Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
lelievandalen

lelievandalen

14-11-2010 om 12:56

Hoe laat gaat jullie 13 jarige puber slapen?

In de discussie 'Bedtijd voor avondmens puber' komt dit onderwerp ook al naar voren maar beantwoordt het toch niet mijn vraag. Ik heb 2 13-jarige pubers die mij ervan beschuldigen dat ik ze behandel alsof ze in groep 7 zitten.
Ik wil dat ze tijdens schooldagen om half 10 in bed liggen. Vrijdagen en zaterdagen liet ik de slaaptijden aanvankelijk helemaal los maar dat betekende dat ze pas rond 2 of 3 uur gingen slapen (slapen is voor losers) en elkaar wakker hielden mbv een waterpistool. Dat loslaten van slaaptijden in weekenden en vakanties heb ik dus weer ingetrokken en nu wil ik dat ze in weekenden voor 23u gaan slapen wat dan toch weer uitloopt vooral als er logees zijn. In de vakanties mag er wel eens een nachtje zijn waarop het nog later wordt.
Bij pubers van jaar of 16 zou ik de slaaptijden veel losser laten maar bij mijn 13-jarigen meen ik nog invloed te moeten uitoefenen.
Hier heb ik nu een conflict over met mijn pubers (tweeling) die met elkaar strijden tegen mijn onrechtvaardige en erg ouderwetse kijk op het leven (hun woorden). Zij denken dat ze de enige zijn in hun klassen die zo vroeg naar bed moeten van hun ouderwetse moeder en dat ik niets weet van pubers.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

14-11-2010 om 13:11

Haha

Mijn 13-jarige moet op schooldagen rond 22.30-23 uur naar bed. Als ik er niet op controleer, dan ligt hij probleemloos tot 1 uur te lezen. Dus we controleren rond 23.30 uur nog een keer.

In het weekend houden we 0 uur aan. Ongeveer, want als we een spannende film kijken, dan mag het wel uitlopen. Maar dan is de grens toch wel 1, hooguit 1.30 uur.
Hij slaapt gelukkig wel uit.

Tihama

Hanny61

Hanny61

14-11-2010 om 13:13

Hier ook

Mijn 13-jarige moet ook om half 10 in bed liggen. Ook dit gaat nog steeds met gedoe gepaard, maar dat hoort een beetje bij hem (hij heeft AD(H)D).
Ook wij lieten het weekend een beetje vrij, maar als we aangaven dat hij naar bed moest, leverde dit ook een heel theater op, of het nou half 12 of half 3 was. Ik heb nu ook 23 uur ingevoerd en hoewel we ons daar niet altijd strikt aanhouden (we zeggen dan, eigenlijk moet je om elf uur naar bed, maar omdat "die logee er is" of "die leuke film nog niet is afgelopen" mag je nu om (vul maar in). En dit werkt over het algemeen goed.

neteret mut

neteret mut

14-11-2010 om 14:42

Streeftijden

die van 13 en 15 ( delen een kamer) hebben als bedtijd 22.00. Discussie is hier of 22.00 de tijd is om in bed te liggen en de lamp uit te doen of dat het de tijd waarop ze moeten beginnen om het naar bedgaanritueel in te zetten ( en dus pas om 22.30 in bed te liggen). Zolang ze op tijd uit bed zijn let ik er niet echt goed op. Weekenden en korte vakanties ong een uur later, doe niet moeilijk over een incidentele uitschieter. De oudere broers die nog op de middelbare school zitten hebben een streeftijd van 23.00. Die op de universiteit laat ik los, al zal ik meestal wel iets zeggen als ik langs zijn kamer loop om 1 uur of half 2 en er brand nog licht ( iets in de trand van "hoe laat heb je college morgen en is het niet eens tijd om naar bed te gaan")

Marjoleine64

Marjoleine64

14-11-2010 om 16:16

Onze brugklas-zoon

van 13 ligt er meestal wel rond half 10 in. En dan leest hij nog een tijdje. De bedoeling is dat het licht om een uur of 10 uit gaat als hij de volgende morgen vroeg op moet (door de week staat de wekker op half 7). Op vrijdag en zaterdag zijn we daar iets makkelijker in, maar hij heeft zijn slaap gewoon nodig dus veel later wordt het dan ook niet. Bovendien, als we hem later naar bed laten gaan dan wil zijn jongere broer (11, groep 8) ook niet eerder, terwijl die minder slaap nodig heeft. Oudste is een echt avondmens, jongste (nog) niet, die is altijd vroeg wakker.
Marjoleine

En hier

half tien gaat onze 13 jarige naar bed.( ze staat om 6.15 op)in het weekend een half uur later.in de vakanties om 23.00 uur.
gaat zij later,dan is ze chagrijnig de volgende dag,ze heeft het echt nodig.

rosa

rosa

14-11-2010 om 17:02

Hier

14-jarige gaat door de week om half 11 tegelijk met ons naar bed, 16-jarige volgt om ongeveer half 12.
In het weekend ongeveer 12 uur, maar als er iets leuks op tv is, kan het later worden. Of eerder, als we moe zijn. Meestal gaan we dan allemaal tegelijk.

Half tien

naar boven. Vind ik een prima tijd. Of ze echt slapen moeten ze zelf bekijken, maar als ik naar bed ga doe ik het licht bij hen uit.

Ik vind het niet prettig als kinderen van die leeftijd per definitie pas naar bed gaan als wij ook gaan, ik wil ook nog een beetje prive-tijd beneden.

21.45

Hier gaat onze 13 jarige om 21.45 slapen. Hij moet om kwart voor 7 op. In het weekend ongeveer hetzelfde, hij slaapt dan wel een beetje uit,maar niet zoveel, tot ongeveer half negen.
ik geloof dat hij dus wel vroeg moet ivm anderen.

Paal

Paal

14-11-2010 om 20:55

Privacy

14 en 16 jaar gaan beide om 22 uur naar boven. Als er echt iets heel leuks op de tv is mogen ze het af zien, maar het kan ook zo zijn dat ze in de pauze toch naar boven moeten, cq gaan en verder boven af kijken.Na het programma gaat de tv uit. In principe betekent dat ook slaaptijd, maar dat lukt niet altijd.
In het weekend wordt het later, dan hebben we niet echt vaste tijden.
Alleen al vanwege de privacy vinden wij dit een prettige regeling. De kinderen weten dit en respecteren dit.
Door de week gaan ze er op verschillende tijden af. Dat varieert van 7 uur tot half 9. (school is 300 m van huis.)

Kinderen maken alles uit?

Lachen dit, wie stuurt wie nou eigenlijk ?
Ouders bepalen hier toch of zijn het hun kinderen ?

Half negen is een mooie tijd voor een kind van dertien.
En ja, met al die troep die ze tegenwooridg op hun kamer hebben slapen ze om drie uur s'nacht nog niet

Ik heb het idee dat de meeste ouders niet zo consequent meer zijn en graag de rollen van hun kinderen overnemen.
Of er gewoon weg de energie niet voor hebben om ze achter hun kontjes aan te lopen.

Maar goed met alle respect, JIJ als ouder bepaald.
Niet je kind, dat doet hij of zij maar als ze zelf volwassen zijn of kinderen hebben

Verder moet iedere ouder het maar naar eigen inzicht invullen.

koentje

koentje

15-11-2010 om 14:22

Wennepen

Nee, fout gedacht: ouders kunnen niet alles zelf bepalen: een groot deel is afhankelijk van kind, gezin en omgeving. Bovendien is het heel normaal dat kinderen van deze leeftijd, ondanks dat ouders als het goed is de baas blijven, willen onderhandelen. Ook hoort bij je rol als ouder dat je meeonderhandelt!

En over respect gesproken: jouw beginzin getuigt hier niet van.
Ennuh.....half negen naar bed voor een dertien jarige? Is absoluut geen mooi tijd! Echt beetje vroeg hoor!

Wennepen

Heb je zelf kinderen van 13?
Hier gaat mijn net 14 jarige om 22 uur naar boven. Slaapt dan omstreeks 22.45, vaak nog later. Haar bioritme laat haar echt niet eerder slapen. Terwijl ze om half 7 opstaat en elke dag op de fiets naar schoo gaat 12 km heen en 12 km terug.
Elke ochtend komt ze fit en met gemak uit bed om half 7. Geen enkele reden om haar om half negen naar bed te sturen.
In het weekend slaapt ze uit tot 10 uur. Dat is haar normale bioritme.

Tirza G.

Tirza G.

15-11-2010 om 16:25

Koentje

Mijn zoon (16) ging tot een half jaar terug om 20.30 naar bed. Dus zo spectaculair vind ik dat niet. Maar ja, vroeg op, lange dagen, hij was gewoon móe. Nu gaat hij later, maar ik vind 20.30 voor een 13jarige helemaal niet idioot vroeg.
Wennepen: je kunt kinderen wel naar bed sturen. Maar je kunt niet beslissen wanneer ze in slaap vallen.

Tirza

Tirza g. & koentje

Voor alle duidelijkheid, ik heb zelf kids in deze leeftijdscatagorie dus weet een beetje hoe het werkt
Heb zelf van mijn ouders een spartaanse opvoeding gehad en ben er zeker niet slechter van geworden.

Tirza, heerlijk zoals je het voorgaande beschrijft ! En idd zit er geen knop op de kids wanneer ik ze kan laten slapen, dat hoeft ook niet dat doen ze gelukkig zelf

Koentje, ik respectloos ? nee hoor
Verder uhm, onderhandelen met kinderen ? ben geen politicus of diplomaat ... sorry.

Kinderen luisteren gewoon naar hun ouders, sorry maar dat is mijn mening. Daarnaast genoeg ruimte voor liefde, aandacht en andere belangrijke zaken. Wel duidelijk je grenzen aangeven en stellen he.

Problemen en extreme gevallen daargelaten, da's het werk voor een psycholoog en dat ben ik ook niet.

Verder ben ik gewoon een moeder, net zoals nog miljoenen moeders in Nederland met mij.
Die alles naar eer en geweten proberen uit te voeren.

Maar een ding, OUDERS moeten OUDERS blijven, zoals KINDEREN gewoon KINDEREN zijn. En ja als je 13 bent BEN JE NOG EEN KIND, sorry.

Heeft niks met ouderwets te maken, zo is het nou eenmaal.

Koentje, ga je een 13 jarige als een volwassenen benaderen en in discussie met hen gaan dan word het niks. Want ze zijn GEEN volwassen ..... laat kinderen daarom kind zijn, zoals ouders zich volwassen moeten gedragen, grenzen moeten stellen en soms heeeeeeeeeeeel vervelend kunnen zijn in kinderen hun ogen. So be it (13 jaar, wat ben je dan en waar sta je dan). Sorry maar zoals ik het zie NERGENS, zonder je ouders.

Kijk maar eens naar MTV naar die jonge meiden die 16 zijn en zwanger / kindje hebben. Hoe volwassen de meeste zijn ..... NIET dus. Mochten waarschijnlijk ook hun eigen tijden bepalen Koentje, wanneer ze naar bed gingen en onderhandelden / gingen in discussie met hun ouders.

10 uur

hier een 14 en een 15 jarige. om 10 uur gaat het internet en computer uit, om half elf moet er in bed gelegen worden. de wekker gaat om half 8 om om half 9 de bus te halen ... de oudste gaat vaak wat vroeger naar bed, die vindt het prettig om 's morgens wat meer tijd te hebben.
weekends zijn redelijk vrij, ofschoon nog steeds het internet rond 10 uur dan (soms wat later) uit gaat en ze nog altijd in bed moeten liggen voor wij er in gaan.

wennepie
ik ben het met je eens dat ouders de leiding gevende zijn, maar dat betekent niet dat je niet hoeft te luisteren naar wat je tiener te zeggen heeft. van het onderhandelen met je ouders leert je teenager zo veel! en dan bedoel ik respectvol onderhandelen, luisteren naar elkaar en naar elkaars mening. uiteindelijk is het aan de ouder om de regel te zetten, maar mijn ervaring is dat het het beste werkt als de teenager (het idee heeft) zelf de regel gezet te hebben.

Tussen 22.00 en 23.00 uur

Hier gaat de 13-jarige doordeweeks tussen 22.00 en 23.00 naar bed, niet echt vast tijdstip. Om 7.00 uur opstaan.
23.00 vind ik te laat overigens ,maar soms heb je dat weleens. Hij staat meestal bijtijds op, ook in weekend, heeft niet zoveel slaap nodig (nooit gehad). Nu slaapt hij soms uit tot 9.00 uur.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-11-2010 om 22:58

Ook tussen 22 en 23 uur

Zoon van 13 gaat vaak rond 22 uur naar bed, maar ligt dan in bed nog een tijdje muziek te luisteren. Hij staat 's ochtends om 7 uur op, maar hij zou graag langer slapen. Bij hem zien we heel duidelijk die verschuiving van het bioritme, die zo kenmerkend schijnt te zijn bij pubers. In het weekend kan hij gerust tot 11 uur of later uitslapen.

Stenna

Stenna

17-11-2010 om 10:04

Voor 22.00 uur, en bedenking over 20.30 uur

Onze regel, voor 14 jarige: voor 22.00 in bed liggen (met licht uit). Ook in de weekenden en vakanties, want hij slaapt nooit uit en is anders niet te genieten. Hij kan sowieso niet goed tegen uitzonderingen op regels (dan gaan nl voor hem subiet alle regels op de discussiehelling, en daar hebben wij weer geen trek in).

Wennepen, ik moest op deze leeftijd, lang geleden, om 20.30 op bed liggen (op advies van schoolarts aan mijn moeder omdat ik te mager was...??! Ben ik nog steeds, en ook nog steeds een avondmens). Jarenlang deed ik dan tot 22.00/23.00 uur geen oog dicht, want was en ben een typisch avondmens. Zo frusterend en zinloos.

Het ligt natuurlijk een beetje aan het kind, zoals altijd. Wat voor de een goede bedtijd is, is voor de ander veel te vroeg of veel te laat. 'T zijn net mensen.

kaatje66

kaatje66

17-11-2010 om 19:34

Hier

eentje die om half 10 naar boven moet en dan haar spullen pakt etc.. Om 10 uur licht uit. In het weekend mag ze om half elf naar boven en dan nog tv kijken.

Daar heb ik nou zo'n hekel aan

Dat je nog terug moet om een lezer in een slaper te veranderen.

Ik wou dat daar een pil voor is. Mijn kinderen zijn nog lang geen puber maar nu al wil ik eerder slapen dan dat zij ophouden met lezen. Of ik wil niet die anderhalf uur dat ik voor mezelf heb op zo'n dag kwijt zijn aan ieder kwartier een kleuter zijn leesboek uit de klauwtjes trekken.

Maar goed, is ff een verzuchting... kennelijk is het voor Tihama geen issue.

Fiorucci

Fiorucci

18-11-2010 om 06:58

Rode beuk

Inderdad, ik roep weleens tegen de kinderen: Ga slapen, ik wil naar bed! Want zij zijn avondmensen pur sang, en ik niet.

Weekenden

Ik lees hier boven een paar keer dat ook in de weekenden vrij op tijd naar bed wordt gegaan. Hier bij 13 en 14 jarige kijk ik daar niet zo naar eigenlijk. Beetje afhankelijk van hoe moe ze zijn, wat er dat weekend nog op het programma staat, wat ze 's avonds nog doen met vrienden. En dat laatste stond ik toch wel wat van te kijken. Kersverse brugklasvrienden komen film bij ons kijken. Leuk, gezellig, maar ze gaan maar niet weg. Dus maar eens gevraagd hoe laat ze thuis moeten zijn. Mwoh, uur of 11 ofzo. Het gaat hier over 12-13-jarigen (die weliswaar in de buurt wonen, paar straten verderop). Ik moet er aan wennen.
Overigens werd wel meteen duidelijk waarom ze altijd hier naar toe komen. Zoon moet namelijk om 22:00 thuis zijn

Half 10

En in de weekenden rond half 12, Soms wordt het 12 uur maar dan is het erg gezellig of erg spannend op tv.

Ouders hebben regie, niet kinderen van 13. Regels zijn belangrijk. Juist dan is een uitzondering leuk!

Ik raad elke puberouder dit boekje aan. hilarisch en het opent je ogen!

http://www.nobelprijsvoordeliteratuur.nl/meulenhoff/result-titel.asp?ISBN=9789029079907

Tihama

Tihama

18-11-2010 om 17:39

Commentaar

Onze zoon sliep om 20.30 uur toen hij 1 jaar was. Met 2 slaapjes van een half uur overdag. En elke morgen voor 7 uur wakker.
Toen hij 5 was, werd het 21.30 uur voor hij sliep. Geen slaapjes overdag en altijd voor 7 uur wakker.
Toen hij 8 was, werd het al gauw 23 uur. En altijd voor 7 uur wakker.
Op zijn 11e werd het echt extreem: hij lag dan om 12-1 uur nog wakker, maar dan kreeg hij moeite met wakker worden.
Uit wanhoop zijn we melatonine gaan gebruiken. Hemelzijdank hielp dat. Tegenwoordig is het niet meer nodig. Hij valt nu gemakkelijk in slaap. Rond 23 uur, dus.

Ik heb me wild geërgerd aan al het commentaar de afgelopen 13 jaar. Ik heb wel eens gevraagd: moet ik hem soms in slaap sláán?

Je kunt niemand dwingen om te slapen. Ook als hij niet mocht lezen, geen licht aan, dan trof ik nog laat een malend, denkend, wakker kind aan.

Dus al die mensen die zo prima kunnen vertellen dat ze het niet tolereren als hun kind te laat gaat slapen: leg mij maar uit hoe je een kind dwingt om te slapen? Zonder bewusteloos te slaan, dan he.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

18-11-2010 om 19:02

Klopt tihama

Hier in huis is iedereen avondmens, behalve ik. Ik slaap als eerste en ben als eerste weer op. Mijn kinderen kunnen echt nog niet slapen op de daarvoor geldende tijden. Sterker nog, na negen uur 'savonds worden ze wakker en actief. Slapen kun je niet afdwingen. Ik verwacht enige rust na tienen, duik je bed in, lees een boek, kijk wat tv. Maar dat is het beste wat ik doen kan. Zonder hamer dan.

Ai tihama

mijn zoon volgt hetzelfde schema, hij is nu acht, en we hebben vorig jaar de hand in de pillenpot gestopt. Maar een paar keer. Daardoor is de trend omgebogen.

Maar als ik jouw lijstje lees dan denk ik dat ik over een paar jaar echt uren eerder ga slapen dan mijn zoon.

Dat commentaar is natuurlijk onzin. Je kan helemaal niet gaan slapen. Je kan wel rustig in bed gaan liggen, er zit een soort periodiciteit in, en als je op een ontvankelijk moment iets rustigs in bed gaat doen wil dat nog weleens resulteren in in slaap vallen. Uiteindelijk.

Had jij nog een pil om te voorkomen dat het tweede kind dit ook vertoont? Want die hoorde ik dus van de week weer "knip" het licht aan doen en een boek pakken toen ik zelf een keer lekker op tijd naar bed was gegaan. Ik heb hem gelaten. Ik dacht, jij moet morgen bij kleuterjuf X in de klas je ogen openhouden, ik niet. Bekijk het maar. (heb dit al in een ander draadje verteld volgens mij).

Tihama

Tihama

19-11-2010 om 13:28

Welja, rode beuk

Ik grossier in toverpillen Ik heb overigens nooit overwogen pillen te gebruiken, zolang hij overduidelijk prima functioneerde met zo weinig slaap. Pas toen hij zo laat sliep dat hij er zelf mee in de knel kwam, zijn we gaan kijken. De dokter vertelde ons wel dat melatonine alleen hielp als iemand ook echt een te late melatonine-aanmaak heeft. Zijn er andere redenen waarom het in slaap vallen niet lukt, dan heeft het geen zin.
De eerste avond gaf ik de pil om 8 uur. En ik was verbijsterd toen hij om 8.45 sliep als een roos. Hij was toen ook echt uitgeput van zoveel nachten te weinig slaap. We hebben het toen een week gebruikt. Daarna ben ik eens gestopt. Het leek toen alsof inderdaad een trend was omgebogen.
Inmiddels denk ik dat het sowieso beter gaat omdat de puberhormonen hun werk gedaan hebben.

Ik heb trouwens geluk: man is hier een avondmensch. Dus ik kan best gaan slapen, terwijl hij dan zoon nog een keer controleert. Tenminste: als hij zelf tenminste voor 1 uur naar bed gaat.

Zoon (13) is hier trouwens helemaal lekker bezig: komt ie doodleuk de slaapkamer op, stopt me nog eens onder en geeft me een kus: "Ga maar lekker slapen, mama". Grrrrr Heeft ie zelf ontzettend veel lol over.

Tihama

Dat is een goed idee tihama

Ware het niet dat een diepzittende angst van oudste is dat hij als laatste nog wakker is, he get, en ik had me al helemaal verheugd op zo'n nachtkus. Ik wil maar al te graag ingestopt worden.

Wij zijn trouwens ook begonnen met die pillen omdat hij er overdag last van kreeg dat zijn nachtrust te kort was. Uiteraard zou ik willen zeggen.

maar nu nog die pil voor dat ze zelf hun boek wegleggen... of geen nieuw boek pakken... mijn man gaat nog eerder naar bed dan ikzelf ;-( .. misschien zwarte piet een brief laten schrijven, dat is het voordeel vaan een lateavondlezende kleuter; die kan je nog omkopen met een schoenkadootje. Dan legt ie dus de dwergen van Tuil weg voor een Hotwheelsauto'tje... goeie deal..

Tihama

Onze zoon slaapt niet om half 10 maar moet er wel liggen. Hij mag best lezen, wakker liggen, nmuziek luisteren ook maar wel in je bed! Je kan ze inderdaad niet in slaap meppen. Maar structuur en veiligheid wel!

Herkenbaar

Tihama, enigzins herkenbaar jouw verhaal.
Mijn kinderen hebben ook weinig slaap nodig en zijn altijd actief. Jouw kind was helemaal laat; na 0.00 uur nog wakker ...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.