annemoontje
04-10-2010 om 10:03
Hoe krijg ik mijn zoon wat allerter....
mijn zoon, net naar de middelbare, is een slimme, sociale en aardige knul, dus niets verkeerd maar....hij is zo slordig en onhandig met bepaalde dingen; eten: hij morst altijd, zit altijd scheef op de stoel, vergeet op te ruimen, zijn schoolboeken (net gekaft!) zien er al niet meer uit, vergeet regelmatig zijn jas uit zijn schoolkluis te halen (16km fietsen naar school) fiets is al 2 keer stuk gegaan door laks gedrag etc etc...nu heb ik heb gezegd dat ik maar weer straf ga uitdelen, alleen maar om hem wat bewuster te laten worden hoe belangrijk het is om tijd te nemen om goed te zorgen voor zichzelf, meehelpen met het gezin, en zijn spullen....wie herkent dit? (vast velen onder jullie en hij heeft natuurlijk ook een grote mond, weet het allemaal beter op dit moment, maar zijn gedrag is echt van een 8jarige...

Bastet
04-10-2010 om 10:50
Puber
Heel veel ouders van jonge pubers zullen dit herkennen!Dit is,zeker bij jongens,nogal typerend voor hen.
Blijven herhalen,herinneren,soms ook op hun bek laten gaan,zelf consequenties dragen,etcetc.

Nowee
04-10-2010 om 10:53
Nee hoor
hij gedraagt zich niet als een 8-jarige, hij is gewoon lekker aan het puberen!
Heel herkenbaar en het schijnt over te gaan (sprak zij hoopvol....).

Jujube
04-10-2010 om 11:06
Straf?
Waarom zou je straf gaan uitelen omdat je zoon chaotisch is? Hij zal zelf toch de consequenties van zijn daden ondervinden wanneer hij zijn jas op school laat, zijn boeken vergeet, te laat komt, zijn schoolboeken niet netjes kan inleveren aan 't eind van het schooljaar, etc.
Je hebt hier te maken met een puber. Mijn zoon was/is ook een sloddervos/chaoot, maar dat is de aard van het beestje. Toen hij na te laat komen steeds heel vroeg op school moest komen was het snel afgelopen met te laat op school komen. Fiets kapot door laksheid/onvoorzichtigheid? Zelf reparatie betalen. Straf lijkt me onnodig.
Groet,
Jujube

Brianna F
04-10-2010 om 11:23
Hee
Je beschrijft mijn dochter toen ze die leeftijd had. Die presteerde het zelfs om haar fietssleutel in de lucht te gooien, waarop ze dat ding nooit meer heeft gevonden. Dag fietsenmaker, daar zijn we weer, slijpt u het (veiligheids)slot er eventjes af.
Meer dan 1 opdracht kon ze niet aan, dus als je zei: doe boven de deur even dicht en neem dat boek mee, dan kwam ze alleen met het boek beneden, deur stond nog te klapperen.
Hoe ze aan tafel zat, Joost mocht het weten, maar haar trui was altijd een levendige geschiedenis van haar afgelopen maaltijden.
Handschoenen, daarvan gingen er gerust drie paar per winter doorheen. Kocht altijd dezelfde zodat ze bij de overgebleven handschoen matchten. Parapluus. Ik denk dat ik de hele omgeving van de school voorzien heb van kleine opvouwbare parapluus, die altijd op vreemde wijze (kind: ik snap ook niet hoe dat kan) uit haar tas verdwenen. Over haar fiets zal ik maar zwijgen, maar de fietsenmaker en wij gaan op de "oude jongens, krentenbrood manier" met elkaar om en sinds hij ons als klant heeft gaat hij verdacht vaak op vakantie.
En het ergste vond ik altijd die onverschilligheid als ik stond te "snikken" bij weer een kwijtgeraakt item.
Ook zelf de spullen laten betalen hielp niet. Boeiuh was het woord wat ik het meeste hoorde toentertijd. Maar geloof me: HET KOMT GOED!

Pennetje
04-10-2010 om 15:09
Haha, hier ook
Van een net, ordelijk groep 8 meisje is mijn 12jarige dochter veranderd in een slonzige brugpieper. Belt ze van het station dat haar fietssleutel nog op school (12 kilometer verderop) ligt en oja, ook haar jas. Goh het is weekend, twee dagen zonder jas, best vervelend. Heeft ze een wiskunderepetitie, ligt haar geodriehoek nog thuis, moet ze een tekening inleveren dan propt ze die zo in haar tas dat het ding onherstelbaar gekreukeld en beschadigd raakt, gaan ze met gym oefeningen doen voor een cijfer, vergeet ze haar gymspullen, moet ze naar ballet, is ze haar balletschoenen kwijt, die blijken dan al een week in haar fietstas te zitten (fiets staat elke dag de hele dag op het station). Hier is het nog maar net begonnen, ik denk dat we het ergste nog niet hebben gehad.

albana
04-10-2010 om 15:11
Meisje
Ik heb zo'n vrouwelijke variant. Wij laten haar (al zeker 2 jaar) de consequenties gewoon zelf dragen. Dus handschoenen kwijt is mooi pech, ze 'krijgt' maar 1 paar per jaar. Al eerder (ergens eind basisschool) zijn we ook bewust opgehouden met te waarschuwen voor 'vergeten' spullen en/of controle erop. Het werkte toch niet...Ze werd er alleen maar lakser op. Gymkleren kwijt? Nou dan gym je maar in je oude pyama voor mij part. Jas vergeten? Nou doe maar een oude aan of eens kijken misschien heb ik...? (vooral dat laaste is opeens wel boeiuhh want vreselijk toch voor een puber?) In het najaar regent het hier in de brievenbus ook...bonnen wel te verstaan..want puber kan nog niet wennen aan dat lampje dat mee moet, want vroeger donker. Er zijn wel eens maanden dat ze al haar bijverdiensten incl. d'r zakgeld 'kwijt' is geweest aan bonnen. Zonde geld vinden wij (toch?) Maar puber moet dat toch zelf ervaren anders blijft het d'r niet boeiuh. Momenteel heeft puber 2 fietsen die het niet doen. 1 waarvan de ketting 'kwijt' is (hoe raak je die in hemelsnaam kwijt zonder dat te horen?) en nog 1 met lekgestoken banden. Die 2de staat ook nog 's niet thuis,dus reparatie uitgesloten zolang ie niet thuis is) want ja, dat had ze 'geregeld' maar zo dat ze nu niet precies weet bij wie die fiets is. Het is wel een oud barrel van een ding,dus ik kan me amper voorstellen dat iemand 'm moedwillig wil houden met ook nog 2 lekgestoken banden (banden zijn w.s. duurder dan de hele fiets waard is). Volgens haar komt ze er zo achter bij wie die is (vandaag op school) maar ik snap daar echt helemaal niks van. Dus is ze vandaag lopend naar school...dat dan weer wel (nou ja, bus en is te doen qua afstand). En dan zullen we wel horen waar die fiets nu precies was en van de week weer ophalen (zo aardig zijn we dan weer wel). Kan ze daarna zelf beslissen welke van de 2 ze wil laten repareren.Die lekgestoken banden was natuurlijk niet haar eigen schuld álla dus ook dat willen we nog wel voor rekening nemen.
Maar dat zo'n ketting zó duur was had ze geen idee van b.v., goede les voor de volgende keer dan zorgt ze wel dat ze 'm meeneemt.
Het boeken vergeten is al over sinds ze een periode daar flink op aangesproken is op school (strafwerk). En boeken niet goed meenemen en altijd maar laten vallen doet ze ook niet meer. De borg betalen wij en is haar vakantiegeld (zomervakantie).En dat wil een puber natuurlijk niet mislopen! Anders zit ze 3 weken met d'r ouders opgescheept zonder eigen geld.
Het lijkt erop dat deze manier eindelijk vruchten gaat afwerpen, dit najaar hebben we nog niet 1 bon gezien! (even afkloppen) en ze gaat toch regelmatig weg in het licht en komt thuis in het donker. Ze is ook stukken zelfstandiger geworden sinds we het duidelijk hadden afgesproken. Ze weet het is háár pakkie an en die duidelijkheid doet ook veel ook voor chaotische kinderen.
Ja chaotisch is ze nog wel..maar het verschil is dat áls ze een boek kwijt is of d'r telefoon of weet ik wat, ze gewoon zelf doorzoekt tot ie terug is. Ons er niet mee lastig valt en meteen zelf gaat nadenken van 'gut wanneer had ik 'm voor het laatst?'en ook nog na een tijdje door krijgt dat het misschien,héél misschien handiger is om daar een vast plekje voor te vinden ofzoiets.
Of het is de leeftijd dat kan ook.
Pff ben ik even blij dat jongste veel netter en gestructureerder is.
groeten albana

Pennetje
04-10-2010 om 15:34
Grrrr
Dochter komt net binnenwandelen. Ze moet zich morgen om 8 uur melden, want ze was én haar biologieboek én haar gymkleren vergeten...
Natuurlijk is dat haar eigen probleem, maar het betekent dat ze de trein van 7.15 moet nemen en dat betekent dat ik ook op een onmenselijke tijd wakker word (ik slaap naast de keuken). Grrr, soms kan ik het kind wel door elkaar rammelen! (Nee nee, ik doe het heus niet echt.)

Wilma
05-10-2010 om 14:45
Vrij normaal gedrag hoor
Althans, voor mijn zoon van net twaalf wel. Heeft ook al zijn wiskundeschrift met een halfafgescheurde voorkaft ("dat was ineens zo") en 't schooljaar is pas begonnen. Spullen vergeten, allemaal herkenbaar.
En ook hij kan niet meer dan 1 opdracht tegelijk, breng dat naar boven is meer dan genoeg. Dan huppelt ie weer naar beneden en gaat vervolgens naar boven om iets te halen. Wonderlijk ...
Groetjes,
Wilma

Pennetje
05-10-2010 om 16:40
En nog een keer grrrrr
Vandaag heeft puberella haar jas met fietssleutels in de trein laten liggen. ALS de jas wordt gevonden (want anders is hij gewoon voor altijd kwijt) mag hij op het eindstation van de trein, 45 kilometer verderop, worden opgehaald en wel binnen drie dagen. Dan moet ik dus eigenlijk mijn 12 jarige na schooltijd in haar eentje naar Amsterdam sturen om daar zelf maar uit te zoeken hoe ze het loket vindt waar ze haar jas kan ophalen. Want alleen dan blijft het haar probleem. Anders is het toch weer mijn probleem geworden. En dan ga ik er voor het gemak nog maar even vanuit dat het ophalen het enige probleem is en dat ik niet een nieuwe jas hoef te kopen. Ik ga nu toch maar een keer een straf verzinnen (buiten alle kosten vergoeden die ik moet maken). Maar wat?

Nikus
09-10-2010 om 10:34
Briannna
whahahahahaha ik kom niet meer bij van het lachen. die fietssleutel. Hoe herkenbaar!
Hier echt heel veel herkenning. Puber is zo slordig, chaotisch en hilarisch!
Inmiddels heb ik ook al het 3e paar handschoenen van de Aldi gekocht (5,95 en echt een aanrader)
Inmiddels zie ik maar de humor in van die zaken anders dan verzuur je!

Nikus
09-10-2010 om 10:36
Stoepkrijt
Ik zou haar de jas laten terug verdienen als je die niet weer vindt!
Geld groeit niet aan de boom toch? (ooit komt het goed, sprak ze hoopvol)

Pennetje
10-10-2010 om 16:04
Jas is terug
De jas is terug, inclusief fietssleutel. Een aardige conducteur heeft de jas na een telefoontje van een aardige mevrouw van de NS (die aardige ik had gebeld) meegenomen, waarna een aardig familielid het ding uit Amsterdam heeft opgehaald. Mijn preek bij teruggave van de jas kwam niet aan. Het was toch opgelost zo? Hoeveel aardige mensen hun tijd hebben besteed aan haar slordige manier van omgaan met haar spullen is totaal niet boeiend...
Ik heb haar toch maar als tegenprestaties een paar klusjes laten doen. Niet alleen groeit het geld niet aan een boom, mijn tijd kan ik ook wel beter besteden dan aan het terugvinden van dochters spullen. Als de jas niet was gevonden had ik haar inderdaad laten werken voor een nieuwe (klusjes in de tuin, in huis, enz).
We wachten hier op wat de volgende crisis gaat worden...

Tirza G.
10-10-2010 om 18:34
O ja
Dit had zoonlief een keer met zijn portemonnee, die gleed uit zijn zak in de bus. En sterker nog: hij is dan omringd door leeftijdsgenoten die *dat zien gebeuren* en dan gewoon denken: gut. Daar valt een portemonnee uit iemands' zak. Nou ja, boeie........
Ui-ter-aard op vrijdag, niemand te bereiken bij het vervoersbedrijf. Ik heb hemel en aarde bewogen aan de telefoon (uiteraard zat zijn busabo er in wat hij 's maandags weer nodig had) en meneer vond het helemaal niet vreemd dat de buschauffeur hem een paar dagen later toen hij weer dienst had, gewoon even door de brievenbus kwam stoppen.
Het leven is mooi als je er zo van uit kunt gaan dat alles weer goed komt
Tirza

Wilma
12-10-2010 om 13:18
"waar is m'n fiets nou, ik had 'm echt mee naar huis genomen!"
Staat vol overtuiging m'n zoon te roepen in de garage. Nou eh, niet dus, hij had dinsdag gym gehad en bij 't buitengymen gaan ze op de fiets. Alleen is ie niet op de fiets teruggekomen dus. Dit merkte ie op zaterdag. Wij naar school, man óver het hek geklommen en ja, er stonden héél veel fietsen en man heeft de fiets van zoon over het hek getild. Blij dat er niet net politie langskwam.
Gister lag de jas van zoon nog in z'n kluisje, vanmorgen was 't ijskoud. Vandaag had ie z'n jas op de terugweg wél aan.
Ik kan me dus aansluiten hiero ... (maar zie ook nog de humor er wel van in zolang er geen opzet in 't spel is).
Groetjes,
Wilma

Brianna F
12-10-2010 om 13:33
Stoepkrijt, tirza, wilma
Fijn dat alles opgelost is, maar het vanzelfsprekende waar onze pubers van uitgaan dat iedereen ongeveer bij hun in dienst is om de verloren spullen terug te brengen. Aaaaaargh!
Wilma: verstrooidheid is ook zoooo kenmerkend. En dan pas na 4 dagen erachter komen. Typisch.

Tirza G.
12-10-2010 om 17:23
Verstrooid
Ja, want het zijn altijd van die dingen die ze zelf niet zo boeiend vinden. Je fiets, jas of portemonnee. Mwah. Dat zijn nou typisch van die dingen waar je moeder zich druk over maakt. D'r mobieltje of IPod: díe vergeten ze niet.
Tirza

Wilma
13-10-2010 om 14:31
En van je fouten leer je ... of niet
Vanochtend was zoon dus wéér zijn jas kwijt, hij heeft even gezocht en is toen maar zónder jas vertrokken. En het is toch best wel behoorlijk koud.
Benieuwd of het kwartje nu een keer gaat vallen bij 'm ...
Groetjes,
Wilma

Pennetje
13-10-2010 om 16:48
Hier even rustig
Het was inderdaad koud vanmorgen! Is de jas alweer terecht? Hier is het even rustig, voor zolang het duurt. Over twee dagen is het herfstvakantie, ik ga met dochter eens even flink opruimen. Zomerschoenen in de kast, zomerjassen wassen en in de kast... alles om de boel weer lekker overzichtelijk te maken voor mijn slonsje.