Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Huisdier dood,wat zeg ik?

Ik vond vanmorgen het konijn van stiefdochter dood in de tuin.
In eerste instantie dacht ik dat hij van ouderdom was doodgegaan.Hij lag er rustig bij en er was verder niets te zien.
aangezien stiefdochter nu een paar dagen bij haar biomoeder is( co-ouderschap) heb ik haar gebeld en verteld wat er aan de hand was.
ze vond het heel erg,maar begreep ook wel dat konijn niet het eeuwige leven heeft.
Toen ik even later het konijn naar de dierenarts wilde brengen,tilde ik hem op en toen bleek dat hij gewond was.
Na onderzoek bij de dierenarts bleek dat het konijn is doodgebeten door een kat,en dat later een vogel ( waarschijnlijk een kraai) zijn oogje eruit gepikt heeft.
Ik ben zelf behoorlijk geschrokken,het was een luguber gezicht.
ik heb samen met oudste dochter het hok opgeruimd en alle bloedsporen verwijderd.
Nu zit ik met een dilemma,moet ik stiefdochter eerlijk vertellen wat er gebeurt is?
of zal ik het zo laten?
mijn verstand zegt: ik blijf bij het eerste verhaal,dat is al sneu genoeg voor haar ,die lugubere details voegen niets toe,alleen maar meer verdriet.
Aan de andere kant den ik: heeft ze geen recht op de waarheid?
wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sus-anne

sus-anne

20-05-2011 om 12:32 Topicstarter

Btw

stiefdochter is net 14 geworden.

Waarheid

Dan heeft ze wel recht op de waarheid. De waarheid is namelijk dat konijn door ouderdom al sterfelijk was. Daar hoort ook bij dat konijn zich niet meer zo makkelijk uit de voeten kom maken voor een kat.
Ouderdom komt met gebreken.
Overigens: hoe kon de kat bij konijn komen? Ook daarvoor is het belangrijk de waarheid te kennen. Ons konijn liep gewoon los in de tuin en kon alle katten in de buurt aan. Totdat ie te oud werd.
Bij een volgend konijn kun je kiezen: ontzeg ik het dier de vrijheid in de tuin in de laatste levensmaanden om 'm te beschermen tegen de kat, of is de tuin zo leuk en vrij dat die kat dan maar het einde moet zijn?
Gruwelijke details hoef je trouwens niet te vertellen. "waarschijnlijk gegrepen door een kat" is genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

sus-anne

sus-anne

20-05-2011 om 13:06 Topicstarter

Tja..........

Konijn had hij een nachthok waar ook het voer en water stonden.Daaromheen een grote ren van een meter hoog.
De kat is waarschijnlijk vanaf de schutting in de ren gesprongen.Overdag liep het konijn meestal los in de tuin.
Ik voel me ook wel schuldig dat ik geen maatregelen heb genomen om konijn beter te beschermen.Aan de andere kant: het ging zo al 7 jaar goed.
Ik denk ook wel dat we eerlijk moeten zijn tegen stiefdochter,alleen,ik ken haar.
Ze wil alle details,gaat vragen stellen( hoe zag hij er uit,was er veel bloed? heeft hij veel pijn gehad).

Zo waar hoeft het niet

"Ze wil alle details,gaat vragen stellen( hoe zag hij er uit,was er veel bloed? heeft hij veel pijn gehad). "
Er is niks mis mee om hier wat minder te vertellen dan je gezien hebt. Voor jouw geruststelling een gruwelijk detail: ik heb een keer een kat een konijn zien grijpen (hij sprong er bovenop). Het beest was dood (nek gebroken) voordat de tanden er echt in gingen.
Je kunt er best van uitgaan dat de verwondingen na de dood zijn gemaakt.
Groet,
Miriam Lavell

sus-anne

sus-anne

20-05-2011 om 13:22 Topicstarter

De halve waarheid

ik ga het inderdaad maar een beetje bagataliseren.
en de dierenarts heeft me ook verteld dat het waarschijnlijk een snelle dood is geweest.
ik heb alleen het beeld van het gewonde dier nog op mijn netvlies,maar goed,dat hoeft stiefdochter niet te weten.

sus-anne

sus-anne

20-05-2011 om 16:59 Topicstarter

Dochter was er niet bij

mijn dochter kwam later in de ochtend,toen was het konijn al weggebracht.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2011 om 23:32

Wat akelig

En van dat oogje maakt het niet echt fraaier.
Ik zou inderdaad wel zeggen dat het mis is gegaan tussen de kat en het konijn. Ik zou de mishandeling na zijn dood achterwege laten. Of je het zuiver aan de leeftijd moet wijten weet ik niet, maar konijn was wel flink bejaard, dus wie weet heeft het daarom kunnen gebeuren. Ik weet wel dat katten er niet voor schromen om een konijn aan te vallen. Onze katten lieten het wel uit hun hoofd, zeker toen we nog 3 konijnen hadden, maar ik weet van een konijn die ook door de eigen kat naar de eeuwige wortelvelden is geholpen. Het is naar, maar dan zie je toch dat het ene een prooidier en het andere een jager is. Nou sterkte ermee.

buzz

buzz

27-05-2011 om 11:17

zou het zeggen, maar het verhaal van die vogel achterwegen laten, dat is te akkelig en niet echt relevant lijkt mij.
Je hoefd jezelf niet schuldig te voelen hoor. Ik heb heel lang konijnen gehad in een katrijke buurt en het is altijd goed gegaan, 12 jaar toen is de laatste van ouderdom dood gegaan. Meestal doen katten niets aan konijnen, maar ja, dit was een uitzondering.
Bij ons vroeger hebben ooit eens 2 grote honden een strooptocht door de buurt gehouden, die hebben wel 2 konijntjes dood gebeten toen wij op vakantie waren.
De buren namen mijn moeder even alleen om dat te vertellen, mijn moeder vertelde het onmiddelijk tegen mij. Met er bij, dat dieren leuk zijn maar soms ook heel vreed. Ik was toen 8 vond het erg maar ja het was nu eenmaal zo.
5 dagen later 2 nieuwe konijnen gekocht.

Heintje Davids

Heintje Davids

27-05-2011 om 15:35

Waarheid

'De waarheid' klinkt altijd zo prachtig deugdelijk, maar niet zelden blijkt de waarheid een valse vriend.

Ik zou niet stug volhouden dat het dier van ouderdom is gestorven als het ter sprake komt, ik zou het onderwerp alleen gewoon niet zelf aansnijden. En mocht het toch ter sprake komen ("hoe...?"), dan zou ik simpelweg zeggen dat een kat het konijn te pakken heeft gehad. Wat voor meerwaarde sappige toevoegingen als uitgepulkte oogjes en andere gruwelijkheden voor een meisje van 14 hebben ontgaat me.

sus-anne

sus-anne

27-05-2011 om 18:37 Topicstarter

Halve waarheid dus.

stiefdochter vroeg er expliciet naar.
was er veel bloed?( dat viel mee),heeft ie pijn gehad?(volgens de dierenarts was het snel gebeurt)was zijn kopje er afgebeten?( nee ,er zat alleen een wondje).
het oogje heb ik buiten beschouwing gelaten,dit was genoeg voor haar.

Heintje Davids

Heintje Davids

28-05-2011 om 02:44

Goed gedaan

(vind ik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.