marit
29-08-2012 om 22:30
Hoe krijg ik zoon aan studie
Volgende weeg gaat zoonlief naar brugklas 2. Vorig jaar was moeizaam: hij moest continu aangezet worden tot huiswerk maken. Als hij dan boven zat, zat hij volgens mij meer op laptop en mobiel dan aan de studie.
Hoe zorgen jullie ervoor dat er wel serieus gewerkt wordt?
Alvast bedankt voor de tips,
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Karmijn
29-08-2012 om 23:05
Afspraken
Wij maken over dit soort dingen altijd afspraken met onze zoon. En dan naar geleide van hoe het gaat, passen we het aan.
Onze afspraak is bijvoorbeeld dat ik, als hij uit school komt, in zijn agenda met hem samen bekijk wat hij voor een huiswerk heeft. Ik kijk dan gelijk of er iets op stapel staat wat meer aandacht nodig heeft. Een toets of zo.
En dan bekijken we hoeveel werk het is, en spreken we af, wanneer hij dat gaat doen. Computers mogen hier alleen in de huiskamer en telefoons mogen alleen mee naar boven, als er verantwoord mee om wordt gegaan (of als het huiswerk af is).

FayW
29-08-2012 om 23:08
Beneden huiswerk maken
Waarom laat je zoon niet beneden zijn huiswerk maken? Kan je zien wat hij doet + eventueel helpen.
Verder heb ik bij een van mijn kinderen een tijdje gebruik gemaakt van een huiswerkklas (twee keer per week). Dat beviel erg goed.

Merel
30-08-2012 om 13:16
Als het mogelijk is
Als het mogelijk is en je ook thuis bent na schooltijd zou ik hem inderdaad voorlopig beneden huiswerk laten maken. Ik ging er meestal bijzitten met wat eigen werk en een kopje thee en hield hem bij de les. Met wat hulp en begeleiding had hij het dan zó af. Soms had hij weinig huiswerk en kon ik hem zelfs stimuleren iets voor de volgende dag te maken. En ik herinnerde hem daar natuurlijk de dag erop nog eens aan. (als hij dan veel had) " lekker he dat je dat-en-dat gisteren al gedaan hebt". Zo heb ik ze hier ook geleerd om op vrijdagmiddag al hun huiswerk te maken voor maandag. (en dan ook weer de eerste weekenden vertellen op zondag hoe fijn het is dat alles al af is) (mede doordat zoon dan hoorde van vrienden die niet weg konden op zondag ivm huiswerk)
En je hoeft er echt niet maanden bij te blijven zitten merk ik, op een gegeven moment zit dit ritme erin en doen ze het hier vanzelf.
Ik probeerde er vooral een gezellig samenzijn van te maken met thee en koekjes en ook eens een wat gebabbel tussendoor, en het werkte hier dus.

Justine Pardoen (Ouders Online)
01-09-2012 om 21:07
Boek of artikel?
Ik denk dat in veel gezinnen dit onderwerp aan bod komt, en als ze nog iets ouder zijn is de rol van (sociale) media als de grote afleider enorm. Als je een boek of artikel zou kunnen lezen over dit onderwerp, met tips voor ouders over hoe je ermee kunt omgaan, hoe zou het dan moeten heten?
Toevallig, nu ja, niet geheel toevallig, ben ik met een boek bezig over dit onderwerp (er komt dit schooljaar ook een ouderavond over). Ik zoek dus nog een goede titel, die kort weergeeft wat je zoekt als ouder. Wie?
Justine

FayW
02-09-2012 om 10:56
Huiswerk on line
Dat is volgens mij het lastige, veel huiswerk moet op een computer gemaakt worden.

zomerzon
02-09-2012 om 12:10
Wel lastig
als het meeste huiswerk inderdaad online gemaakt moet worden, dan hebben ze dus echt die laptop of pc nodig.
Hier heb ik sinds dit schooljaar de regel ingesteld dat de laptop uit blijft tijdens het maken van huiswerk. Heeft zoonlief hem echter wel nodig dan bewaart hij dat vak maar tot het laatste. Huiswerk maken met laptop en tv op de achtergrond werkte afgelopen schooljaar niet echt

Leen13
02-09-2012 om 12:27
Help! huiswerk!
Afijn, zoiets dus.
Overigens is mijn insteek nog steeds wat ik kan doen zodat het mijn kind gaat lukken. Op school was het advies om je kind de gelegenheid te geven, tijd in te stellen, belangstelling tonen maar het kind het zelf te laten doen. Mijn kinderen hebben iets meer mijn steun nodig in het begrijpen wat de bedoeling is, het opsporen van de valkuilen en het rustig oplossen van de organisatorische zaken. Ik heb het advies gevolgd van een autistische buurman die meldde het huiswerk te maken aan tafel samen met zijn broers en zusters.
Omdat ik overdag werk en mijn kinderen bovendien een tijd nodig hebben om bij te komen van het sociale gedoe overdag starten we altijd na het eten. Met zoon had ik een kastje naast de eettafel met zijn schoolspullen. Inmiddels hebben ze die op hun eigen kamer maar ze komen nog steeds graag bij mij zitten als ik in de keuken bezig ben na het eten. Nu school volgende week weer gaat starten bespreek ik met mijn kinderen hoe ze het gaan doen. Mijn insteek is dat er balans moet zijn in sociale media, school, vrienden, verkeringen, taakjes, clubjes, en huiswerk. Die puzzel mogen ze met mijn hulp en advies gaan leggen. Gelukkig ondersteund door de begeleiding in de klas, mijn beide kinderen gaan naar het speciaal onderwijs.

Stenna
07-09-2012 om 00:07
Huiswerkinstituut
"Wij maken over dit soort dingen altijd afspraken met onze zoon. " Grappig vind ik die. Wij maken ook altijd afspraken met onze zoon. Alleen werkt het nooit.
De oplossing, wat mij betreft: huiswerkbegeleiding. In een "instituut". In ons geval is dat een zolderverdieping bij een oud leraar in huis. Geheel kaal. Alleen tafeltjes. Nul afleiding, alleen de strenge, vreemde ogen die dwingen. Perfect. Ook beneden in de huiskamer is te veel afleiding, vaak. In brugklas dreigde het helemaal fout te gaan, inmiddels, dankzij die huiswerkbegeleiding, doet hij dit jaar op zijn sloffen eindexamen. Doen! Kost trouwens wel veel geld, dat dan weer wel. Heb ik over voor al die ergenis, maar je moet het natuurlijk wel hebben.

Auwereel
07-09-2012 om 16:51
Inderdaad, huiswerkinstituut
het is niet goedkoop, want mijn zoon gaat er ook naar toe. Ik vroeg het gisteren nog, hoe was het in huiswerkklas? O, zegt mijn zoon, ze zeuren zo, heb je dit al af, heb je dat al af?
Ja, zeg ik, precies daar betaal ik ze voor, zodat ik zelf niet hoef te zeuren...!

zomerzon
08-09-2012 om 11:14
Huiswerkbegeleiding
op de middelbare school waar onze zoon heen gaat wordt ook huiswerkbegeleiding gegeven. Het is niet duur maar ik denk dat het voornamelijk gaat om leerlingen de kans te geven daar hun huiswerk te maken zodat ze dat thuis niet meer moeten doen. Denk niet dat ze echt hulp bieden met het leren plannen van het huiswerk.

Jesse_1
08-09-2012 om 22:05
Hier ook huiswerkbegeleiding
Leerlingen moeten dan verplicht 2 (les)uren op school in een lokaal blijven en huiswerk maken. Er zijn bovenbouwleerlingen aanwezig om evt te helpen of te overhoren (dit gebeurt in een andere lokaal), maar er is geen uitgebreide begeleiding bij het maken verder.
Kost € 5 per middag.
Zoon maakt nu nog braaf thuis al het huiswerk (net begonnen), maar ik kan me voorstellen dat het soms een uitkomst is.

zomerzon
09-09-2012 om 12:21
Net zoals bij jesse
dus ook een bepaalde tijd op school blijven, dacht dat het hier in elk geval minstens een uur is. Een of twee middagen per week kost volgens mij 15 euro per maand, 3 of 4 middagen per week kost 25 euro per maand. Dus voor de prijs hoef je het niet te laten en ik kan me goed voorstellen dat het voor sommige kinderen én ouders een uitkomst kan zijn.