Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
janneke

janneke

16-11-2010 om 14:30

Huishoudelijke taken, wat doet jullie puber in huis?

Hallo
ben even benieuwd wat jullie pubers aan huishoudelijke taken heeft.
wij zijn veel te makkelijk geweest, en hebben ze heel weinig laten doen, daar pluk ik nu de vruchten van
dochter 17 heeft bloedje hekel aan alles. heb haar vanmiddag , ze had vandaag vrij van school , lang uitslapen ed. even aan het werk gezet, ze kon kiezen, ramen zemen, 2 lade's schoonmaken van keuken , badkamer.
ze wilde niets, vond het onzin, heb gezegd dat wij hier met z'n allen wonen. dat als ze op zich zelf zou wonen, ook iets zou moeten doen. Ja maar dan doe ik het voor mezelf, was het antwoord...
gezegd dat je ook een bijdrage kunt leveren, en dat ze best iets voor iemand over kan hebben, wij hadden haar vorige week ook van de trein gehaald midden in de nacht toen de trein, niet verder ging als half uur rijden hier vandaan, zodat ze nog uurtje langer op concert kon blijven, dat doen je dan voor elkaar, enz enz.
vraag me af of het allemaal over komt in het puber brein.
als ze later baan heeft is dit ook niet 100% leuk, heb je ook minder leuke taken, en die moeten ook gebeuren
Och ze moet wel zelf haar kamer schoonhouden en bed op / en afhalen. maar dat is ook altijd hele strijd voordat ze hier toe komt, uitstellen , uitstellen en nog eens .uitstellen. en ze hoeft het maar eens per maand.
Heeft wel de 2 lade's schoongemaakt, heb gezegd je maakt nu die lade's schoon direct na het eten, dan ben je er ook vanaf, haar natuurlijk compliment gegeven toen het klaar was..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

misschien wil je niet per defintie weten wat andere pubers in huis doen, maar wil je (terecht) dat jouw puber zo af en toe de handen uit de mouwen steekt. Persoonlijk vind ik 17 rijkelijk laat om er aan te beginnen. Daarom is het misschien handig om eens een overleg te plannen. Duidelijk moet zijn dát puberalla iets doet, in overleg met elkaar wat dan eigenlijk en de frequentie.

Brianna F

Brianna F

16-11-2010 om 15:58

Hier

Ze moeten hier hun eigen kamer bijhouden, dat is het hun verantwoording, als ze het niet doen, trek ik gewoon hun kamerdeur dicht, dan hoef ik het ook niet te zien. Elke week hun bedden afhalen en opmaken, dat doen ze trouw. Voor de rest niet veel. Middelste ruimt uit haar zelf elke ochtend de vaatwasser uit. Jongste wil de droger wel leeghalen als deze klaar is.
Maar ze hebben het allemaal druk met werk, school en huiswerk en ik ben fulltime thuis, dus vind ik het onzin om van hun te verlangen dat ze verder meehelpen. het was wat anders geweest als ik had gewerkt, dan waren er schema's gekomen.

Meehelpen

Ik werk fulltime, daarna in vliegende vaart boodschappen doen, koken, afwassen en indien mogelijk beetje poetsen. Mijn kinderen van 10 en 13 moeten wel meehelpen, want ik zie niet in dat als we alle 3 thuiskomen, zij op de bank hangen en ik rondvlieg. Dus, boodschappen inruimen, eigen was in de machine doen, schone was opruimen, helpen afdrogen. En de rommel die ze maken opruimen (lege yoghurtbekers, glazen en borden).

Ik vind dit echt niet overdreven. Buiten dat rijd ik ze ook naar afspraakjes of voetbal. Maarre, van harte gaat het nooit en uit zichzelf al helemaal niet.

Ik probeer het allemaal goed bij te houden, maar soms staat er een grotere klus te wachten en daar moeten ze ook een handje mee helpen.

Fély

Overigens

Dit is niet nieuw hoor. We hebben vanaf heel jong al verlangd dat ze hun bord naar de keuken brengen of helpen tafel dekken. Maar ik kan niet zeggen dat ik daar de vruchten van pluk. Het geschiedt nog allemaal onder heftig protest en frisse tegenzin.

Hier

ik denk ook dat het moeilijk is om puber nu te motiveren om mee te gaan helpen.ze is het niet gewend.
Een goede reden is natuurlijk: jij doet de was voor puber,jij kookt voor puber,jij maakt de wc schoon waar puber gebruik van maakt,jij werkt om pubers kleed en zakgeld te kunnen betalen,allemaal redenen waaqrom het normaal is dat puber ook iets bijdraagt aan het huishouden,je maakt het met elkaar vies,logisch dat je het met elkaar weer schoonmaakt,toch?
hier doen onze pubers redelijk veel.Niet altijd van harte ,maar verder met weinig aansporing,het is eigenlijk een gewoonte om mee te helpen in huis.
hun eigen kamer bijhouden,de hond uitlaten,de tafel dekken,de was opvouwen,de vaatwasser in en uitpakken,tafel afruimen.
dit zijn vaste taken die ze dagelijks uitvoeren.
er wordt onderling geruild,ze betalen elkaar soms om onder klusjes uit te komen,maar dat maakt me verder niet uit,als het maar gedaan wordt.
op dinsdag wil ik dat de puberkamers schoon en opgeruimd zijn,gebeurt dit niet,dan mogen ze voor straf de volgende dag ook de badkamer nog schoonmaken.
deze stok achter de deur is een prima middel om te zorgen dat ze hun kamer elke week schoonmaken.

Moeder van twee.

Moeder van twee.

16-11-2010 om 17:33

Hier weinig tot niets.

Hier twee (zorgen)kinderen van 16 en 18. Hun huishoudelijke taken beperken zich tot 's morgens en 's avonds de tafel afruimen. That's it. Verder doe ik (naast mijn fulltime baan) alles in het huishouden en ja, ook hun slaapkamer schoonmaken. De energie die ik moet steken in het controleren of huishoudelijke taken ook volgens afspraak werkelijk gebeuren; alle bijkomende ergernis en stress; ik heb het er niet voor over. Ik heb er vrede mee.

Ineke P.

Ineke P.

16-11-2010 om 18:08

Taken

hier 2 jongens die hun eigen kamer moeten opruimen, hun eigen was doen en 1 keer in de week koken,incl de boodschappen doen die daar bij horen.
Wij werken fulltime en zij hebben alle tijd van de wereld. Bovendien vind ik het vast een goede leer voor als ze op zichzelf gaan wonen.

Dovi

Dovi

16-11-2010 om 18:54

Het is een puber hè

Toen dochter nog 13/14 was deed ze alles met liefde en plezier maar tegenwoordig(16 jaar) is dat toch een ander verhaal. Nu moet ze haar eigen kamer bijhouden maar dat wordt maar heel mondjesmaat gedaan. Wat ze wel doet als ik het haar vraag en dat is wel bijna iedere dag: hond uitlaten.tafel dekken, afruimen. Vaatwasser uit of inruimen. Sporadisch stofzuigen.
Ik vind het ook wat moeilijker om het nu van haar te vragen omdat ze veel weg is. Iedere dag om 5 uur uit school en zaterdag de hele dag werken met als gevolg dat alleen zondag vrije dag is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-11-2010 om 20:35

Hier

13-jarige zoon:
* kookt zo nu en dan (was 1 x per week, nu wat minder)
* haalt iedere ochtend de vaatwasser leeg
* zet op maandagochtend de kliko aan de straat
* haalt eens per twee weken zijn bed af, hangt het dekbed te luchten en maakt zijn bed daarna weer op
* kamer schoon maken hoeft hij niet te doen (doet de hulp), maar hij moet het wel netjes houden

En incidenteel: tafel dekken, boodschapje doen, gras maaien.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2010 om 22:51

Zo´n beetje als bij moeder van 2

Hier doen ze ook niet veel. Maar soms word ik verrast door een vlaag van werklust van de oudste dochter. Zo wist ik niet dat er een vriendin langs zou komen en is ze zelf als een Razende Roeland door de benedenverdieping gegaan met de stofzuiger en zo. Ze kán het wel! De jongste kookt regelmatig en is van karakter veel netter dan de oudste, dus ze houdt haar kamer wel bij.

Ze doen niks

behalve als ik niks meer kan, dan moeten ze wel. En dat gaat ook goed. Ik vind het moeilijk te vragen, dus ik schrijf briefjes. Hilarisch moment toen ik een wasmand onderaan de trap zette met briefje: graag naar boven dragen.
Drie pubers stapten over de mand naar boven.....Op mijn verontwaardige reactie: Jee, ik ga toch niet alles lezen, zeg het gewoon of sms ff.

Wat ik vraag

Wat ik vraag, mondeling of schriftelijk, gebeurt wel, mits de lijst niet te lang is. Serveren in hapklare brokjes is dus het recept bij onze puber. Vaste afspraken over vaste taken werkt niet, want dat wordt ervaren als dwang en daar moet je uiteraard tegen in verzet komen. Soms ben ik het zat om vrijwel alles te moeten vragen, dat geef ik toe. Haar kamer houdt ze wel uit zichzelf opgeruimd en haar kleren worden alleen gewassen als ze in de wasmand zijn, dus daar let ze wel op.
Onyx

Huishouden is gewoon irritant, het is nooit klaar

en er ligt al zo gauw weer stof. Ik snap best dat pubers er de aardigheid niet van zien.

In de praktijk laat/liet ik het week in week uit maar wat rommelen, vakanties zijn tijden waarin we er gezamenlijk tegenaan gaan om kamer uit te mesten, kasten op te ruimen, ramen zemen, serieus er tegenaan. Samen doen is ook het enige wat helpt in de alledaagse dingen van boodschappen,eten, opruimen, afwassen enzo. Het is een erg vervelend gevoel als je aan het corvee gezet wordt terwijl een ander (in jouw ogen) iets leukers gaan doen.

Mimoza

"sms ff", schitterend!

pecas

pecas

17-11-2010 om 15:13

Eigen was?

Is dat niet onhandig als ieder z'n eigen was doet, vraag ik me altijd af. Hier gooien de kinderen eigen was in de wasmand in hun badkamer, brengen het naar beneden als die vol en en scheiden het daar ok. Zodra ik zie dat één van de wasmanden, wit of kleur, vol is, zet ik een wasmachine op.
Als ieder het voor zich zou doen, zouden sommige a) niks meer aan te doen hebben als ze eindelijk een volle was bij elkaar gespaard hebben of b) oneconomisch wassen met halve machines.

Hier twee jongens 15 en 16 en dochter 11 en allemaal helpen ze met opruimen, vaatwas, vuilniszakken wegbrengen naar bakken op straat, auto wassen, was opvouwen en eigen kamer schoonmaken. Mijn oudste dochter, die inmiddels uit huis is, heeft héél hoge standaard neergezet want die was véél netter dan ikzelf
Pecas

De was

Hier helpen de pubers in het huishouden naar gelang ze zelf tijd hebben (buiten school en vaste verplichtingen). Momenteel is oudste (16) elke donderdag vrij en meestal doet ze dan haar kamer (verplicht 1 keer per week), dekt ze de tafel voor als wij komen, zet koffie en zuigt de woonkamer. Maar w.s. heeft ze vanaf volgende week een baantje op die dag en zal het wel weer anders worden.
De was doen beide meiden zelf in de gezamelijke wasmanden. Ik sorteer (of soms man), doe het in de machine en zet het aan. Als de wasmachine klaar is dan is het ieders taak om het over te hevelen in de droger en die aan te zetten. Meestal komt het erop neer dat diegene die het eerste thuis is nadat de wasmachine aan is gezet dat doet...dat kan ik zijn, jongste van 12(komt tussen de middag vaak thuis) of oudste en ook man. Als de droger klaar is, is het ook ieders taak het eruit te halen en voor het vouwen klaar te zetten. Juist dat vouwen vinden ze wel lollig dus soms doen ze dat ook (ben ik minder gecharmeerd van,want ze dan het altijd anders dan ik en dan past het niet in de kast zoals ik wil).
Bij ons kan je ook niet om de wasmachine heen als die klaar is, die staat in de berging waardoor we binnenkomen en als ie klaar is knippert dat ding opvallend én ik zet de wasmand er nog voor.
Strijkgoed gaat appart (is niet veel) en doe ik een keer als het me zo uitkomt en als het genoeg is om de strijkplank voor op te zetten. Als iemand tussendoor per sé iets gestreken nodig heeft doen ze het ook zelf (man en oudste).
De afwasmachine doen we ook zo. Wie 'm vol en schoon aantreft pakt 'm uit. En dat kan iedereen dus zijn. En dat gaat best goed. Ik houd het ondertussen allang niet meer 'bij' en zolang ik niet iedere dag een volle afwasmachine op me zie wachten terwijl iedereen al gezellig onderuit gezakt op de bank/kamer zit vind ik het best.
Dus concreet: Eigen kamer opruimen+schoonhouden ,
afwasmachine+wasmachine als ze het eerste thuis zijn.
Verder hebben we nog klusjes op afroep. Containers aan de weg zetten is voor jongste, tussendoor even iets halen dat we vergeten zijn is voor jongste, iets pakken uit de berging is voor jongste, tafel dekken avond doet man, koken+stofzuigen doe ik of oudste en in het weekend man ook. Tafel afruimen doen we gezamelijk.
Vaak gaat oudste mee boodschappen doen. Boodschappen uit de auto halen doet iedereen die thuis is.
Nou dan hebben we het wel gehad geloof ik....
groeten albana

Niet genoeg!

tja... ook hier de 'wrange' vruchten van het jaren lang laten gaan en zelf de klussen opknappen omdat dat makkelijker en sneller en beter gaat...
nu zijn de heren pubers en hebben a niet geleerd dat we allemaal meehelpen en b een eigen mening... maar we komen er wel, wat doen ze allemaal: helpen koken indien gevraagd, uit zichzelf koken heel soms, tafel dekken en afruimen, afwasmachine in en uit ruimen, eigen troep opruimen en soms zelfs hun eigen kamer (maar dat is hun domein, dus daar probeer ik neit te veel over te zeuren), gras maaien en helpen klussen, boodschappen doen. schoonmaken doet de hulp en als er tussendoor gestofzuigd moet worden doen ze dat desgevraagd (niet van harte!). al bij al, eigenlijk best veel als ik jullie lijstjes zo lees... misschien dat ik denk dat het niet genoeg is, omdat ik het altijd moet vragen of zeggen ... maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de leeftijd van de heren!

janneke

janneke

18-11-2010 om 18:49

Wat een reactie's al

Ik ken een buitenlands gezin met 3 dochters, 13/18 en 22 jaar
daar wordt elke , elke zaterdagochtend, het hele huis gedaan met s'n 4-en, de club wordt in 2 teams verdeeld, ene team doet boven, ander team beneden. En goed als die meiden kunnen aanpakken!! Vooral de jongste , dat kan ik zien in het bijbaantje wat die heeft!!!Maar dat zal wel een heel uitzonderlijk kind zijn.
Maar goed dit even terzijde.
Bij ons 12/14/17 helpen ze ook wel tafel afruimen, dekken, sinaasappels uitpersen voor het hele gezin, stofzuigen keuken dweilen. prullebak keuken legen in de otto. daar heeft gewoon ieder z'n eigen taak in.
voor de rest halen ze hun eigen bed af , maken het op, en houden hun kamer schoon, moet allemaal wel gezegd worden , en bij de oudste, zoals je in het eerste bericht gelezen hebt stelt het alijd tot aan het aller aller aller laatst uit.
middelste gaat wel eens mee boodschappen halen, dit vind ze leuk, helpt dan ook uitpakken en wegpakken..
Zoals van het zomer, wij waren 2 weken op vak, geweest, oudste bleef thuis, ze wist dat wij die avond terug kwamen. wij komen uit zfrankrijk rijden, komen uur eerder dan afgesproken in huis, staat thuis een sopemmer op tafel, en is ze de keuken aan het schoonmaken,,,,,,pfffffff. dan denk ik heel mooi, maar waarom doe je dit nu op het allerlaatte moment. doe dit smiddags de dag ervoor weet ik het.. ik zal zeker volgend jaar haar hierop attenderen. dat we een dag eerder kunnen thuiskomen..

Nou janneke

als ik je eerste berichtje lees ,denk ik dat jouw pubers nooit iets doen in huis,of alleen met forse tegenzin.
nu ik je laatste berichtje lees,vind ik dat je helemaal niets te klagen hebt,het enige wat jouw stoort is dat je pubers veel taken uitstellen tot het laatste moment?
waarom is dat erg? ,ze doen toch wat je van hen vraagt?
je mag blij zijn dat je pubers zoveel meehelpen,ik denk dat menig ouder jaloers op je is.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2010 om 18:30

Hemel susanne

Het zijn pubers, uitstellen tot op het laatst staat in hun taakomschrijving. Verder is een puber met een emmer sop een vrij zeldzaam fenomeen, dus ik zou deze draad nooit gestart zijn als ik jou was.)

Hemel fiorucci

Fiorucci *dus ik zou deze draad nooit gestart zijn als ik jou was.)

ben ik helemaal met je eens Fiorucci, ik heb deze draad dan ook niet gestart,dat was Janneke

Fiorucci

Fiorucci

20-11-2010 om 08:01

Waaaaah susanne

Hahaha wat een blunder, sorry!

kan gebeuren.

Jujube

Jujube

20-11-2010 om 17:17

Hier

De taken van onze pubers zijn in 3-en gedeeld (want 3 kinderen) en rouleren iedere week. Taak 1: Vaatwasser in- en uitruimen en de keuken netjes houden. Taak 2: Tafel dekken en afruimen (inclusief drinken inschenken voor iedereen) en 1 maal per week de huiskamer, hal en trappen stofzuigen. Taak 3: Vuilniszak verwisselen/in kliko, kliko aan de straat zetten, oud papier en glas wegbrengen. Verder moet iedereen zijn/haar kamer leefbaar houden en stofzuigen, bed verschonen e.d. Ook doen ze geregeld even boodschappen.
Dit doen we al jaren zo, dus zijn ze gewend mee te helpen. Dat betekent overigens niet dat het vanzelf gaat. Enige aansporing is nodig (bij de 1 wat meer dan bij de ander )
Groet,
Jujube

Af en toe

Hier niet zoveel; vaatwasser uit en inruimen, zijn eigen bed verschonen ( niet altijd), boodschapje, soms helpen opruimen, ook zijn slaapkamer. Af en toe grasmaaien. Stofzuiger naar boven of beneden sjouwen.

Zoon vandaag; '' mam, mag ik stofzuigen?'' (wilde net boven beginnen, was beneden klaar). ik; Ja hoor. Na 5 minuten ''er moet een nieuwe stofzak in ''. Dat klopte inderdaad. Vond hij erg interessant, zo'n katoenen dik pakketje met stof wat eruit kwam, vervolgens nieuwe zak er. Hij had boven alles gedaan, ook onder ons bed. En daarna ging hij nog blad vegen op de oprit, ik hielp mee. Hij deed het ook om even een iets anders te doen dan leren voor de 3 toetsen die hij komende week heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.