Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sandra

Sandra

12-05-2015 om 21:43

Huisdier cadeau voor een puber? (allergievriendelijk)


Mango

Mango

13-05-2015 om 23:00

nou

Ik zou voor een pluchen varkentje gaan als ik het onderstaande zo lees.
Ik denk dat je te onbevangen naar de aanschaf van een (huis)dier kijkt.
http://www.dierennieuws.nl/meer-diersoorten/een-minivarken-als-gezelschapsdier

Sandra

Sandra

13-05-2015 om 23:09

Ik ben niet dom hoor

We zijn op zoek naar een huisdier en ik vraag hier om tips. En die heb ik gekregen. Elke tip heb ik nagekeken op internet. Of dat dier bij ons past of niet. Ik ben blij met die tips.
De tips hebben geholpen om te kijken naar een dier buiten in plaats van binnen.

Ik heb gelezen wat er nodig is voor een mini-varken. Daar gaan we met dochter en de rest van het gezin over praten. Past dat of niet. Wij letten echt wel op dat het dier ook gelukkig wordt.
Ik weet niet waarom jullie denken dat wij dat niet doen.

Bennikki

Bennikki

13-05-2015 om 23:22

Waterschildpadden

Zijn echt een ramp. Ze hebben een grote bak nodig van minstens 1m bij 0,5m die verwarmd moet worden-dat kost per maand een kapitaal. Ze eten kattevoer of ander vlees, waardoor je die gigantische tank heel vaak moet verschonen-heel veel en vies werk. Ze bijten. Ik spreek uit ervaring, doe het niet.
Ratten zijn leuke beestjes, worden maar een jaar of 2,5-3, maar de mannetjes stinken en je moet er in elk geval 2 van nemen. Bijna iedereen wordt allergisch voor ratten, op den duur. Ik spreek uit ervaring, doe het niet.
Over konijnen is al veel gezegd. Je moet er in elk geval 2 van nemen en ze moeten veel ruimte hebben.
Over kippen en varkens weet ik niks, behalve dat mensen minivarkens kopen die later toch heel erg groot worden. Een naaktkat lijkt me heel erg leuk. Kippen lijken me niet zo knuffelbaar.

Pieter

Pieter

14-05-2015 om 09:57

ratjes

Juist wel een ratje, die leven vaak maar een jaar of twee dus daar hoef je niet voor te zorgen als je kind uit huis gaat.

Pieter

Pieter

14-05-2015 om 09:59

Ach gut, je puber van 16 wil nu een huisdier en het maakt blijkbaar niet uit wat. Ach kom, we zetten gewoon een minivarken in de achtertuin.

Ik vind dat je heel vreemd bezig bent. Op die leeftijd richt je je als puber naar de buitenwereld, zelfs de meeste paardenmeisjes kijken nu naar jongens.

Hadewich

Hadewich

14-05-2015 om 10:05

Pieter

'Als puber richt je je nu naar de buitenwereld'? Ons konijn is hier gekomen omdat mijn kind dat heel graag wilde, die is bijna puber-af. Verder genoeg vrienden, vriendinnen en verkering in de buitenwereld hoor, naast verzorgen en knuffelen van het konijn.

Juno

Juno

14-05-2015 om 10:12

Pieter

Flauwekul! Ik kreeg voor mijn 17e verjaardag een kat, ik was er zielsgelukkig mee. Er is meer in het leven van een puber dan vriendschappen of bezig zijn met seks!
Ik snap de zoektocht van to wel, het gaat om een huisdier zoals ze ook in de topictitel schrijft. Het soort beest maakt niet uit zolang kind er maar tegen kan, de aanschaf geen maandsalaris kost en het dier geen 100 wordt. De tips die ze krijgt pluist ze uit om te kijken of een aanschaf mogelijk is. Lijkt mij een hele goede en realistische manier van benaderen.

Pieter

Pieter

14-05-2015 om 10:24

Tuurlijk

Neem een huisdier als je kind al 16 is wat nog 15 jaar leeft.

Als je dat perse wil neem je een huisdier voor jezelf en niet voor je puber.

Mijntje

Mijntje

14-05-2015 om 12:03

varkens of kippen

Ik vind varkens of kippen een goed idee. Kunnen jullie het altijd nog opeten als het niet bevalt of als ze uit huis gaat.
Ook heel leerzaam (hoewel je het ook kan laten slachten).
Denken jullie wel aan de buren? Ze maken wel herrie.

vlinder72

vlinder72

14-05-2015 om 12:11

grote tuin

Sommige mini varkens worden toch 100 kilo. Ook vinden ze het niet leuk om alleen te zijn. En ze verbouwen je tuin volledig. Alleen leuk dus als je tuin groot genoeg is om een stuk af te zetten voor twee varkens.

Maar ik zou alleen een huiskier nemen als je het zef ook.leuk vindt en er zelf voor wil zorgen. Wij hebben twee katten (vinden wij allemaal leuk) en onze dochter heeft een hele lieve dwerghamster. Die wordenmaar 2,5 jasr oud.

tonny

tonny

14-05-2015 om 20:11

konijnenkosten vielen hier mee

Nou, ons konijn dat de leeftijd van 9,5 jaar bereikte heeft nooit een dierenarts gezien of een prik gehad. Hij had een hok van gamma dat door onze handige buurman werd voorzien van een deurtje waardoor hij erin en eruit kon, en een ruime ren eromheen.

Beestje zelf kwam van een fokker (niet uit de dierenwinkel!!) , ik geloof voor tien of vijftien euro.
Hij kreeg alledaags voer en hooi.

bloy

bloy

14-05-2015 om 20:27

varkens

lastig als je kind een allergie heeft. Ik begrijp het wel, met hier een gezin vol dierenliefhebbers. Die minivarkens heeft een vriendin van mij ook gehad. Maakten van de tuin een echte varkensmodderpoel dus dat moet je wel prima vinden.

Soms kosten dieren meer ..

@Tonny, ons eerste konijn was een stuk goedkoper; geen pricked, geen sterillisatie, gestamp of tweede hok. Tot het na 5 jaar myxomatose opliep terwijl dit het enige konijn was in ons huishouden. Het liep myxomtose op door de langpootlarves die in het gras in de tuin voor besmetting zorgen. Als je dan ziet hoe een dier een week vecht tegen verstikking kun je voor je hoofd slaan dat je te zuinig was om een dier in te enten.

Als jullie konijn niet gestorven is aan myxomatose, hebben jullie misschien alleen tegels in de tuin of anders veel geluk.

Het gaat erom dat je nooit van te voren weet waar je huisdier tegenaan loopt.

Charlie vo

Charlie vo

15-05-2015 om 11:59

Bevlieging

Als het een bevlieging is van je dochter, zou ik geen huisdier nemen.
En ik denk dat het een bevlieging is want je dochter weet nog niet wat ze wil.
Ik moet denken aan de vraag van een klasgenootje van mijn zoon vroeger : "Mam, ik wil een vriedje." "En wie wil je dan als vriendje?" "Die moet ik nog kiezen."
Ik zou haar vraag parkeren.

tonny

tonny

15-05-2015 om 12:12

bloos

dat wist ik echt niet. Ik dacht dat konijnen met myxomatose elkaar aanstaken. Sorry. Wat suf.

Inderdaad hadden we in onze tweede tuin vooral tegels.

Fiorucci

Fiorucci

15-05-2015 om 20:31

Pieter

Onzin. Hier zorgen de pubers in huis voor hun vele dieren en hebben veel plezier met onze katten. En verder kunnen kinderen die uit huis gaan toch hun dier meenemen??

Fiorucci

Fiorucci

15-05-2015 om 20:35

Sandra

Waterschildpadjes worden groot! Dan hebben ze een enorme bak nodig met pomp, en sta je nog elke week die hele bak uit te baggeren...de onze waren op gegeven moment 40 cm groot, en wonen nu in de vijver van een tante...

Pieter

Pieter

15-05-2015 om 21:28

Neem je minivarken mee naar je studentenkamer.

Sandra

Sandra

15-05-2015 om 22:21

Vreemd hier

Ik zie conclusies die niet kloppen. Sommige mensen hebben heel veel fantasie.
Ik probeer me daar niets van aan te trekken. Ik heb veel aan de goede tips.
Dat een dier het goed heeft is belangrijk voor ons. En dat wij ervoor willen zorgen als dochter uit huis gaat ook. Het is geen bevlieging. Dan zou ik hier niet schrijven.

Deze reactie past bij ons: "Ik snap de zoektocht van to wel, het gaat om een huisdier zoals ze ook in de topictitel schrijft. Het soort beest maakt niet uit zolang kind er maar tegen kan, de aanschaf geen maandsalaris kost en het dier geen 100 wordt. De tips die ze krijgt pluist ze uit om te kijken of een aanschaf mogelijk is. Lijkt mij een hele goede en realistische manier van benaderen."

We zijn nu op zoek naar een dier of dieren buiten. De tuin is groot genoeg. We moeten nu uitzoeken welk dier past bij de tuin en bij ons.

GS

GS

16-05-2015 om 00:48

Lekker mosterd na de maaltijd ...

(je zoekt het nu immers al buiten) maar is een hamster niet iets?
Als je buitendieren overweegt, denk je dan óók een beetje aan je buren?

kippen

kippen, hennetjes dan, maken niet veel herrie. Ze tokken een beetje en scharrelen wat. En ze komen zo leuk tokkend op je af als je langs loopt (in de hoop op iets lekkers). Je hebt meer 'interactie' met een kip dan met een hamster. Maar knuffelbaar zijn ze niet. Van een mini-varken heb ik ook begrepen dat die lang niet altijd mini blijken te zijn.

En inderdaad zou ik mijn buitendieren op een plaats neer zetten waar je vaak langs komt. Leuk, want dan zie je m vaak en je ziet het snel als voer of drinken op blijkt ze zijn. En nattuurlijk kan een puber een huisdier leuk vinden en er tijd aan willen besteden! En ja, natuurlijk moet je je realsieren dat de zorg nu, of later, waarschijnlijk toch op jou tercht komt.

Puck

Puck

18-05-2015 om 09:17

geen dier

Met Nastia eens: waterschildpad, minivarken, kip. Lijkt me overduidelijk een impuls-ding dat er een huisdier moet komen. En in dat geval is het gedoemd te mislukken. Waterschildpadden worden groot, een minivarken is geen huisdier en kippen ook niet echt. Ik zou niet aan welk huisdier dan ook beginnen.

Lijst met leuke honden

Er bestaan dus meer 'allergie'-vriendelijke honden waarbij je niet op een wachtlijst hoeft te staan. Verder gun ik elk kind een dier ook al zijn die kinderen al 16. Je weet nooit of ze vroeg of laat het huis uit gaan...
Een dier kan wel heel veel voor een kind betekenen. Mijn eerdere reacties waren ook puur financieel. Maar dat betekent niet dat ik een 16- jarige een dier afraadt omdat ze al 16 is.

Als ze tegen een allergievriendelijke hond kan, zou ik niet voor een varken kiezen. Daar kan je namelijk geen fijne wandelingen mee maken.
Op een forum las ik dat iemand zwaar allergies was voor alles; hooi, huismijt katten etc maar wel al jaren zonder problemen een poedel had.

http://www.allergieoplossingen.nl/allergievrije-honden/

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2015 om 16:15

Ach jee

ik zie de link nu onder de tekst van mijn voorganger staan. Sorry!

Landschildpad

Wij hebben zelf twee landschildpadden. Ik ben er echt heel blij mee. 's Zomers kunnen ze gewoon in de tuin (wel beschut) eventueel in het voorjaar en najaar binnen onder een warmtelamp. Als het echt koud gaat worden gaan ze in winterslaap.
In onderhoud zijn ze uitermate goedkoop: ze eten paardenbloem, weegbree en verder gekweekte groente als sla, witlof, paprika e.d. Verder heb je er eigenlijk geen kosten aan, behalve natuurlijk als ze ziek zouden worden.

Eventueel nadeel is dat ze bijzonder oud kunnen worden. De soort die ik heb (hermanni boetgeri, de meest gekweekte vorm in ons land) wordt zo'n 50 jaar oud. Andere soorten worden nog veel ouder. Dat is iets waar je over na moet denken vind ik.

Maar ik kan het echt aanbevelen, het zijn hele leuke en eigenwijze huisgenoten.

Sandra

Sandra

18-05-2015 om 20:21

De keus is gemaakt

In het rijtje buitendieren was ik het konijn vergeten.
En dat is het geworden. We gaan twee konijnen buiten houden.
Ze kunnen in de tuin naast het huis. Daar komen we elke dag langs.
Ze krijgen een ren van 6 m2 met daarbinnen een hok.
Als we erbij zijn, kunnen ze ook in de rest van de tuin.

Dochter zoekt nu uit welk soort konijnen ze wil.
We zoeken uit hoe we een ren kunnen maken.
En we gaan naar de konijnenopvang om te kijken wat daar zit.
We halen/kopen pas konijnen als we alles voorbereid hebben.
We zijn allemaal tevreden over deze keus.

Een allergievriendelijke hond had ik nog liever gehad maar we zijn te weinig thuis.
En als we geen goed huis kunnen bieden, neem ik geen dier.

Bedankt voor alle tips. Dat heeft ons goed geholpen.

Nastia

Nastia

18-05-2015 om 20:49

Goede keus

Van alle dieren die langs zijn gekomen lijkt dit me de beste keus. Fijn dat jullie ze de ruimte kunnen geven én dat jullie er meteen twee nemen!

Juno

Juno

18-05-2015 om 21:49

Leuk!

Leuk, konijntjes! Ik heb gehoord dat het karakter per ras verschilt. Laat je nog weten welk ras het is geworden.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2015 om 09:33

Sandra

Als je een buitenren maakt, is het verstandig om tot een meter diep te graven en het gat te bekleden met gaas. Een hele klus, maar dan weet je zeker dat je konijntjes niet opeens heel ergens anders weer boven de grond komen. Verder moet je kijken waar de wind meestal vandaan komt en de richting waarin je het hok zet daarbij aanpassen, zodat ze niet in koude wind zitten of regen inwaait.

Het voordeel van konijnen (naast dat ze leuk zijn) vond ik dat ik de tuin er meteen onkruidvrij door hield. Paardebloem, weegbree, uiteraard gras, dat mogen ze hebben. En ze mogen ook wilgentakken. Dus als je een treurwilg tegenkomt gewoon een stuk tak eraf halen (er zitten er genoeg aan), dat is een traktatie.

Het nadeel vond ik de zorg die ik er in de winter om voelde. Zitten ze wel warm, sneeuwt het niet naar binnen... Dat was voor mij de reden dat ik 'blij' was dat we de laatste konden begraven. Maar iedereen is hier anders in, ik was denk ik een beetje overbezorgd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.