Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Yvonne

Yvonne

17-03-2011 om 11:46

Hpv (vaccinatie baarmoederhalskanker)

Wij hebben met dochter de discussie over het wel of niet halen van de HPV prik. Wij vinden dat dochter wel moet, maar dochter wil het niet. Dit is om de volgende reden: ze is bang van prikken, en ze meent toch nooit aan seks te gaan doen (wat wij ervan begrepen hebben werk het vaccin alleen tegen de seksueel overdraagbare vorm van baarmoederhalskanker).

In hoeverre kun je een kind van ruim 12 nu dwingen toch die prik te gaan halen? Zelf zijn we erg geneigd het haar te verplichten, maar ik ben erg benieuwd naar de mening van andere ouders.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2011 om 12:21

Ik zou het verplichten

Hier in meegaan, terwijl het alleen om angst voor de prik gaat, zou ik niet doen. Dat ze nooit aan seks zal doen meent ze nu vast, maar jij weet dat dat onzin is.

Prio's

Hoe belangrijk vind jij deze vaccinatie zelf?
Daar zou ik het vanaf laten hangen.
Hier is het andersom geweest. Tenzij dochter die vaccinatie zeer graag zou willen, anders niet.
Een vaccinatie heeft ook risico's die voor iedereen verschillen maar dat is altijd je eigen afweging.
Hier zou een tropeninjectie een must zijn en reden om mijn wil door te zetten. Maar dan toch strategisch hoor. Ik ben zelf zeer allergisch voor allerlei flinkigheid als de baas spelen. Maar je kunt het wel sturen.

Yvonne

Yvonne

17-03-2011 om 14:19

Reactie

bedankt voor de reacties.
AnneJ, de reden dat wij willen dat ze die vaccinatie krijgt: zeer recent is een moeder van een vriendinnetje aan baarmoederhalskanker overleden, die kids zitten nu dus op jonge leeftijd zonder moeder moeder. En van 2 meisjes van de sportclub is de moeder net geopereert (baarmoeder eruit gehaald) omdat ze baarmoederhalskanker had.
Als je dus grotendeels beschermd kan worden dmv vaccinatie voor zoiets vreselijks vind ik dat je die kans aan moet pakken. Docther krijgt die kans nu aangeboden en een reden, zoals Kaaskopje ook al zegt, als angst voor prikken vind ik geen argument om het niet te doen.

cqcq

cqcq

17-03-2011 om 14:21

Kind mag nee zeggen

Kinderen tussen de 12 en 16 hebben zelf ook inspraak in hun medische behandeling. Een kind dat niet wil kun je dus niet dwingen om toch geprikt te worden.
http://www.jeugdtherapeuticum.nl/attachments/023_Rechten%20medische%20behandeling%20K&J.pdf

maan.

maan.

17-03-2011 om 17:42

Medetieners?

we vonden het een lastige beslissing, zelf hadden we wel onze bedenkingen maar toch een voorkeur voor prikken. Besproken met dochter, die uiteindelijk aangaf dat ze best die prik wilde, met haar argumentatie: alle klasgenoten gaan ook. Tja.. zo'n argument kun je niet tegenop toch? Ze kende maar één kind dat niet ging en uitgerekend dat kind heeft ze een hekel aan..

Dochter was trouwens ook erg bang voor prikken, vorige priksessie was ze nog flauwgevallen maar ditmaal tot mijn stomme verbazing stond ze lachend op na de prik.. misschien omdat ze tegelijk met een vriendin werd geprikt dat kan schelen, en natuurlijk ook weer een beetje ouder dan toen.

Maiira

Maiira

17-03-2011 om 23:35

Jaar uitstellen?

Voor een 12-jarige is sex nog best ver weg, afhankelijk van het type kind.
Wij hebben de beslissing een jaar uitgesteld. Dat leek ons veilig genoeg.
Over een jaar kijken we opnieuw wat kind en wij willen.

Iris

Iris

18-03-2011 om 12:02

Prik maar paar jaar geldig

Onze dochter, nu 14, heeft zich niet laten inenten.
Het is een nieuw vaccin, er is nog heel weinig bekend over de eventuele bijwerkingen. Het schijnt maar een paar jaar te werken, dus tegen de tijd dat ze sexueel actief worden, werkt het niet meer en moet je waarschijnlijk nog eens. Dus misschien uitstellen is goed. Je moet het dan wel zelf betalen.
Ik vond ook nog meespelen dat er statistisch weinig kans is dat je baarmoederhalskanker krijgt, er zijn 800 sterfgevallen per jaar. Bovendien heb je de uitstrijkjes ook nog.

Iris

Iris

18-03-2011 om 12:42

Nogmaals

Ik lees net dat er 600 vrouwen besmet raken per jaar en er 200 aan overlijden. Dat is erg weinig. De kans is groter dat je overlijdt in het verkeer.

Biene M.

Biene M.

18-03-2011 om 13:21

Klopt niet iris

Van http://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoeknaarbaarmoederhalskanker/onderwerpen/veelgesteldevragenhpv/

"9. Hoe vaak komt een HPV-besmetting voor?
Heel vaak. Ongeveer 8 van de 10 vrouwen raken een keer besmet met het hr-HPV. Dus met het soort virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt.

In Nederland zijn besmet met het hr-HPV:
- 8 van de 100 meisjes rond 18 jaar.
- 22 van de 100 vrouwen rond 22 jaar.
- 5 van de 100 vrouwen tussen de 30 – 60 jaar.

We weten niet hoeveel mannen er besmet zijn."

Je kunt je beter goed informeren voordat je besluit je dochter bescherming tegen dit virus te onthouden.

Geen discussie bij ons thuis

Want dochter heeft meegemaakt dat ik zomaar bij die 200 vrouwen had kunnen horen. Dus bij ons geen afwegingen of statische getallen, maar net zo vanzelfsprekend als alle andere intentingen die voor ons eigenlijk abstracter zijn. Want met de ziektes die daarmee voorkomen worden, zijn we nooit zelf in aanraking gekomen.

Fély

Jade

Jade

18-03-2011 om 18:52

Verplichten...

...kan niet. Sterker nog: al zou ze in de rij staan en ze zegt alsnog "nee" dan kan de ouder hoog of laag springen het gaat dan niet door.

Mijn dochter heeft zich laten prikken, nadat ik goede informatie heb gekregen van een GGD-arts (ik twijfelde tot op het bot). Ik heb het zo goed en zo kwaad mogelijk uitgelegd aan mijn dochter en hoe bang ze ook is voor prikken ze is toch gegaan.

Je laten leiden door angst is niet goed (hoe begrijpelijk het ook is). De reden "ik doe toch nooit aan seks" is een uitvlucht vermoed ik, omdat ze bang is voor prikken.

Yvonne, sterkte met beslissen.....voor zowel jou als je dochter

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2011 om 22:06

Misschien kan verplichten niet

maar er sterk op aandringen en dat omkleden met uitleg waarom de vaccinatie geen onzin is, kan wel.

Lastig

Haar argumenten zijn geen reden voor het doel op zich.
Dus dat zou ook geen leidraad mogen zijn.

Het gaat erom of ze overziet waarvoor deze vaccinatie is bedoelt, waarom dat nu zou kunnen enz. enz.
Al eens gekeken op http://www.rivm.nl/rvp/overzicht_ziekten/baarmoederhalskanker/

Misschien dat je haar daarmee wat meer inzicht geeft? Ik vond zelf de bijgaande brochure bij de brief nou niet echt super.

Niet gaan vind ik alleen een optie wanneer je dochter echt zich ten volle realiseert wat de voors en tegens zijn, het is een belangrijke beslissing.

Mijn dochter heeft een jarenlange prikgeschiedenis en staat bij voorbaat te bibberen bij het idee. Maar daarnaast had ze er wel goed over nagedacht wat de injectie voor haar zou kunnen doen in preventieve zin.

Daarbij speelde hier ook een rol dat we een ernstig ziek familielid hebben en er was bij mijn dochter geen enkele twijfel wat ze zou doen.

En daarbij -maar dat is ook ingegeven door de situatie hier op het moment- vonden wij het verstandig om die vaccinatie te gaan halen. Het keuzemoment is er eigenlijk niet eens geweest, of aan de orde gekomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.