december
04-04-2012 om 22:21
Hoeveel vriendinnen tegelijk logeren?
We hebben hier in huis de afspraak dar er een vriendin tegelijk mag logeren. Nu wil mijn dochter van 17 donderdag avond uit en heb ik met de hand over mijn hart gestreken en toestemming gegeven voor 2.
Komt ze vandaag dat er nog een vriendin mee uit wil dat ze altijd met heel de groep uitgaan en ze dan ook bij dat vriendinnetje ( andere stad) mogen logeren. Dat ze het dus niet kan maken ok nee te zeggen. Dus of er 3 mogen komen.
Ik zeg nee. Heb ik geen zin in. Om allerlei redenen. Geen enkel argument wordt geaccepteerd. Nu zeggen die eerste twee dat zij dan ook niet komen als nr 3 niet mee mag.

december
04-04-2012 om 22:24
Rest verhaal
Wat vinden jullie een normaal aantal om te logeren?
Ze zijn vrijdag wel vrij

Rosase
04-04-2012 om 23:57
Zou mij verder niet uitmaken
Zolang ik er maar geen last van heb en ze alles zelf regelen.
Wat zijn jouw argumenten om er maar eentje tegelijk te laten slapen?

Wiske71
05-04-2012 om 08:15
Mijn max
Mijn max is 2 logees, alleen met speciale gelegeheden mogen er meer logees komen.
Dit heeft niet zozeer met het aantal te maken als wel met de verstoring van het gezin als er meer logees zijn. Op dochters kamer kunnen maximaal nog 2 matrassen erbij op de grond liggen, dus maximaal 2 logees. Bij meer logees moeten ze in de woonkamer slapen.
Dat ervaar ik als een grote inbreuk op de rest van het gezin, ik heb ook 2 jongens die 's morgensvroeg graag met hun treinen en autootjes spelen in de woonkamer en die niet blij zijn als ze dat niet kunnen. En pubers die om halfzeven gewekt worden door kleuters zijn ook geen aangenaam gezelschap.
Voor een speciale gelegenheid, of in een schoolvakantie wil ik de jongens wel eens uit logeren doen naar oma (vinden de jongens ook leuk, doen ze toch wel graag in de vakanties) en dan kunnen de puberdames ongestoord in de woonkamer liggen.
Of 3 logees mag zou dus bij mij liggen aan of ze allemaal op de slaapkamer van de puber passen op een normale manier en aan hoeveel hinder de rest van het gezin heeft van de logees.

Yvonne
05-04-2012 om 08:29
In dit geval
In het zeker in dit geval zou ik gewoon goed vinden. Ze gaan met een groep uit, je zegt dat ze anders ook met heel de groep bij dat andere meisje mogen logeren, logisch dat ze nu met z'n allen een keer bij jou komen.
Ik vind de sociale contacten van mijn kids belangrijk dus ik zou niet zo moeilijk doen.

Isabella
05-04-2012 om 08:34
Moeilijk
In principe mag er hier maar één vriendin tegelijk komen logeren. Er past ook maar één matras op haar kamer vandaar. Bij uitzondering zouden dat er meer mogen zijn maar hooguit drie. Jouw probleem is eigenlijk dat jij je voor het blok gezet voelt. In principe is jouw nee gewoon nee toch. Waar ligt anders de grens, de volgende keer worden het er vier. Dus gewoon poot stijf houden. Natuurlijk is je puber het daar niet mee eens dus ik zou ook niet meer proberen het uit te leggen. Gaat ze vast toch niet begrijpen ;(.

albana
05-04-2012 om 09:21
Ligt aan de situatie
Hier mag het wel, maar onze 18 jarige heeft een erg grote kamer. Met een groot 2 persoonsbed en met een beetje inschikken kunnen er daar met gemak 3 in, ernaast (met een beetje opruimen) ook zeker nog 2 en dan heeft ze nog ruimte zat waar je binnenkomt en mochten er nog meer zijn dan zou daar ook nog ruimte zijn...
Van pubers op zo'n leeftijd heb je op zich weinig 'last'. Het gebeurd voornamelijk als ze uit gaan of uit zijn geweest en dan vind ik het wel erg prettig, dat ze samen 'thuiskomen'. Doorgaans is het er 1, soms 2 en heel enkel een groter groepje (5 dan). Ze sluipen op hun tenen naar binnen, eten soms nog wat (waar ik niks van hoor, maar wat we zien aan b.v. broodkruimels of een half lege pan) en slapen dan tot het middaguur. Soms eten ze met onze lunch mee (als ontbijt dan) en soms regelen ze dat zelf. En daarna gaan ze vrijwel altijd weer. Die 5 kunnen wij ook nog net behappen qua slaapgerei. Worden het er meer dan moeten ze het zelf maar regelen.
Ik 'eis' altijd dat ik het wil weten, ook of ze meeeten of niet i.v.m. inkopen. En dat ze hun bedgerei enzo allemaal al klaarleggen vóór ze weggaan.
Gewoon omdat ik dat getrek met dekens en matrassen midden in de nacht niet wil hebben.
Maar bij ons is de situatie ernaar. Als ze in de woonkamer zouden moeten slapen, zou het héél anders zijn.
En zou ik er denk ik niet zo makkelijk in zijn. En toen ze jonger was en dus meer aandacht vroegen wilde ik zoveel tegelijk ook niet hebben. Ook dochter slaapt vaak op deze manier bij vriendinnen. Bij vriendinnen met minder ruimte (o.a. 1 vrienden met 6 broers en zussen, dus meeste ruimte is al bezet), logeren ze altijd 'opgesplitst'. Dus 2 bij de ene vriendin en 3 bij een andere ofzo. 1 vriendin woont diep in de bossen, die slaapt na uitgaan altijd bij 1 van haar vriendinnen. Een andere woont dicht aan de route waar het uitgaan is. Daar slapen ze ook vaak, ook wel met meer tegelijk, want die vriendin is jongste thuis en haar broers zijn het huis al uit, dus ook ruimte genoeg.
Ik denk dat het dus situatie afhankelijk is of je als groepje kan logeren of niet. Ik vind ook wel dat jouw dochter enigzins overdrijft. Als het bij jullie niet past, dan past het niet en zoeken ze maar een andere oplossing. Dat opsplitsen b.v. wat deze meiden ook doen.
groeten albana

rosa
05-04-2012 om 09:26
Wel
Ik zou er geen probleem mee hebben. En ook mogen ze best in de woonkamer slapen. Ik heb geen jongere kinderen, maar wel katten die in en uit lopen en een vroeg opstaande man. Worden ze daar wakker van, dan hebben ze pech - dat dan weer wel.
Maar als het zo incidenteel is en jouw dochter mag ook bij anderen blijven zou ik er geen punt van maken.

Maylise
05-04-2012 om 12:19
Geen probleem
Ik zou er geen probleem mee hebben en ik snap ook dat de eerste twee niet komen als de derde niet mee mag. derde komt helemaal uit andere stad blijkbaar dus je kan haar moeilijk alleen naar huis laten gaan. Ik vind het sociaal van je dochter en haar vriendinnen dat ze haar ook willen laten slapen.
Mijn dochter gaat nog niet uit maar ze organiseert wel graag sleep overs met vriendinnen. Ik vind het prima. Het enige nadeel is als ze meer dan een vriendin te logeren heeft dat haar nichtje met wie ze een kamer deelt dan die nacht ergens anders moet slapen. Dat is geen probleem want nichtje kan dan bij de jongens slapen want daar is een extra bed over. Ik moet het wel weten dan van te voren. Is er maar een of twee vriendinnen dan is het geen probleem want dan kan nichtje gewoon in haar eigen bed slapen. Hoewel ik nichtje dan ook meestal bij de jongens laat slapen omdat dochter en haar vriendinnen dan pas laat gaan slapen en uitgebreid willen kletsen en daarbij geen kleine meisjes kunnen gebruiken. Als dochter straks een eigen kamer krijgt na de verbouwing dan is dat probleem er sowieso niet meer.
Wat ruimte betreft leggen ze hier meestal twee matrassen op de grond als ze met meer zijn en daar passen ze dan makkelijk met z'n drieen op. Dan kan er nog een in nichtjes bed en in noodgevallen lukt met twee in een eenpersoonsbed ook nog wel. En anders hebben we altijd nog de woonkamer hoewel dat niet mijn voorkeur heeft maar in uitzonderingsgevallen kan het best.
Ik zou dus zeggen laat het derde meisje ook logeren. Dat is zeker in dit geval wel zo symphatiek.

Kaaskopje
05-04-2012 om 13:39
Mag het echt altijd bij die anderen?
Ik ben ook een beetje huiverig voor meer dan 1 vriendin en dat heeft vooral te maken met het feit dat wij de volgende dag moeten werken (op vrijdag en zaterdag). Dochter slaapt pal naast ons en gipsen wandjes zijn niet echt geluiddicht. Dochter is een pretletter en haar vriendinnen ook dus tegen dat het stil is, ben ik soms behoorlijk geïrriteerd. Maar héél af en toe moet ik gewoon net als jij over mijn hart strijken en mogen er meer dan 1. Wat is er leuker dan bij elkaar logeren, afgezien van dat het vaak nog praktisch is ook?
Nu ik erover nadenk bedenk ik mij opeens dat mijn dochter rekening met ons houdt. Ze slaapt vanavond bij haar vriendin. Ach, toch lief
Ik zou als ik jou was voor deze keer toegeven, maar wel met de duidelijke boodschap dat dit niet de standaard wordt en er per keer wordt bekeken of je toestemming geeft.
Mijn oudste dochter slaapt overigens in de huiskamer als er vriendinnen slapen. Daar kan ze meer haar gang gaan en hebben we iets minder last van hun gepraat. Er worden dan luchtbedden, slaapmatjes e.d. uitgerold. Er kan er ook een op de bank. Zolang ze het allemaal weer netjes opruimen, vind ik dat ook prima gaan.

Kaaskopje
05-04-2012 om 13:44
Net als rosa
Als mijn dochter in de huiskamer slaapt is de consequentie dat ze wakker van ons worden 's morgensvroeg en dat er katten rondlopen. Take it or leave it

dynastie
05-04-2012 om 14:46
Dan komen ze toch niet?
Je hebt een huisregel, je bent daar altijd duidelijk over geweest, klaar. Wat wij van die regel vinden maakt verder niet zoveel uit, het is nu eenmaal zo bij jullie thuis, om jou moverende redenen die je ongetwijfeld goed overdacht hebt. Dat andermans huis en/of gezin wel geschikt is voor meer gasten, doet daar niets aan af. En door 'dan komen wij ook niet'-praktijken zou ik me niet laten raken. Je bent van harte welkom, maar als je niet wil, even goede vrienden.

IngridT
05-04-2012 om 17:17
Van mij zou het ook mogen.
Maar we hebben hier ook geen vaste regels over max aantallen voor logees, eters, of wat dan ook.
Hier geldt overigens ook dat er gemakkelijk 5 of 6 kinderne in een slaapkamer passen. Ik geloof dat ik het ook iets meer 'gedoe' zou vinden als ze in de woonkamer sliepen.
Overigens is hier de afspraak bij logees van zeg boven de 10 jaar oud dat ze zelf de (onderschuif) bedden opmaken en afhalen, eventuele extra matrassen van zolder slepen, etcetera. Dan heb je verder ook niet zoveel 'werk' van logees.
Ingrid

tonny
05-04-2012 om 22:46
Hangt ervan af
Ik ben meestal erg soepel met logés. Kinderslaapfeestjes vermeed ik altijd, maar deze leeftijd mag gerust komen logeren. Ook met totaal vier personen (meer wordt lastig, dan passen ze niet meer op haar zolderkamer)
Dan jouw verhaal/Als ze met z'n vieren ergens kunnen liggen waar je er niet bovenmate last van hebt, waarom dan niet? Waarom is drie zoveel minder 'erg' dan vier?
Je kunt wel zeggen dat je er geen gewoonte van maakt, want ik kan me indenken dat het niet enorm prettig is, een halve dag uitslapers in je huis (want na het uitgaan liggen ze vast wel tot tegen tweeën of zo in bed???)

Rab
05-04-2012 om 23:43
Vind ik prima
ik zie het probleem ook niet, mits ze ergens kunnen slapen waar de andere gezinsleden geen last hebben van het stel.
Bij ons ligt het ook wel eens vol na een stapavondje. Merken we weinig tot niks van. Slapen idd uit, eten een boterham mee en vertrekken dan weer. Alles kan op dochters kamer.

Yta Chalne
06-04-2012 om 20:19
Best
Ook hier geen maximum. Ze mogen het ook zelf regelen en afspreken, hebben geen 'akkoord' van mij nodig. Dat gaat al jaren goed, overigens. Twee wel en een niet, dat lijkt me ook niet handig, waar moet zo'n kind dan 's nachts alleen naar toe?

mirreke
07-04-2012 om 06:29
Ook prima
Wat een nare invalshoek, trouwens, om te praten over chantage.
Ze gaan met een groepje uit en ook braaf (want dat hebben ze van alle kanten ingeprent gekregen) als groepje weer naar huis. En dat kan nu niet doorgaan, want eentje extra mag er niet bij van jou. Ik vind het juist lief en sociaal dat de anderen nou ook niet komen. Wel n beetje sneu voor je dochter. Zij vindt t natuurlijk ook leuk dat t ns bij haar thuis is en dat kan nu niet.
Vraag jezelf nou eens af waarom t niet zou mogen. Maak je niet te druk over genoeg plek of beddegoed. Dat moeten ze zelf maar regelen. 4 meiden op twee matrassen kan best.
Maak n afspraak met je dochter dat je t nu op proef toestaat en dat als t prima verloopt het misschien nog wel eens mag.
Stel je voor dat zij het meisje teveel is dat van een andere ouder niet mag blijven slapen en daarom niet mee uit kan. Dat voelt ook niet fijn.
mirjam