Chris
12-06-2016 om 18:57
Hoeveel vrijheid hoor ik te hebben?
Hallo iedereen!
Ik weet niet of dit de beste plek is om mijn probleem te bespreken,maar ik vind dat het perspectief van ouders wel belangrijk is.
Mijn probleem is dat ik veel minder vrijheid heb dan andere kinderen van mijn leeftijd (16/17). Ik moet weken of maanden van te voren mijn plannen laten weten, die ik meestal niet mag uitvoeren en ik wordt op elke stap gecontroleerd.
Het is niet dat ik een lastige puber ben, ik drink niet, rook niet en doe geen drugs, en mijn moeder weet dat.
Zelfs mijn plannen zijn niet ontzettend mild! Een weekendje met vrienden weg (heb ik haar twee maanden van te voren laten weten, en nu mag ik maar een dag). Of een dagje met vrienden op stap, een uurtje hier vandaan? Dat mag al helemaal niet!
Is dit wel normaal? Zou ik om meer vrijheid moeten vragen?

Dikkie
12-06-2016 om 19:12
Als je minder vrijheid krijgt dat je wil/nodig hebt, moet je daar voor vechten.
Niet alle ouders geven voldoende ruimte. Maar het is vaak ook een samenspel tussen puber en ouder.
Ik zou ervoor gaan. Gelijk een goede oefening. Ook andere mensen zullen je niet altijd genoeg ruimte gunnen, nu kun je oefenen in die ruinte toch voor jezelf opeisen.

Magalí
12-06-2016 om 21:03
Wat mij betreft zou je zeker meer vrijheid moeten krijgen dan je nu hebt. Je hebt de leeftijd ervoor om zelfstandig een dag of, mits goed geregeld, een weekend weg te gaan.
Ik zit zelf als ouder helemaal aan de andere kant van het spectrum: ik stimuleer mijn zoon van ongeveer 17 juist om lekker op pad te gaan.
Het is toch de leeftijd om zelfstandiger te worden.
Misschien kun je ook aan je ouders vragen wat de reden is dat je niet zoveel mag? Misschien hebben ze niet eens door dat je ondertussen meer dingen zelfstandig kunt en wil doen. Of ze vinden het eng om jou 'los te laten' of wat dan ook.
Ga gewoon op een rustige manier een gesprek aan. Leg uit wat jij graag zou willen en probeer ook begrip voor hun standpunten te tonen. Hopelijk krijg je dan wat meer vrijheid. Maak ook duidelijk wat de plannen zijn: met wie ga je waar naar toe, hoe ga je daar naar toe, hoe laat ben je weer thuis etc. Mijn kinderen hebben veel vrijheid, maar dit soort dingen wil ik wel weten. Ook wil ik graag als ze verder weg gaan, dat ze even een berichtje sturen dat ze goed zijn aangekomen. Dat is goed voor mijn gemoedsrust, niet bedoeld als controle ofzo. En hou je dan ook aan de plannen, zodat je ouders weten dat je te vertrouwen bent en niet in zeven sloten tegelijk loopt.

Suze
13-06-2016 om 00:16
geruststellen
Ja, het is niet gek om meer vrijheid te willen.
Probeer te achterhalen wat de reden is -en op welke feiten die gebaseerd is - dat ze je zo klein houden.
En neem hun zorgen wel serieus, dus bedenk en maak duidelijk aan hen hoe je ze kunt geruststellen.
Succes ermee.

Vesper Lynd
13-06-2016 om 00:21
Tja
Ik mocht dat vroeger ook niet en ben uiteindelijk vroeg het huis uit gegaan. Ze doen dit vast uit bezorgdheid. Heb je al eens gevraagd waarom ze het niet willen? Niet om daar vervolgens over in discussie te gaan, maar gewoon uit interesse? (Is namelijk heel irritant, als je als moeder redenen geeft om iets te verbieden en je kind vervolgens denkt dat het -dus- nog voor discussie vatbaar is).

zebra
13-06-2016 om 14:53
op die leeftijd
is het inderdaad wel belangrijk om meer vrijheid te krijgen. Wel is het belangrijk (al is dit per ouder misschien verschillend) om te weten hoe een en ander geregeld is qua vervoer, met wie ga je enz. En inderdaad ook even een berichtje als jullie zijn aangekomen.
Zelf zit ik ook nog altijd met gekrulde tenen als onze zoon, 17 jaar, op pad gaat en dat terwijl ik weet dat hij in geen 7 sloten tegelijk loopt. Maar het is gewoon ontzettend belangrijk om hem geleidelijk aan los te laten.

Yura
15-06-2016 om 10:48
Weinig vrijheid
Het klinkt zo inderdaad wel alsof je weinig mag. Ben je net 16 of bijna 18? En in welke klas zit je? Dat maakt wel verschil vind ik. Mijn dochter wordt in september 16, maar zit al in de 5e, dat betekent dat zij 1 van de laatsten is die 17 wordt van haar vriendinnen, daardoor mag ze denk ik wel wat meer dan dat ze nog in de 4e zou zitten.
Ze is kort geleden inderdaad een weekendje weg geweest met vriendinnen, het was een georganiseerde busreis naar Disneyland. Een week vakantie naar Albufeira mocht ze van mij echter nog niet.
Ook is ze met koningsdag naar Slam Ff geweest en gaat ze aanstaande vrijdag naar Rihanna. Zo even wat concrete voorbeelden, denk dat je daar het meeste mee kunt.
Mijn zoon is net 18 en die is wel net terug van een weekje Albufeira met vrienden (examenreis). Hij was wel 18 al, maar sommige van zijn vrienden waren nog 17. Dochter is volgend jaar ook nog 17 als ze op examenreis gaat. Hij is ook vorig jaar (toen hij dus net 17 was) al naar Slam FM geweest. En op zijn 15e is hij een week naar de VS geweest met 2 vrienden, ze hebben zonder begeleiding gevlogen, maar werden daar door de ouders van hun vriend (die ze bezochten) afgehaald, waar ze ook die week verbleven.
Wel hoor ik van mijn kinderen dat veel kinderen uit 5 havo ook op examenreis gaan, ik vind dat wel erg jong, maar is lastig verbieden als iedereen wel mag. Ik ben blij dat ik die keuze niet heb hoeven maken, omdat ze beiden vwo (dus 6 jaar) doen. Ik vind 17/bijna 18 toch wel wat anders dan 16/bijna 17.

jester4
17-06-2016 om 17:50
Ben je alleen met je moeder, geen vader? Broers/zussen? Je mag wel erg weinig als ik je verhaal lees. Misschien vind je moeder het eng om je los te laten, dat gevoel (her)ken ik wel, maar je zal toch eens je zelfstandigheid moeten oefenen en een dag of weekendje weg met vrienden lijkt me op jouw leeftijd niet te veel gevraagd. Tips heb ik niet echt. Ik ging op mijn 16e stiekem met mijn 3 jaar oudere zus naar Engeland, voor een concert. Maar ik wil jou zeker niet adviseren hetzelfde te doen
Op mijn 17e ging ik in mijn eentje naar Australie, no problem.

Marjoleine64
19-06-2016 om 10:42
Leeftijd?
Je schrijft 'andere kinderen van mijn leeftijd, 16/17'. Ik denk dus dat je nog maar net 17 bent, of nog niet eens? Dat is precies de leeftijd dat je die vrijheid idd moet gaan verdienen, of bevechten. Mijn zoon is nu 18 en dit weekend naar graspop met een paar vrienden (en onze auto). Vorig jaar wilde hij ook al, maar heb ik hem uitgedaagd om het goed te organiseren, dan zou hij misschien mogen. Uiteindelijk viel het toen samen met een andere heel leuke weekendactiviteit met ons (en anderen) die wij ook betaalden, dus heeft hij daarvoor gekozen.
Ik merk echt wel dat ik hem de afgelopen 2 jaar veel meer vrijheid gegeven heb, ook aan jongste (nu 16). Dat is het nadeel van de oudste (of enige) zijn, je moet je vrijheden vaak meer bevechten dan jongere broers/zussen. De enige voorwaarde die ik nu nog stel aan oudste is dat hij mij laat weten dat hij op weg gaat naar huis, en dat hij veilig aangekomen is (thuis of op bestemming, even een appje, hij moet vaak een uur naar huis fietsen na een avond/nacht stappen). En uiteraard geen alcohol (echt NIX) als hij de auto mee heeft.
Jongste heeft al jonger meer vrijheden gekregen, ook omdat hij maar één jaar lager op school zit ondanks de 2 jaar leeftijdverschil. Die is vorig jaar al naar (eendaagse) festivals geweest, in de stad waar ze ook op school zitten en met een groep vrienden. Hij was toen 15.
Wat je misschien nog kan proberen is om je ouders te laten zien wat je wil gaan doen, bijvoorbeeld op facebook, en met wie. Ik ben niet iemand die mijn kinderen echt controleert, maar ik ben wel graag op de hoogte van wat ze doen, dus ik vraag het ze gewoon. En een nieuw vriendinnetje bekijk ik wel even op FB als ik haar helemaal niet ken. De voor henzelf echt belangrijke dingen zetten ze toch niet op FB maar op snapchat of instagram of weetikveel en daar zit ik niet. Dus als je een weekendje weg wil, organiseer het goed en laat je ouders weten wat er georganiseerd is. Hoe reizen jullie, waar verblijf je, hebben jullie de financien goed overdacht etc.

Flanagan
23-06-2016 om 23:22
Maak niet uit wat een ander moeder vindt
Ik vraag mij af of je moeder het zich aantrekt als andere moeders hier schrijven dat jouw moeder jou meer vrijheid zou behoren te geven.
Laat je moeder zien dat je het aan kan, stap voor stap. Ga zonder mopperen die ene dag met je vrienden weg.
Of dat dagje op stap: hoe gaan julliie daar heen? Rij je met iemand mee? Is je moeder bezorgd dat diegene te hard gaat rijden?
Is het probleem misschien dat je moeder de jongens waar je mee om gaat niet kent? Als dat het geval is, is het dan niet beter de jongens eens bij jou thuis uit te nodigen zodat je moeder hen beter leert kennen en misschien wat geruster wordt (of juist ongeruster).
Ik mocht vroeger meer dan mijn zus, maar ik had ook fatsoenlijke vrienden .
En ik bouwde het op.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.