Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Huiswerk...maar dan zo veel?

Mijn dochter zit nu in de HAVO-VWO brugklas van een speciaal programma a la Montessori, dus zelfstandig leren en leren plannen. Zij heeft dit schooljaar best een moeilijke start gehad en heeft ook niet echt aansluiting met de meisjes uit haar klas. Ze heeft nu al haar zinnen gezet om toch door te willen gaan in dit programma en op deze school (liefst in een andere klas, wat van school uit moeilijk gaat worden) maar ook nog eens op VWO niveau. Ik zie dat zij alleen maar aan het leren is. Ze wordt in het weekend wakker en begint dan gelijk en zo de hele dag door tot 's-avonds een uur of acht. Ik heb het gevoel dat of de hoeveelheid huiswerk is te veel of zij is aan het verzuipen. Uiteraard wordt de stemming er ook niet beter op. Als ouders proberen wij haar echt te steunen maar tot hoe ver moet je hier in mee gaan. Ik heb in het weekend met haar gesproken dat de "normale" HAVO-VWO brugklas ook hartstikke goed is maar zij wil door blijven gaan, kost wat kost. Heeft iemand een idee of huiswerk in de brugklas echt zo veel is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

01-10-2012 om 10:02

Andere school?

Hallo
Het probleem kan komen door het Montessorisysteem. Veel pubers kunnen gewoon niet omgaan met dat plannen.
Hebben jullie ook een ouderavond gehad, waarbij is uitgelegd hoe het precies werkt? Hebben jullie al contact gehad met de mentor? Leert jullie dochter wel efficiënt?
Kennisje van ons zat op het HP in Almere en is daar ook helemaal "verzopen". Was ook dag en nacht aan het leren. Vooral die zesweekse periodes kon ze niet mee omgaan. Uiteindelijk naar andere school en toen bleek dat ze wel gewoon mee kon komen, omdat de stof in "hapklare" brokken werd aangeleverd.
Hier doet oudste trouwens VWO en in mijn beleving had die helemaal niet veel huiswerk in de brugklas. Ze deed dat gewoon 's avonds na het eten en ook in het weekend. Bleef genoeg tijd over voor andere leuke dingen.
Dus ik zou zeggen - toch overstappen. En ja dat zal dochter misschien eerst niet leuk vinden, maar als ze het dan gemakkelijker krijgt, dan weer wel.

Vic

Vic

01-10-2012 om 10:12

Net begonnen

Ik zou het nog even aankijken want het kost gewoon veel tijd om in de brugklas te wennen. Hier duurde het een jaar Mijn dochter (nu 2vwo) is ook soms lang met haar huiswerk bezig, maar dat komt vooral doordat ze van alles tussendoor doet. Ik zou daar eigenlijk meer op moeten zitten maar ze ergert zich ook als ik me er te vaak mee bemoei.
Hoe zijn je dochters cijfers?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2012 om 13:39

Kijk het nog een tijdje aan

Joh, je kind is net begonnen. En veel kinderen worstelen aan het begin met huiswerk. Hoe leer je handig, hoe leer je effectief, wanneer ken je het goed genoeg om te stoppen? Studievaardigheden dus. En dat zegt wat mij betreft echt helemaal niets over het vermogen om wel of niet een bepaalde richting aan te kunnen.
Houd vinger aan de pols, begeleid haar een beetje en zorg dat ze voldoende andere dingen doet. De meeste kinderen gaan na een tijdje echt een heel stuk sneller door hun schoolwerk heen.

Da's niet gezond hoor

"Ik heb het gevoel dat of de hoeveelheid huiswerk is te veel of zij is aan het verzuipen." Ik denk niet dat het de hoeveelheid huiswerk is. Geen school geeft brugklassers zoveel huiswerk dat ze in het weekend van 's ochtends tot 's avonds bezig zijn.

Ik denk dus dat je dochter aan het verzuipen is. Ze is ofwel ontzettend inefficient bezig (en dan moet iemand haar leren hoe ze het handig kan pakken) of ze is zo onzeker dat ze alles dubbel of driedubbel leert. Gemiddeld is zo'n 1,5 uur huiswerk per dag gangbaar, dus meer dan 2 uur per dag zou ze er echt niet kwijt aan moeten zijn.

Kan je een keer bij haar gaan zitten, agenda en lesboeken erbij, kijken hoeveel het nou echt is, planning maken, overhoren en daarna ook echt stoppen. Als dan nog blijkt dat het zo veel werk is, of je dochter er niet uitkomt, neem dan contact op met de mentor. Want het is niet gezond voor een brugklasser het hele weekend alleen maar aan het leren is.

skik

Iris

Iris

01-10-2012 om 17:55

Een uur per dag moet genoeg zijn.

In de brugklas, werd ons verteld, dat ze een uur per dag aan huiswerk moeten besteden, maak en leerwerk. Behalve in de proefwerkweek dan.
Onze kinderen, ook VWO, maakten maximaal een uur huiswerk. Op school in de les en tussen uren maakten ze ook al veel. Ik denk dat het inderdaad een kwestie van plannen is en misschien moet je eens gaan praten met de mentor, want echt, zoals ik het lees is ze veel te veel tijd met huiswerk bezig. En vergeet niet, het wordt ieder jaar meer, dus als ze nu al zo lang er over doet...Of is je dochter heel precies en wil ze alles tot in de puntjes gemaakt/geleerd hebben, dat zou ook kunnen natuurlijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2012 om 19:55

Een uur?

Een uur vind ik niet zo veel. School gaf hier aan dat 1,5 uur per dag redelijk was, maar dat dat aan het begin ook wel eens 2 uur kon zijn. En ik hoorde van diverse ouders dat hun kind de eerste maanden ook wel eens 3 uur bezig was. Inmiddels zitten ze in de 4e, en ze zitten nagenoeg allemaal nog op dezelfde school (gymnasium). En besteden écht geen uren meer aan hun huiswerk

Annet

Annet

01-10-2012 om 21:23

Hier werd 1 - 1,5 uur gezegd

Dit is GYM, brugklas. Als kinderen meer uren maken, gaat er iets mis.
Mijn oudste maakte maximaal 45 minuten per dag in de brugklas (wel 7 dagen per week). In de tweede werd dat een uur. In de derde was het krap een uur. In de vierde is het tot nu toe een half uur! De eerste cijfers moeten nog komen .......

Tanja

Tanja

02-10-2012 om 08:06

Hier

een zoon op HAVO/VWO brugklas.
Er wordt hier ook gezegd 1,5 uur.
Maar vaak maken ze al veel tijdens de les of een tussenuur.
Dan heeft hij het maakwerk al af als hij thuis is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-10-2012 om 17:28

Geduld

Het is echt een hele grote overgang van basisschool naar middelbare school. Die kinderen moeten aan van alles en nog wat wennen en ook nog eens leren hoe ze moeten plannen en moeten leren. Dat kost tijd en energie. Studievaardigheden kunnen aangeleerd worden; de meeste kinderen hebben daar hulp bij nodig, zeker het eerste jaar. Als hulp door de ouder(s) en school niet voldoende is, kan je evt. een extern huiswerkbegeleidingsinstituut inschakelen. Maar je kan er zelf al veel aan doen door het samen bekijken van de agenda, een planning maken, je kind overhoren en helpen.
Mijn zoon had vorig jaar (1 Gym) ook veel moeite met huiswerk maken en leren. Hij was compleet gestressd en zat de eerste weken/maanden uren aan zijn huiswerk. Mede dankzij mijn hulp en de mentorlessen op school, alsook een aantal huiswerkbegeleidingslessen, viel het kwartje opeens in de tweede helft van het jaar. Hij zit nu in 2 Gym en zit thuis hooguit een halfuurtje per dag aan zijn huiswerk. Het scheelt dat hij veel op school doet. Nog steeds bekijken we samen de agenda en de planning. Overhoren doe ik ook nog en verder help ik hem zoveel mogelijk. Langzamerhand kunnen die kinderen steeds zelfstandiger werken maar studievaardigheden blijft voor veel kinderen lastig totdat ze een jaar of 18 zijn, puur en alleen omdat dat deel van de hersenen waarin deze vaardigheden zitten, zich nog moet ontwikkelen. Geef het de tijd. De mentor van mijn zoon zegt altijd tegen iedere ouder dat pas zo na de kerstvakantie kinderen echt gewend zijn en door krijgen hoe een en ander werkt.

Monni

Monni

04-10-2012 om 09:43

Gelukkig er is nog hoop dus

Mijn zoon zit ook tot over zijn oren in het huiswerk. Het maakwerk is idd nog te overzien, tijdrovend maar klaar is klaar. Maar zoals ik hierboven al ergens las is het leerwerk moeilijk. Wat moet je weten, wat wordt er van je verwacht? Wanneer ken je het goed genoeg? Hier tot nu toe alleen maar slechte cijfers. Zoon doet mavo/havo en heeft dyslexie, vooral Frans en Engels zijn een crime. Ik was al van plan de mentor een mailtje te sturen maar krijg net bericht dat er volgende week een huiswerkavond is. Dat wacht ik nu eerst maar af. Maar zoals ik het hier lees zal het toch zeker tot de kerst moeilijk blijven. Maar dat vind ik nog wel te overzien hopelijk trekt mijn zoon dat ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.