Babette
15-10-2009 om 08:48
Hoge telefoonrekening en niet eten
Onze dochter is 15 jaar en dus vreselijk in de pubertijd.
We hebben net een telefoonrekening binnen gekregen die 300 euro hoger is dan normaal. Onze dochter heeft bekend dat zij na een flinke ruzie met ons haar vrienden elke avond stiekem heeft gebeld op hun 06 nummer. Want ze besefte dat ze 's avonds laat niet meer naar hun huistelefoon kon bellen.Ik weet even niet meer wat ik hier mee aan moet, onze financiële situatie is moeilijk dus eigenlijk blijft er niets over voor deze maand.Straf of juist niet, moet ze het terug betalen of moet ze zelf een oplossing bedenken....
Dan het volgende probleem, ze vindt dat we te vroeg eten(half 8)...dus wil ZIJ later eten, na ons. Wij vinden dat ze gewoon met ons kan mee eten en zo niet dan eet ze maar niet. Nu heeft ze besloten om alleen nog op school te eten en te drinken....jawel ik wet het wel, afstand nemen en bedenken dat het haar beslissing is, ze zal er wel achter komen dat dit niet goed is...maar toch, het zit me niet lekker.
Ik wil graag jullie mening

yelle
15-10-2009 om 08:59
Regels bepalen
Puber of niet,er zijn bepaalde dingen die niet kunnen en daar zal zij haar verantwoordelijkheid moeten opnemen.
Denk dat gewoon straf(huisarrest bv) niet afdoende is om haar te leren dat zomaar bellen niet kan.Laat ze dit zelf maar terugbetalen.Trek desnoods van haar zakgeld een deel af of laat ze tijdens het weekend een bijbaantje doen.Enkel op die manier zal ze beseffen dat geld niet zomaar vanzelfsprekend is.
Wat het eten betreft...is dit 's ochtends of 's avonds?
Als het avondeten is,dan vind ik dat ze zich wat aansteld.Half 8 is zelfs ruim laat.

sus-anne
15-10-2009 om 10:08
Betalen
ik zou haar deze rekening zelf laten betalen,of via een baantje of aftrekken vn haar zakgeld.
Verder zou ik haar laten kiezen,of mee -eten als er gekookt is,of geen eten.
ook zou ik met dochter een gesprek aan gaan,rustig praten over dat het niet goed gaat zo,dat jullie dat grag anders zien,laat haar met ideeen komen ,neem die ook serieus,en maak samen afspraken over belgedrag ,etenstijden enzenz.

Brianna F
15-10-2009 om 10:49
Jouw huis, jouw regels
Half 8 vind ik erg laat zelfs, maar dan nog, het is jouw etenstijd, dus dan heeft ze zich daarin te schikken. En dan niet laterna nog iets zelf te eten laten maken, want dan helpt het nog niet. heb je net je keuken aan kant, komt mevrouw met haar maaltijd.
En wat betreft die rekening, dat zou in ons geval een hele lange tijd geen zakgeld worden of als er een bijbaantje was, meteen terugbetalen of haar spaargeld aanspreken.

anders
15-10-2009 om 12:54
Babette
Welke afspraken hebben jullie als het gaat om telefoongebruik en het avondeten? Als je hier duidelijke afspraken over hebt zou ik me kunnen voorstellen dat je hier een behoorlijke sanctie op zet. Als je hier nog geen afspraken over had wordt het lastiger het wordt dan op de eerste plaats tijd voor een gesprek over de consequenties die zo`n rekening voor het hele gezin heeft (en afspraken hierover) de sanctie vind ik dan wel wat lastiger: ik zou aan haar vragen wat zij een redelijke sanctie vind voor dat gedrag.
Vwbt het avondeten is een herkenbaar probleem met drukke pubers ik denk dat je daar ook wat onderhandelingsruimte in zal moeten bieden; ik neem aan dat je haar af en toe wil zien dus spreek avonden af dat je haar in elk geval aan tafel wil hebben en avonden dat ze zelf mag bepalen.
Succes

Kaaskopje
15-10-2009 om 15:28
Am of pm
Als ik je tekst zo lees denk ik dat je half 8 in de ochtend bedoeld, toch? Omdat ze 'dreigt' dat ze op school gaat eten als jullie niet later gaan eten. Half 8 in de avond ís al laat dus ik kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt.
Ik ben op het gebied van ontbijt een ontaarde moeder. Wij ontbijten niet. Ik moet er niet aan denken om iedereen 's ochtends om te ontbijttafel te dwingen. We hebben wel wat anders te doen om die tijd. Mijn voorstel: laat gaan. Ze kan half 8 aanschuiven of daarna een broodje pakken in haar eentje. Geld voor eten op school krijgt ze gewoon niet.
Wat het verbelde geld betreft, dat heb ik ook aan de hand gehad helaas. Mijn dochter had niet door dat ze het zo duur had gemaakt. De maanden erna is het ook drastisch minder geworden. Mijn dochter heeft in de zomer een aardig bedrag bij elkaar gewerkt en daarvan zal ze helaas de telefoonrekening alsnog moeten betalen. Bij ons ging het om de rekening van haar mobiele abonnement. Ik heb gebeld of ik de rekening in termijnen mocht betalen. Dat mocht bij hen vanaf 200 euro, ik zat daar net onder dus mocht het niet. Ik heb het toen in samenspraak met de medewerkster in tweeën betaald, maar mijn hemel wat dat niet voor gedoe heeft gegeven! We zijn nu maanden verder en nog steeds vliegen ons de rekeningen om de oren die we allang betaald hebben. Mocht je dus in termijnen willen betalen spreek alles dan heel goed af. Als jullie via een kabelmaatschappij bellen zoals Ziggo, dan zou ik zéker over betalen in termijnen bellen. Bij Ziggo kun je dit bedrag in 3 termijnen afbetalen, mits je dat nog niet eerder hebt gevraagd in de afgelopen 12 maanden.

Kaaskopje
15-10-2009 om 15:31
Ik zat daar net onder
Mijn dochter had in twee maanden opgesplitst een hoge rekening, de ene rekening was 197 en de andere had nog een staartje van haar dure tijd en ook al deel dat ze erom dacht, maar toen was het evengoed nog 130 euro.

tonny
15-10-2009 om 15:49
Die telefoonrekening
was voor goede bekenden van me een reden om de vaste telefoon geheel af te schaffen! Ook hun kinderen konden zich duurzaam niet bedwingen.
Maar dat lijkt me wel een enorme noodmaatregel, ik zou dat zo niet willen. Dus er zit niets anders op dan met haar rond de tafel zitten en haar laten zien wat een gezin kost en wat deze uitgave voor jullie budget betekent. Wellicht een half jaar geen kleedgeld voor haar. Of geen zakgeld. Op is op.
Wat ontbijten betreft - laat dat gaan. Zorg dat er brood uit de vriezer is, dek voor je naar bed gaat de ontbijttafel en laat haar ontbijten wanneer ze wil. Een verplicht gezamenlijk ontbijt heeft mij nooit aangesproken. Zéker niet om half acht, zéker niet met pubers die op uiteenlopende tijden naar school vertrekken.
Tonny

Brianna F
15-10-2009 om 16:25
's morgens
Dat is een heel andere zaak. iedereen ontbijt hier op haar eigen tijd. Ze gaan om half 8, 8 uur en later de deur uit. Dan is het ondoendlijk om iedereen op hetzelfde tijdstip aan tafel te krijgen. Daar heeft je dochter voor mij wel een punt.

Babette
15-10-2009 om 18:16
Reactie
Hartelijk dank al voor de reacties, ik heb er erg veel aan.
Om nog even op het eten terug te komen, ja we eten vrij laat.
Dit heeft te maken met dat we in Frankrijk wonen en alles hier ietsje anders gaat dan in NL.
Normaal is het 8 uur en in de zomer vaak nog later maar omdat er huiswerk gemaakt moet worden en ze ook TV willen kijken en we gewoon met onze Hollandse buiken honger hebben eten we dus om half 8.
Nee ze heeft geen eetstoornis, ze is gewoon boos. Boos op alles en iedereen.....

Maylise
15-10-2009 om 21:29
Telefoon & eten
Ik zou je dochter zelf die telefoon rekening (deels) terug laten betalen. Een baantje is misschien niet mogelijk voor haar maar je kan wel tijdelijk een deel van haar zakgeld inhouden. Ook als ze maar een relatief klein deel kan terug betalen zou ik dat wel doen want in elk geval beseft ze dat zo beter. Mijn dochter heeft met haar mobiel ook 2x een hele hoge rekening gehad. De eerste keer was daar een hele goede reden voor en die rekening heb ik dan ook betaald. De tweede keer was er niet zo'n goede reden en heb ik haar het hele bedrag terug laten betalen. Dat was wel een goede les.
Wat het eten betreft. Misschien kan je een compromis sluiten? Half uurtje later eten? Ik weet niet hoeveel leden het gezin nog meer telt en het zou ook niet eerlijk zijn als 5 mensen zich aan moeten passen aan 1 iemand. Maar soms kan het helpen om pubers en hun wensen serieus te nemen. Waarom wil ze graag wat later eten? Wat vind zij een goede tijd? Hoe ziet ze dat dan met huiswerk? Waarom is 19:30 niet goed? Als je haar beweegredenen kent is het misschien ook makkelijker om een compromis te sluiten. Bijvoorbeeld doordeweeks vroeg en 's weekends later of om en om of zo.
Ik vind niet dat je het hele huishouden aan één kind aan moeten passen maar bij pubers kan het soms wel helpen om wat tegemoet te komen aan hun wensen of er in elk geval serieus over te praten.
Maylise

bertje1
18-10-2009 om 22:43
Puber
heerlijk. laat haar de consequenties van haar eigen daden zien: veel bellen = veel betalen (dus uit eigen zak). Niet aan tafel = niet eten.
hoppa.

Damajo@
19-10-2009 om 23:24
Lekker koken
Ik zou de komende tijd heeeel erg lekker gaan koken, vooral dingen die zij graag lust.Extreem lekkere toetjes ook.En dan gewoon om half 8 eten en verder geen aandacht aan besteden.Geen discussie aangaan.Ik zou zeker ook geen geld geven voor eten op school.Ze kan toch brood en fruit meenemen van huis.Ook wel gezond hoor, kan best voor een tijdje.
Damajo