Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe pak ik dit aan? Zoon van 16


Al veel goede tips. Ik heb ook een puber van 16. Hier bemoei ik mij zo min mogelijk met taken waar ze zelf last van heeft. Geen kleren in de was? Dan geen schone kleren. Niet aanwezig bij de maaltijd? Dan pak je iets uit de vriezer, bewaar ik wat of maak je zelf iets klaar. Wat een ander doet, heb ik geen boodschap aan. Die discussie voer ik dan ook niet. Ook maak ik elke week een lijst met huishoudelijke taken die gewoon moeten gebeuren. Puber mag zelf kiezen welke taak (of taken) zij graag wil uitvoeren c.q. die haar goed uit komen. Dat voorkomt hier veel discussie en geeft haar meer autonomie. Voor dingen buiten de normale huishoudelijke taken geven wij haar geld. Denk aan de ramen wassen, de koelkast schoonmaken of op haar jongere broertjes en zusje passen. Dit is op vrijwillige basis. Wil ze het niet doen, dan regel ik iets anders. 

ief schreef op 26-11-2022 om 14:21:

Ik moest wel even lachen om die reactie dat de kinderen van twee en vier jaar al meehelpen. Natúúrlijk helpen die mee, die vinden dat nog heel leuk. En ook met tien jaar snappen ze nog redelijk dat moeder niet in haar eentje het huishouden kan doen.
Maar in de puberteit blijken ze ineens niet meer hun jas op te kunnen hangen en zien ze het nut niet in van een afwasmachine uitruimen. Ze hebben dan ineens het idee dat het alleen maar jóuw troep is die zíj moeten opruimen.
Hoe dat hier gaat? Nou, met hangen en wurgen. Het kost me veel discussie bij die pubers. Een ‘ja zo’ probeer ik niet meer te accepteren. Ik blijf er náást staan tot ze de stofzuiger hebben gepakt.
En als ze het heel bont maken schakel ik de WiFi uit of ik neem hun telefoon tot ze hun kamer hebben opgeruimd/was hebben opgehangen/papier hebben weggebracht.
Mooier en opvoedkundig correcter kan ik het helaas niet maken...

Nee hoor, die vinden het echt niet altijd leuk als ik ze terug roep omdat ze even hun eigen bordje en bekertje naar de keuken moeten brengen.

En ook (wat dan ook) opruimen, gaat ook bij een 2 en 4 jarige wel eens met hangen een wurgen of als het niet gebeurt zorgt het ervoor dat een volgend leuk ding ook uitgesteld word.

We wonen samen in dit huis dan maken we het ook samen leefbaar door samen voor (nu nog kleine taken) te zorgen dat dat gebeurt.

Meander schreef op 26-11-2022 om 19:52:

"probeer ze te pakken waar ze dat raakt"

Dat klinkt mij heel onaangenaam in de oren. Ik probeer echt niemand ooit 'te pakken'.

Misschien niet zo letterlijk nemen? Pubers die zeggen dat taken doen in huis ouderwets is en jou als een soort werkster of bijna slaaf gaan zien klinkt ook niet erg gezellig. Mijn pubers hebben het snel begrepen. Straffen met wifi of telefoon heb ik nooit gedaan. Dat vind ik onaangenaam. 

Ik zou geen geld geven voor taken, krijgt ze later in haar eigen huis ook niet.

ief

ief

27-11-2022 om 08:05

Aiden schreef op 26-11-2022 om 19:26:

[..]

Bij mij zouden ze helemaal niet gaan wassen maar gewoon bedenken dat het simpeler is als ik de was doe, zij het ophangen en het papier buiten zetten. Dat was vooral mijn punt. Ik ga dan niet in een battle over de wifi en het afpakken van hun telefoon. Probeer ze te pakken waar ze dat raakt, dus bij geen schone kleding meer hebben bijvoorbeeld, of geen eten dat voor ze klaar staat.

Dan vind ik het knap dat jouw pubers die denkstap kunnen maken. Zover kunnen ze bij mij echt niet nadenken hoor. Een bak papier wel/niet wegbrengen zodat ze over een paar dagen wel/geen schone was hebben.
En niet koken/geen lekkers in huis halen klinkt simpeler dan het is als er meerdere kinderen zijn (in verschillende leeftijdscategorieën) voor wie die dingen dan wél gebeuren.

Zo ook de consequenties laten voelen in verhouding tot het niet gedane klusje. Hoe doe je dat bijvoorbeeld als ze niet gestofzuigd hebben? Of niet de tafel afgeruimd/afgenomen? 

ief schreef op 27-11-2022 om 08:05:

[..]

Dan vind ik het knap dat jouw pubers die denkstap kunnen maken. Zover kunnen ze bij mij echt niet nadenken hoor. Een bak papier wel/niet wegbrengen zodat ze over een paar dagen wel/geen schone was hebben.
En niet koken/geen lekkers in huis halen klinkt simpeler dan het is als er meerdere kinderen zijn (in verschillende leeftijdscategorieën) voor wie die dingen dan wél gebeuren.

Zo ook de consequenties laten voelen in verhouding tot het niet gedane klusje. Hoe doe je dat bijvoorbeeld als ze niet gestofzuigd hebben? Of niet de tafel afgeruimd/afgenomen?

De bak papier staat in hun kamer. Die heeft niks te maken met de was. Ik probeer vooral uit te leggen dat als ze iets niet doen daar een logische consequentie aan moet hangen. 

Daarvoor is het wel van belang dat je een gesprek hebt. Dat je samen kijkt welke klus bij welk gezinslid het beste past maar ook een logisch gevolg geeft als ze het niet doen.

Ik vind wifi uit en telefoon afpakken niet logisch. Je hebt dan meteen een extra battle gemaakt: over het klusje én die telefoon/wifi. Daar heb ik de energie niet voor.

Dus: geen was opgehangen en moet ik dat doen: 1 of 2x waarschuwing dat ik de volgende keer zijn was niet meeneem. Daarna dat dus ook niet doen. 

De voorraad schone sokken raakt vanzelf op...jammer als ik dan net de betreffende was heb gedaan, maar ik was alleen kleding die in de wasmand terecht zijn gekomen en ik ruim zijn kamer niet op. Als ik daar ga afstoffen en stofzuigen leg ik alle spullen op 1 stapel op zijn bed en dan ruimt ie het zelf weer op (of er gaan dingen naar de afvalbak, of hij legt de hele stapel op de grond....) En soms kondig ik aan dat ik daar ga schoonmaken en dat ik alles wat in de weg ligt, weggooi. Dat wil nog wel eens helpen zodat ie zelf opruimt.

madee schreef op 27-11-2022 om 19:53:

De voorraad schone sokken raakt vanzelf op...jammer als ik dan net de betreffende was heb gedaan, maar ik was alleen kleding die in de wasmand terecht zijn gekomen en ik ruim zijn kamer niet op. Als ik daar ga afstoffen en stofzuigen leg ik alle spullen op 1 stapel op zijn bed en dan ruimt ie het zelf weer op (of er gaan dingen naar de afvalbak, of hij legt de hele stapel op de grond....) En soms kondig ik aan dat ik daar ga schoonmaken en dat ik alles wat in de weg ligt, weggooi. Dat wil nog wel eens helpen zodat ie zelf opruimt.

Doe ik ook bij zoon, gewoon alle zooi, inclusief etensresten, in bed en dan het dekbed erover, dan ziet het er ook nog opgeruimd uit. 

Was alleen als het in de wasmand ligt, en ik was volgens een strak schema in het weekend zodat ik alle was ook weggewerkt krijg. 

madee schreef op 27-11-2022 om 19:53:

De voorraad schone sokken raakt vanzelf op...jammer als ik dan net de betreffende was heb gedaan, maar ik was alleen kleding die in de wasmand terecht zijn gekomen en ik ruim zijn kamer niet op. Als ik daar ga afstoffen en stofzuigen leg ik alle spullen op 1 stapel op zijn bed en dan ruimt ie het zelf weer op (of er gaan dingen naar de afvalbak, of hij legt de hele stapel op de grond....) En soms kondig ik aan dat ik daar ga schoonmaken en dat ik alles wat in de weg ligt, weggooi. Dat wil nog wel eens helpen zodat ie zelf opruimt.

Waarim zuig en stof je zijn kamer en haal je alles van de grond?

mijn jeugd was heerlijK , ik hoefde helemaal niets te doen en koken en opruimen heb ik pas geleerd toen ik uit huis was

mijn moeder was huisvrouw en ik werk dus hier is het een pietsje anders, ze maken zelf hun bed op en verschonen het(omdat ze dat lekker vinden en ik vergeet dat meestal) en maken liever hun eigen brood.  Maar alsnog probeer ik ze zo relaxt mogelijke jeugd te geven omdat ik het zelf ook altijd waardeerde. Kijk ze helpen met afruimen van de tafel omdat het beleefd is dat dat in je systeem zit maar ze hebben zeker geen klusjes of taakjes oid.    Ze koken weleens hier als ik heel druk ben bieden ze dat aan  dat vind ik superlief maar niets moet. 

Aiden schreef op 28-11-2022 om 08:22:

[..]

Waarim zuig en stof je zijn kamer en haal je alles van de grond?

Dat maakt makkelijker schoon. Als mijn man poetst, laat ie het gewoon liggen met het motto: dan moet ie maar opruimen. Ik heb het liever allemaal helemaal schoon. Ieder zijn ding. En soms stoft zoon zelf, vooral als ik het te veel rommel vindt. Dan mag ie eerst opruimen en dan stoffen. Maar meestal gaat het zoals ik eerder omschreef.

Ysenda schreef op 27-11-2022 om 20:00:

[..]

Doe ik ook bij zoon, gewoon alle zooi, inclusief etensresten, in bed en dan het dekbed erover, dan ziet het er ook nog opgeruimd uit.

Was alleen als het in de wasmand ligt, en ik was volgens een strak schema in het weekend zodat ik alle was ook weggewerkt krijg.

Gatverdamme. Ik denk nu aan een pizzakorsten onder het dekbed?

madee schreef op 28-11-2022 om 08:31:

[..]

Dat maakt makkelijker schoon. Als mijn man poetst, laat ie het gewoon liggen met het motto: dan moet ie maar opruimen. Ik heb het liever allemaal helemaal schoon. Ieder zijn ding. En soms stoft zoon zelf, vooral als ik het te veel rommel vindt. Dan mag ie eerst opruimen en dan stoffen. Maar meestal gaat het zoals ik eerder omschreef.

De kamer van mijn zonen is van hen. Daar kom ik niet om schoon te maken. Mijn eigen slaapkamer houd ik ook zeof schoon. Samen doen we de gezamelijke ruimtes  

Netherfield schreef op 28-11-2022 om 08:52:

[..]

Gatverdamme. Ik denk nu aan een pizzakorsten onder het dekbed?

die dan weer niet, maar wel klokhuizen, sinaasappelschillen, boterhammen. En ja gadver, maar dat is ook als je er in grijpt als je kleding van de grond moet rapen omdat je wil stofzuigen. Ik gebruik nog net geen sneeuwschep om het op het bed te krijgen.

Voor degenen die dan weer willen weten waarom ik dat doe: hij stofzuigt ook mijn kamer als hij zijn kamer zuigt, dus doe ik ook zijn kamer als ik boven stofzuig. En soms moet ik door zijn kamer om iets uit de berging te halen, want hij slaapt op zolder. 

Aiden schreef op 28-11-2022 om 08:22:

[..]

Waarim zuig en stof je zijn kamer en haal je alles van de grond?

Ik deed dat ook niet, kwam niet op de kamer van zoon en dochter. Maar ik denk dat het wel aanzet tot actie, alle meuk op het bed gooien. Nu heeft hij er meer last van, dan dat het op de grond blijft liggen.
En het komt goed over het algemeen. Hier een zoon van 22 die nog steeds het huis niet uit is (geen woonruimte te vinden) en hij stofzuigt uit zichzelf, doet deels de was (hij de witte, ik de bonte) kookt 1x per week, is opgeruimd en zelfs ik krijg soms commentaar wanneer ik ergens rommelig ben geweest 🙃, de rollen lijken wel om te draaien soms.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.