Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel geld uitgeven aan kapper, make-up is 'normaal' voor 16-jarige

Graag reacties: Mijn dochter van 16 is begonnen met het verven van haar haar. Niet zelf met een pakje, maar bij de kapper. Ze laat haar nagels doen bij de styliste, koopt make-up en het liefst iedere week nieuwe kleding. Volgens haar is dit 'normaal'. Probleem is dat ze het gedeeltelijk zelf verdient, maar dat ze ook 'leurt en zeurt' om geld bij tantes, oma's en bij mijn ex. Of ze 'leent' en betaalt niet terug. Gesprekken helpen niet echt.
Herkennen jullie dit? Een meisje van 16 dat rustig 90 euro uitgeeft aan een kapper (1 x per 2 maanden) 25,- per maand aan een nagelstyliste, kleding en make-up?
#watisnormaal

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-10-2020 om 16:54

Minder

Mijn dochters gaan een keer of vier per jaar naar de kapper, à 30 euro. Kleuren doen ze wel eens zelf, gewoon met een pakje van de drogist. Make-up en nagellak ‘normale’ hoeveelheden, ik schat voor 30 euro per jaar. Kleding staat hier natuurlijk een beetje los van. Een bedrag van 50-75 euro per maand vind ik dan niet gek.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 16:54

Jammer van die hashtag ☺

Ik zou het lenen en niet teruggeven vervelender vinden dan de uitgaven zelf. Daar zou ik wel over zeuren (of niet meer lenen).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-10-2020 om 16:54

Tja

Als het haar eigen geld is kan je er weinig aan doen lijkt me.
Alleen dat lenen zou ik gewoon verbieden. Dat is een slechte gewoonte.

Pennestreek

Pennestreek

13-10-2020 om 17:08

Nee

herken het niet. Dochter hier heeft een kappersfobie lijkt het wel, die laat 2 of 3 keer per jaar haar lange lokken flink inkorten, kan ze er weer even tegen (net haar moeder). Verven doet ze niet. Make-up, verzorging en kleding geeft ze wel graag en gemakkelijk geld aan uit, maar ze zal het moeten doen met wat ze krijgt aan zak- en kleedgeld (€ 75 per maand, deze maand voor het laatst want ze wordt 18) en wat ze zelf verdient. Ze weet daar tot op heden van te sparen. Een baantje heeft ze nu niet meer (horeca) maar ze gaat wel weer op jacht zei ze van de week.

Ik zou ervoor zorgen dat je dochter niet meer ergens kan 'lenen'. Dus ga het gesprek aan met je ex en de rest van de familie. Lijkt me meer effect hebben dan ruzie met je puber, die dan bij de familie haar handje toch weer kan ophouden. Werken zij niet mee, dan kun je er weinig aan doen lijkt me.

Overigens vind ik € 25 per maand aan make-up en kleding niet veel. Die € 90 bij de kapper wel.
Hopelijk groeit ze er overheen. Mijn dochter smeerde zich aan het begin van de puberteit vol met make-up. Maar daar is ze ergens rond haar 15e mee gestopt.

Lou

Lou

13-10-2020 om 18:08

Veel en weinig

"Een meisje van 16 dat rustig 90 euro uitgeeft aan een kapper (1 x per 2 maanden)"
Ja, dat vind ik wel veel. Je kunt een bedrag per jaar afspreken en dat bij haar kleedgeld geven per maand, dan mag ze zelf weten hoe ze het verdeelt. Mijn dochter is bepaald geen maatstaf, die heeft aan 20 euro per jaar genoeg, daarvoor gaat ze twee keer naar de (zeer goedkope) kapper. Dus neem een wat normaler bedrag, bijvoorbeeld vier keer per jaar 30 euro?

"25,- per maand aan een nagelstyliste, kleding en make-up?"
Wat weinig! Daar koop je toch niet elke week nieuwe kleding voor? En dan ook nog een nagelstyliste en make-up binnen die 25 per maand?

Verder: niet lenen, gewoon een prettig totaalbedrag geven aan zakgeld en haar zelf laten weten waar ze het aan uitgeeft.

Kapper

Wie kort haar heeft - echt, die vrouwen bestaan - is er niet met 4 kappersbezoekjes per jaar.

Ik ging vroeger eens per zes weken (nu eens per 8). Maar dat kost dan weer geen 90 euro, bij lange na niet.

Groeten,

Temet

@Emma

@Emma

13-10-2020 om 20:05

Lenen

Ik zou meer problemen hebben met dat lenen. Je wil het zelf niet, maar dat wordt aardig ondermijnd door opa en oma en tante. Is daar niks tegen te doen?

Monique

Monique

13-10-2020 om 21:38

Eigen geld

Tja als ze al die zaken van d'r eigen geld betaald, mag ze het van mij helemaal zelf weten.
Ik zou mee betalen (of per maand/kwartaal een bedrag geven) waarvan ik vind dat normaal is voor kappersbezoek en kleding.
Haar verven in een kapsalon en naar een nailstyliste vind ik niet nodig en zou daar niet in mee betalen. Hooguit een keer voor een speciale gelegenheid.

Familie zal er zelf toch ook achter zijn dat ze niet terug betaald? Stoppen ze vast vanzelf mee.
Ik zou haar er geen geld meer voor lenen.

Monique

Monique

13-10-2020 om 21:43

Vrouwen met kort haar

@ temet #7
Lees ik nou een grote verbazing in je tekst?
Ik ken echt heel veel meiden en vrouwen met kort haar.

Mn dochter heeft altijd lang haar gehad en heeft op de dag van d'r diploma uitreiking d'r haar flink kort geknipt. Ze heeft heel wat leuke reacties gehad op het eindfeest. We zijn nu 6jaar verder, maar ze zegt nog steeds hoe blij ze is dat ze destijds voor kort is gegaan.

Uitgave

Dat ze haar eigen geld uitgeeft aan dingen die jij onzin vindt (en ik ook) hoort er een beetje bij. Daar is het voor, om van te leren: “Oh, mijn laatste goede spijkerbroek is gescheurd / ik heb een nieuwe jas nodig / mijn haar moet geknipt en nu ben ik blut omdat ik een vermogen aan make-up heb uitgegeven.”
Maar jouw dochter leert dit niet, omdat het haar lukt om met extra schooien, lenen etc. meer geld te krijgen. En dat is wel een probleem, want als je eenmaal hebt aangeleerd om geld uit te geven dat je niet hebt dan is dit moeilijk af te leren.
Ik zou zelf beslissen wat een normaal bedrag is voor kapper, verzorging en kleding. Bij mijn kinderen ligt dat rond de 70 euro per maand. Dat krijgt ze, en er wordt niet meer geleend van jou. Probeer hierin in ieder geval op één lijn te komen met je ex, en liefst ook met andere familie. Leg dat ook uit: ze moet leren met geld om te gaan en dat lukt zo niet. Verder is - buiten verjaardagen om - zeuren om geld een onhebbelijke gewoonte. Dat mag ze best weten.

Mijntje

Mijntje

14-10-2020 om 14:34

dure hobby

Mijn zoon van 15 heeft deze zomer zijn haren laten verven. Kostte 90 euro. Hij heeft 70 euro zelf betaald, de rest kreeg hij van ons cadeau omdat de vakantie al niks kostte. Wij hebben gezegd dat we dat hij het bij laten werken zelf moet betalen, Gewoon alleen knippen krijgt hij wel van ons.

Je puberella heeft de leeftijd dat ze nog alles vanzelfsprekend vindt, dat iedereen voor haar gaat rennen. #nietnormaal Leuren en zeuren zou ik aan banden leggen door familie in te lichten geen geld aan haar te lenen. Uiteindelijk is je dochter daar zelf verantwoordelijk voor. Ook voor hoeveel ze uitgeeft aan kleding, dat kan ook tweedehands als ze een dure smaak heeft. En elke week nieuw is natuurlijk haar probleem. Make up is ook geen eerste levensbehoefte. Ik zou de hoogte van haar zakgeld wel heroverwegen, maar om haar dure hobby te bekostigen kan ze vakken gaan vullen, als het te weinig is. Ze moet leren dat niet alles uit de lucht komt vallen en keuzes maken wat ze echt belangrijk vindt.

Monique (ot)

Nee hoor, niks verbazing, ik ken genoeg vrouwen met kort haar, mijn opmerking was een reactie op Lou die kennelijk denkt dat een mens maar eens per kwartaal naar de kapper hoeft. Voor vrouwen met kort haar geldt dat in de regel niet.

Groeten,

Temet

als ik 1 x

per kwartaal naar de kapper zou mogen dan ben ik madam mikmak whahahha of ik heb staartjes. Mijn haar groeit echt zo hard

ElenaH

ElenaH

14-10-2020 om 16:38

Mijntje

'maar om haar dure hobby te bekostigen kan ze vakken gaan vullen, als het te weinig is.'

De dochter van TS werkt al.

Jesse_1

Jesse_1

14-10-2020 om 16:49

Normaal

Hmmm, ik ben niet zo van het woord 'normaal'.

Ze mag het uitgeven waar ze aan wil toch? Beter dan drank en drugs denk ik dan maar.
Met 16 jaar mag je toch ook zeker zelf gaan bedenken waar voor haar de prioriteiten liggen. Een ander koopt graag een merktas of louboutons.
(Ik heb geen dochters, dat hoor je meteen ).
Dan ga ik er wel vanuit dat jij een vast bedrag geeft, dat redelijk is en dat zij dan dus haar keuze maakt hoe ze dat verdeelt over de zaken waar het voor bestemd is. En ze verdient ook zelf geld nog!

Dat lenen zou ik zeker niet oké vinden. Als ze niet naar jou luistert, zou ik het (ook) eens zeggen tegen degenen bij wie ze leent. Maar dat is uiteindelijk tussen hen.

Mijntje

Mijntje

14-10-2020 om 17:30

elenaH

Aha, excuus, overheen gelezen.
Stimuleer haar maar goed haar best te doen voor school, want voor deze uitgaven moet ze een goede baan vinden
Verder zal het wel loslopen, als niet iedereen haar geld geeft moet ze het leren doen met wat ze heeft. En daar horen keuzes bij. Ik zou wel in de gaten houden dat ze geen schulden maakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.