Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sproetje

Sproetje

02-09-2019 om 23:51

hoe '' makkelijk '' zijn jullie of hoe '' moeilijk '' doe ik

Hoi medeouders,
Onze dochter van bijna 18, geslaagd dit jaar voor haar VWO, heeft een tussenjaar om zich te oriënteren op wat ze wil gaan doen volgend jaar.
Voor het eerst een bijbaantje, 2x in de week, niet eerder gewerkt ivm school/huiswerk etc.
Heeft een bescheiden netwerk van vaste vriendinnen waar ze mee afspreekt.
Het is geen feestbeest, zal zeker wel eens wijn of een Apple Bandit drinken op feestjes en partijen, roken doet ze niet want dat is iets voor '' losers '' ( maar zeker weten, ach.. dat weet je nooit als ouder)
Overdag doet ze weinig constructiefs, ze leest/knutselt en dolt wat met de katten en spreekt vaak pas laat in de middag iets af. Dan laat ze keurig weten dat ze niet mee eet, maar als ze hoort wat we gaan eten vraagt ze of we toch iets voor haar willen bewaren.
Dat hebben wij nu 2 x gedaan en dan was ze veel te laat om het nog te eten
Dat doen we dus niet meer, ze eet daar of hier haha

Mijn vraag aan jullie nu is het volgende:
Als ze laat afspreekt komt ze ook laat thuis, en vanavond kwamen er 2 vriendinnen mee, met ieder een laptop om vervolgens 2 uur op haar kamer spelletjes te spelen tot 23.00hrs.
Ik vind dat niet okay, om zolang savonds achter een beeldscherm te gaan zitten terwijl ze verder overdag niet veel onderneemt.
Dus om 22.15hrs stond ik voor haar slaapkamer deur en heb gevraagd of ze om 22.30hrs wilden stoppen.
En ik geef toe dat ik daar moeite mee had, het zijn geen kleuters meer.
Wat vinden jullie, ben ik een trut die overdreven reageert?
We hadden trouwens geen last van ze in de zin van lawaai of drank of wat dan ook.
Mijn dochter vind het natuurlijk '' belachelijk'' dat ik vroeg om te stoppen met die computer.
Ugh

groet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-09-2019 om 23:55

Hmm

Ik wil op doordeweekse dagen dat iedereen gedoucht is om 22.30 uur en eventuele visite de deur uit. Verder bemoei ik me niet met hun dagbesteding, afgezien van soms wat verstandig advies.

Sproetje

Sproetje

03-09-2019 om 00:01

Phryne

Dat is een goede afspraak! op doordeweekse dagen.
Dankjewel.

Ely

Ely

03-09-2019 om 00:15

Hmmm

Mij zou het niet uitmaken. Regels zoals Phryne beschrijft zijn hier niet. Wel meldt onze 18jarige wanneer iemand blijft slapen, wanneer er gedoucht wordt moet iedereen zelf weten en zolang er geen overlast is heb ik nog niet ingegrepen.
Dat eten vind ik een lastige, ik vind het in deze fase ook om te koken en als 18jarige niet op tijd is eea over te houden en in de koelkast te schuiven. Het gaat altijd wel op, wanneer mag hij ook zelf weten.
Beeldschermen heb ik losgelaten, al adviseer ik wel bij vraagstukken of problemen

Misschien maakt het uit dat ik vroeg op kamers was zelf en daar erg genoten heb van mijn vrijheid na het leven bij mijn ouders als verstikkend te hebben ervaren. En ik gruwel van regels om de regels dus als ik het niet kan uitleggen ga ik bij mezelf ten rade. Komt soms wel uit dat ‘omdat ik het fijn vind’ ook een reden kan zijn. Van de zomer bv was er moment dat ik gewoon ff bij elkaar wilde zijn, even al mijn kuikens in t nest, samen rustig koken, kletsen, eten, gewoon omdat ik dat even fijn vond , dan ‘moet’ dat ff gelukkig zonder protest

Geen probleem

Ik zou er geen probleem mee hebben als de vriendinnen laat blijven mits ze geen overlast veroorzaken. Sowieso zou ik de vrije tijdsbesteding los laten. Zolang ze de huisgenoten geen overlast veroorzaakt en haar deel doet zou ik haar gewoon laten doen wat ze zelf wil. Restjes bewaren heb ik geen probleem mee zolang ze het ook op een gegeven moment gewoon opeten (mag ook best de vorige dag).

Ik zou wel 2 dagen per week werken erg weinig vinden als ze daarnaast verder niks doet. In het geval van een tussenjaar zou ik wel verwachten dat ze fulltime bezig zijn met iets, dat kan werk zijn of cursussen of iets anders maar wel een gewone werkweek. Een paar weken hangen in huis is prima maar niet te lang.

En dan mogen ze in hun vrije tijd doen wat ze willen.

@Emma

@Emma

03-09-2019 om 06:11

orienteren op vervolg

Het jaar vliegt zo voorbij en van 2 dagen bijbaan en chillen met vriendinnen word je niet veel wijzer over je toekomst of interesses lijkt me. Of is het alleen de bedoeling dat ze wat open dagen bezoekt?
Sorry, ik klink een beetje afkeurend maar ik zou daar als ouder helemaal gek van worden.
Tussenjaar vullen is een verdienmodel, google maar eens. Dat is dan weer het andere uiterste.
Zelf was ik uit huis op mijn 18e en ik leerde voor mezelf zorgen en eigen keuzes maken..Ik snap dat dat nu niet meer zo logisch is. Mijn dochter is ook nog wel wat langer bij mij. Je ontdekt wat je wil en kan door veel dingen te doen en aan te pakken. Ik hoop voor je dochter dat ze dat snel ontdekt. Misschien kun jij haar als ouder daarbij helpen?
Uitgaan en vriendinnen op bezoek is helemaal haar zaak, daar zou ik me niet druk om maken.

Triva

Triva

03-09-2019 om 08:55

Idd

Van mij zou ze fulltime of minimaal vier dg moeten werken. Op vrije dagen koken. Wat heb je zo aan een tussenjaar?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2019 om 09:05

Als je last van ze hebt

heb je zeker het recht om een afspraak te maken over 'sluitingstijd'. Verder is ze bijna 18 en zou ik niet meer aan ouderlijke regels beginnen. De opvoeding is klaar.

Dees

Dees

03-09-2019 om 09:32

Vakantiejaar

Zo dus je dochter heeft een jaartje vakantie? Volgens mij ben je ergens ingetrapt met haar. Hoeveel kostgeld betaald ze of heeft ze thuis een gratis hotel?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2019 om 09:56

ja, wat dat werk betreft...

als ze niet naar school gaat, heet het niet meer 'bijbaantje', maar haar werk. Misschien klinkt twee dagen werken dan opeens toch wat weinig .

Of je kostgeld vraagt of niet is wat je vraag betreft totaal niet belangrijk, vind ik. Mijn regel is altijd geweest dat een studerend kind niet hoeft te betalen. Mijn dochter is een eeuwig studerend kind, dus dat kostgeld is er nooit van gekomen, ook niet toen ze hier een poosje overbrugde tot ze opnieuw het huis uitging. Ze werkte en moest nog toetsen en examens doen, dus tja... ook nog steeds student.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2019 om 09:59

Dees

Ergens ingetrapt? Het is gewoon haar kind, nog net niet 18, dus 17, die gewoon nog thuiswoont. Je maakt er een achterbakse profiteur van. Dit zijn zo van die onderwerpen waar je als ouder én kind misschien eerder totaal niet bij stilstond, dus niet met opzet laat gebeuren.

Pluis

Pluis

03-09-2019 om 10:24

Tussenjaar

is idd geen vakantie, maar een jaar waarin ze plannen maakt voor de toekomst, werkt, leert, groeit. Van chillen en gamen groei je niet.
Dus ik zou samen om de tafel gaan en afspraken maken over hoe dit jaar eruit gaat zien. Twee dagen werken is te weinig. Net zoals iedereen gewoon minstens 4 dagen per week nuttig bezig zijn. Dat hoeft wat mij betreft niet (allemaal) betaald te zijn. Vrijwilligerswerk of een cursus/opleiding is ook prima. Bankhangen niet. Daar heb je 'gewoon' een weekend voor.
Op doordeweekse dagen wil ik ook dat het om 22.30 uur rustig is in huis, man en ik moeten de volgende dag gewoon werken, en ik slaap niet met licht, geluid, bezoek in huis. En aangezien ik dat huis bekostig, ga ik over wie er wanneer verblijft .

Zorg samen voor een aanvalsplan. Begin met het plannen van open dagen van mogelijke opleidingen, want dat is het primaire doel van dit jaar, bedenken welke opleiding ze wil gaan doen. Daarna gaat ze online beroepskeuzetesten doen. En daarna is het tijd voor het zoeken naar een dagbesteding. Mogen dat 4 of moeten dat 5 dagen zijn? Daar valt over te onderhandelen. En verder inderdaad afspraken over de huisregels. Zet ze op papier, met een handtekening eronder. Dat voelt lekker officieel.

En als jullie er zelf niet uitkomen met die dagbesteding of de toekomstvisie is het misschien goed om daar een soort jobcoach bij te zoeken.

Succes hoor. Ik ben blij dat ze hier allebei een vervolgopleiding gevonden hebben, want een situatie zoals bij jou lijkt me verdomd lastig. We doen het hier allemaal niet zo goed zonder vast ritme, dat zou al heel snel verzanden in gamen en chillen inderdaad. En dan is een jaar zo voorbij, zonder dat het wat heeft opgeleverd.

Dees

Dees

03-09-2019 om 12:27

Nee ingetrapt

Inderdaad als ouder ben je er zo ingerold en ben je ervan uitgegaan dat je kind nuttig bezig zou zijn met haar tijd. De dochter zal er over nagedacht hebben.....ze weet niet wat ze wil en dan is een jaartje luieren wel lekker en dan bedenkt ze onderwijl wel zo'n beetje wat ze wil.

Is het nog steeds zo dat je bij een aantal opleidingen ook in jan/feb kunt starten? Ik zou me daar eens in gaan verdiepen en anders lekker even een flinke baan zoeken zodat de aankomende studie gefinancierd kan worden.

Hier geldt ..

tot je 18e/einddiploma MOET je thuis wonen, daarna MAG je thuiswonen. Een van de voorwaarden is bezigheden buitenshuis overdag hebben. Ik werd van het gehang in de zomervakanties al erg chagrijnig.

Wat ze daarna in hun vrije tijd doen, boeit me niet zo. Schermtijden hanteer ik echt niet meer op hun achttiende. En wat die vriendinnen betreft, het moet geen nachtwerk worden. Maar 23.00 vind ik niet heel erg laat.

Jesse_1

Jesse_1

03-09-2019 om 14:43

Twee verschillende dingen

Mij viel ook de invulling van haar tussenjaar op, maar daar is al eea over gezegd.

Over de vriendinnen en bedtijden, schermtijden etc: Dat zou ze van mij allemaal zelf mogen weten (oud genoeg), zolang ik er maar geen last van heb. Dus ga ik naar bed; dan met de vriendinnen maar beneden zitten en niet zodanig geluid maken dat ik het kan horen.

Ik heb een collega die haar ruim volwassen zoon wilde verbieden om 's nachts te gamen. Kijk, het gamen, dat mag een vent van 20, 21 zelf bepalen. Maar als hij er herrie bij maakt (en dat wil nog wel eens bij gamen), dan kun je wel stellen dat hij moet zorgen dat hij jou niet in je slaap stoort bijvoorbeeld.

Lou

Lou

03-09-2019 om 16:26

Niet laat

Ik vind 23 uur niet laat, ook niet voor doordeweeks. Waarom zou ze eerder moeten stoppen? Omdat ze om 7 uur op moet en anders te weinig slaapt? Hier thuis werken we ook maar niemand staat zo vroeg op en niemand gaat zo vroeg naar bed. Dochter ook niet. Zij zit rustig hier boven of beneden tot een uur of 1 met een vriend of vriendin te kletsen. Ze doen zachtjes en hebben het naar hun zin, ik vind het prima. Het is iets anders als JIJ last van je dochter + vriendinnen hebt. Maken ze lawaai?

Het lijkt erop dat je er vooral moeite mee hebt dat ze overdag zo weinig onderneemt. Misschien moet je je pijlen dan meer daar op richten. Dus inderdaad: wat is het plan voor het tussenjaar?

structuur

Het lijkt me belangrijk dat ze structuur houdt met zo'n tussenjaar. 2x per week werken lijkt me dan te weinig. Wat is ze verder van plan? Studiekeuze testen maken? Open dagen zijn pas in het najaar, je kan daarna gericht proefstuderen (1 dag per opleiding) Genoeg tijd om te werken. Voor die tijd misschien handig om ook vrijwilligerswerk te doen, naast werk als het niet lukt om meer te werken. Zo als ik het nu zie is het lanterfanten.
Wat doen die vriendinnen dat ze tot 23.00 uur spelletjes spelen? Hebben die geen studie?

Tango

Tango

03-09-2019 om 17:44

Niet laat

Ik vind 23.00 u. niet laat voor een 18-jarige. Ik zou daar dus niet heel gauw iets van zeggen. Zeker als ik er zelf geen last van heb. Hier zou het echter zo zijn dat jongere broer om die tijd al moet slapen en die er wel last van heeft omdat hij in de kamer ernaast ligt. Om die reden zou ik er dan wel wat van zeggen.
Verder sluit ik me aan bij anderen. Een tussenjaar vul je naar mijn idee niet in met 2 dagen werken en verder rondhangen. Niet raar dat ze zo laat afspreekt denk ik, want anderen hebben waarschijnlijk wel een daginvulling.
4 dagen werken zeker en daarnaast inderdaad orienteren op een vervolg. Misschien vrijwilligerswerk doen in een richting die ze op wil of een periode naar het buitenland. Ik zou er ook eerlijk gezegd niet tegen kunnen als er een jaar alleen maar wat rondgehangen zou worden....

Waar staat dat?

'Tussenjaar is idd geen vakantie, maar een jaar waarin ze plannen maakt voor de toekomst, werkt, leert, groeit.'

Dat bepaal je toch helemaal zelf?

Pascal

Pascal

03-09-2019 om 20:35

zoon

Zoon heeft hier ook zo'n jaar gehad. Stopte in januari met de studie omdat het niet beviel en zat mentaal in een dip. Ik heb hem dus eerst maar even gelaten. Gewoon wat vertroeteld, en de druk eraf. Hij zei echt niet meer te weten wat hij nou met zijn leven aan moest. Ja en dan..? Ik wist ook even niet wat ik ermee aan moest, ik kreeg hem echt niet in beweging tot werk, maar wist ook wel dat de hele dag gamen en films kijken (geen vrienden) ook niet zou helpen.
Na een paar maanden kwam er wat meer lucht/licht in zijn houding. Heb met hem afgesproken dat hij na de zomer een baan zou gaan zoeken, dat heeft hij gedaan, met heel veel tegenzin (angst) maar die baan heeft hem veel goed gebracht, en hij heeft na een jaar werken zijn studie weer opgepakt.
Zelf denk ik dat die maanden (ruim een half jaar) vakantie hem echt even wat lucht gaven. Voor die tijd ging zoon braaf naar school, VWO diploma gehaald, nooit stappen of uitgaan.
Iedereen moet gewoon kijken wat bij zijn/haar kind past, wat er nodig is, ik hoor dat veel mensen chagrijnig worden van kinderen die hangen, ik heb dat nooit zo gehad en mijn ouders gelukkig ook niet bij mij (ik mocht ook gewoon de hele zomervakantie in een boek gedoken doorbrengen, was mijn eigen keuze) en ben ook normaal terecht gekomen.

Sproetje

Sproetje

03-09-2019 om 22:24

ter verduidelijking

Wellicht moet ik de situatie enigszins nuanceren:
Als ik zeg dat zijn overdag weinig constructief bezig is bedoel dat ik vind dat zij meer initiatief moet nemen om een '' plan van aanpak '' te bedenken voor het komende jaar.
Het is zeker niet zo dat zij de hele dag, en op dagen dat zij niet werkt achter een beeldscherm zit. Ze knutselt decors die zij vervolgens weer fotografeert en ze leest veel.
Ik ben mij er ook terdege van bewust dat wij zelf ook een rol hebben om haar te helpen bij een '' plan van aanpak ''
Ze werkt binnenkort 3 dagen, heeft zich vorige week aangemeld voor de open Bachelordagen aan de UVA, en heeft een vriendin zover gekregen om samen dat te gaan ondernemen in oktober.
Het is zeker niet de bedoeling en dat weet ze, dat zij een jaar gaat vegeteren op de bank en maar wat aanrommelt. Wij vinden het prima dat zij het een jaar rustiger aan kan doen, vooral ook omdat zij gewoonweg nog niet weet wat ze wil of moet gaan doen.
Zij heeft zelf al aangegeven dat ze ongelukkig wordt bij het idee een jaar niets te doen, wij hebben haar gewezen op een cursus Duits Goethe instituut, daar heeft ze tijdens school al een diploma voor behaald en ze kan nu het hoogste niveau proberen te behalen. Daar heeft zij wel oren naar.
Het is inderdaad een lastige situatie als je kind nog niet helemaal weet wat ze wil gaan doen.
Daarbij is het een laatbloeier, en begint sinds vorig jaar te ontluiken zeg maar.
Ik moedig haar aan om zélf achter de dingen aan te gaan, rijbewijs halen bijvoorbeeld, informatie verzamelen daarover en te gaan beginnen met rijlessen.

NB Kostgeld betalen Dees? Van het luttele bedrag dat ze verdient? Ben je mal, dat hoeft ze van ons op dit moment niet. Wél ben ik gestopt met haar zakgeld te geven.
En ze moet meer gaan meedraaien in het huishouden, wij werken allebei dus ze ik wil dat zij leert koken zodat zij eens iets op tafel kan zetten. Het is maar een voorbeeld.

NB Ma van 3.. bedankt voor de tip over 1 dag proefstuderen.
Ik zal mij zelf ook gaan verdiepen zodat ik haar suggesties kan geven en advies.

Dank

Sproetje

Sproetje

03-09-2019 om 22:44

Ma van 3

Voor 1 dag proefstuderen komt zij helaas niet meer in aanmerking, dat is voor VWO leerlingen klas 5/6.

Sproetje

'Voor 1 dag proefstuderen komt zij helaas niet meer in aanmerking, dat is voor VWO leerlingen klas 5/6.'

Dan vul je toch gewoon een fictieve eindexamendatum in? Niemand controleert dat, hoor. Het wordt ook nergens vastgelegd. Die eis is vooral om te voorkomen dat de dagen vol zitten met 14-jarigen.

mirreke

mirreke

04-09-2019 om 13:10

Sproetje

het examen is nog niet zo lang geleden, inmiddels gaat je dochter al bijna 3 dagen werken. Laat haar even op gang komen. Ze gaat zich ook steeds meer oriënteren, merk je, doordat ze bijv. die bachelordagen gaat bezoeken.

Je zegt, ze is een laatbloeier. Geef haar ook een beetje tijd daarvoor.

Als je er behoefte aan hebt zou ik nog eens samen met haar gaan praten over huisregels, zoals bezoek en eten bewaren. Wat is er trouwens mis met een bord eten bewaren, ook al eet de betreffende persoon dat later of pas de volgende dag? Daar zou ik niet zo mee zitten, maar ook dat is aan jullie zelf natuurlijk.

Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk positief. Je dochter is uit haar schulp aan het kruipen, gaat meer werken, gaat zich oriënteren.

Het is vaak ook juist moeilijk voor de ouders, zo'n beginnende volwassene. Ooit bood school het kader, nu wordt het anders.

mijk

mijk

05-09-2019 om 11:15

natuurlijk is dat proefstuderen welvoor haar.

dat is voor mensen die willen studeren en ze willen er geen 4eklassers. Bij veel opleidingen valt ook iets persoonlijks te regelen als je belt.

Reactie

Onze kinderen zijn HBO gaan doen, wisten wel wat ze wilden en konden 1 dag proefstuderen bij hun keuze, vandaar dat ik het noemde. Voor iemand die het niet weet ga ik er van uit dat die meerdere richtingen gaat bezoeken en op die manier dus in meerdere richtingen een dag zou kunnen proefdraaien. Dat het eindexamen al achter de rug is lijkt me ook niet zo'n punt, juist goed om zich te oriënteren. Hoe het bij universiteiten zit met proefstuderen weet ik natuurlijk niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.