Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Yura

Yura

28-01-2013 om 12:46

Hoofdluis op de middelbare school

Dochter (2e middelbare) blijkt hoofdluis te hebben. Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dat nog voor kwam, hoor je ook nooit wat over via school ofzo zoals op de basisschool. Het is dus al een behoorlijke besmetting omdat je er veel later bij bent. Op de site van de school gekeken, maar ook niks over een hoofdluisprotocol kunnen vinden. Nog even gegoogeld en dan blijkt dat er op middelbare scholen eigenlijk niks aan gedaan wordt, veel mensen denken dat het daar niet meer voorkomt en opeens slaat ook de schaamte toe. De openheid die er op de basisschool was is er niet meer. En vriendinnetje van dochter had het een paar maanden geleden ook en had het aan haar vriendinnen gemeld. Dochter heb ik toen gecontroleerd, maar de andere 2 meiden reageerden een beetje hysterisch en zo van nou dat heb ik echt niet hoor, dus ze betwijfelt of die het thuis verteld hebben. Ze denkt ook niet dat de ouders van het eerste meisje het op school verteld hebben. En ja op deze manier raak je er nooit vanaf natuurlijk, als iedereen erover zwijgt. Ik heb dochter behandeld (en zij mij, want ik heb ze ook) en nu moeten we aan het kammen. Ook heb ik de school ingelicht, ben benieuwd wat ze ermee doen.
Wie heeft ervaring met luizen op de middelbare school? Wie heeft wel eens iets gemerkt van een protocol oid? En wie controleert zijn pubers regelmatig?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

28-01-2013 om 14:02

Yura

Ik herinner me uit de brugklas een brief, dat er hoofdluis heerste in de klassen, met daarbij tips ed.
Vorig schooljaar was een van mijn kinders het flensje,vreselijk. Het was in de zomer dus school heb ik niet ingelicht. Hij wilde zijn vrienden niet inlichten, zoiets moet je dan nog maanden horen volgens hem.
Maar dat herinner ik me ook wel van de basisschool hoor, kinderen liepen er echt niet graag te koop. Ik herinner me ook van de basisschool nog een relletje, er was een luizenmoeder die anderen vertelde bij wie ze luizen aantrof...dus ik ben benieuwd welke openheid je bedoelt.

Yura

Yura

28-01-2013 om 14:41

Openheid

Bij ons op de basisschool vertelde iedereen het wel gewoon hoor op het schoolplein enzo en dan was iedereen vol medelijden en begrip, want toen moest je alles nog wassen, sterkte zeiden ze dan. De luizenmoeders vertelden het niet hoor, dat mocht niet.
Heb intussen nog geen reactie van de school gehad, heb gemaild dat ik het meldde zodat ze het luizenprotocol in werking kunnen zetten, maar ik vermoed dat dat niet bestaat , kon namelijk niks vinden met de zoekfunctie. Ik ga vanavond een bekende van mij die in de ouderraad zit even bellen, die hebben van de week vergadering, kunnen ze het daar mooi eens over hebben.

Yura

Yura

28-01-2013 om 18:05

Annet

Ik reageer hier maar even, want je reactie staat per ongeluk hieronder als een nieuwe draad. Maar dit is voor mijzelf ook de 1e keer in 44 jaar dat ik het heb, dus dat je zoon het nog nooit gehad heeft is geen garantie dat hij het ook niet zal krijgen. Maar wel goed dat jullie middelbare school even waarschuwt.

Fiorucci

Fiorucci

28-01-2013 om 19:06

Yura

Nee, dat mogen die moeders ook niet doorvertellen, vandaar die rel natuurlijk...

Miep

Miep

29-01-2013 om 00:29

Hier ook gehad

Poosje terug, mijn dochter (die inmiddels al niet meer op de middelbare school zit) kwam thuis met de fijne mededeling dat haar vriendje het had en zij dus ook. Vriendje zit wel op de middelbare.
Het is ooit een keer eerder voorgekomen, toen kwam er een melding in het wekelijkse schoolblaadje van die school.
Heb vriendje aangeraden in elk geval zijn jas en andere spullen voortaan in zijn kluisje te stoppen. In theorie raken anderen dan toch niet zo snel besmet (hoop ik).

Dat het ook op middelbare scholen voorkomt vind ik niet zo vreemd, ook die leerlingen hebben toch vaak broertjes of zusjes op de basisschool, dus langs die kant kunnen ze best besmet worden lijkt me. Maar ze zijn er op die leeftijd inderdaad niet erg open meer over. Op de basisschool is dat toch anders, daar lopen ouders elkaar op het speelplein gewoon te waarschuwen (tenminste, zo gaat het hier). Ik heb er zelf ook nooit geheimzinnig over gedaan als een kind van mij het had.

Mijn andere kinderen (die op de basisschool zitten) kregen van mij ook een tas mee om hun jas in te stoppen, in de weken dat de oudste met behandelen bezig was. En ik keek dagelijks alle hoofden na.

zebra

zebra

29-01-2013 om 12:59

Ook hoofdluis op vo

hier kwam ruim een week een mail binnen waarin stond dat een moeder hoofdluis had geconstateerd bij haar kind. Verder een bijlage van de GGD over wat te doen bij hoofdluis en hoe je je kind kunt controleren hierop.

Jip

Jip

30-01-2013 om 15:45

Ja hier ervaring

Dochter die op de basisschool nog nooit één hoofdluis had gehad bleek in de brugklas opeens onder te zitten. Hierover meteen contact opgenomen met haar mentor die een algemeen mailtje onder de klasgenoten rondstuurde. Maar het hielp niet, de luizen bleven terugkomen en het kostte mij klauwen met geld. Uiteindelijk is de teamleider van de brugklassen ingeschakeld. Er is een opnieuw een brief rondgegaan met een dringend verzoek of alle ouders hun kinderen wilde controleren. Als dit geen resultaat had zou er een klassikale luizencontrole plaats gaan vinden (en ik had me al beschikbaar gesteld als luizen aangezien ik het helemaal zat was). Vrij snel bleek dat er nog een kind luizen had en toen die eenmaal ook was behandeld was het probleem verholpen. Uiteindelijk heeft het alles bij elkaar wel een half jaar en veel ergernis gekost.

Yura

Yura

31-01-2013 om 12:56

Oeps jip

Daar word ik niet blij van en daar ben ik ook heel bang voor bij dochter. Verder helemaal geen reactie van de school gehad, dus die gaat er niks aan doen. Zo blijven ze elkaar besmetten. Ze zit echt verschrikkelijk onder, ik had zelf ook veel eerder moeten controleren. Ik ga elke avond een half uur pluizen, kammen wil ik het niet noemen want ik trek ze er met mijn vingers uit, maar je kunt niet zien dat het ook maar iets minder wordt. Vrees dat we minimaal een maand verder zijn voor alles weg is en dan maar hopen dat ze intussen niet weer herbesmet wordt. Misschien kan ik er in het weekend 2x een half uur van maken om eea wat te bespoedigen.

Jip

Jip

01-02-2013 om 09:02

Yura

Natuurlijk hoeft het bij jou niet zover te komen maar ik zou zeker de school erbij betrekken. De teamleider van de brugklassen was zelf een moeder met kinderen op de basisschool dus misschien is dat mijn geluk geweest.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-02-2013 om 20:18

Yura

Ik zou niet elke dag een half uur pluizen, maar doorgaan tot alles eruit is. Ik weet (uit ervaring) dat dat heel veel tijd kost, maar ik denk dat het je uiteindelijk tijd bespaart: elke luis die je vandaag laat zitten. Kan voor morgenochtend weer een berg nieuwe luizen geproduceerd hebben, en dan blijf je dus bezig.

Yura

Yura

04-02-2013 om 08:47

Tijgeroog

in principe heb je gelijk natuurlijk. Maar fysiek en logistiek is het niet te doen. Vorige keer heb ik dat wel gedaan en toch daarna nog elke dag hoor, want je ziet altijd eentje over het hoofd. Maar toen was ik misschien een uur of iets langer bezig, maar deze keer is het zoveel dat dat gewoon niet gaat. Als ik door ga tot ik denk niets meer te zien, ben ik minimaal 8 uren bezig. Ik krijg na een half uur al last van mijn schouderbladen enzo, omdat je toch een beetje gebogen staat. Ze is wel behandeld, en de apotheek zei dat dat spul zowel de luizen als de neten doodde. De neten zitten ook ongeveer een centimeter van de hoofdhuid, dus zijn wel ouder. Een luis heb ik sowieso niet gezien bij haar, alleen neten. Als ze een jongen was had ik de tondeuze erop gezet.

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2013 om 09:05

Yura

Luizen kunnen best hard lopen, is mijn ervaring, dus de kans dat er eentje zit is toch aanwezig vrees ik...bij mijn zoon, lang haar, moest ik moeite doen om dat ene kreng te pakken te krijgen, hij schoot steeds weg.

Tink

Tink

04-02-2013 om 22:57

... een middel dat 100% luizen en neten doodt bestaat niet, wat de apotheek ook mag beweren.
Blijven kammen dus...
Overigens zijn neten die op een cm van de hoofdhuid zitten, inderdaad waarschijnlijk wel leeg. Maar kan me voorstellen dat je ze kwijt wilt.
Het was wel een fikse besmetting dan, als het er zoveel zijn!

Yura

Yura

05-02-2013 om 08:33

Tink

Ja, het was inderdaad een flinke besmetting. Ben nota bene de hele basisschooltijd luizenmoeder geweest, maar gewoon nooit bij stil gestaan dat ik nu ook nog moest blijven controleren, juist omdat je er dus nooit wat over hoort. Heb in mijn hele "carriere" ook nog nooit zo'n ernstige besmetting gezien . Als je regelmatig vanuit de school hoort dat er luis is geconstateerd, dan ben je wel alert. Maar de school heeft nu ook helemaal niks met mijn melding gedaan. Dus ik kan er in principe op wachten tot ze terug besmet wordt. Als je googelt op hoofdluis ed dan wordt eigenlijk ook op alle sites gezegd dat het een probleem is dat met name op de basisschool voor komt. Ja logisch op de middelbare scholen wordt het gewoon niet gemeld.
En ik weet dat geen enkel middel 100% waterdicht is, daarom kammen we ook wel elke dag en is mijn streven om alles weg te krijgen. Ook de oude inderdaad, want dit is geen gezicht, ze kan ook niet eens naar de kapper zo. Daarnaast moet je om die reden natuurlijk ook nog een keer behandelen natuurlijk.

Risama

Risama

05-02-2013 om 21:56

Heel herkenbaar!

Een maand of twee geleden kwamen mijn 3 jongsten (2, 4 en 5 jaar) niet van de luizen af. We bleven kammen, behandelen etc. Kind erboven, 11, groep 8 had geen luizen. Gek werden we ervan... Tot we de helderheid van geest hadden oudste van 14 eens te controleren. Ze bleek vol luis te zitten en was waarschijnlijk al die tijd de bron bij ons geweest!

Ik heb school gemaild, maar geen reactie teruggekregen.

Nu zijn we eindelijk (voorlopig) van de luizen af....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.