Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Huiswerk, hoe krijg ik mijn kind zover


Netherfield

Netherfield

21-06-2022 om 09:24 Topicstarter

yette schreef op 21-06-2022 om 07:56:

[..]

Dit is zó waar!

Maar ook: ik maakte me als puber geen zorgen en kwam ermee weg. Dus waarom lukt het me maar niet om erop te vertrouwen dat mijn kinderen dat vast ook kunnen?!

Precies dit!

Heel verhaal getypt en bij plaatsen ging het mis.
Dan maar de verkorte versie.
Laat de verantwoordelijkheid waar die hoort, bij je dochter. Je kan vragen of ze hulp nodig heeft bij plannen of bij overhoren. Vraag dat voordat die week begint.En meer niet. Ze moet dit zelf leren. 

Herkenbaar, en ja, ik heb een keer een jaar over moeten doen. Daar ben ik niet slechter van geworden.

Zenuwachtig was ik trouwens nooit, gewoon iets te relaxt

Netherfield schreef op 20-06-2022 om 21:59:

[..]

Ik zal wel te beschermend zijn maar dat zou ik haar graag willen besparen. Me er helemaal niet mee bemoeien zoals mijn moeder deed, ik vrees dat ik dat niet kan.

Wat bedoel je met beschermend en het haar besparen? 
huiswerkbegeleiding is geen strenge kostschool, maar een plek waar pubers  andere pubers zien die het ook niet zo makkelijk vinden, die een extra duwtje nodig hebben. Waar mensen met wat professionele afstand naar je kind kunnen kijken om te zien waar het verkeerd gaat. Zo kun jij weer leuke dingen met je kind doen als ze thuis is, en zit je niet alleen maar over dat huiswerk te zeuren. Zou er gewoon eens gaan kijken voor je het afschrijft. 

Dymo schreef op 20-06-2022 om 23:40:

Plannen was hier het antwoord en wel in een papieren planagenda als de Schoolplanner XXL. Er zijn ook andere. Bij dochter viel het kwartje toen ze in zo'n papieren agenda ging opschrijven wat ze allemaal moest doen en dat ging zitten inplannen, naast sport, feestjes, enz. In Magister kijken ze alleen wat morgen af moet en als dat een grote toets is, zijn ze al te laat met leren. Dochter kreeg bij het vooruit plannen al milde stress omdat ze zag hoeveel het was, maar ze had nooit meer de hysterische stress die ze had als ze erachter kwam dat ze morgen een boekverslag moest inleveren en er nog niet aan was begonnen. Ik heb in het begin even geholpen met plannen, daarna kon ze het zelf.
Verder inderdaad benoemen hoe leuk het zou zijn als ze met haar vriendinnen naar de volgende klas kan gaan. En de jongens van een klas lager zijn echt nog baby's

Ik heb ook een poosje meegeholpen met huiswerk en leren voor toetsen inplannen totdat hij het zelf kon oppakken, is wel jarenlang iemand gebleven die al tevreden was met een 5,5. In zijn 2e of 3e jaar op de hogeschool begon hij er echter meer plezier in te krijgen om hogere cijfers te halen en volgend jaar hoopt hij zelfs cum laude af te studeren bij zijn master. 

Netherfield

Netherfield

21-06-2022 om 12:19 Topicstarter

Montblanc schreef op 21-06-2022 om 12:09:

[..]

Wat bedoel je met beschermend en het haar besparen?
huiswerkbegeleiding is geen strenge kostschool, maar een plek waar pubers andere pubers zien die het ook niet zo makkelijk vinden, die een extra duwtje nodig hebben. Waar mensen met wat professionele afstand naar je kind kunnen kijken om te zien waar het verkeerd gaat. Zo kun jij weer leuke dingen met je kind doen als ze thuis is, en zit je niet alleen maar over dat huiswerk te zeuren. Zou er gewoon eens gaan kijken voor je het afschrijft.

Excuus, het willen besparen gaat over blijven zitten. 

Netherfield

Netherfield

06-07-2022 om 16:10 Topicstarter

Ze is over! Had wel op de laatste wiskunde toets een 1,3  , en dus een 5 op haar rapport, maar toch. Volgend jaar weer nieuwe kansen. 

Gefeliciteerd! Maar de hamvraag is nu natuurlijk of ze hier wel iets van geleerd heeft... Benieuwd hoe het volgend jaar gaat

Netherfield

Netherfield

06-07-2022 om 19:30 Topicstarter

Dat vroegen wij dus vandaag, ga je het volgend jaar anders aanpakken. Zegt onze puber: hetzelfde als dit jaar, want ik ben toch over? Ik: …

Netherfield schreef op 06-07-2022 om 19:30:

Dat vroegen wij dus vandaag, ga je het volgend jaar anders aanpakken. Zegt onze puber: hetzelfde als dit jaar, want ik ben toch over? Ik: …

Tja. Verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen. 

Ik moest vroeger bepaalde vakken aan de huiskamertafel doen. Dat was decennia voor de uitvinding van de geweldige/afschuwelijke smartphone, toen ik op mn eigen kamer vaker zat te tekenen en te prutselen dan serieus concentratie opbrengen voor die bepaalde vakken. 

Een puber is nog niet volwassen, jij als ouder wel, dus enige regie is verstandig. Een jaar overdoen is niet erg, maar verzanden en het zicht verliezen wel. 

gefeliciteerd!

Netherfield schreef op 06-07-2022 om 19:30:

Dat vroegen wij dus vandaag, ga je het volgend jaar anders aanpakken. Zegt onze puber: hetzelfde als dit jaar, want ik ben toch over? Ik: …

ik wilde zo'n soort reactie al geven op de vraag van Jonagold. Waarom veranderen als het zo ook gaat. Dus waarschijnlijk blijft hij volgend jaar echt zitten

Netherfield schreef op 06-07-2022 om 19:30:

Dat vroegen wij dus vandaag, ga je het volgend jaar anders aanpakken. Zegt onze puber: hetzelfde als dit jaar, want ik ben toch over? Ik: …

Gefeliciteerd!

Netherfield

Netherfield

06-07-2022 om 20:57 Topicstarter

nlies schreef op 06-07-2022 om 20:21:

[..]

ik wilde zo'n soort reactie al geven op de vraag van Jonagold. Waarom veranderen als het zo ook gaat. Dus waarschijnlijk blijft hij volgend jaar echt zitten

Mocht ik dan weer gaan stressen over haar “inzet”, dan meld ik me hier weer! Ik wil wel proberen het vanaf het begin meer los te laten, wie weet gaat ze verantwoordelijkheid nemen? Ofzo?

Jonagold schreef op 06-07-2022 om 16:40:

Gefeliciteerd! Maar de hamvraag is nu natuurlijk of ze hier wel iets van geleerd heeft... Benieuwd hoe het volgend jaar gaat

Ik denk dat de hamvraag is of haar moeder hier iets van heeft geleerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.