakantie als invalster blijven werken. Vooral dat laatste is erg goed nieuws. Naast het werk vermaken de dames zich uitstekend. Met msn'nen, stadten, 'chillen', naar het strand als het warm is, je kent het wel.

Ook aktieve pubers

Hier is oudste puber(16) ook aktief...ze zit wel achter msm en hyves,maar dat is meer om af te spreken of te horen wat 'ze'(=vriendengroepje) vandaag gaan doen..
Eigenlijk heeft ze elke dag of avond wel wat. Daarnaast heeft ze nog de weken voor onze vakantie (examenjaar dus vroeg vakantie) gewerkt. Op een camping samen met 2 vriendinnen en dat was zo leuk en gezellig dat ze er ook regelmatig in hun vrije tijd heen gingen (erg groot zwembad,buiten en binnen én een survivalbaan..).Verder gingen ze zwemmen in een grote recreatieplas alhier of shoppen (dat verdiende geld moet toch omgezet worden) of ergens anders shoppen (met trein,fiets etc.). Ook hebben ze een drietal keer zelf een babeque aangericht, dan 's bij de een en dan's bij een ander, zelf vlees+salades gekocht/gemaakt en dan zo de avond doorbrengen. Ze moest nog optreden met haar pianojuf,dus daar was ze ook druk mee met oefenen. En ze heeft verschillende keren paard gereden voor een vriendin die met vakantie was en wiens paard bereden moet worden tijdens haar afwezigheid.
Nee hoor, hier heeft puber helemaal geen tijd om te hangen of zich te vervelen.
Jongste puber (12) verveelt zich ook niet. Die 'speelt' nog gewoon op straat of belt vriendinnen om te komen en dan bekijken ze hun nieuwe schoolspullen (gaat naar brugklas) of gaan tekenen of bomen klimmen of voetballen met de jongens of waveboarden met de jongens of een-wieleren of....
Nou ja, hier in ieder geval pubers voor wie de vakantie nog wel máánden kan duren.
groeten albana

Jun

Jun

30-07-2010 om 22:08 Topicstarter

Puber van nu

Bedankt voor alle leuke reacties, goed om te horen dat er meer zijn die veel hangen. Hij vermaakt zich wel.
Maar het doet mij ook goed om te horen dat er ook nog genoeg actieve rondlopen, zo herinner ik mijn eigen puberteit. Wat deden de hangpubers voor de computer en 24 uur tv tijd eigenlijk?

Hij is wel een flink stuk gegroeid, dus om nou te zeggen dat hij niets gedaan heeft. Hij zei het zelf vanmiddag, "mam, ik kan mijzelf voelen groeien".

Groetjes van Selma

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2010 om 19:52

Jun

Ik verbaas me ook wel eens over het feit dat ik als puber toch echt de zomer wel doorkwam zonder computer en tv overdag. Ik heb het nu over zo'n 35 jaar geleden. Ik ging met vrienden fietsen, wandelen, op de kamer van een vriendin zitten e.d.. Ik heb twee zomers gebollenpeld (vreselijk!). Ik zal me heus wel eens verveeld hebben, zeker als mijn beste vriendin op vakantie was, maar ik genoot toch genoeg van mijn vrije tijd.
Mijn kinderen hebben ook nog meegemaakt dat er geen computer was. De oudste was 8 toen we er een kochten. Ook in het begin dat we de computer hadden, hadden we geen internet. In die tijd fantaseerden ze hun vrije tijd gewoon vol met clubjes. Er werden toneelstukken in elkaar gezet, ze hadden een clubhuis gemaakt, dat soort dingen. Vanaf 10 jaar mochten ze ook zonder mij naar het zwembad. Gelukkig zijn ze nog steeds actief genoeg tijdens vakanties en staat de computer/laptop regelmatig uit.

Rockie

Rockie

31-07-2010 om 20:23

Veel werken

Ik kan me van vroeger nog voor de geest halen dat ik veel werkte in de vakanties.

Nu ook zo met mijn puber die de afgelopen 3 weken van maandag tot en met zaterdag gewerkt heeft. Vandaag heeft ze vakantie en gaan we weg voor 3 weken, dan is het een weekje rust en dat zit ze in de organisatie van het jeugd vakantiewerk. Die ene week en de week na het jeugdvakantiewerk staat er dus nog niks op de planning en dat is ook wel lekker, kan ze daar een beetje hangen.

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 08:08

Ja,maar...

Jun heeft het over een zoon van 13,op die leeftijd kun je hooguit,zoals ik al schrijf over mijn zoon van 13,een folderwijk lopen ofzo!Mischien wat auto's wassen,maar veel meer toch niet.Mijn zoon van 18 loopt elke zaterdag plus doordeweeks een paar dagen post bij TNT.
Bastet

Rockie

Rockie

01-08-2010 om 11:14

Pubers

Jun vraagt hoe andere pubers de vakantie doorkomen, dus naar mijn idee doelt ze niet alleen op 13 jarigen.
Mijn puber is 15.

13 jarigen kunnen in de vakantie, als ze willen, prima aardbeien gaan plukken of iets dergelijks. Een paar jaar geleden in de brugklas van mijn dochter werkten verschillende kinderen een paar weken op het veld.

Even gekopieerd van ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid:

Wat mag je in je vakantie doen als je dertien of veertien bent?
Je mag klusjes doen of iemand helpen bij het werk, maar je mag niet in een fabriek of met
machines werken. Bovendien moet er altijd iemand aanwezig zijn die op je let. Je mag dus
niet zelfstandig werken.
Voorbeelden van werk dat je mag doen:
• oppassen bij familie of kennissen;
• helpen bij het verspreiden van folders en huis-aan-huisbladen;
• helpen in de huishouding bij een gezin;
• helpen bij licht werk op een (kinder)boerderij of een manege;
• helpen bij licht werk in een pretpark, camping of een speeltuin;
• helpen bij lichte werkzaamheden in de land- en tuinbouw, bijvoorbeeld groente en
fruit plukken (maar niet als er pas is gespoten met bestrijdingsmiddelen);
• helpen in een winkel, zoals helpen bij het inpakken en vakkenvullen (maar niet achter
de kassa).

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 15:54

Vakken vullen?

Nee,hier doen supermarkten dat echt niet,vakken vullen is pas vanaf 15.Aardbeien plukken is leuk,als je daar net woont,midden in de randstad gaat die vlieger niet op..

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2010 om 16:44

Ja hier ook

13 jaar is nog net te jong voor ´legaal´ werk, buiten folders lopen dan. Ik kan me voorstellen dat als je in de buurt van kassen, of een ander landbouwbedrijf woont er in de zomer wel eens wat te verdienen valt voor deze leeftijd. Maar daar moet kind dan wel zin in hebben. Bij 15-16 jaar begin ik lichte druk uit te oefenen van ´zou je niet een baantje zoeken?!', bij 13 jaar nog niet hoor.

Rockie

Rockie

01-08-2010 om 19:31

Folderwijk extra

Van mij hoefden ze ook niet verplicht met 13 jaar een vakantiebaantje te hebben maar als ze zelf iets willen doen vind ik dat wel een prima instelling.
Als er geen kassen in de buurt zijn zou het alternatief kunnen zijn dat ze een folderwijk extra nemen, daar worden hier ook veel jongeren voor gevraagd omdat de vaste folderbezorgers ook op vakantie gaan.

Maar daar ging het niet om, de vraag was hoe onze pubers de vakantie doorkomen, niet wat er gedaan kan worden op die leeftijd. Ik denk dat als je puber persé wil werken, dat er best iets te vinden zal zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.