Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Blue

Blue

30-11-2010 om 13:04

Hoeveel zakgeld voor dochter (12)?

Ha,

Wij willen onze dochter(12, brugklas)graag wat meer structureel zakgeld gaan geven (tot nu toe ging dat wat hap snap en contant ongeveer 5 euro per maand). We denken eraan om haar 10 a 15 Euro per maand te geven, waarbij wij dan apart haar mobiel betalen (8,75 per maand). We willen daarvoor een rekening voor haar openen zodat ze zelf geld op kan nemen.

Mag ik vragen hoeveel zakgeld jullie je kinderen geven en wat ze daarvan moeten betalen ? IJsje in de stad met vriendinnetjes ? kadootjes ?

Kortom, ben erg op zoek naar hoe andere ouders dat doen.
Hoop op veel reacties !

alvast dank en groet,
Blue

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

30-11-2010 om 13:30

Nibud

Toevallig had ik het er van de week over met iemand en die keek altijd op de nibud site. Net nav jouw vraag ook even gedaan, want ik dacht dat we onze zoon (12, brugklas) veel te veel gaven, omdat hij altijd heel veel spaart, maar we blijken wel hoog te zitten, maar niet echt hoger dan volgens nibud. Volgens de site van Nibud krijgen 12-jarigen tussen de 2,30 en 5 euro per week. Onze zoon krijgt 5 euro per week en wij betalen zijn telefoonabo, komt hij echter boven het maandbedrag uit, dan moet hij zelf bijbetalen. Verder betaalt hij cadeautjes voor vriendjes (hij heeft ook lootjes getrokken nu in de brugklas) en voor ons (met moederdag etc), als hij naar de film gaat of gaat skien op de sneeuwbaan betaalt hij dat zelf. Soms haalt hij wat lekkers in de kantine op school, ongeveer 1x per week een saucijzenbroodje of warme wafel en laatst waren ze met vrienden langs de oliebollenkraam gefietst uit school en hadden ze een oliebol gehaald, dat soort dingen betaalt hij allemaal zelf. Hij spaart ook voor grotere dingen zoals playstationspellen oid.

Rina

Rina

30-11-2010 om 14:01

Te weinig blijkbaar

maar ik trek me helemaal niets aan van Nibud.
Mijn zoon krijg 7,50 per maand op zijn bankrekening. Hij bepaalt zelf of en hoeveel hij daarvan overschrijft naar de gekoppelde spaarrekening.

Van zijn zakgeld hoeft hij geen kadootjes voor vriendjes te betalen.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-11-2010 om 14:16

Onze brugklas-zoon

krijgt 10 euro per maand, plus beltegoed en busabonnement. Dat laatste alleen in de wintermaanden, en beltegoed zolang hij er rustig mee omgaat. Al sdat te gek wordt dan gaan we andere afspraken maken (vast bedrag en rest zelf betalen). Van die 10 euro moet hij verjaarskadootjes kopen voor gezin en vriendjes, en dat gaat prima zo. Voor Sint hebben we (beide zoons) wel wat extra budget gegeven om wat extra kadootjes te kunnen geven binnen het gezin. Vonden ze erg leuk.
Marjoleine

Maylise

Maylise

30-11-2010 om 14:45

Hier

Mijn dochter krijgt 20 euro per maand. Daarvoor moet ze zelf cadeautjes voor vriendinnen kopen en voor de familie. Verder betaald ze daar uitjes met vriendinnen van, spulletjes voor zichzelf en snacks als ze met vriendinnen de stad is of iets dergelijks.

Bus + alles voor school + hobbies + zwem abonnement + kleding betalen wij. In de praktijk betaal ik ook wel eens een duurder uitstapje met vriendinnen voor haar. We zijn net verhuisd dus ik vind het wel belangrijk dat ze mee kan met uitstapjes en dergelijke zodat ze makkelijker integreert.

Bellen doet ze prepaid en betaald ze in principe zelf. Ze belt ook niet zo veel dus dat is geen probleem maar het vervelende is dat prepaid kaarten waar wij wonen maar heel beperkt geldig zijn. Koop je een kaart voor 5 euro dan is hij maar een week geldig bijvoorbeeld. Daarom heb ik laatst een kaart van 30 euro gekocht voor haar telefoon want die is tenminste 3 maanden geldig. Ik heb wel gezegd dat ze de komende 3 maanden geen kaart meer krijgt mocht deze eerder opgaan. Ik zit nu toch aan een abonnement te denken.

20 euro komt ze overigens makkelijk mee uit. Ze spaart ook. Ze gaat ook nog niet zo veel met vriendinnen ergens heen. Meestal gaat ze 's weekends met ons mee en dan betalen wij uiteraard.

Maylise

13 jarige

onze 13 jarige krijgt €15 p/m.
kadootjes voor vrienden en het gezin betaald zij hiervan.
Bioscoop ,de stad in met vriendinnen betaald ze ook zelf.
vanaf 1 januari krijgt ze ook €50 kleedgeld p/m.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2010 om 15:49

Wij zijn begonnen met 16 euro per maand en dat is opgeschroefd naar 25 euro per maand. Daar moesten ze in principe alles van doen, dus ook beltegoed. Over een maand is de jongste 18 en dan houden we er mee op. Niet dat we daardoor geld overhouden overigens...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-11-2010 om 21:27

13 jarige

Zoon van 13 krijgt 25 euro per maand. Daarvan betaalt hij zijn beltegoed, kleine schoolspullen (schriften, agenda, kaftpapier etc.), kopietjes op school, kadootjes voor vrienden en gezin, bioscoop, schoolfeest, een keer een lekker broodje op school etc.
Hij komt er ruimschoots mee uit, hij heeft weinig behoefte om spullen te kopen én belt vrijwel niet. Hij spaart dus flink, prima.
Wij hebben bewust gekozen voor 1 bedrag waarvan ook 'verplichte' dingen (zoals de schoolspullen) moeten worden gekocht. Lijkt mij de beste manier om een puber met geld om te leren gaan.

nyed

nyed

02-12-2010 om 08:45

12 jarige

zoon krijgt 10 euro per maand en 10 euro beltegoed op prepaidbasis

soepstengel

soepstengel

02-12-2010 om 12:41

13jarige

in de 2eklas v/h VO krijgt nu sinds september 15 euro. Vorig jaar 12,50 en dat was wel wat krap. Ze moet er wel ( bijna) alles van doen; ijsjes, iets lekkers op school ,kadootjes, schoolspullen etc. Heel soms krijgt ze van mij iets mee om in de stad wat lekkers te kopen, omdat als ik mee zou gaan we ook wel eens iets halen, dat wel( 2 euro of zo).
Op dr mobiel heeft ze een mini-abonnementje en als ze erover heen gaat moet ze zelf bij leggen.

Oeps

Hier 5 euro p/w maar daar moet hij alles van doen. Het beltegoed betalen wij maar hij verbruikt ook bijna niets.

Blue

Blue

06-12-2010 om 10:08

Thnx!

Dank voor al jullie input, fijn om een beetje ervaringen van anderen te kunnen vergelijken.
We gaan deze maand de knoop doorhakken zodat ze vanaf 1 januari haar nieuwe zakgeld gaat krijgen !

groet,
Blue

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.