Bella
19-03-2012 om 10:07
Hoeveel huiswerktijd?
De dochter van mijn man (ca. om de 3 weken een weekend bij ons) zit in gymnasium 2, haalt goede cijfers maar is in onze ogen wel erg veel tijd bezig met huiswerk. Omdat onze kinderen een stuk jonger zijn hebben we echter niet zo'n goed beeld van wat gebruikelijk is.
In een weekend dat ze bij ons is zit ze per dag tussen de 3 en 5 uur aan haar huiswerk. We zien haar eigenlijk nauwelijks. Als je haar kamer in komt is ze ook altijd echt huiswerk aan het maken. Door de weeks belt mijn man haar wel eens en dan is het ook niet ongebruikelijk dat ze om half 10 nog huiswerk zit te maken.
Als mijn man haar vraagt hoe ze dat in andere weekenden doet, reageert ze erg afwijzend ("dat gaat je niks aan") en als hij voorzichtig oppert dat ze misschien ook wat minder kan doen, of op een andere manier (waardoor het minder tijd kost) dan reageert ze door in huilen uit te barsten en zegt ze dat mijn man ook altijd maar kritiek heeft op haar (wat niet zo is, overigens).
De vraag is nu, werkt ze te hard, niet efficiënt, of is het huiswerk iets waar ze zich achter verschuilt? Of is dit allemaal volkomen normaal voor een puber op t gym?

Juliea
19-03-2012 om 10:22
Gemiddeld
Gemiddeld moet een kind ongeveer een uur per dag aan het huiswerk besteden, dus zeven uur per week.
Wat voor cijfers haalt ze? Als die hoog zijn kan het zo zijn dat ze teveel doet en dat ze niet noodzakelijkerwijs omlaag gaan als ze minder gaat doen.
Probeer eens te helpen met overhoren, misschien dat ze teveel tijd besteedt aan leervakken met tekst. Het is heel lastig om te bepalen hoelang je daarvoor moet leren. Je kunt namelijk eindeloos lang doorgaan daarmee.
Of doet ze vooral lang over maakwerk? Laat ze zich erg afleiden?

Pennetje
19-03-2012 om 10:34
Hier
Hier ook een dochter in 2 gym. Zij danst door de week nog drie keer een uur, dus probeert ze in het weekend al zoveel mogelijk vooruit te werken. Daarnaast besteedt ze ongeveer een uur per schooldag aan haar huiswerk. Dus ik denk dat als je alles optelt en deelt door 7, je wel ongeveer aan die uur per dag komt die hierboven wordt genoemd, misschien iets meer. Er gaat wel nog extra tijd in projecten zitten, maar er is niet elke week een project. Haar cijfers zijn prima, dus ik bemoei me er verder niet mee. Ik heb wel het idee dat het redelijk efficient gaat, ze maakt goede planningen.

Vic
19-03-2012 om 11:09
Niet mee bemoeien
Ze doet het al een tijdje zo, en dat gaat goed. Als ze er zelf niets aan wil doen, is het haar verantwoordelijkheid. Ze komt maar zo weinig, dus dan moet je in die tijd niet al te veel gaan zeuren als vader. Pubers van die leeftijd komen overigens zelden gezellig bij je op de bank zitten, dus dat is niet persoonlijk bedoeld

Yura
19-03-2012 om 14:59
Minder
Hier besteden onze kinderen veel minder tijd aan huiswerk. Zoon in 2 atheneum besteedt er nauwelijks tijd aan, hooguit 2x een half uur per week ofzo, maar goed zijn cijfers zijn goed dus het zal wel. Hij heeft een heel goed geheugen, een keer Franse woordjes doorlezen en hij kent ze, idem een tekst voor aardrijkskunde oid, hij doet zijn maakwerk tijdens de les, meestal krijgen ze op het eind nog 5 minuten. Hij vindt zijn sport ook belangrijk en daarom heeft hij voor atheneum gekozen ipv gymnasium. Dochter zit in een vwo+ brugklas en besteedt er denk ik ongeveer 1,5 uur per dag aan, echter nooit op vrijdag en zaterdag.

moedervan3
19-03-2012 om 15:53
Ook veel
Hier een dochter in 2 vwo die ook veel huiswerk heeft en daar veel tijd aan besteed. Op zich valt het gewone huiswerk soms nog wel mee. Ze heeft echter al veel extra zaken zoals boekbesprekingen, spreekbeurt in het Engels, werkstukken en fictieopdrachten, presentaties. Soms in groepjes, soms alleen. Dochter is elke dag wel 2 uur bezig (soms nog kanger)en in het weekend op zondag ook wel 4 uur.Dochter klaagt zelf wel over te weinig vrije tijd. Ik denk dat het bij haar ook een verkeerde manier van werken en plannen is, dus we proberen wel te sturen. Helaas gaat dochter regelmatig tegen onze hulp in verzet.

une femme
19-03-2012 om 18:25
Erg veel
3 tot 5 uur per dag in het weekend is extreem veel. Mijn dochter zit ook in 2 gym en besteedt in het weekend hooguit 1 tot 1,5 uur aan huiswerk, alleen op zondag. Ik denk dat de dochter van je man gewoon graag boven is en het huiswerk als "excuus" aanvoert. Waarschijnlijk zit ze ondertussen te twitteren, chatten of muziek te luisteren. Onze dochter is ook veel boven, die zien we soms ook niet.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet
19-03-2012 om 20:31
Tijd niet belangrijk
Dochter zit in 3 GYM. Zij maakt vanaf de 2e klas inderdaad die 1 uur per dag, 7 dagen per week, alleen dan anders verdeeld en exclusief projecten, boeken lezen, e.d.
Dat uur is effectieve tijd. Maar dochter doet het graag rustig aan, haast zich niet en effectief bezig zijn is niet haal doel.
Ze heeft sinds kort een vriendje waarmee ze ook tijd wil doorbrengen (ze sport ook 4x per week). Plotseling heeft ze er belang bij dat de huiswerktijd niet zo lang is. Dus nu werkt ze veel efficienter en houdt ze meer tijd over.

Elise
19-03-2012 om 22:09
Bella... dat huilen?
dat huilen als reactie op zijn vraag, zou het kunnen zijn dat ze misschien toch wel onzeker/faalangstig is en daarom erg veel tijd aan haar huiswerk besteedt?
Misschien kan hij eens vragen hoe ze het vindt op school en wat ze wel/niet leuk vindt. En wat ze van haar huiswerk vindt? Of eens vragen aan zijn ex hoe zij erover denkt? Of ze inderdaad aldoor zoveel met huiswerk bezig is (weekend en doordeweeks), en of ze het misschien toch wel zwaar vindt of zo en ondanks goede cijfers mogelijk onzeker?
Ik zou het meer vanuit bezorgdheid benaderen en kijken wat er dan uit komt. Vanuit verwijtende toon (wat ongezellig dat je aldoor op je kamer huiswerk maakt) werkt volgens mij minder..

Vertigo
19-03-2012 om 23:31
Uur per dag?
.. Toen ik op het gym zat, had ik echt uren nodig om mijn huiswerk goed te doen - vooral woordjes en rijtjes stampen, eindeloos overschrijven enz. Voor een proefwerk was ik zo 5 uir kwijt. Achteraf weet ik dt ik een concebnratieprobleempje heb
Maar ik vind 1 uur per dag dus heel weinig. Als je man's dochter er lang mee bezig is, snap ik het best, vanuit mijn oogpunt.
Voelt ze zich verder wel op haar gemak bij jullie/ haar vader? Is de sfeer in huis gezellig tijdens zo'n weekend?

koentje
20-03-2012 om 10:00
vond het al bijzonder dat niemand op die huilbui in ging, maar gelukkig er kwam er toch nog wat: elise.
Ik denk dat ze onder hoogspanning staat als ze ook zo snel moet huilen als er iets van kritiek komt. Het kan ook heel goed zijn dat er een stuk spanning tussen vader en dochter zit als ik het zo lees.
Als ik ook lees hoe vader iets zegt erover krijg ik eerlijk gezegd een beetje het gevoel dat hij reageert vanuit zijn spanning dat hij haar weinig ziet. Dat hij eigenlijk alleen maar vindt dat zijn dochter wel eens wat meer aandacht mag besteden aan hem en zijn nieuwe gezin. Op de manier waarop ze reageert voelt zij het in ieder geval ook niet als een warme medelevende opmerking in die zin van 'hoe kan ik je helpen het leven wat aangenamer te maken'.
Dus ik zou ervoor zorgen dat ze zichzelf kan zijn bij jullie en belangstellend vragen naar haar bezigheden. En hulp aanbieden.

Bella
20-03-2012 om 10:31
Hoho
Mijn man is er alleen over begonnen omdat hij het idee heeft dat ze te hard werkt en daar 'last' van heeft. Ze klaagt ook altijd over hoeveelheid huiswerk en vindt school helemaal niet leuk. Koentje ik heb geen idee waar je het idee vandaan haalt dat man vindt dat ze maar wat meer aandacht aan hem/ons moet besteden, dat is echt absoluut niet het geval. We doen ons uiterste best om haar bij ons op haar gemak te laten voelen.
Maar de omgang is op zijn zachtst gezegd moeizaam. Sinds ze 7 is wonen haar vader en ik samen (ze is nu 13) en op enkele korte perioden dat het redelijk gaat na, is het altijd erg moeilijk geweest. Haar moeder steunt de omgang totaal niet en saboteert alles. Met de moeder praten over wat dan ook is zinloos en uiteindelijk alleen maar weer schadelijk. Moeder geeft dat namelijk direct op negatie wijze door aan dochter. Het is hartverscheurend om te zien wat dit kind wordt aangedaan. Wat wij proberen is elke keer maar weer dat te doen wat uiteindelijk het beste is voor de relatie tussen vader en dochter. Ik heb eigenlijk al helemaal geen echt contact met haar. Soms gaat het wat beter tot haar moeder daar lucht van krijgt en dan merk ik dat meteen een volgende keer weer. Ik hou mij zoveel mogelijk op de achtergrond en realiseer mij dat het voor dochter makkelijker is om een hekel aan mij te hebben dan om tegen haar moeder in te gaan. Heel af en toe begint dochter wel met vragen te komen. Dus wij houden ons er stikt aan om nooit iets negatiefs over haar moeder te zeggen en haar verder zo welkom mogelijk te laten voelen bij ons en hopen dan dat ze dat uiteindelijk ook wel in gaat zien, dat wij het beste met haar voor hebben en niet die vreselijke mensen zijn die haar moeder van ons maakt....

Kraai
20-03-2012 om 17:53
Ach
Ach het arme meisje. En arme jij ook, want het lijkt me moeilijk om te zien! Ze doet me denken aan mijn oudste in 1 gym, want die besteedt ook 3x meer tijd aan huiswerk dan de richtlijnen van de school zijn. Bij hem is het faalangst en concentratieproblemen. Denk ik.
Wat wij gedaan hebben, is hem aanmoedigen om z'n huiswerk beneden bij ons aan de keukentafel te maken. Hier concentreert hij zich natuurlijk ook voor geen meter maar we kunnen hem een beetje bij de les houden door soms te zeggen: Werk eens door, of door te helpen of door geïnteresseerder vragen te stellen. En we hebben goed in de gaten wat hij uitvoert. En als er weer een huilbui aankomt omdat hij niks kan en niks snapt en de enige in de wereld is die geen wiskunde kan ( hij staat een 9,4 gemiddeld) dan kunnen we meteen ingrijpen.
Het kost wel veel tijd en energie van ons. Het drukt wel een stempel op de huiskamer. Maar ach, dat is dan maar even zo. En we merken zowaar wat verbetering de laatste tijd!

Marjolein
20-03-2012 om 19:33
Zelf ooit
van 4 gym overgestapt naar 5 Atheneum, dat scheelde mij 2 hele uren vertaalwerk voor de oude talen per dag!
Wat een feest. Op mij had dat een averechts effect, ik vond het wel lekker zo en deed uiteindelijk helemaal niets meer en bleef zitten.
Mijn kinderen hebben dyslexie en werken waarschijnlijk meer dan anderen. Dus niet schrikken:
Mijn tweedeklasser Havo werkte in de eerste klas elke dag 3 tot 4 uur aan zijn huiswerk. Tot 11 's avonds als ik niet ingreep, nu is het vooral in het weekend veel (vaak 4 uur per dag, bij toetsweken/herkansingen meer) en maximaal anderhalf uur door de weeks. Op vrijdag huiswerkvrij.
De brugpieper sport 5 x per week, daarom door de weeks vaak maar een halfuurtje of uurtje en zoveel mogelijk in het weekend vooruit. Hij kan het beter aan dus vaak is hij in het weekend met 2 uur per dag klaar.
Dus mogelijk is de dochter van je man ook wat op haar tenen aan het lopen, dan is zoveel huiswerk doen ook nodig.
Daarnaast is het ook normaal gedrag voor pubers: die zijn graag op zichzelf.
Een factor van belang is zeker ook de situatie tussen haar moeder en de last die zij op de schouders van het meisje legt. Wat een moeilijke situatie voor jullie, maar zeker ook voor haar! Het zou kunnen dat ze zich een terugtrekt op haar kamer, omdat alles zo gevoelig ligt.
Ik wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen, wat een moeilijke situatie voor jou zelf ook.

Marjoleine64
21-03-2012 om 07:36
Andere vragen?
Onze oudste in 2 VWO technasium maakt door de week niet veel huiswerk, maar in het weekend is hij al gauw 2-3 uur per dag aan opdrachten etc bezig. Wij hebben ook moeite om hierover met hem te praten, mijn man nog veel meer dan ik. In februari heeft hij 3 weken in het ziekenhuis gelegen (ontstoken knie) waar hij zijn schoolboeken beschikbaar had maar geen zier uitvoerde. Vooral mijn man kon daar flink boos over worden. Ik heb toen hij (in de krokusvakantie) weer thuis was ook eens wat inhoudelijke vragen gesteld, zo van vertel eens wat je voor wiskunde allemaal moet doen. Lukt dat ook allemaal? Nou nee eigenlijk snap ik het niet zo goed was zijn antwoord (terwijl hij normaal alles snapt van wiskunde, maar hij had natuurlijk de uitleg gemist). Een uurtje samen eraan zitten en hem een paar sommen laten voordoen, hardop denken, liet hem inzien dat hij nog wel wat meer moest oefenen. Veel effectiever dan alleen maar praten over niet genoeg doen.
Ik weet dat bij de dochter van je man het probleem eerder andersom is, maar misschien is dat juist ook een soort onzekerheid, als ik maar blijf leren komt het wel. Misschien heeft ze wat specifieke hulp nodig om plotseling tot het inzicht te komen dat het toch niet zo moeilijk is? Of misschien maakt ze door de week vrijwel geen huiswerk en doet alles in het weekend?
Veel sterkte, Marjoleine

koentje
21-03-2012 om 10:30
Bella
het moest geen beschuldiging zijn, ik probeer ook maar iets te suggereren om je verder te helpen. Maar de situatie is best wel complex. Het is heel moeilijk tot haar door te dringen als ze thuis zo vergiftigd wordt. sterkte ermee!

Bella
21-03-2012 om 11:10
Hulp
Mijn man helpt haar af en toe wel met wiskunde. Ze vindt dat lastig maar begrijpt het na uitleg wel goed. Ook dan gaat het samenwerken trouwens moeizaam, ze verzet zich steeds tegen de manier waarop mijn man haar helpt, omdat hij ook juist vaak even iets verteld of uitlegt wat niet precies zo in het boek staat. Verder wil ze geen hulp, ook niet overhoort worden bijvoorbeeld. Ze doet werkelijk alles met wrts.
Bijvoorbeeld laatst een so voor aardrijkskunde waar ze van een nieuw thema vast de begrippen voor door moest nemen. Dan voert ze al die begrippen in in wrts (ik wist niet eens dat dat kon) en dan gaat ze leren. Al met al is ze wel 4 uur bezig geweest met iets, waar waarschijnlijk 1 of 2 x doorlezen ook volstaan had.
Mijn man heeft nu ook weer tegen haar gezegd: probeer het gewoon eens, of de helft van de tijd ook genoeg is voor een voldoende. Maar dan zegt ze dat ze bang is dat ze een onvoldoende haalt en dat ze dat niet meer op haalt... Wel gaf ze zelf aan dat ze merkt dat ze 's avonds niet te lang moet doorwerken want dat ze dan de volgende dag te moe is. Dat is al een hele stap!!
Dank trouwens voor de steun. Het is inderdaad niet makkelijk. Ik kan alleen maar hopen dat dochter er niet al te beschadigd uit gaat komen. We doen ons best...

Klaartje
21-03-2012 om 14:29
Herkenbaar in meerdere opzichten
Ik vind niets vreemds aan wat jij beschrijft: het gaat bij ons net zo! Geen verdere lastige thuis situatie.
Dochter zit in 2 gym, besteedt veel tijd boven aan “haar huiswerk”. Van alle uren die ze achter haar bureau spendeert zal denk ik (maar ik houd dat verder ook niet bij) nog niet de helft effectief leren zijn. Tijdens het achter de boeken zitten wordt er steevast ook gepingd, ge-appt, gesmst, spelletjes gedaan, facebook bijgewerkt, met 30 mensen tegelijkertijd “draw something” gespeeld, etc. etc. De ene dag is dat erger dan de andere.
Kortom, in die uren op haar kamer (onder het mom van huiswerk maken) wordt zeker niet effectief alleen geleerd; in die uren op haar kamer vindt ook sociale ontspanning en sociale interactie plaats.
Ook zij klaagt daarnaast met enige regelmaat over hoeveelheid huiswerk en kan gestrest raken als er bijvoorbeeld meer dan 1 SO of proefwerk op een dag is. Ze haalt hoge cijfers en ik vind ook wel eens dat ze –zeker vergeleken bij hoe ik was op die leeftijd- erg streberig is.
Gelukkig is er naast de uren die ze op haar kamer doorbrengt ook nog tijd voor gezelligheid met z’n allen. Maar dat een puber ook haar eigen ruimte nodig heeft en niet steeds met haar ouders beneden wil zitten, lijkt mij niets verontrustends.
Terug dus naar het echte probleem, en dat is het feit dat het voor een vader die zijn kind maar 1 weekend in de 3 weken ziet erg moeilijk is om een goede band op te bouwen. Als je kind zich dan ook nog relatief veel afzondert (waar onder andere omstandigheden, als hierboven geschetst, niet zoveel mee mis hoeft te zijn), wordt het allemaal nog complexer.
Ik kan daar over meepraten als ervaringsdeskundige. Dat is de frequentie waarmee ik ook als puber mijn vader bezocht. En ik had ook niet altijd zin om te gaan en wilde zeker in de leeftijdsfase 14/15 jaar liever thuis bij mijn vriendinnen zijn.
Misschien heeft dochter daar ook wel moeite mee en heeft ze behoefte aan contact met haar eigen sociale kring als zij bij jullie aan het “leren” is (en dat doen pubers liever niet onder het oog van ouders, ze weten ook dat ze dan steevast commentaar krijgen over hoe vastgeplakt ze aan hun telefoons zitten….).
Als ik je een tip mag geven zonder de indruk te willen wekken dat ik jullie situatie volledig kan inschatten:
Laat haar op haar eigen manier leren, biedt elke keer als ze er is 1x aan dat jullie haar willen helpen als ze dat wil en laat het verder rusten, oefen geen druk op haar uit of kritiek over haar manier van leren. Mijn inschatting is dat het allemaal eigenlijk helemaal niet om dat leren gaat. Al met al zal dochter zich dusdanig op haar gemak moeten voelen dat ze ook graag bij jullie beneden zit. En dat ze verder ook tijd aan haar eigen sociale contacten wil besteden als ze bij jullie is moet je niet vreemd vinden.
Overigens lijkt me jullie situatie gewoon verdomd moeilijk. Een goede relatie met je puber opbouwen of onderhouden als je die maar 1x in de 3 weken zit is geen gemakkelijke klus. Ik dacht ook eerlijk gezegd dat dat tegenwoordig vrijwel niet meer voorkwam. Bezoekregelingen zijn tegenwoordig veel flexibeler en de meeste gescheiden stellen die ik ken verdelen de tijd met de kinderen redelijk evenwichtig. Die ontwikkeling is er niet voor niets gekomen: de tradionele omgangsregelingen zijn volgens mij funest voor vaders.
Ik wens jullie in elk geval veel sterkte.

Fransien
21-03-2012 om 16:13
Arme meid
Zit hier geen faalangst bij?
Ik zat in 2 Atheneum vroeger iedere dag tot 9 uur aan mijn huiswerk, vrijdagavond tot 10 uur, zaterdagochtend begon ik om 10 uur en ging vaak tot 10 uur 's avonds door en zondag was ik ziek, gewoon van de stress.
Bij mij bleken de grootste oorzaken dyslexie en faalangst. Als jouw meisje dat ook heeft, is het echt ontzettend moeilijk voor haar en durft ze haar manieren ook niet los te laten uit angst voor het onbekende, want stel je voor wat er gaat gebeuren, misschien haal je wel een onvoldoende... En die houding is niet te veranderen met 1 weekend per 3 weken.
Wat mij achteraf op de been gehouden heeft, zijn mijn oom en tante, daar logeerde ik regelmatig een weekendje (mijn nichtje en ik konden altijd heel goed met elkaar opschieten). Zij hebben mijn zelfvertrouwen nog een beetje op peil gehouden, gewoon door mij vertrouwen te geven en zo nu en dan wat te relativeren.