Flora B
06-10-2012 om 15:00
Hoe laat thuis?
Mijn zoon had gisterenavond een filmavond bij een meisje van school. De moeder had een feestje, er kwamen 2 meisjes en 3 jongens allemaal van school, ze zijn 14 jaar. Mijn zoon mocht van mij tot 23.00, afgesproken met een andere moeder, konden de jongens samen terug fietsen. Het meisje woont in een stad dicht bij, ze moeten 20 min. fietsen.
Nu werden de jongens daar gisteren uitgelachen.. de rest mocht tot 1.30 uur.
Ben ik dan zo ouderwets?Ik vond het al heel wat dat hij daar heen mocht van ons, ouders niet thuis, vreemde mensen voor ons en voor hem. Hij is onze oudste en moet de weg vrij maken voor de rest.. ( we hebben er 4) Onze zoon begint nu net met dit soort dingen, bij vriendinnen zijn ze ook allemaal nog niet zo ver,ik heb geen referentiekader, maar schrok erg van dat tijdstip.

Moppeke
06-10-2012 om 15:09
Nee hoor, jij bent niet ouderwets
Ik vind dat een heel normaal tijdstip en het is ook een leerproces.
Half 2 vind ik buiten proporties voor een kind van 14 jaar. Waar ligt dan de grens voor die kids? Met 16 jaar een nacht doorhalen? En dat ook nog zonder toezicht.
Volgens mij doe jij het prima en zijn je grenzen ook normaal. Lekker volhouden dus.

tonny
Tja, wat is laat
dat had de filmgastvrouw even moeten aangeven natuurlijk, hoe laat ze zouden komen en hoe laat weer vertrekken. Uitlachen is flauw.
Zelf had ik 0.00 uur een aardig tijdstip gevonden voor zoiets, inclusief naar huis fietsen met elkaar. Richting half twee (en veel later) is ontstaan omdat iedereen (nou ja, iedereen) pas om een uur of elf begint met de gezelligheid. Bij iemand thuis lijkt dat me onzin.
Ik vind het wel apart dat die moeder buiten haar aanwezigheid zo'n clubje thuis laat komen terwijl ze helemaal niet weet wie het zijn. Zou ik zelf niet doen.

Flora B
Waar?
Je kunt je afvragen of het waar is 1.30 natuurlijk, maar zoon vond het zelf ook een belachelijk laat tijdstip..was de avond rond 22.30 al zat geweest, moest nog een half uur langer uit zitten volgens hem.

tonny
06-10-2012 om 15:13
Misschien zo laat omdat
haar dochter niet alleen thuis durft te zijn? Dan had ze beter kunnen regelen dat er een vriendin bleef slapen voor de gezelligheid.
Kan me best voorstellen dat tot half elf film kijken mooi zat was. Meidenfilm nog ook misschien?
Hoe laat begon de happening?

Knutselkei
06-10-2012 om 15:22
Nee hoor
hier is dat ook een mooie tijd voor een filmavond. Dochter(15) had laatst een feestje in een dorp verder op en fietste met een hoop vriendinnen naar huis, ook om half 1 , laat zat.

Flora B
06-10-2012 om 17:01
Horror
De avond begon om 20.30 uur.heel stoer het was een horrorfilm.
Ik zou het nooit toestaan een horde pubers in huis die ik nog nooit gezien had.

wil40
06-10-2012 om 18:33
Half 2?
Mijn zoon mag wel een filmavondje geven met 5 andere jongelui die ik niet ken.Dat is voor mij geen "horde pubers". Ik ga wat dat betreft gerust uit van zijn mensenkennis. Hij gaat (tot op heden)niet om met gajes zal ik maar zeggen.
Maar het wordt hier zeker geen half 2! Ook zou ik eerder beginnen. Vanaf half 8 tot uiterlijk 23.00 uur lijkt me prima.Liever nog van 19.00 tot 22.00 uur.Eventueel mag 1 vriend blijven slapen, gezelliger voor hem als wij er dan nog niet zijn.

Maylise
06-10-2012 om 18:42
Prima tijd
23h lijkt me een prima tijd.
Ik zou best akkoord kunnen gaan met 1h30 als er echt een goede reden was waarom zou laat & als er ouders aanwezig zijn. 23h lijkt me voor een filmavond meer dan genoeg zeker als er geen ouders aanwezig zijn. Mijn ervaring is namelijk dat als het te lang duurt er meer kans is op klieren en tienerdrama's.

Annet
06-10-2012 om 19:40
Is hier voor een 14-jarige ook een prima tijd.
Tot nu toe gaat oudste ook naar feestjes die tot ongeveer 23.00 uur duren, sommigen wat vroeger, een hele enkele wat later.
Ik zou bij ons thuis 24.00 ook goed vinden maar later zeker niet.

Fiorucci
07-10-2012 om 08:40
Hier....
Hier gaat zoonlief (15) soms naar feesten die langer duren dan 24.00, maar ik heb liever dat hij met anderen meefietst naar huis om half 2 dan dat hij alleen fietst om 24.00.

merel
07-10-2012 om 10:34
0.00 binnen zijn
Hier moest dochter op die leeftijd om 0.00 uur binnen zijn. Nu woonde de vriendin waar ze altijd zat maar 2 straten verderop dus dat scheelt wel. Een eind fietsen op die tijd zou ik ook al niet zo geslaagd vinden. (heb ook een zoon van 14, maar die gaat nog niet 's avonds weg). En dan scheelt het ook nog of hij door het dorp zou moeten fietsen, of dat het een route is langs een provinciale weg zonder goede verlichting of door een bos of langs een afgelegen weg ofzo.
Dus nee, ik vind de tijd die jij noemt helemaal niet raar. Pas met 15 en een half (en een vriendje van 17 mocht dochter uit tot 2.00 uur) maar dat was meer omdat ik wilde dat ze bij het groepje bleef wat tot 2.00 weg mocht blijven, anders had ze alleen naar huis gemoeten)

albana
08-10-2012 om 08:27
Nee hoor heel gewoon
Hier ook een 14 jarige en die kijkt ook wel eens film met meer tegelijk (ook jongens en meisjes). Onze 14 jarige gaat bijna altijd met buurmeisje, dat scheelt wel, ze fietst dus bijna nooit alleen. En in de regel eindigen filmavondjes altijd rond 23.00 uur. Soms is het een lange film en word het 23.30 uur....Maar tot 1.30 uur heb ik nog nooit meegemaakt. Voor oudste was het toen ze 14 was ook ong. zo.
groeten albana

koentje
08-10-2012 om 10:33
Misschien moet ik niet vergelijken...
Maar ik zou ten eerste van zijn lang zal ze leven, mijn 14 jarige zoon naar een feestje sturen met leeftijdsgenoten bij een iemand thuis van wie de ouders niet thuis zijn....
Echt, ik zou niet toestaan dat zoon daar heen gaat, ik zou nog minder toestaan dat zoon een dergelijk feestje geeft.
Ten tweede.... 23 uur lijkt me zeker een mooie tijd. Ik denk dat er veel opgeschept wordt over tijden waarop thuis gekomen mag worden. Ik hoorde op het VMBO meisjes in de derde klas over dat ze in de nacht om half vier thuiskomen... door de week ook nog. Dus ik hoop voor hen dat dat niet echt is. Anders is er spreake van zware verwaarlozing!

koentje
08-10-2012 om 10:34
Ha ha schrijffout
Maar ik zou ten eerste van zijn lang zal ze leven, mijn 14 jarige zoon NIET, NIET NIET!!naar een feestje sturen met leeftijdsgenoten bij een iemand thuis van wie de ouders niet thuis zijn....

Mach
08-10-2012 om 13:38
Goh, koentje
Waarom zou dat niet mogen van jou? Bij onze dochters gebeurt dit heel geregeld. Mijn dochter gaat ergens heen of er komen kinderen hier. Oudste is nu 16 en de jongste 13. Bij beide gebeurt het.
Is hier dus volstrekt normaal. De puber die alleen thuis is nodigt wat vriendinnen en soms vrienden uit zodat ze niet alleen thuis zijn. Zowel bij ons in huis als bij de vrienden en vriendinnen van mijn dochters. Gaat altijd goed, nooit een probleem. Wat is er bij jou gebeurt in de omgeving dat je hier zo negatief tegenover staat?

koentje
08-10-2012 om 14:56
Nou mach
; NOG niets dus in die zin valt het mee.
Wat wel meespeelt is dat mijn zoon een stuk jonger functioneert dan zijn 14 jaar en dat hij adhd heeft dus wat eerder onbezonnen acties aan zou gaan. Dus calculeer ik dat vast in. maar tot nu toe volkomen onterecht want hij maakt sowieso weinig vrienden dus valt er ook weinig uit te nodigen...
Maar in het algemeen zou ik toch bang zijn voor alcohol e.d. wat je in huis hebt en voor dingen dat 'vrienden' die dingen stuk maken of jatten in huis, kortom een soort project X party?

Fiorucci
08-10-2012 om 16:13
Koentje
Ik verbaas me toch wel over de manier waarop tegen pubers wordt aangekeken hoor. Hele hordes vrienden heb ik hier gehad en stuk voor stuk prima gasten. Stuk maken of jatten, dat is hier echt in al die jaren nog nooit gebeurd.
Ik ga echt met gerust hart weg.

Mach
08-10-2012 om 16:45
Met fio eens
Wat een wantrouwen. Het gaat hier al jaren altijd goed. Niks geen drankgelagen of diefstal of vernielingen.
Gewoon gezellige pubers die op hun tijd heus wel eens vervelend zijn.

Flora B
08-10-2012 om 19:40
Oke...
Die 23.00 uur vinden jullie dus ook wel normaal.( dan houden we die er nog even in)
Ik zou het ook wel vreemd vinden hoor, om als ik niet thuis ben er 6 kinderen komen die ik niet ken en zou het ook niet verzinnen. Deze moeder denkt daar dus anders over. Ze hebben het echt rustig aan gedaan,( volgens mijn zoon)iedereen nam fris en chips mee, de moeder had cake gebakken. Van mij zouden ze best mogen komen, maar niet als ik weg ben. Zijn het bekende kinderen (waar ik vertrouwen in heb) zou ik het prima vinden, maar hele duidelijke afspraken maken.

wil40
08-10-2012 om 19:52
Vreemden als ik weg ben
Mijn zoon mag wel vrienden uitnodigen voor een feestje terwijl ik wegga. Misschien raar dat ik volledig vertrouw op zijn mensen kennis. Hij gaat niet om met criminelen, ze drinken geen alcohol en stelen niet.Misschien dat ik ze niet goed ken maar voor mijn zoon zijn het gewoon klasgenoten die hij dus wel kent.Afspraken maak ik met mijn zoon en hij is gastheer en verantwoordelijk voor het gedrag van zijn vrienden.
Ik heb tot nu toe ook geen enkele reden om wantrouwig te zijn, het zijn gewoon leuke knullen.

Fiorucci
09-10-2012 om 06:58
Flora
Misschien waren het voor die moeder wel bekende knullen. Ik word ook weleens moe van al dat volk in huis, maar ik ken ze wel allemaal.

albana
09-10-2012 om 08:11
Bekend/onbekend
Nou als hier film gekeken word (wel meisjes, is dat anders?) komt er ook wel eens een 'nieuw onbekend kind' of het nu een jongen of een meisje is, maar dan is het er 1 of 2 (b.v. 2 vrienden) en de rest is de bekende club of een gedeelte ervan als ze niet allemaal kunnen b.v.
Wel is het groepje gemeleerd, jongens en meisjes doorelkaar.
En ook zie ik ze vaak bij binnenkomst toch nog even. Hier nodigen ze vaak vrienden/vriendinnen uit als wij beiden moeten werken/weg in de avond. Vaak moet ik dan rond 19.00 uur weg en dan zijn de meesten er al en vrijwel altijd ben ik voor 23.00 uur terug en dan zijn ze er ook nog. Dus dan kan ik 'de schade opnemen' die meestal alleen bestaat uit nogal veel chipskruimels tussen bankkussens en op de grond
Voor de zekerheid vraag ik buren even of ze binnen kunnen wippen 1 keertje. Dat is niet zo'n probleem want buurmeisje is standaard ook altijd erbij aanwezig.
Bij buren nodigt buurmeisje trouwens altijd uit als haar ouders er wél zijn. Dat vinden de filmkijkers ook helemaal prima. Als buurmeisjes ouders er niet zijn is ze standaard hier of bij een van de andere buren. Die vinden het ook geen prettig idee al die kinderen in hun huis. Bijkomend probleem is dat ze daar een (jonger) kind hebben dat dan in bed ligt. En het volume is tijdens dat filmkijken soms stukken hoger dan wanneer wij t.v. kijken:0
groeten albana
Het ligt dus ook wel aan je thuisomstandigheden.Hier is 14 jarige de jongste....dus geen slapende broertjes of zusjes.
groeten albana

koentje
09-10-2012 om 11:39
Tja...
misschien is het ook een kwestie van nivo, mach, fio. Ik weet niet hoe slim jullie kinderen zijn, maar mijn zoon functioneert op praktijkonderwijsnivo, is een kwetsbaar kind en neemt ook dit soort kinderen mee naar huis. En afhankelijk van de mate waarin zij thuis worden opgevangen doen ze inderdaad gelukkig geen gekke dingen. Maar ik weet dat mijn zoon wel dit soort jongens op school heeft, tot nu toe vermijdt hij die kinderen.
Dus misschien ik te wantrouwend, ik noem het voorzichtig maar het kan ook te maken hebben met dat jullie nu eenmaal beter kunnen rekenen op verstandige keuzes van jullie kinderen!