Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mayke70

Mayke70

30-08-2011 om 19:15

Hoe laat gaan jullie pubers naar bed?

Mijn zoon van 13 is deze week begonnen met 2 havo. Hoe laat gaan jullie pubers naar bed en hoe laat moeten ze de pc afsluiten? Ben benieuwd hoe dat bij andere gezinnen gaat. Vorig jaar moest hij 21.00 uur afsluiten en om 22.00 uur naar bed. Ben aan het twijfelen of ik dit zo laat of niet. Alvast bedankt voor jullie reactie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dochter is 14 en zit nu in 3VWO. om 22.00 moet het licht uitzijn en moet ze in bed liggen. Met gepoetste tanden. Hoe ze de tijd daarvoor besteed maakt me weinig uit. Soms staat ze om 20.00 onder de douche, soms om 21.45.
Dat gaat heel goed, ik erger me niet en ik herinner haar maar 1x om half tien aan de tijd.

Of het later kan of niet hangt erg af van hoeveel slaap je kind nodig heeft en hoe vroeg de wekker gaat.

Wiske

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2011 om 20:37

Mijn jongste

dochter ging in die tijd uit zichzelf rond 10 uur naar bed en deed het licht rond kwart over 10 uit. Ze voelde zelf aan dat ze dat nodig had. De oudste is altijd wat later naar bed gegaan en kon daarmee uit de voeten. Mijn jongste wordt chagrijnig van slaaptekort.
Ik denk dat 10 uur naar bed op die leeftijd heel redelijk is. Als je vaak hoort dat je puber niet kan slapen en lang wakker ligt kun je voorstellen iets later naar bed te gaan. Een half uurtje of zo.

Per dag kan het verschillen

dochter ging vorig schooljaar (12jaar) om half 9 naar bed en 9uur licht uit. Maar ze sliep slecht. Toen hebben we haar een paar keer per week een uurtje later gedaan, en dat ging beter.
Denk dat dit schooljaar ook wel zo tussen 9 en 10 zal worden.

We hebben geen hele vaste tijd, kijken ook hoe ze zelf is. En als ze veel huiswerk heeft en daar lang mee bezig is, wil ik ook dat ze daarna nog even kan relaxen en dan is het dus wat later.

zoon was vorig schooljaar 15 en moest zo rond half 11 in bed liggen, meestal was het wel tegen 11uur dat hij er echt in lag.

Linda

Linda

30-08-2011 om 20:57

Hier heel anders

De oudste heb ik met 11 jaar in de brugklas nog wel eens om 23 uur naar boven geschopt, vaker zonder dan met succes. Vaak genoeg met computer of boek betrapt op de meeste vreemde tijden. Vanaf de tweede klas heb ik het hem compleet zelf laten uitzoeken. Natuurlijk heeft hij ook wel eens nachten gehad van 3 tot 7, maar ik dacht dat hij zijn eigen weg wel zou vinden. Dat klopt ook. Wat ik wel soms deed was hem eraan 'herinneren' hoe laat het was op het moment dat ik zelf naar bed ging. Dat doe ik nu hij 16 is en studeert nog steeds.

De jongste wordt nu bijna 12 in de tweede klas en die stuur ik nog steeds om 22 uur naar boven. Geen discussie hierover, want hij is echt niet prettig om in de buurt te zijn met weinig slaap. Zelf kan hij dat nog niet echt reguleren, maar bij tijd en wijlen geef ik hem een weekje of wat om te laten zien hoe hij het zelf doet. Hij vindt het ook nog wel fijn dat ik dit voor hem bepaal (wat niet zegt dat hij dan ook altijd gehoorzaamt...).

Het lijkt mij dus echt iets wat van het kind afhangt. Ik heb zelf altijd een hekel gehad aan de bedtijd van mijn kinderen en stimuleer ze dus ook het zelf te rooien. Gelukkig zijn mijn kinderen daar ook wel naar.

Vic

Vic

30-08-2011 om 21:57

Nu nog vakantie

Mijn 12-jarige heeft nu nog vakantie, dus ik stuur haar rond 22.00 uur naar boven. In groep 8 moest ze om 21.30 naar boven en 22.00 uur het licht uit, en stond haar wekker om 07.25 uur. Vanaf volgende week zit ze in de brugklas en moet ze elke dag 2x8 km fietsen. Ik vermoed dat ze in de eerste weken wel wat extra slaap nodig zal hebben. Denk dat we maar beginnen met de groep 8 tijden aan te houden, en dan kijken hoe het loopt. Ze moet sowieso eerder de deur uit, op zijn vroegst om 07.45 dus dan toch wel om 7 uur op.

Polly Shearman

Polly Shearman

31-08-2011 om 13:06

Hier

Heeft zoon geen vaste bedtijd. gisteren hebben we bijvoorbeeld samen film gekeken ( flodder, is hilarisch als je 12 bent) en die was om 22.45 afgelopen en daarna ging hij naar bed.
Kan best zijn dat hij op een andere avond al om 9 uur in bed ligt.
We moeten het nog even aanzien, hoeveel energie school van hem vergt, en hoeveel er over blijft aan het eind van de dag...

Lidewei

Lidewei

31-08-2011 om 18:19

Verbaasd

Als ik terug denk aan mijn jeugd dan ben ik een beetje verbaasd. Toen ik 17 1/2 was MOEST ik om 21.30 uur naar bed. Zelfs de avond voor ik het huis uit ging.....
Ik vond dat toen veel te vroeg en als ik hier lees, was dat ook zo.

Lidewei

Holiday

Holiday

31-08-2011 om 19:05

Geen vaste bedtijd

Geen vaste bedtijd. Soms nog een tv-programma afkijken of wat meer huiswerk. Dat kan de avond doen omvliegen en is het ineens 22.30.

Zoon is 13 en gaat meestal tussen 22.00 en 23.00 naar bed.

Zoon van 16 geen idee. Na mij in ieder geval

Marjoleine64

Marjoleine64

31-08-2011 om 19:13

Onze jongens

van 11 (bijna 12, brugklas) en 13 (bijna 14, 2 VWO)gaan om 9 uur naar boven. Meestal hebben ze dan al gedouchet (schrijf je dat zo?). Vaak gebruiken we het 'nachtzoenmoment' nog even om rustig bij te praten, vooral jongste heeft daar behoefte aan, dus zelden gaat voor half 10 de slaapkamerdeur dicht. Dan lezen ze nog even. De bedoeling is dat rond 10 uur het licht uit is, maar dat vergeet vooral oudste nog wel eens (spannend boek!). Even afwachten hoe het gaat nu het schooljaar weer begonnen is. Jongste is na 3 dagen al bekaf... maar heeft behalve school (en 2x17 km fietsen) ook nog wat avond-activiteiten gehad.
En na acht uur 's avonds mag de PC alleen nog gebruikt worden voor uitzending gemist, niet meer voor spelletjes.
Marjoleine

Hier werd het steeds later

Net als bij Marjoleine was de bedtijd bij ons 9 uur naar boven, half 10 licht uit.
Aan het einde van de brugklas kon oudste (13) niet meer slapen, dus werd het ongemerkt steeds later. 's Ochtends met geen mogelijkheid wakker te maken. En een humeur om op te schieten.
Toen in onderling overleg gestart met melatonine in hele lage dosis. Hoera! Iedereen blij, hij gaat lekker slapen om half 10, staat zelf op (!) en zijn humeur is stukken beter. Hij heeft de slaap echt nodig.
In de zomervakantie hebben we het los gelaten en hij slaapt echt heel laat pas in, dat is blijkbaar zijn puberale bioritme. Niet erg als je kunt uitslapen. Maar tijdens school ben ik heel blij dat hij wel om half 10 naar bed gaat. We zijn nu deze week alweer aan het instellen op school (wij starten hier pas aanstaande dinsdag) en dus gaan ze vanavond om 10 uur naar boven.

Tihama

Tihama

31-08-2011 om 22:11

Na de vakantie

gaan we,denk ik, weer naar het regime om 23 uur naar bed, uiterlijk half twaalf licht uit. Zoon is 13, 3e klas. Hij moet om 7.30 uur op.
Ik hanteer een simpel systeem: als hij 's ochtends fris en fruitig opstaat en overdag niet chagrijnig is, dan mag het later worden. Gelukkig onderkent hij sinds ruim een jaar zelf erg goed wat het effect van gebrekkig nachtrust op zijn humeur is, dus het vraagt niet zoveel discussie. Zodra ik merk dat hij moe begint te worden, dan gaat hij uit vrije wil een paar dagen zelfs voor 22 uur naar bed.

Nu tijdens de vakantie houden we ongeveer 1 uur aan. Tenminste: dat houdt mijn man voor hem aan, want ik slaap dan al

Tihama

Maylise

Maylise

31-08-2011 om 22:17

Verschilt

Mijn dochter (14) en jongste zoon (11) gaan rond 22h naar bed. Dochter is dan ook echt moe. Zoon (17) verschilt. Soms pas om 2 à 3 uur maar daarna meestal wel weer rond 23h om gebrek aan slaap in te halen. Gemiddeld denk ik dat hij er rond 0h00 wel in ligt.

Mayke70

Mayke70

01-09-2011 om 19:07

En de computer?

Dank jullie wel voor de reacties. Mogen jullie pubers tot aan bedtijd zelf bepalen of ze computeren of moeten ze op een bepaalde tijd afsluiten? Ik merk hier namelijk dat als mijn zoon rond 9 uur, half 10 moet afsluiten op een doordeweekse avond, er altijd nog kinderen van zijn leeftijd online zijn.

Zelf weten

Dochter mag zelf weten tot hoe laat ze achter de computer zit. Als ze maar op tijd en met gepoetste tanden in bed ligt.

Maar als ik zelf om 23.30 op hyves kijk zijn er nog een aantal klasgenoten van haar online.

Wiske

Moontje

Moontje

01-09-2011 om 22:45

Laat!

13 jaar nou ok bijna 14: slaapt nooit voor 23 uur.
Nooit problemen met opstaan; heb haar nog nooit (3 VWO) uit bed hoeven trekken, regelt alles zelf 's ochtends en is op tijd op school.
10 jaar: 9 uur, dit begint iets op te schuiven, vorig jr. ging ze om half 9 naar boven en moest voor negenen licht uit, nu gaat ze vaker iets later naar boven en leest dan tot 21.15 of zo. Zij heeft haar slecht zeer erg nodig.

14 en 12

Mijn dochter van 14 gaat meestal rond 22-22.30 uur slapen. Mijn zoon van 12 kan niet tegen laat naar bed en gaat eerder, zo rond een uur of 21.00.
Of ze dan nog kort daarvoor aan het computeren zijn maakt me niet veel uit. Als ze maar klaar zijn met huiswerk en hun tas voor de volgende dag klaar hebben.
Mijn dochter kan soms ook wel eens later gaan slapen, maar het ligt er maar aan wat ze die dag en avond heeft gedaan.

Pien

Pien

04-09-2011 om 23:39

ik schrik best wel van de bedtijden van sommigen, helemaal van t feit dat sommige ouders niet eens lijken te weten hoelaat hun kroost naar bed gaat...? Mijn zoon is 15 en om 22h moet ie naar bed, doordeweeks dan..dochter van 6 ligt er om 19.30 in..

Nely

Nely

05-09-2011 om 12:30

Doordeweeks

wil ik dat onze 12 jarige zoon (brugklas) om half 10 zijn bed opzoekt. Op vrijdag- en zaterdagavond mag het best wat later zijn.

kaatje43

kaatje43

05-09-2011 om 17:42

Ook?

Ik schrik ook als ik die tijden zie. Laatst las ik een stukje waarin stond dat de meeste jeugd te veel slaap tekort komt. Dat verbaast mij dan niets. Zoon 16 moet om half 11 naar bed en dat loopt ook gauw uit. Eigenlijk is dat dus al te laat. Hoewel hij er 's morgens altijd vlot uit zijn bed komt, heeft hij aan het eind van de week wallen onder zijn ogen.Zoon 13 moest in de brugklas om 21.30 naar bed, dat gaan we nu naar 21.45 zetten.
Op de site Mens en Gezondheid staat dat tot 13 en 14 jarigen 9 tot 10 uur slaap nodig hebben.Daaronder 10 en 11 uur.

Fiorucci

Fiorucci

05-09-2011 om 17:55

Kaatje

Ik neem dat direct van je aan. Mijn kinderen zijn helaas avondmensen, die worden wakker na 20.00..
Dan kan ik wel willen dat ze vroeg slapen, maar dat is een illusie. Dochter van 11 moet om 21.30 uiterlijk haar licht uitdoen, zoon van 14 een uur later.

pubermama

pubermama

06-09-2011 om 14:29

Jeetje!

Wat laat allemaal! Mijn dochter van 12 (bijna 13) zit in de brugklas van een balletacademie en staat 's morgens om 6.15 uur op. Ze ligt er 's avonds om 20.30 uur in, anders redt ze het niet. Ik moet erbij zeggen, dat ze waarschijnlijk een zwaarder weekprogramma heeft dan de meeste kinderen van haar leeftijd, maar ik zou haar als ze op een 'gewone' school zat óók niet later dan 21.00 uur naar boven sturen!
Mijn 7e-groepen gaat ook om 20.30 uur slapen, maar da's een typisch ochtendmensje..

carolien

carolien

06-09-2011 om 17:02

En hier

Dochter (bijna 13 2e klas) moet om 21.00 uur het licht uit hebben en zoon (11 groep 8) moet om 20.30 uur het licht uit doen. Zoon (9 groep 6) om 20.00 uur.
Hier staan ze allemaal rond 7 uur op en bovendien hebben ze veel slaap nodig.

Fiorucci

Fiorucci

06-09-2011 om 17:45

Pubermama

Wat heeft naar bed sturen voor zin als slapen niet lukt?

Nely

Nely

07-09-2011 om 12:16

Half 10

had ik hiervoor al gemeld maar het wennen in de brugklas is best pittig dus hij ligt nu soms al iets vroeger in bed. Hij staat elke schooldag om half 7 op.

Hier dezelfde tijden als carolien, behalve bij de jongste

Leeftijden van de kinderen komen overeen.
13 jaar 21.00 uur
11 jaar 20.30 uur
De jongste, 9 jaar heeft weinig slaap nodig, mag daarom om 20.15 uur.

MerelR

MerelR

09-09-2011 om 14:00

Avondkinderen.

Ik schrik ook wel van sommige tijden maar met twee 'avondkinderen' weet ik dat het niet altijd gemakkelijk is om je kinderen op tijd in bed te krijgen. Toch hebben we altijd wel een vaste tijd aangehouden omdat de ervaring was dan het anders echt uit de hand liep. Ik bedoel dan dat ze pas na 1.00 uur naar bed gingen en de volgende dag in de klas lagen te pitten. Wel mochten ze een half uurtje lezen als het slapen echt niet lukte.

Anne Carin

Anne Carin

14-09-2011 om 17:34

Bedtijd

Hier een (bijna) 15 jarige zoon, 3 VWO, die best hard moet werken om het te redden op school en dus 's avonds ook vaak echt wel moe is. Hij gaat meestal om 21.00 u. opruimen, tas inpakken en douchen en dan om 22.00 u. uiterlijk, licht uit en slapen. Hij staat iedere ochtend om 7.00 u. op.In 't weekend gaat hij natuurlijk later, dan slaapt hij ook uit 's morgens. Ik heb zelf trouwens ook wel zo'n 8 uurtjes per nacht nodig hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.