Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Arawen

Arawen

08-03-2011 om 13:58

Hoe lang doorgroeien

Mijn zoon wordt binnenkort 17 en is ongeveerd 1.80m, dat is net zo groot als ik. Dat vindt ie erg frustrerend..) Ik weet dat ie nogal hoopt op nog een paar centimeters erbij. Papa is 1.85m, trouwens.
Nou heb ik eigenlijk geen idee hoe lang jongens doorgroeien... ik mag aannemen dat ie zijn groeispurt wel heeft gehad.. maar weet iemand hoe lang het groeien doorgaat? Wanneer is de volwassen leeftijd bereikt? Of gaan ze op een gegeven moment meer in de breedte (schouders) groeien dan in de lengte? Even uit nieuwsgierigheid..

groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

08-03-2011 om 14:09

Doorgroeien

Je bent geloof ik pas op je 25e echt klaar met de lichamelijke ontwikkeling. Dus schouderbreedte en dergelijke. Maar de lengte groei van jongens kun je in onderstaande grafiek zien.

http://www.kindengroei.nl/site/index.php?id=36

Gemiddeld

hoeft dus niet voor jouw zoon op te gaan. Mijn broers kwamen volgens mij vrij laat in de puberteit, begonnen later met de groeispurt en groeide nog ik meen rond hun 20ste. Ik weet in ieder geval dat ze nog niet in het kleinste soldatenpak pastten( er was toen nog dienstplicht) en een jaar later weer opnieuw opgeroepen werden en toen wel de lengte hadden bereikt dat ze in dienst mochten ( tot hun grote spijt). Zoon van 18,ook laat in de puberteit, groeit ook nog steeds, ook al zal hij niet lang worden, dit jaar toch wel 5 cm erbij

Groei

Hier een puber van 13 van circa 1.83. De handfoto wees uit dat hij een skeletleeftijd had van en 14 jarige. Dus hij zal tot een jaar of 18 doorgroeien denk ik.

Tirza G.

Tirza G.

08-03-2011 om 23:10

Hier

een bijna 17-jarige die pas afgelopen jaar door begon te schieten. Ik schat hem nu 1,75. Stem begint te zakken, nog geen baardgroei, nog geen puistjes. Ik denk dat-ie pas op zijn 35e volgroeid is

Tirza

Broers ook

Het kan heel goed dat er bij je zoon nog minstens 10 cm. bijkomt. Hij moet nog 17 worden, groeit vast nog wel een tijdje door. Hij is nu niet echt klein, 1.80 en die paar cm. die hij graag wil, komen er vast nog wel bij.
Ik heb in mijn familie broers en neven minstens door zien groeien tot hun 18e/19e. Pas toen de lengte "klaar" was kwam er een beetje breedte in de schouders.

Asje

Asje

09-03-2011 om 15:33

Late puber

Ik heb hier bij mijn late puber een botmeting laten doen, uit de pols-scan bleek dat zijn groei 2 jaar achter liep
het stoppen met groeien zou bij een jongen op 21j zijn, bij een meisje op 18j, zelfs als je een late puberteit hebt, zou de groei stoppen ten laatste op zijn 21e
toen hij 15j was, was hij 157 cm (ook nog een kleine schoenmaat) daarna is zijn groeispurt pas begonnen, op zijn 18e was hij 178 cm, en nu, het laatste jaar is hij nog 2 cm gegroeid, misschien dat er tot zijn 21e nog een beetje bijkomt...(is nu dus ook 180cm)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.